Legenda formátu Doom se vrátit nemůže
Samozřejmě nic, to jen „průmyslový básník“ pomíchal hru z roku 1993, která opravdu legendou je, se stejnojmenným nástupcem, který se z té pověsti zase pokusí vytěžit něco grošů navíc do pokladničky vydavatele. Ale bez ohledu na to, jak hra dopadne, jsem přesvědčen, že prostě legendou už stát nemůže.
A může za to Steve Jobs :-)…
Pro mě osobně byl Jobs člověkem, který jako první začal opravdu ve velkém plýtvat superlativy na každou blbost. Vše, co Apple udělal, každá dílčí drobnost v OS, nebyla super, ale byla rovnou famózní. Věci nebyly easy to use, ale supereasy to use. Úspěch nebyl velký, byl rovnou tremendous (s velkým důrazem na vyslovení toho slova) a tak dále. Prostě od dob poslední éry Jobse v Apple podle mě lidé otupěli k superlativům. Novou normalitou se stalo skvělé a aby hra byla výborná čí skvělá, tak musí jít do prodeje rovnou s označením za legendární.
Nevím jaký je nový Doom, vlastně mě to ani moc nezajímá, z žánru 3D stříleček jsem asi už vyrost a když už, tak si zablbnu ve hrách, které spadaly do mé éry, ať už je to Wolfenstein 3D, Blake Stone, nebo třeba právě původní Doom a Doom 2. Ale o to dnes nejde. Nový Doom prostě z principu nemůže být legendou v den vydání, legendou se může stát až časem. Nevěřím ale, že se tak může stát. Doba prostě pokročila a z omezeného žánru pro hrstku vyvolených s drahým PC, se stal mainstream, žánr v němž herní firmy chrlí na trh možná až desítky her ročně, často jen recyklované či nějak upravené předchozí díly. A není to jen problém nového Doomu. Byl to původní Doom, který se stal legendou. Stejně tak asi nic nepřekoná v dané herní sérii legendárnost Falloutu a Falloutu 2.
Jsou samozřejmě čestné výjimky, například já nedám dopustit na původní Civilizaci, ale existuje spousta lidí, která tvrdí, že Civ II svého předchůdce překonala. Jasnou výjimkou z mého předpokladu, že původní legenda nemůže být překonána, jsou HOMAM3, kde s tím plně souhlasím, ale dodávám, že je to jen díky tomu, že trojka se zrodila ještě v době vzestupu žánru. To o novém Doomu nelze říci ani omylem. Původní Doom byl prostě příliš úžasný, příliš skokově evoluční a přicházející na příliš hladový trh. To vše jsou aspekty, kterým se novinka může do určité míry přiblížit, ale nikdy jich nemůže dosáhnout prostě proto, že trh se změnil, doba se změnila, hráči se změnili.