2,5 roku po: Radeon RX 6600 je stále rychlejší než RTX 3050, i s raytracingem
GeForce RTX 3050 byla vydána na samém začátku roku 2022. Šlo o období vrcholící kryptománie, kdy grafické karty dlouhodobě nebyly dostupné za doporučené ceny, pokud vůbec dostupné byly, a ceny na zahraničních trzích se zejména u GeForce s vyšší než 6GB kapacitou paměti pohybovaly na troj- i čtyřnásobku oficiálních hodnot.
Nvidia se tehdy rozhodla vydat nový model pro nižší cenový segment, stala se jím GeForce RTX 3050. Mnohé weby tehdy ignorovaly dlouhodobě známou skutečnost, že žádná z GeForce není dostupná za oficiální cenu a zprávy od výrobců, že konečná cena v žádném případě nebude pod $400 a v recenzích kartu na základě doporučené ceny $249 postavily proti $199 Radeonu RX 6500 XT. Ten byl již krátce po vydání dostupný za částky lehce překračující $200.
Navzdory tomu, že se GeForce RTX 3050 na trhu objevila za ~$700 a dlouho neklesala pod $600, většina recenzí tuto skutečnost nezohlednila a ponechala hodnocení postavené na předpokladu $249 ceny.
Je tedy ke cti webu Tom's Hardware, že se (byť po 2,5 letech) rozhodl pro novou recenzi, kde GeForce RTX 3050 postavil proti kartě, které nyní reálně konkuruje (v době vydání byla cenově na úrovni Radeonu RX 6600 XT).
Graf výkonu obsahuje v horní části tři průměry: (1) všech 19 testovaných her (2) 11 her využívajících rasterizaci (3) 8 her využívajících raytracing. Pod první čarou následují výsledky jednotlivých her s rasterizaci a pod druhou čarou výsledky jednotlivých her s raytracingem.
(Tom's Hardware)
Začněme průměry. V průměru všech her, tedy i těch s raytracingem, je Radeon RX 6600 o 10,6 % rychlejší než GeForce RTX 3050. V průměru rasterizačních her je Radeon o 24 % rychlejší než GeForce a v průměru her využívajících raytracing je Radeon o 5,3 % pomalejší než GeForce.
Tím bychom situaci mohli uzavřít - je tu však jeden zásadní fakt, kterého si na první pohled nemusíte všimnout. Při podrobnějším zkoumání výsledků si ale lze všimnout, že v naprosté většině her využívajících raytracing není dosaženo plynulých FPS. Což je zvlášť při skutečnosti, že jde v drtivé většině případů o akční tituly (nikoli třeba tahové strategie) dost zásadní problém. Hry, které dosahují kolem 20 FPS v průměru a ještě méně v minimech, by za hratelné nemohla považovat ani hřebenatka svatojakubská (která by nad tím teoreticky mohla přimhouřit všech svých 60 očí). Pokud je hra nehratelná, je zcela nepodstatné, jestli je v ní jedna karta rychlejší o 0,6 nebo 4,9 FPS, když na obou vypadá jako slideshow.
Pokud bychom si za rozumné minimum stanovili 40 FPS (na panelech s podporou adaptivní synchronizace, které ji zvládají od 30 FPS výš, to pro někoho může být použitelné), pak jedinými dvěma raytracing tituly, ve kterých této mety dosahuje alespoň jedna z karet, jsou Avatar: Frontiers of Pandora a Diablo IV. V obou z nich je rychlejší Radeon RX 6600 (v prvním o 28,8 %, ve druhém o 8,5 %).
Závěrem nezbývá než zdůraznit, že Tom's Hardware testoval 8GB GeForce RTX 3050, tedy výkonnější variantu (existuje také pomalejší 6GB). Pokud budeme srovnávat dvouvětrákové modely (jaké byly použity do testu; low-profile nebo jednovětráková provedení bývají pomalejší a hlučná), vychází podle Heureky nejlevnější dostupná 8GB GeForce RTX 3050 na 5609 Kč (MSI GeForce RTX 3050 VENTUS 2X XS 8G OC) a nejlevnější Radeon RX 6600 na 5131 Kč (ASRock Radeon RX 6600 Challenger D 8GB GDDR6 90-GA2RZZ-00UANF). V obou případech je navíc o stejného prodejce - Allegro.