35 GB místa pro jedinou hru? Ano, již za dva týdny
O tom, že hi-res textury a další aspekty her zabírají kýbl místa na HDD není pochyb. Stejně tak není asi pochyb o tom, že tento trend se nezmění, je to zhruba stejné jako snaha jistého vystudovaného chemika o takzvané "snížení státního dluhu".
Když jsme před 4 lety psali článek o Johnu Carmackovi a jeho komentáři na téma potřeby 25GB médií pro hry, mnozí z vás nevěřili svým očím. RockStar Games posouvají hranici ještě o 10 GB dále, neboť oficiální hardwarové specifikace pro jejich nejnovější hru (do prodeje půjde 15. května) hovoří o 35GB prostoru. To samozřejmě neznamená, že hra skutečně na disku zabere 35 GB, ale předpokládáme, že rozhodně lze na základě tohoto údaje usoudit, že instalace si alespoň polovinu opravdu ukousne. Hry nám zkrátka bobtnají a zábavné je to zejména v kontextu zbývajících minimálních specifikací Maxe Payna 3.
Ty totiž hovoří třeba o 2GHz dvoujádru, 2 GB RAM a grafice typu GeForce 8600 GT či Radeon HD 3400 - na takovém desktopu je leckdy za trest provozovat byť jen webový prohlížeč nebo linuxovou distribuci s akcelerovaným desktopem, natož hrát "tříáčkovou" 3D hru.
Max Payne 3 asi slušně provětrá i internetové poskytovatele, jejichž linkami se prožene (jako heroin žilou narkomana :-) v případě koupě v nějakém systému digitální distribuce (Steam nebo něco takového). Majitel nějaké z nižších hardwarových konfigurací rozhodně textury a vše další v nejvyšší kvalitě, co si Max Payne 3 potáhne sebou, nevyužije.
A ještě jeden problém s hypoteticky 35GB hrou máme: dnes pokud chce hráč aby se mu vše nahrávalo co nejrychleji, tak volí buď SSD, nebo nějakou cache na SSD postavenou, například Intel Smart Cache. Ty ale často mívají SSD část menší než 35 GB, případně se samotnými Windows bude mít hráč velmi těsno nejen na 60GB SSD, ale i na 120GB a možná i vyšších, pokud má her více a jsou všechny trochu větší (on i ten Skyrim zabírá 6 GB prakticky bez jakýchkoli hi-res a jiných rozšíření). Čím blíže se obsazení SSD blíží jeho kapacitě, tím klesá jeho výkon, takže jestli bude řekněme příští rok ve znamení her zabírajících řekněme 15 GB+, tak se na Ebay houfně objeví současná 60 a 120GB SSD, protože prostě pro hráče budou malá :-).
Každopádně já osobně zastávám názor, že se můžou výrobci snažit sebevíc, používat modely i kvadrilionech polygonů a třeba 65536×65536 textury, ale hry prostě díky konkrétně tomuto reálně vypadat nebudou a ne vždy je záhodné se o realitu vůbec pokoušet. Vždyť samotné slovo "hra" znamená něco jiného než snahu o simulaci reality. Jak na vás působí screenshoty v tomto článku?