Xbox Scorpio umí FreeSync 2 a HDMI 2.1
Slovo „konečně“ bychom mohli napsat tučně, použít kapitálky a ještě ho dvakrát podtrhnout. Proč? Inu proto, že již Xbox One a Playstation 4 disponovaly grafickým jádrech architektury GCN2, která je vybavena vším, co je pro realizaci adaptivní synchronizace nutné. Dalo by se ještě chápat, že u konzolí není zvykem v rámci jedné generace doplňovat výraznější technologické novinky - jenže přišel Xbox One S, Playstation 4 Slim, Playstation 4 Pro a všechny tyto modely FreeSync vesele a nadále ignorovaly.
Přitom právě konzole, jejichž výkon je daný a omezený, by z možnosti variabilní snímkové synchronizace mohly profitovat nejvíce. Dojde na situaci, kdy momentální výkon nedosáhne na vykreslení 60 FPS a je vykresleno jen 58 FPS? S vertikální synchronizací v ten okamžik padne zobrazená snímková frekvence na polovinu, na 30 FPS. S FreeSync může být zobrazeno 58 FPS a hráč nezaznamená rozdíl.
- FreeSync 2 umí i HDR a snižuje input-lag HDR monitorů
- FreeSync 2 přináší více změn, mj. povinný vyšší rozsah frekvencí
Podpora ze strany Microsoftu alespoň na Xbox Scorpio je tedy velmi vítanou změnou. Pozitivem je i to, že se společnost rozhodl rovnou pro FreeSync 2, což zahrnuje podporu HDR a schopnost hry komunikovat s FreeSync 2 API (což se širší základnou kompatibilních her pozitivně promítne i v desktopu). Většina dalších požadavků druhé generace FreeSync je na straně monitoru - jde např. o podporu HDR s možností vynechat tone-mapping na straně monitoru (zpracuje ho rychleji a s nižším lagem grafická karta), vyšší rozsah frekvencí a související podporu technologie LFC (low frame-rate compensation).
Hardware, který podporuje FreeSync 2, samozřejmě umožňuje realizovat i základní FreeSync (1), který nemá stanovené povinné požadavky na monitory a jehož podpora je tudíž širší. Xbox Scorpio používá rozhraní HDMI, takže je v důsledku podpory FreeSync 2.0 zřejmé, že musí jít o verzi HDMI 2.1. Toto rozhraní podporuje výrazně (2,67×) vyšší datové toky než HDMI 2.0(a/b) a navrch datovou kompresi, díky níž zvládá i 4k rozlišení při 120 Hz nebo i 10k rozlišení (s použitím komprese také až při 120 Hz). Rozpětí podporovaných frekvencí FreeSync tedy nebude omezeno přenosovou rychlostí rozhraní, ale spíše možnostmi zařízení na obou koncích HDMI kabelu.