Skvělá zpráva z festivalu Cannes 2016: výroba filmů Kodak znovu nabírá na síle!
Předloňská výzva režisérů očividně padla na úrodnou půdu, Kodaku se podařilo získat potřebné financování a záruky dalšího odbytu, takže film je zpátky! Film, který vyžaduje jiný způsob práce, jiný druh uvažování při tvorbě filmů, nese v sobě „jiný typ magie“ než digitál, dalo by se bulvárně říci. Film, jehož hlavní síla je v parádní odolnosti vůči přepalům a možnosti materiál více pushovat / pullovat během zpracování, byť všechna čest expoziční pružnosti současných snímačů a kvalitám současných algoritmů, které s RAW daty následně pracují.
Konkrétně na letošním festivalu v Cannes jsme mohli vidět hned několik filmů točených na filmové materiály od Kodaku, a to od režisérů jako Jeff Nichols, Olivier Assayas, Xavier Dolan, Hirokazu Kore-eda či Ken Loach.
Proces návratu k produkci filmových materiálů trval dva roky. Během nich se podařilo Kodaku zajistit strategické závazky u velkých filmových studií, které garantovaly dané odběry, tedy i zaručovaly, že daný objem výroby se stoprocentně prodá. Ale nejen v Hollywoodu, též v Evropě se jen za posledních 12 měsíců prodeje 35mm filmu zdvojnásobily.
Nové investice zahrnují též dokončení a otevření nové továrny na zpracování filmových pásů, a to v New Yorku. Tento podnik bude zpracovávat (tedy zejména vyvolávat) filmy formátů 35mm, S16 a Super 8, včetně možnosti skenování. V Londýně Kodak investuje do podniku za zpracování 65mm filmů, přičemž v tomto kontextu jsou připomínány nové Star Wars, které vznikaly právě i na 65mm filmový pás. Dále Kodak upgraduje svoji výrobnu filmů v Rochesterz (stát New York), která se loni hodně rozrostla . připomeňme v tomto kontextu, že tehdy byla zbourána již nevyhovující původní výrobna, kterou měl Kodak od 19. století. Též další návazné podniky v oblasti investovaly do podpůrné infrastruktury.
Jen loni bylo na filmové materiály Kodaku natočeno téměř 100 filmů ve velkých filmových studiích (například 45 Years, Batman v Superman: Dawn of Justice; The Big Short; Brodge of Spies; Carol; Hail, Caesar!; The Hateful Eight; Joy; Spectre; Star Wars: The Force Awakens; Steve Jobs; Jurassic World; Trainwreck a mnoho dalších), stejně jako spousta nízkorozpočtových filmů a různé televizní seriály či hudební videa. Nedávno představenou novou 8mm kameru Kodaku si již předobjednalo více než 5 tisíc lidí.
Chápu, že většina z vás tohle asi neocení, ale já to beru jako jednu z nejlepších zpráv tohoto roku. Film má totiž svoje kouzlo, které dodnes ani přes všechnu tu matematickou magii složitých algoritmů nedokáže digitál dostatečně napodobit, a pro film to platí ve srovnání s fotografií dvojnásob. Takže já držím palce, ať trend pokračuje a nadále se točí více a více filmů na film, ne pomocí nějakého čipu s A/D převodníky.