Diit.cz - Novinky a informace o hardware, software a internetu

Diskuse k Vyšlo Rawtherapee 5!

Hura.... Raw therapee je vice nez slusna freeware alternativa ke komercnim produktum jako DXO Optics Pro apod. V kombinaci s HALDCLUT filmovyma simulacema je to opravdu mocny nastroj. Navic umi paradne i rawy x-trans senzoru.

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

Nechci Vám kecat do Vaší jisto jistě plnoprofesionální sféry, ale přece jen mě udivuje že dřv se něco vyfotilo a již to upravovat nešlo a ty fotografie měli své kouzlo, dneska jeto samej photoshop, gimp, gamma a jaksi se diváme neexistující scény.
Prostě když vidím nějaké auto na obrázku, řeknu si wau, je krásné, když ho pak vidím v reálu, tak už tak krásné není, o babách nemluvě. Podle mě by správní fotografové měli ostřit manuálně a fotografie dále neupravovat.

+1
-2
-1
Je komentář přínosný?

A na to jsi přišel jak, že to upravovat nešlo? Bylo to sice trochu složitější, ale během procesu vyvolávání a následném zvětšování na fotopapír se taky daly dělat různá kouzla.

Stále samozřejmě platí, že základem je dobře zaostřená a správně naexponovaná fotografie. Ovšem to, jak data ze snímače následně fotoaparát převede do fotky, nemusí vždy souhlasit s původním záměrem fotografa. A od toho tady máme tyto programy, aby se to dalo udělat znova a lépe.

Ad neexistující scény - Ony jsou různé druhy fotografie. U reportážní se kreativní úpravy netolerují, ale všechny ostatní jsou o tom, jak skutečnost viděl fotograf a jak chtěl, aby ta fotka zapůsobila na diváka. Fotograf totiž většinou bojuje s problémem, že vidí něco zajímavého a na fotce to je takové nijaké, nevýrazné.

No a pak se do toho vloží ti grafici s photoshopy. To už je zase jiná kategorie ;-)

+1
+6
-1
Je komentář přínosný?

jo tak absoloval jsem s fotrem pár sezení v koupelně při červeném světle kdy se vyvolávali fotky, osvítit a pak z jedné vaničky do druhé a pak do ustalovače... Ale kromě světlosti si nepamatuju že by šlo ještě něco upravovat.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Můj táta to taky neuměl. Ale to neznamená, že to nešlo.

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

jo, slo to / ruzne mavatka, clony, opakovane osvity castecne vyvolaneho papiru s pripadnym posunem apod. /, byla to sice babracka a plno "znicenych" papiru, ale kdo si hraje, nezlobi...

+1
+5
-1
Je komentář přínosný?

Jo, jo. Šlo to. Táta to docela v temné komoře uměl, ale když přišly "ty digitály" s historigramama a Lightrůůmama, tak se trochu nechytal a musel jsem mu vysvětloval, že dělat úpravy na počítadle je, jako když dělal kejkle v temné komoře (přeexpozice, podexpozice materiálu, úpravy teplot vývojky, gradace negativů i papírů , kopírování, n-násobné expozice, nadržování stínů při zvětšování, maskování, retušování negativů, ..., hromady "po..." cívek, archivy negativů a krabice fotek) , akorát s jinými nástroji.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

ale dalo sa. ja som mal otca príslušníka VB, takže sme mali prístup k profi vybaveniu. pamätám si ako som sa už ako malý chlapec hral s farebnými filtrami (samozrejme na ČB fotografii), teplou vývojkou, studeným ustaľovačom, strieborným fotopapierom, atď. zosvetľovali sme fotky, zvyšovali kontrast a zrno a podobné instagram-filtre.

samozrejme, aj najlacnejší fotosoftvér dnes dokáže 100x viac, ale to sú spomienky, ktoré mám na celý život. cítil som sa ako alchymista. potom všetko do sušičky a na druhej strane vyšli krásne zožuté fotografie.

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

Takhle jak jsi to napsal to vypada, ze pouze prislusnici VB meli pristup k teple a studene vode, o barevnych filtrech nemluve.

Na YT je video, jak delal fotky Ansel Adams, proti negativu obrovsky rozdil.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Dostat se tehdá k zvětšovákům Meopta (třeba i pro 6x6 a 6x9cm) s kvalitnějšími objektivy nebyl zase takový problém, ale na rozsáhlejší experimentování při zvětšování se hodila stabilní fotokomora a tu si doma udělal jen zarytý fanda, ostatní se museli dělit/bojovat ;-) o koupelnu s rodinou nebo docházet tam, kde byla - různé fotokroužky na školách, internátech, v podnicích, kde bylo propagační oddělení, etc. .

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

kde bylo slunce jsme pritemnili a nebo vystrihly andelicky aby zustali na namy vyset jako bíle stiny
a ted to umi skoro kazdej v udelatkách v androidu.
ma to + i -

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Tady máš na to téma rozumný článek: https://www.fotoradce.cz/jak-fotit-bez-uprav

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

Digitální fotografie jsou tu od toho aby šli upravovat, doba pokročila. Smiřte se s tím!

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Pouzivat software k opravam vlastnich chyb neni pokrok, ale obycejna lenost.

Proc exponovat spravne kdyz se to da o 4EV zesvetlit nebo ztmavit, proc udelat par kroku dopredu kdyz se to da oriznout.

+1
+4
-1
Je komentář přínosný?

nj, s photoshopem je každý fotograf

+1
+3
-1
Je komentář přínosný?

Když ořezávat fotky z dovolené, tak jedině ve Photoshopu od kamaráda ;-)

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Ano specielně u neopakovatelných scén, kdy jsem rád, že jsem vůbec trefil objektiv do správného směru a zmáčknul to včas je ořez pro vylepšení kompozice vcelku nutnost.

Nebo když z jakéhokoliv důvodu nemůžu udělůlat krok dopředu a nemám zoom. Stejně tak světlost a tmavost, světelné podmínky se dokáží měnit svinsky rychle. Film je značně pružnější a pak se s expozicí hraje taky při vyvoválávání. To není lenost, to je process tvorby.

A specielně, když kvůli hloubce ostrosti fotím s manuálním 160/2,8 hovadem, tak jsem radši trochu dál než blíž a pak ořezávám. A ořezávání si pamtuju i od zvětšováku. Když se chtělo ukázat, že to bylo rovnou z ruky, tak šlo nechat na fotce i filmový rámeček.

Používá se co technika umožní. Na tom není nic špatného. Vždycky to tak bylo a bude.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

na druhé straně dneska lidi mění v počítači oblohu, cucají si z prstu světlo, v postprocesu řeší kompoziční chyby... už skoro vůbec nemyslí přímo při pořízení snímku

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Tak když je to baví. Mně to už dávno přešlo. Nicméně základní úpravy jako je jas a kontrast jsou potřeba téměř vždy.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

U filmu se 1. volil film, už to mělo obrovský vliv na výsledek - ano muselo se na to myslet dopředu, 2. vývojka, zvětšování s nadržováním a dalšími triky ve fotokomoře. A samozřejmě retuš je stejně stará jako fotografie sama. U papírů se musela zvolit gradace a při osvěcování se dalo dělat opravdu hodně. Nebylo to tak snadné jako na počítači, protože výsledek není vidět hned, ale patří to k temné komoře.

U amatérů za vás většinu triků spojených s úpravami udělala obsluha či spíše automatika minilabu. Na zadní straně je téměř vždy otisk s nastavením jakým byla kopie exponována. Pokud člověk potřeboval něco specifičtějšího ani to nebyl problém.

Takže dnes to je jednodušší a dostupné všem a samozřejmě jsou úpravy hnát daleko za hranice běžné fotky, ale není to nic nového, je to jen rozvinuté dále :-).

Co je dnes jednodušší, že není třeba používat efektové a vinětační filtry, to je jednodušší pořídit v počítači (v případě digitálního zpracování). Hlavně barevná fotografie těží z RAWů a z toho co znich lze vytěžit.

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

Měl bych prosbu na uživatele RawTherapee: dělám překlad do češtiny, ale nejsem profi fotograf, takže některé výrazy a zkratky jsem nemusel přeložit úplně přesně. Možná dokonce i úplně špatně. Všechno je možné.

Pokud máte nějakou připomínku k překladu, tak napište.

A kdyby se někdo chtěl pustit do překladu Rawpedie: http://rawpedia.rawtherapee.com/ tak to by bylo úplně super. Já na to nemám tolik času.

+1
+7
-1
Je komentář přínosný?

Pro psaní komentářů se, prosím, přihlaste nebo registrujte.