Diit.cz - Novinky a informace o hardware, software a internetu

Xbox Scorpio umí FreeSync 2 a HDMI 2.1

Dalo by se říct: „Konečně!“. Technologie, která může bez jakýchkoli nákladů navíc výrazně zvýšit plynulost a tím i hratelnost, se konečně dostává do světa konzolí…

Slovo „konečně“ bychom mohli napsat tučně, použít kapitálky a ještě ho dvakrát podtrhnout. Proč? Inu proto, že již Xbox One a Playstation 4 disponovaly grafickým jádrech architektury GCN2, která je vybavena vším, co je pro realizaci adaptivní synchronizace nutné. Dalo by se ještě chápat, že u konzolí není zvykem v rámci jedné generace doplňovat výraznější technologické novinky - jenže přišel Xbox One S, Playstation 4 Slim, Playstation 4 Pro a všechny tyto modely FreeSync vesele a nadále ignorovaly.

Xbox Scorpio Motherboard

Přitom právě konzole, jejichž výkon je daný a omezený, by z možnosti variabilní snímkové synchronizace mohly profitovat nejvíce. Dojde na situaci, kdy momentální výkon nedosáhne na vykreslení 60 FPS a je vykresleno jen 58 FPS? S vertikální synchronizací v ten okamžik padne zobrazená snímková frekvence na polovinu, na 30 FPS. S FreeSync může být zobrazeno 58 FPS a hráč nezaznamená rozdíl.

Podpora ze strany Microsoftu alespoň na Xbox Scorpio je tedy velmi vítanou změnou. Pozitivem je i to, že se společnost rozhodl rovnou pro FreeSync 2, což zahrnuje podporu HDR a schopnost hry komunikovat s FreeSync 2 API (což se širší základnou kompatibilních her pozitivně promítne i v desktopu). Většina dalších požadavků druhé generace FreeSync je na straně monitoru - jde např. o podporu HDR s možností vynechat tone-mapping na straně monitoru (zpracuje ho rychleji a s nižším lagem grafická karta), vyšší rozsah frekvencí a související podporu technologie LFC (low frame-rate compensation).

Hardware, který podporuje FreeSync 2, samozřejmě umožňuje realizovat i základní FreeSync (1), který nemá stanovené povinné požadavky na monitory a jehož podpora je tudíž širší. Xbox Scorpio používá rozhraní HDMI, takže je v důsledku podpory FreeSync 2.0 zřejmé, že musí jít o verzi HDMI 2.1. Toto rozhraní podporuje výrazně (2,67×) vyšší datové toky než HDMI 2.0(a/b) a navrch datovou kompresi, díky níž zvládá i 4k rozlišení při 120 Hz nebo i 10k rozlišení (s použitím komprese také až při 120 Hz). Rozpětí podporovaných frekvencí FreeSync tedy nebude omezeno přenosovou rychlostí rozhraní, ale spíše možnostmi zařízení na obou koncích HDMI kabelu.

Diskuse ke článku Xbox Scorpio umí FreeSync 2 a HDMI 2.1

Úterý, 18 Duben 2017 - 13:06 | BlackRider | No ja nepsal ze se neujme. Jen me pobavilo to...
Úterý, 18 Duben 2017 - 11:55 | Anthavio | Cim mene o tom vi, tim nadseneji opravuje ostatni...
Pondělí, 17 Duben 2017 - 11:17 | no-X | Mně to jen připomíná situaci před pár lety, když...
Pondělí, 17 Duben 2017 - 08:47 | petr22 | Konzoli ma doma nad oknem. Nemyslis herni konzolu...
Pondělí, 17 Duben 2017 - 08:42 | petr22 | Takze vsechny televize, ktere mame doma, najednou...
Čtvrtek, 13 Duben 2017 - 22:48 | bager | A ze dalsia PlayStation bude tiez AMD niet pochyb...
Čtvrtek, 13 Duben 2017 - 19:36 | rathanuviel | Tak to je kvalitní stěrka :) Sice jsme tuhle...
Čtvrtek, 13 Duben 2017 - 19:32 | rathanuviel | No monitor a/nebo televizi s FreeSync to asi...
Čtvrtek, 13 Duben 2017 - 15:08 | BlackRider | Ehm, mas ty mas konzoli? Jakou?
Čtvrtek, 13 Duben 2017 - 14:38 | no-X | To bude tím, že většina televizí má HDMI a v...

Zobrazit diskusi