Kdy bude výkon smartphonů takový, že další zlepšení nebude mít smysl?
Čistě teoreticky vzato by se dalo jednoduše říci, že pokud není ani to nejvýkonnější běžné PC dostatečné pro hraní třeba Zaklínače 3 v 7680×4320 na novém monitoru Dell v plných detailech, tak ani PC ještě nedošly své hranice. A pokud jí nedošly počítače, nemohly jí logicky dojít ani ty nejmenší ultramobilní počítače, se kterými kromě jiného také občas telefonujeme.
Já tenhle názor ale nesdílím. Podobně jako jsem nikdy od walkmanu neočekával zesilovač třídy A s výkonem 100W / kanál, neočekávám ani od smartphonu, že by měl mít schopnosti velké krabice napájené 1000W+ zdrojem.
Počítače svého rozumného vrcholu již dosáhly, nyní se už řadu let jen ladí různé drobnosti. Tu je to podpora hardwarového dekódování H.264 následovaná hardwarovou podporou H.265, tu je to aktualizace výstupů, aby si poradily s více než 2048×1536 → 2560×1600 → 3840×2160. Vše jsou vlastně jen určité drobné dodatky ke stroji, který už několik let disponuje výkonem natolik dostatečným, že další vylepšování nemá - krom speciálních užití (a tím myslím i hry) - smysl.
Průměrný stroj typu Core 2 Quad / Phenom X4 s 8GB RAM, SSD a grafikou schopnou akcelerace GUI v používaném rozlišení je dostatečný. Jeho nynější, o 10 let mladší ekvivalent sice umí totéž s pětinovou spotřebou a navíc bez problémů akceleruje 4k videa z kamer, telefonů či YouTube, ale to je asi tak vše. Evoluce je samozřejmě skvělá věc, o tom se nepřu ani v nejmenším, ale jak ji vnutit zákazníkovi?
Pokusů byla řada. Zažili jsme snahu prodávat nám akceleraci fyziky (ať již PPU karty Ageia či směšnou snahu Nvidie softwarově handicapovat PhysX API a prodávat díky tomu lidem nejen jednu, ale klidně i dvě grafické karty), zažili jsme snahu protlačit nám 3D jak v telvizích, tak v PC (kde je konec Nvidia 3D Vision, či těch pasivních systémů, co se dodávaly s GPU ATI/AMD?) ale i smartphonech (vzpomínám zejména na jakýsi HTC stroj, který hrátkami s paralaxou dokázal opravdu hnusně „tahat za oči“). Dnes je vlna VR / 360°. V úspěch VR jako takového moc nevěřím, ale třeba 360° videa točená malými krabičkami se mi líbí. To je koncept, který by mohl uspět.
V součtu je toho ale strašně málo. Všimněte si jak i kdysi neporazitelný obr jménem Intel poslední roky částečně tápe a částečně provádí změny, za které by ještě za Craiga Barretta probíhaly ve firmě veřejné popravy. Tu se domluví na vývoji / výrobě x86 procesorů s jakýmisi čínskými firmami, tu (uvidíme, jestli se to potvrdí) si možná licencuje GPU od přímé konkurence, ale hlavně se tlačí do nových trhů typu automotive. Ve smartphonech příliš neuspěl.
Svět se radikálně změnil. Zatím jsme ve fázi, kdy smartphony obrovsky rostou, ale to také jednoho dne přejde. Trh se nasytí a příští generace už nepřinese nic, co by vás přimělo upgradovat. Ostatně kdo dnes má iPhone 6, ten nemá moc důvodů k upgradu, a to se už připravuje řada 8. Podobné je to v Androidím světě.
Je jasné, že jednoho dne dorazí do smartphonůl i 8k video, 360° / VR video a dostatek výkonu pro hraní třeba TES VI přímo na smartphonu, či na smartphonu strčeném v dokovací stanici doma na stole. Ta doba je ještě mnoho let vzdálená. Ale příští dekádu touto dobou čeká firmy jako Samsung či Apple velká změna. Zvládnou podchytit konec zlaté éry smartphonů?