16GB paměť na GeForce RTX 3070 zvyšuje min. FPS až na úroveň průměrných FPS 8GB
8GB kapacita paměti ve výkonnostním segmentu GeForce RTX 3070 již nestačí a v podstatě byla těsná již v době vydání. Přestože existuje řada různých testů, které dopad této kapacity potvrzují, stále se objevovaly názory, které to zpochybňovaly na základě toho, že 8GB GeForce RTX 3070 byla srovnávána s jinou 16GB grafickou kartou, případně že na 16 GB upravená GeForce RTX 3070 měla také upravený BIOS s jinými takty a energetickými limity.
Tyto formální argumenty nyní shodil YouTube kanál Casual Gamers, který předchozí výsledky de facto potvrdil. Dopad 8GB kapacity na výkon GeForce RTX 3070 se u vícero her neprojevuje pouze kosmeticky, ale dopady jsou opravdu zásadní. Například v Resident Evil IV Remake jsou i minimální FPS s 16GB konfigurací vyšší než průměrné FPS s 8GB konfigurací:
O mnoho lepší není pro 8GB kartu ani The Last of Us, kde rovněž minima padají pod 10 FPS:
Dopady se v různé míře týkají i Hogwarts Legacy:
Jak dokladují grafy z Resident Evil a The Last of Us, argumentem zde není ani „vždyť lze přece snížit textury / detaily“, neboť je patrné, že grafické jádro na danou úroveň detailů stačí a dosahuje stabilních a plynulých FPS - problém je výhradně v kapacitě paměti. Pokud bychom přistoupili na snižování detailů v důsledku nedostačující paměti, pak tím v podstatě uznáváme, že by nám k 8GB paměti stačilo podstatně slabší GPU, neboť na nízké detaily nepotřebujeme výkon produktu za šest set dolarů.
Nelze tvrdit ani to, že o nedostatečnosti 8 GB nemohl v době vydání karty nikdo vědět. Níže cituji dvě pasáže z článku, který jsme vydali k příležitosti jejího vydání:
…v některých hrách vychází v 3840×2160 GeForce RTX 3070 jako citelně pomalejší než GeForce RTX 2080 Ti, zatímco v 2560×1440 je rychlejší nebo jen nepatrně slabší. Důvodem je patrně nižší kapacita paměti (8 GB namísto 11 GB), na jejíž limity karta v 3840×2160 naráží. Jde sice o 4k rozlišení, nicméně se to projevuje již v době vydání, takže lze očekávat, že se tyto projevy začnou postupem času s novými hrami týkat i rozlišení 2560×1440. GeForce RTX 3070 by slušelo 10-12 GB - když byla srovnatelně výkonná GeForce RTX 2080 Ti před více než dvěma lety vybavena touto kapacitou, nedá se rozhodně očekávat, že od té doby nároky her na kapacitu paměti klesly, spíše naopak. --- Drobnou vadou na kráse je kapacita paměti, která byla obvyklá pro hardware určený pro 2560×1440 v roce 2018, ale pro kartu na rok 2021 už je 8 GB těsných. |
Zkrátka pokud se nedostatečnost paměti u grafické karty projevuje v době jejího vydání v libovolném nastavení, při kterém karta v průměru dosahuje hratelných FPS, pak je jasné, že s příchodem nových her se tento problém bude pouze prohlubovat (podobně jako na 6GB GeForce RTX 2060, která byla Nvidiií prezentována jako karta pro 2560×1440 s ray-tracingem).