Diit.cz - Novinky a informace o hardware, software a internetu

Diskuse k 500 Hz je málo. S 520Hz 1440p 27″ OLED chce ViewSonic předběhnout Samsung

Ano 500Hz je málo, ale to 520Hz.
Chce to 520 MHz.
Aneb závodíme v debilitě.
Jak levné foťáky s Mpix před dvaceti rokama.

+1
+10
-1
Je komentář přínosný?

Kdyby to aspoň bylo 512Hz, aby to mohlo být 100% kompatibilní s 512 bitovou sběrnicí RTX 5090.

+1
+13
-1
Je komentář přínosný?

Skoro som padol zo stoličky :D ale máš pravdu, chce to aspoň 512 inak to ani nejde :)

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

>> Chce to 520 MHz.
No jo, ale čím to krmit?

O víkendu jsem sledoval nějaká ta Slow Motion videa.
Kamera umožňoval nastavením časování zvýšit snímkovací frekvenci (na úkor rozlišení) až na 800 000 (osum set tisicí) fps.
Když se snímání přepnulo z barevného na grayscale, tak dokonce 1 000 000 (jeden milion) fps. V rozlišení 1280x64.

Do 520 Mega fps je ještě hodně daleko.
Budeme si nějakou dobu muset vystačit s nižšími hodnotami.

+1
+4
-1
Je komentář přínosný?

Blbý foťáky, dneska umí 100 MPx kdejakej mobil! :-D :-D :-D

A internet mi běží rychlostí 225 Mbps, co na tom, že poslední instance je wifi, která dá stěží 50 Mbps. :-D

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Kup si lepší wifi a sousedům vyhoď pojistky ;-)

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

...a to někteří říkali, že ty testy na snímkové frekvence v Counter Strike nemají žádný praktický význam. :-)

+1
+4
-1
Je komentář přínosný?

Bohužel, takhle to ta naše civilizace dotáhla, všechno je jen hra s čísly bez jakékoli přidané hodnoty. Ale ten pocit ... :-/

+1
+8
-1
Je komentář přínosný?

Je to tak.
Ale na obranu těchto pitomin. 500Hz panel evidentně není problém vyrobit, takže proč je nevyrábět a nebýt na CES "nejlepší" že?
Čísla prodávají.
A ještě tě potichu poplácá výrobce grafik, že jim "pomáháš prodávat" ty dražší modely s velkou marží.
Obchodně to význam samozřejmě má. Technicky určitě ne.

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

Pridaná hodnota tam je (a teraz nemyslím 520 vs 500 Hz ale ~500 voči 240 Hz). Ale musí to grafika stíhať nakŕmiť a nenaraziť na nejaké iné obmedzenie fps. Ja to beriem ako typickú technickú novinku, t.j. je to drahé a momentálne s obmedzeným využitím, ale časom cena klesne a presunie sa to do mainstreamu.

Zatiaľ rozhodne nie sme v číslach, kde by to bolo za hranicami možností ľudského zraku.

+1
-5
-1
Je komentář přínosný?

"""Zatiaľ rozhodne nie sme v číslach, kde by to bolo za hranicami možností ľudského zraku."""

Ses zbláznil ne? Průměrná reakce lidského organismu od vjemu na sítnici až potrhnutí rukou ve které máš myš je cca 50ms. - když to nečekáš, cca 1/3 toho času když jsi trénovaný a víš že něco přijde..
I kdybychom měli pouhých 120fps, jsme na 8.3ms mezi framy a tam už to svým mozkem předběhneš docela obtížně.
500Hz(fps) je daleko za hranicí lidí, daleko za hranicí CPU/GPU a daleko za hranicí většiny enginů. Je to možná pro eSportaře co to mastí v té hale a blikají na ně světla jak na koncertu - aby věděli jistě, že v technice limit není.

Třeba rychlostí vyhlášený IDtech6 (Doom2016) měl absolutní mezní limit 250fps, IDtech7 jako jeden z mála umí 1000fps. Ale není to zcela běžné.

Podobný monitor se ani nesnaž nakrmit na limity.

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

Nezbláznil. A hlavne mi ide o to čo človek vidí a nie o latenciu alebo reakčnú dobu.

A áno, obmedzenia herných enginov sú jeden z problémov pri dosahovaní tak vysokého fps.

+1
-2
-1
Je komentář přínosný?

A čo tedy človek vidí při 240fps a 500fps,, to samé vidí.

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

Už v minulej diskusii som ti vysvetľoval, že ide o ostrosť obrazu počas pohybu, keď oči sledujú objekt, ktorý sa pohybuje po obrazovke.

+1
-3
-1
Je komentář přínosný?

Jo to jsi byl ty? :)
Nadpis článku evidentně trochu zavání ironií, nicméně ty to bereš smrtelně vážně.
Počítám, že bys byl schopen opravdu "upgradovat" 500Hz monitor na 520Hz monitor.

Takže zeptám se také, kolik by bylo dostatek Hz/fps? 1KHz, 3KHz?? Někde to končit musí ne?

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

500 vs 520 Hz nebude pozorovateľný rozdiel. To chce tak +50% aby dávalo zmysel upgradovať.

To, kde to končí sa dá spočítať z rozlíšovacej schopnosti ľudského oka počas toho ako sleduje pohybujúci sa objekt. Tá sa samozrejme zhoršuje s rastúcou uhlovou rýchlosťou objektu ale nie rádovo. Aj pri 40-50°/s je iba 2-3x horšia ako pri statickom objekte. Počet Hz pre sample-and-hold displej sa dá dohadnúť tak, že položíme dĺžku motion bluru z displeja rovnú rozlišovacej schopnosti oka. Potom nám vyjde, že potrebná obnovovacia frekvencia je uhlová rýchlosť pohybu deleno rozlišovacia schopnosť oka pri tej rýchlosti. Napríklad pri 10°/s a rozlišovacej schopnosti 1' (t.j. 1/60 stupňa) to vyjde 600 Hz. Keď sa to spočíta pre rôzne uhlové rýchlosti, tak človek dostane krivku, ktorá má maximum okolo 1500-2000 Hz.

Takže to je zhruba tá odpoveď: 1500-2000 Hz. Pre impulzné displeje je požadovaná doba pulzu prevrátená hodnota, t.j. 0.5-0.67 ms. O tom píšem preto, že síce tá obnovovacia frekvencia vyzerá dosť šialene ale na impulzných displejoch je pozorovateľný rozdiel v ostrosti medzi 1 ms pulzmi a <1 ms pulzmi. Čo na sample-and-hold displeji zodpovedá tomu, že limit ľudského zraku je na hodnote vyššej ako 1000 Hz.

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Děkuji za potvrzení. Opravdu je většina schopna nalítnout na 500 Hz, 100 MPx nebo 250 Mbps a nedokážou pochopit, že ty číslíčka nic neznamenají, když přitom úzké hrdlo je někde jinde. :-)

+1
-3
-1
Je komentář přínosný?

Ok, děkuji za vysvětlení... U 2KHz se tedy ta bláznivina snad zastaví i pro "nadšence".
A chápu to správně, celá tahle testovací patálie s plujícíma "panáčkama" zleva doprava je JEN o tom, aby je měl totálně ostré tak, jako by stáli na místě? (při 2KHz)
To je cíl?
Protože pevně doufám že i ty věříš, že Kingdom Come2 nebo třeba Stalkera2 si na 2000fps NIKDY nezahraješ.
Na pouhých stabilních 120fps budeš pokud dáš za CPU 15 a za grafiku 55tis... - možná.
Co filmy,,,, když kamera "švenkne" zleva doprava udělá to klasický "motionblur" efekt.
Z toho (24fps) se ti musí dělat doslova grcno, když i 120fps je něco přes 5% tvé cílové hodnoty...

Ale dotaz zní... K čemu tedy budeš mít ten 520, nejlépe dle toho elaborátu 2KHz monitor???
Na rolovaní textu v internetovém prohlížeči který tam bude betonově ostrý?
Mě to prostě nechce věřit, že to někomu za to stojí.... (Ty 2KHz se ti samo nesplní)

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Áno, je to o ostrosti obrazu počas pohybu. A v hrách to rozmazanie vidno úplne bežne, to nie je žiadna okrajová situácia kde sa to prejaví. Akurát je na to väčšina ľudí zvyknutých a nespájajú si to s potrebou vyššej obnovovacej frekvencie a fps.

Ako som už predtým písal, momentálne mám 165 Hz monitor. Povedzme, že zhruba 80-100 fps považujem za prijateľné a vyššie hodnoty za "nice to have" s tým, že priestor na vizuálne zlepšenie je v tejto oblasti hodne veľký (teoreticky až do tých 2000 Hz/fps).

Prakticky počítam s tým, že touto brute-force cestou sa asi nepôjde a je pravdepodobnejšie, že sa objaví 500 Hz displej, čo bude vedieť pulzne svietiť 25% času pri zachovaní dostatočného jasu. Stroboskopické artefakty by mali byť pri takej frekvencii už tiež slušne potlačené (povedzme oproti 120 Hz impulznému displeju).

A keď sa pýtaš na kino, tak švenk zľava doprava (alebo naopak) pri 24 fps mi prišiel v kine pekne hnusný už pred vyše 20 rokmi, keď som ešte o nejakých displejoch s vysokou obnovovacou frekvenciou nemal ani páru.

Ja tú ostrosť počas pohybu považujem za fajn vec ale kvôli tomu nebudem liať nejaké veľké peniaze do monitoru ani grafiky. Až bude k dispozícii 4K 240 Hz monitor za 10-15 tisíc a grafika s UHBR20 za podobnú cenu, čo utiahne na tom rozlíšeni aspoň nejaké menej náročné hry, tak potom niekedy upgradujem.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Aha takže opravdu ve vší vážnosti paseš po 500,1000, 2000Hz monitoru jen kvůli ostrému textu při rolování v novinkách.cz..
Cajk, popravdě tvoje problémy bych chtěl mít.
Tohle jsem ješte opravdu nikdy nečetl

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

No tak si sa aspoň dnes dozvedel niečo nové. A samozrejme úplne najviac to potrebujem na skrolovanie v miestnej diskusii keď čítam tvoje komentáre ;)

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Jen Kvuli mě? To si nech 60Hz tak jak běžný sociál :)
To nemá cenu.
Přeju alespoň 100Hz nahoru každý rok, ať se ti splní 2KHz sen

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Cumpou pocitana potreba vysokych fps je naprosty nesmysl. Ta teorie vychazi z pomerovani rychlosti pohybu obrazu a teoreticke rozlisovaci schopnosti oka. Zabyva se tedy teoretickymi vlastnostmi zobrazovadla, ale neresi to, co je skutecne podstatne. Realne neni problem v zobrazeni, ale ve vlastnostech oka. Omezeni schopnosti rozlisit od sebe rychle se menici obrazy, nebo i jen pouhe zablesky svetla je dane biochemii videni. Chemicke reakce v tycinkach i cipcich oka nejsou moc rychle a dalsi brzdou jsou prenosy vzruchu nervovymi vlakny do mozku a zpracovani obrazu v mozku.

Kdyz se budeme bavit jen o reakcni dobe svetlocitlivych bunek oka (viz odkaz dole), tak u cipku (hlavne vnimani barev) je reakcni doba 25ms+/-4ms (40 fps) a u tycinek (jas a vetsi ostrost videni) je 313ms+/-56ms (3 fps). A kdyz se pripocita doba doruceni a zpracovani v mozku je jasne proc od 20-30 fps uz nejsme schopni rozlisit jednotlive snimky a vnimame je jako plynuly pohyb. A sebevetsi fps nezabrani pohybovemu rozmazani, protoze se mezisnimky budou integrovat na svetlocitlivych bunkach jako prumer jejich prispevku a budou tedy rozmazane. Ale placebo je placebo a tak na monitoru s velkym fps bude majitel "videt" ostreji, i kdyz to nebude pravda.

https://iovs.arvojournals.org/article.aspx?articleid=2779441

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

Ja rozhodne nie som ten, kto to nepochopil. A nepredpokladám, že oko dokáže pri 1000 fps rozpoznať jednotlivé snímky. To by sme ten obraz vnímali ako cukajúci ss. Tá situácia, ktorá vyžaduje vysoký frame rate nastáva pri sledovaní objektu, ktorý ss pohybuje po obrazovke. Ľudské oko sa pohybuje plynulo, zatiaľ čo monitor zobrazuje sériu snímkov, ktoré sú ale na moment statické. A tým relatívnym pohybom oka voči statickému snímku dochádza k tomu rozmazaniu o ktorom hovorím.

To, že to rozmazanie závisí priamo úmerne rýchlosti pohybu a nepriamo úmerne obnovovacej frekvencii/fps sa dá jednoducho demonštrovať na displeji čo má aspoň 120 Hz. Porovnanie s vlastnosťami ľudského zraku sa dá vyskúšať tak, že si zoberiem nejaký objekt (napr. obrázok alebo text vytlačený na papieri) a porovnám ako ostro ho vidím pri rovnakej zdanlivej rýchlosti pohybu. Experimentálny výsledok je, že keď je pohyb predvídateľný a oko stíha sledovať objekt, tak u fyzických objektov nedochádza prakticky k žiadnemu rozmazaniu ale obraz na monitore je rozmazaný výrazne.

Pre upresnenie, ja neporovnávam teoretickú rozlišovaciu schopnosť oka pre statický objekt s uhlovou rýchlosťou pohybu. Ja som to pred pár rokmi počítal na základe dát z článku, kde boli tie rozlišovacie schopnosti oka zmerané dynamicky na obraze, ktorý sa pohybuje rôznou uhlovou rýchlosťou. Už je to nejaký čas, takže si číselné hodnoty úplne presne nepamätám ale bolo to niečo ako 0.8' pre statický objekt a 2' pri 50°/s. A z toho vyšlo 50*30 = 1500 Hz.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Ty seš sakramentsky zapálený blázen :)¨
Mě až líto, že máš jen 80-165fps když ta teorie jasně dokládá potřebu 1500fps :)
to musí býti peklo.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

No a teraz si predstav to utrpenie keď je na diaľnici limit 130 km/h a fyzikálne zákony pritom dovoľujú pohyb až takmer rýchlosťou svetla :D

Padli tu aj porovnania s tým, čo audiofili predvádzajú s audio technikou. Ale tu vidím jeden podstatný rozdiel. Úspešnosť A/B testu medzi 48 a 96 kHz alebo striebornými a medenými vodičmi by asi moc vysoká nebola. Ale keby existoval 1000 Hz monitor a stretli sme sa osobne, tak som presvedčený, že po krátkom vysvetlení, kde sa ten rozdiel prejavuje tak by rozdiel medzi 500 a 1000 fps videl každý jeden z vás čo nemá nejakú vážnu očnú vadu. Rovnako by ste potom nemali problém pri A/B teste rozoznať medzi 500 a 1000 fps. Na druhú stranu to realisticky vidím tak, že väčšina ľudí by si ten rozdiel nepovažovala za až tak podstatný a nebola by ochotná si za to nejak priplatiť.

A tiež mi nikto z tých, čo hovoria, že viac ako XY Hz/fps (povedzme 144 Hz) nie je možné rozoznať a je to za limitom ľudského zraku nevysvetlil, prečo je pri takom frame rate obraz na displeji niekedy rozmazaný ale v realite je pri ekvivalentnej situácii ostrý.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Mozna by si me cumpa pred spradanim technokratickych teorii o nutnosti extremnich fps nastudovat neco o fyziologii videni (treba aspon viz odkaz dole). Opravdu ostre videni ma clovek jen ve velmi uzkem (4-8 stupnu) centralnum poli, kdy obraz dopada na zlutou skvrnu, kde je velka hustota svetlocitlivych bunek. Pri pozorovaci vzdalenosti 1m to odpovuda kruhu o prumeru pouhych 7-14 cm. A to uvadene nejlepsi rozliseni oka odpovida prave oblasti zlute skvrny.

Mimo oblast ostrostreho videni je hustota svetlocitlivych bunek a tedy i ostrost mnohem mensi, o perifernim videni nemluve. Je to tam podobne jako u prepocitavani obrazu z mensiho na vyssi rozliseni. Mozek muze nalezenim a zvyraznenim hran vytvorit dojem ostrosti, ale detaily a tedy i skutecna ostrost v dotvotenem obraze nejsou.

K tomu, ze name pocit ostreho videni v sirsim poli nez 4-8 stupnu prispiva i prirozeny pohyb oci, kdy se oblast ostreho videni pohybuje pres cele pole, ktere nas zajima. Nas vysledny dojem se, podobne jako u casoveho (temporalniho) filtrovani, sklada z vice obrazu s ruznou urovni ostrosti a detailu, ktere jsou okem zaznamenane v ruznych casech. To ale potrebuje vice obrazu a tedy dostatek casu. Proto to dobre funguje jen u statickych scen, nebo pomalu a plynule se pohybujicich objektu, jejichz budouci pozice je schopen mozek spravne odhadnout (podle pohybovych vektoru).

Objekty s rychlejsim pohybem lze videt opravdu ostre jen pokud jejich obraz prave dopada na oblast ostreho videni (zlutou skvnu) a oko je schopno objekt v teto oblasti udrzet. To ale neni jednoduche, protoze pri tom jde o transportni zpozdeni signalu, dobu zpracovani jednotlivych obrazu, z nich odvozenou regulaci sledovani objektu a mechanicky pohyb vyvolany svaly pro pohyb oka a pripadne i hlavy. Reakcni doba bude u techto pohybu urcite lepsi, nez u seslapnuti brzdy na zaklade signalu (obvykle kolem 1,4s), ale porad bude dosahovat do radu stovek ms.

Krome toho regulacni mechanismus pohybu oka nebude schopen zajistit udrzeni polohy s presnosti odpovidajici nejlepsimu rozliseni, natoz s takovou presnosti sledovat pohybujici se objekt. Realny obraz tedy bude dost roztreseny a rozmazany. Asi bychom se dost divili, kdybychom mohli zislat zdrojove obrazy jen zachycene okem a bez mozkoveho postprocesingu.

http://fyzika.jreichl.com/main.article/view/488-zorne-pole

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Navrhujem experiment. Otvorte tento odkaz https://www.testufo.com/photo#photo=toronto-map.png&pps=960&pursuit=0&he... a zoberte si do ruky kus papiera s textom. Dajte papier s textom pred monitor, hýbte s ním rovnako rýchlo ako sa hýbe na monitore tá mapa a sledujte ho pritom pohľadom. Keď to urobím ja, tak vidím, že obraz na monitore je oproti textu na papieri (ten vyzerá ostro) hodne rozmazaný v smere pohybu. Prečo to tak je?

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Já ti nevím Čumpo, ty furt nechápeš že takto rychle letící mapu zleva doprava nepotřebuješ mít ostrou, nebo ty ty názvy ulic dokážeš v té rychlosti číst a co víc, i kdybys to dokázal, na co to POTŘEBUJEŠ číst v té rychlosti??
Jsi snad Johny Pětka?
Neříkej mi, že paseš po monitoru za miliony a ke kterému musíš vést DP a kabel tlustý jak do cirkulárky jen proto, že se ti ten ostrý letící text "jen" líbí.. :))) číst netřeba.

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Tak si to kľudne spomaľ a povedz mi pri akej rýchlosti ti to počas pohybu príde rovnako ostré ako keď tá mapa stojí.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Ale když to zpomalíš, tak už to nebude tak rozmazané, proč si myslíš že "posouvací" testy letí tak rychle?
:))
V prohlížeči jde nastavit aby se ti text pomalu "roloval" zespoda nahoru tak, abys ho mohl číst..
Pokud ti přijde pomalu (tak pomalu abys stíhal číst celé řádky) běžící text na trapném 144Hz monitoru rozmazaný, tak ji troll. :))

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Prepáč, ja som nevedel, že je v hrách dovolené hýbať sa a otáčať sa maximálne takou rýchlosťou ako stíham čítať celé riadky textu.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Ne ty když už jsi nevěděl kudy kam, začal jsi s experimenty s "letící mapou" v odkazech o pár postů výš.
Hry do toho nemotej, na vyšší stovky framů stejně nebudeš mít nikdy výkon procesoru ani GPU, nemá ho ani většina enginů už na SW úrovni.
Tvoje meta 1500-2000Hz (ale i 500Hz) je pro hry naprosto nedosažitelná.

Trollíš už tak 50postů.

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Když jsem ten web testufo prvně objevil, tak jsem z něj byl nadšený, ale dost rychle to opadlo. Chápu, že na něj výrobci monitorů a možná i nVidia rádi odkazují, protože jim pomáhá zvyšovat prodeje dražších monitorů a grafik s vyššími fps. Zvlášť manipulativní jsou ty jejich testy, kdy posouvají před monitorem foťák, který nasnímá několik vzájemně posunutých obrazů a vytvoří tak rozmazanou patlanici, o které autoři testu tvrdí, že tohle člověk vidí na monitoru s nízkými fps a jen monitor a grafika s vysokou obnovovací frekvencí to zachrání.

Ale k té mapě z odkazu. Základní problém je v tom, že ten už ten zdrojový obraz mapy (i dalších fotek) je neostrý a rozpatlaný tak, že ani jako statický není místy dobře čitelný. Běh té animace nejde zastavit a je potřeba si udělat snímek obrazovky, nebo záznam v nativním RGB formátu s odpovídající snímkovou frekvencí (kompresní formáty způsobí rozpatlanost). Další neostrost k tomu přidá prohlížeč, který přepočítává zdrojový obraz na dostupnou zobrazovací plochu.

Další problém je, že animovaný obraz se, zlášť třeba na mobilu, nehýbe plynuje, ale poskakuje jak koza na ledě. Pohybující se objekt tedy není možné, zvlášť při vyšších rychlostech, přesně sledovat a roztřesení jeho pohybu přidává neostrost.

Další neostrost přidává pomalá reakce LCD pixelů na změnu barvy. Dobře je to vidět na jediném ostrém a kontrastním testovacím obrázku, kterým je Alien Invasion. Už od druhé rychlosti (120 pixelů/s) začíná být patrné rozmazání zadních hran za jasnými plochami, protože pohasínání pixelů je pomalejší než jejich rozsvěcení. Tohle je vlastnost LCD a dá se částečně ovlivnit při řízením překlopení pixelů přivedením vyššího/nižšího napětí, než je to cílové (přeregulování). Tohle se víc používá u rychlejších monitorů a ty mohou tedy mít mírnou výhodu. To přeregulování se ale uplatní hlavně při přechodu z temnější do jasnější barvy (zvýšení napětí na pixelu). Při vypínání pixelů by se při vyšších rozdílech kontrastů pro zrychlení muselo místo 0V přivádět záporné napětí a to se (pokud vím) nedělá.

V normálním světě, ale nejsou ostré kontrastní přechody moc běžné. Když si v testu pustíte obrázek Bumbble Bee, což je zřejmě neostřejší z fotografií, tak je obraz při 60 pixelech/s i 240 pixelechx/s téměř stejně ostrý. Delší dosvit je totiž v pozvolných přechodech barevných odstínů dobře maskován.

Za část tohoto "dosvitu" předchozího obrazu může i pomalá reakce světlocitlivých buněk na změnu jasu. Tohle je mnohem větší u monitorů, než u tištěného textu, protože obraz na monitoru má obvykle mnohem větší jas a kontrast, než tisk, a dochází tedy k větší saturaci světlovitlivých buněk a jejich pomalejšímu návratu k temnějšímu odstínu. To je důvod proč je nesmysl srovnávat vnímání pohybu na monitoru s máváním tištěným papírem. Kolik z tohoto "dosvitu" jasného odstínu dělá LCD a kolik oko by se dalo zjistit jen porovnáním s OLED monitorem, který má o dva řády rychlejší reakční dobu než LCD.

Ta saturace je docela potvora a kdo nevěří, tomu doporučím malý pokus. Když si člověk dá ve tmě před sebe otevřenou ruku a bleskne na ni krátkým intenzivním zábleskem světla (nejlépe fotografický blesk), "vypálí" se díky velkému kontrastu a intenzitě od ruky odraženého světla její obraz na sítnici a v nastalé tmě je ruka pořád vidět. A když ji člověk zavře, vidí ji pořád jako otevřenou. Je to fakt divný pocit.

Saturace oka světlou plochou na monitoru je dána intenzitou jejího svitu, velikostí svítící (nebo dosvicující) plochy a dobou svitu. To ani seberychlejší monitor monitor nevyřeší, může ho jen trochu zmírnit. Když budeme mít jasnou plochu při fps=50 bude svítit 20ms a při mezisnímkovém posunutí o 20 pixelů bude dosvicovat celý pás 20 pixelů. Pokud zvýšíme fps 2x na bude se každý obraz posouvat o 10 pixelů a bude svítit jen 10ms. První část původního 20 pixelového bude tedy svítit jen polovinu času, způsobí menší saturaci a začne dosvicovat dříve. Plnou dobu 20 ms tedy bude svítit jen polovina původního pásu a dosvitový "ocas" bude méně nápadný. To je teoretická situace. Jak moc se tento efekt projeví reálně je ale otázka.

A druhá otázka je, jak moc má smysl se za velkými fps honit. Ve hrách je totiž objekt, který člověk sleduje obvykle ve středu obrazovky, jeho relativní pohyb není moc velký a to, co je mimo úzkou oblast ostrého vidění, stejně člověk vnímá neostře. Případné rozmazání bude nápadnější v animovaných hrách typu Fornite s ostrými přechody ploch různé barvy, než ve hrách s reálnějším zobrazením a pozvolnými přechody odstínů.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Tie jednotlivé snímky nie sú rozmazané, dá sa to overiť odfotením s krátkou uzávierkou (povedzme 1/4000 s). Rovnako pri prechode medzi snímkami na LCD monitore sa prelínajú dva ostré snímky, nedochádza k rozmazaniu. O to rozmazanie v pohybe vidno aj na OLED displejoch.

Teóriu s dosvitom na sietnici spochybňuje to, že to rozmazanie vidno aj na málo kontrastných hranách, kde je rovnako dlhé ako na tých s vysokým kontrastom. Rovnako jas a kontrast monitoru sa dá upraviť aby zodpovedal textu vytlačenému na papieri. Rozmazanie viditeľné na monitore sa tým nezmení. Ďalšia vec je, že keď sa pohybujúci obraz odfotí s dlhšou uzávierkou (1/30-1/60 s), tak to množstvo rozmazania na fotke a vizuálne vnímané je rovnaké pre frameraty nad 60 Hz. Pri 30 fps to samozrejme očami je trhané ale na fotke rozmazané.

Ono ten efekt je fakt dosť triválny vo svojej podstate. Keď sa oči pohybujú uhlovou rýchlosťou 10°/s voči sample-and-hold monitoru s 60 Hz, tak každý snímok na monitore stojí 1/60 s ale oko sa pohybuje plynule. Takže dôjde k rozmazaniu s dĺžkou 10/60 = 0,167°, t.j. 10'. To je oveľa viac ako rozlišovacia schopnosť oka pri takej rýchlosti, takže to bez problémov vidno.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Tak to te musim zklamat. Nic nebude presnejsi, nez zachyceni rgb obrazu posilanych na monitor. A ty jasne ukazuji rozmazanost tech obrazu.

Tvrzeni, ze oci se pohybuji konstantni rychlosti a rozmazani zpusobuji staticke, nepohyblive snimky je jiste zajimava hypoteza, ale bylo by nutne ji overit a prokazat. Cekal bych spis, ze se oci snazi sledovat zobrazeny objekt a ne se pohybovat nejakou hypotetickou konstantni rychlosti. To presne sledovani pozice je problem nejen u statickych vzorku, ale i u realne plynuleho pohybu. A pohyblive objekty neni clovek schopen videt opravdu ostre bez ohledu na to, o jaky typ pohybu jde.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Čo presne myslíte tým zachytením RGB obrazu? Záznam dát, čo bežia po HDMI alebo Displayporte do monitoru? A ako je teda možné, že dáta sú rozmazané su ale obraz je na fotke s rýchlou uzávierkou alebo pri snímaní vysokorýchlostnou kamerou ostrý? Pri prekresľovaní LCD vidno ako sa objavuje nový snímok a mizne duch starého. Ale oba sú stále ostré. To nie je tak, že sa starý snímok rozpije a nový za z tej mazanice zaostrí.

Tiež to nevysvetľuje to, prečo na mojom 165 Hz LCD monitore je rozmazanie pri 165 fps zhruba polovičné ako pri 82.5 fps (obnovovacia frekvencia sa ostáva 165 Hz, akurát sa identický snímok vykreslí dvakrát). To je niekde detekcia toho, že dva snímky po sebe sú identické a preto sa nejak softvérovo rozmažú? Pri zobrazovaní zdvojených snímkov je tiež polovičný počet GtG prechodov za sekundu a pixely strávia relatívne viac čas zobrazovaním žiadanej hodnoty. Napriek tomu je rozmazanie väčšie.

To rozmazanie v pohybe je tiež možné potlačiť tým, že sa LCD panelu urobí blikajúce podsvietenie, ktoré svieti povedzme 10-20% času za snímok. Prečo to zmení tú ostrosť obrazu keď to čo robí alebo nerobí podsvietenie nemá vplyv na prechody v tekutých kryštáloch?

Odkaz na literatúru, kde je zmeraná ostrosť ľudského zraku na pohybujúcich objektoch som už posielal v inom poste. Nejaké zhoršenie tam je ale je stále prekvapivo dobrá ak je pohyb sledovaného objektu plynulý a predvídateľný. A tiež to nevysetľuje fakt, že fyzický objekt, ktorý sa pohybuje rovnakou rýchlosťou ako obraz na monitore je výrazne ostrejší (rozmazanie je menšie tak cca 10x ako to na monitore). Keby bol problém v tom, že to môj zrak pri tej rýchlosti nestíha sledovať, tak by bol predsa rozostrený nielen obraz na monitore ale aj ten fyzický objekt.

A to nie je nejaká moja hypotéza, ktorú som si vymyslel. To, že doba zobrazenia snímku ovplyvňuje ostrosť obrazu je v literatúre známy fakt, viď napríklad tento článok https://pubs.aip.org/aip/jap/article/121/2/023108/145979/Analytical-equa...

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Ináč, čo sa literatúry týka, tak tu je review na tú tému (je to voľne dostupné) https://apps.dtic.mil/sti/tr/pdf/ADA085860.pdf kde sa dajú dohľadať ďalšie zdroje. Relevantný je napríklad tento článok, kde je zmeraná rozlišovacia schopnosť oka počas sledovania pohybujúcich sa objektov: https://psycnet.apa.org/doi/10.1364/JOSA.48.000799

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

To si myslím žes chybně pochopil. Při panoramatickém švenku se mi v digitálním kině dělá blbě (myšleno obrazně, ne fyzicky, "jen" mi to přijde vyloženě odporný) i při 60Hz z projektoru, přitom v klasickém analogovém kině jsem problém neměl nikdy. Na malý úhlopříčce problém nemám, jen v kombinaci celýho zornýho pole a cukání při švenku. Na TOHLE to asi dobrý bude, ale pochybuju, že to někdy někdo dá do iMaxovýho projektoru.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Taková rejpavá... a u takto se pohybujícího objektu mozek vnímá i detaily, nebo jen obrysy? Zkoušel to někdo ověřit? Protože do toho vstupuje ještě zpracování mozkem, a kromě toho čípky barevnýho vidění jsou významně pomalejší než tyčinky černobílýho.
Takže long story short - existuje vůbec jedinec, pro kterýho tahle vopičárna má smysl praktickej, ne jen onanii nad číslíčkama a obchodní marží?

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Samozrejme, že vníma aj detaily. Je to akurát o trošku menej ostré ako keď sa človek pozerá na statický objekt. Ale roznodne to nie je tak moc neostré a lineárne rozmazané ako na monitore. Asi by som mal zdôrazniť, že pri vysokom frame rate je ten obraz plynulý a rozmazaný práve preto, že bunky na sietnici a mozog to nestíhajú spracovať. Kým to stíhajú, tak vnímame, že sa obraz cuká. Rovnako svaly, ktoré hýbu okom dokážu zladiť pohyb oka a plynule a predvídateľne sa pohybujúceho fyzického objektu ale nestíhajú presne sledovať poskakujúce snímky na displeji s vysokou frekvenciu.

Keď je pohyb oka zladený s pohybom fyzického objektu, tak jeho obraz na sietnici je statický. Preto je úplne jedno, že odozva tyčiniek a čapíkov je rôzna. Obraz na displeji sa ale nehýbe spojito ale poskakuje po diskrétnych krokoch. Preto obraz objektu pohybujúceho sa na displeji na sietnici vibruje. Frekvencia tých vibrácií je daná frekvenciou snímkov a amplitúda je daná dobou zobrazenia snímku.

Človek samozrejme nepozná či je tá frekvencia 120 Hz alebo 2 kHz ale pozná zmeny amplitúdy tých kmitov. A tá amplitúda na sample-and-hold displeji (t.j. displeji, ktorý svieti stále a nebliká) priamo súvisí s frekvenciou zobrazovanie snímkov.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

>> Už v minulej diskusii

Jen tak pro zajímavost ..
- jakou verzi DP UHBR by to potřebovalo?
- a dá to HDMI?
- a které grafické karty takové porty (a protokoly) mají?

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Na hodne vysoký frame rate to bude chcieť UHBR20 alebo použiť DSC. Ale to zabiehame do obmedzení súčasných techológii. To či je to momentálne technicky realizovateľné (prípadne aké sú súčasné obmedzenia) a či bude principiálne možné videť nejaký rozdiel až to bude dostupné sú dve úplne rôzne otázky.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

"""Ale to zabiehame do obmedzení súčasných techológii"""

Mládí vpřed ty woe, fandim ti.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

https://www.youtube.com/watch?v=OV7EMnkTsYA
Račte se dovzdělat, pane Horigan. Předpokládám, že s takovým úchvatným nickem angličtina nebude problém.

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

Nick vychází z mailu a ten se dvěma RR byl už obsazen (nečekaně .))
Už jsem to vyprávěl 10x - cigošu.

Dobře zeptám se rovnou, kolik si teda myslíš že už bylo fps dostatek... ?

EDIT: Ty slavné testy s "plujícími objekty" které jsou tak hrozně "blury" ve vyšších Hz (120-144) "běžnými" očima jako "blury" nezachytíš, budeš to mít takto rozmazané, až když to vyfotíš foťákem s velmi rychlou závěrkou třeba 1/1000 a koukneš na statický obrázek.
Podle toho jak tam vypadá pohybující se objekt při 60Hz by se reálu na 60fps nedala hrát naprosto žádná hra. Celá scéna by vypadala jako bys byl na houbičkách.

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Ale ono je to úplne naopak, očami to vidíš na obrazkove rovnako ako keď to odfotíš s pomalou uzávierkou (1/30 - 1/60 s) ale musíš foťákom sledovať ten objekt, rovnako ako ho sleduješ okom. To čo takto odfotíš veľmi dobre zodpovedá tomu čo človek naozaj vidí na obrazovke. Keď to odfotíš s časom 1/1000 s tak tá fotka bude omnoho ostrejšia ako to čo sám vidíš a bude to zodpovedať práve tomu ako by vyzeral 1000 Hz displej.

Rozdiel pri 60 Hz je, že na displeji s rýchlou odozvou nie je obraz úplne plynulý ale trochu sa cuká. Takže to nevyzerá byť úplne hladko rozmazané. Ten stav, že je to plynulé ale rozmazané príde až tak od 80-100 Hz.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Přesně tohle jsem vypozoroval za poslední roky. Včetně té 100Hz hranice, kdy už to je pro mě jakž-takž plynulé. Samozřejmě byly doby, kdy jsem si myslel, že 60Hz mi bude stačit nadosmrti - viz. ta diskuze tady. Jenže pak jsem vyzkoušel 144Hz a už pro mě nebylo cesty zpět na rozmazanou 60Hz cukanici. Teď mám 240Hz a klidně bych na starší hry snesl i víc, animace je prostě nádhera. Na sample&hold blur, který je stejný jak na LCD, tak na OLEDu, platí pouze 2 věci - buď strobing s periodickým vkládáním černého snímku nebo vysoký refresh - na eliminaci tak zhruba 1000Hz. Jenže na to můžeme se současnými sračkovými enginy typu Unreal Stutter 5 a neschopnými vývojáři zapomenout.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Asi tak nejak. Ked som párkrát skúšal prepnúť z 165 na 60 Hz, tak som mal vždy pocit, že sa niekde stala chyba a hovoril som si ako som na tom mohol existovať. Na druhú stranu, staršie a pomalšie LCD panely obraz ešte viac rozmažú a 60 fps na nich nie je taká cukatúra ako na modernom monitore na hry.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Ale ona se stala chyba…
Nebo ti všejede v 165fps, pokaždé je to jiné číslo

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Nie, všetko mi nejde na 165 fps. Ale neviem aký je to problém keď mám zapnutý Adaptive Sync a fps je nad 80. Stále to podľa mňa vyzerá lepšie ako zamknutých 60 fps.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Ale 80 proti 165 musí být sakra rozdíl ne?, když už oceníš 520 a 2000 je ideál - a lítá to hru od scénu od scény. Já takhle neironicky přemýšlet, tak v 80 nehraju nic.

“Mých” 60 neřeš, po obrazu žádám jiné kvality/vlastnosti než hromady fps a ostrý letící text

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Moje oči to vidia tak, že na monitore s rýchlou odozvou je obraz nad 100 fps plynulý ale rozmazaný, zatiaľ čo na 60 fps (a menej) určite nie je plynulý a cuká sa. Kdesi medzi 80 a 100 fps sa obraz začne zlievať do plynulého ale rozmazaného. Kde presne záleží jednak od odozvy monitoru ale aj od kontrastu obrazu a hrán. Nad 100 fps ale už je rozdiel v plynulosti relatívne malý a latencia sa možno mení ale stále je dobrá. Takže to, že fps kolíšu sa prejaví hlavne v tej dynamickej ostrosti obrazu ale na samotnú hrateľnosť to nemá úplne zásadný vplyv. Nepríjemné ale je, keď to začne padať pod 80 fps (a nedajbože pod 60), pretože sa to zrazu začne cukať a aj latencia ide nahor.

Takže keď to skrátim, medzi 60 a 100 fps je pre mňa ďaleko väčší rozdiel ako medzi 100 a 165 fps.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Já bych možná zakázal na monitoru zobrazovat počty fps číselkama a měl bys rázem tak nějak plynulé všechno. :)
Nebo bys měl alespoň nad čím fárat, kolik že to vlastně TEĎ máš framů .))

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Povedal by som to asi tak, že keby na stole boli tri monitory, 60, 240 a 1000 Hz, s pustenou FPS hrou, tak na každom stačí párkrát mávnuť myšou zľava doprava a dá sa z toho poznať, ktorý je ktorý.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Pak bys ty dva zbývající monitory odnesl do komory a já bych ti mezi tím nastavil ten "tisíciframový" na 180Hz cap.
2-3roky bys žil blaženě se svými bez čísílek ověřenými framy a pak bys náhodnou někde v menu nebo registru odhalil pravdu.
Svět jakoby přestal existovat. Takový pocit prázdna se ještě nikdy před tím nedostavil.
S vědomím ztracených několika let život ses odebral "na vlak".
Jo placebo je sviň

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Ak si myslíš, že to nepoznám (alebo, že to proste nejde poznať) tak si môžeme urobiť slepý test až bude nejaký 1000 Hz monitor na trhu. Ty to budeš prepínať medzi 180 a 1000 Hz a ja budem hádať čo si tam nastavil.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Další ultradebilita o které se vyjadřuješ zcela vážně a neironicky.
Ty si opravdu myslíš, že někdo někdy bude (jen pro tebe asi) vyrábět monitor a rozhraní s frekvencí 1000 nebo 2000Hz??
Ani ti Číňani nejsou tak vyfetovaní aby měli potřebu něco takového vyvíjet.. Na co? Na ostrou mapu rychle letící zleva doprava? A za předpokladu že i rozlišení leze nahoru, čím to připojíš? Dovedeš si vůbec vypočítat kolik dat proletí do 4k monitoru s 1000hz?

Přestaň už trollit. Je to děs.

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Ano souhlasím, proto na 144Hz monitoru nehraju. K čemu sakra může být to, že ti HalfLife2 jede na 144 nebo 240Hz, když ti U5 hra pojede vždy na max 70 a ještě se sutterem??
Vždyť to je furt z louže do bláta ne? To přeci objektivně uznáte vy mrštní experti ne?
Rovnou řeknu že je to 5x horší než hrát jednou v 240 a jednou v 70fps. A furt dokola hrát HL2 opravdu odmítám

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Však si to kľudne hraj ako chceš. Podobne ako sa divíš ty sa môžem diviť ja prečo hráš na 60 Hz monitore hry (tak som tvoj komentár pochopil), ktoré ti grafika utiahne nad 100 fps.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Ano postata je aby ty snímky byly konzistentní..
Ne 47,126,315 a pak 71

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Kdyby radši dodali na trh monitor s možností několika vnitřních LUT zkalibrovaných na různé kalibrační cíle/barevné prostory (sRGB/Rec.709, DCI P3, AdobeRGB) s možností přepínat dle aktuální potřeby. Widegamutové OLED nemají problém většinou tyto gamuty pokrýt je hřích toho nevyužít.

+1
+5
-1
Je komentář přínosný?

Přesně, souhlas. Je kam se rozvíjet, ale holt by pro to něco museli udělat a ne jen nahodit pár číslíček.

Takovej paradox doby: obrovská nabídka čehokoli na co si vzpomeneme, ale když si něco chci koupit, tak obvykle probírám milión daných produktů a na konci s trochou štěstí na mě vyskočí jeden dva výrobky, které mají to, co potřebuju.
Zažil jsem to s monitorem nedávno a teď zase třeba z PC case. Člověk si řekne, sakra, co je na blbý skříni. Ale stačí omezit výběr tak, že tam chci aspoň jeden 5,25" otvor a dva USB3.0 konektory vepředu a rázem rázem z tisíců položek na Alze zbylo 5, které neměli skladem, takže to zachránil Mironet, který je skladem měl. :-)

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Zdá se mi to, nebo v kategorii TV na Alza zmizel (nikdy nebyl?) uveden parametr maximálního dosažitelného jasu. Není to v době HDR hypu trochu absurdní?

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

>> co je na blbý skříni. Ale stačí omezit výběr tak, že tam chci aspoň jeden 5,25" otvor a dva USB3.0 konektory

Dva USB 3.0 není problém
Dva USB 3.2 (navíc) už většinou taky není problém
I ty USB-C a dokonce i USB-C 2x2 lze najít.

Ale, když někdo trvá na díře pro CD ... tak vyhodí z výběru všechny dizajnovky z posledních 5 let.
Nevím, jak často to potřebuješ použít. Jám mám jednu externí, sdílím ji mezi 3 desktopy a 2 ntb a posledně jsem ji musel docela dlouho hledat, protože už jsem stihl zapomenout, kam jsem ji uklidil.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Tak ideál je samozřejmě mít těch 5,25" víc než jednu, ale musím být realista. :-)
Nejde samozřejmě zdaleka jen o mechaniku na dývka, kterou člověk lehce nahradí externí. On se do té díry dá pořídit boxík na HDD nebo boxík na 4 SSD. A to není všechno, dva USB 3.0 nemusí stačit, když mám Bluetooth dongle, Lightspeed dongle, dongle na Xbox a ještě bych si chtěl zepředu připojovat flashku. Prostě 2x USB na skříni a 2x USB port v díře na 5,25", dohromady 4x USB vepředu je ideál. Takových skříní, který by to měli je taky minimum, ikdyby neměly 5,25".
Prostě se ta díra hodí na kde co a není žádný důvod, aby chyběla. :-)

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

O tom, potom. Do té 5.25 díry jde dát kde-co. Třeba rámeček s Mic, Aux, USB, čtečka SD, ...
De gustibus ...
https://arstechnica.com/gadgets/2024/11/big-beige-80s-pc-case-started-ou...

>> Prostě 2x USB na skříni a 2x USB port v díře na 5,25", dohromady 4x USB vepředu je ideál. Takových skříní, který by to měli je taky minimum, i kdyby neměly 5,25".

V kategorii do 1000 Kč jich moc nebude. Je potřeba zabrousit o něco výše.
1. bedna = 2x USB 3.0, 2x USB 3.2, USB-C
2. bedna = 2x USB 3.0, 2x USB 3.2, USB-C 2x2
3. bedna = 2x USB (levný křáp, kam jsem dal věci, co zbyly po upgradu. Někomu to daruji nebo odvezu na sběrný dvůr)
5.25" nebo 3.5" díru nemá ani jedna.

Dal jsem si tu námahu a všechna DVD jsem převedl do binární formy a ulořil na šíťový disk. Je to pohodlnější, než se prohrabávat hromadou médiií.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Ja mam 60Hz IPS a jsem spokojeny ;-)) ... je 43" velky a ma 4k ... co chci zlepsit je 6k pri stejnem rozmeru, chci i USB s dokovaci stabnici co mam ted, staci mi ze je tam DP, PD na 60W (mam 66) a ze tam mam USB hub, v tom mam prepinac - napajeny a prepinam mezi PC a notebookekm klavesnic a mys ... teda i kameru a bezdraova sluchatka s donglem - tedy pichnu kabel 1 USB-C - TB-4 a mam vse potrebne na praci z domova ;-)

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Tvl. jaký na to budu potřebovat kabel?

Už jen na své současné 4K 60fps jsem vyměnil 4 DisplayPort kabely, než jsem našel takový, který fungoval. A tohle je zase skoro 4× vyšší datový tok. Ten 4K ViewSonic taky.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

>> Už jen na své současné 4K 60fps jsem vyměnil 4 DisplayPort kabely, než jsem našel takový, který fungoval.

DP kabel přibalený k monitoru nefugoval?
Nebo tam (pro jistotu) žádný nebyl?

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Fungoval. Na 30 Hz.

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

Katování kostů :(

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

520Hz je solídny nezmysel. Pozitívne je, že sa objavujú OLED monitory. Ale pokiaľ nepadnú cenou aspoň na polovicu, tak to bude stále len pre úzku skupinu ľudí. Ja som jednoznačný fanda OLEDu, som ochotný si aj priplatiť za kvalitný display, telefón, tablet, TV sú už oledové, ale pri PC monitore je ten príplatok ešte stále vysoký. Solídny monitor s VA panelom a frekvenciou nad 140Hz stojí cca 200-300€. OLED začína na 600€. Uvidíme, či to pôjde dole, aj OLED TV si držia základnú cenu okolo 1000€ už niekoľko rokov...

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

To chce Blind testy 520vs500 :-). Nejlepší jsou pak lidi co tvrdí, že rozdíl vidí, ač v Blind testu vybrali pomalejší model

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

To by ma zaujímalo, kto by videl rozdiel medzi stopou motion bluru dlhou 5 vs 5.2 (alebo 2.5 vs 2.6) pixelu.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Stejně tak, jak audiofilní "netopýři" rozeznají
- zvuk vzorkovaný 96kHz od toho vzorkovaného "pouze" 48 kHz
- stříbrné kabely z pozlacenými koncovkami od těch měděných.

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

Bohatý audiofil vyplázne na dřevo $30,000
https://www.tomshardware.com/desktops/pc-building/fanless-audiophile-pc-...

Našinec dá bednu do komory a protáhne si pouze kabely.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Zas jen 1440? No tak nic...

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Minimální přijatelná frekvence je 1kHz.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Údajně Ideálně pak 2kHz

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Ja by som to trochu upresnil. Záleží na rýchlosti pohybu. Ak je zadanie, že to má zvládnuť ľubovoľnú rýchlosť, ktorú zvláda človek, a verne simulovať realitu, tak sú to zhruba tie 2 kHz.

Ale ak je rýchlosť pohybu toho čo sa deje na obrazovke obmedzená, tak môže stačiť aj menej. Na displejoch, ktoré majú hustotu pixelov ako 24" 1080p alebo 27" 1440p je obraz úplne ostrý do rýchlosti 1 pixel za snímok. Pri 2 pixeloch za snímok sa dá vidieť ľahké rozmazanie ale povedzme, že to by bolo ešte akceptovateľné. Od rýchlosti 3 pixelov za snímok nahor je už rozmazanie oproti statickému obrazu výrazné.

Takže napríklad 24" 1080p 60 Hz monitor bohate stačí na rýchlosť do 60 pixelov za sekundu. To je rýchlosť pri ktorej objekt prejde vodorovne cez šírku monitoru za 32 sekúnd. Zhodnotiť či je to málo alebo veľa v porovnaní s typickou rýchlosťou v hrách nechám ostatných.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Je to tady, nový Stratos, akorát místo "Radeon" si doplň 2KHz monitor :)

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

300Hz určitě smysl dávat bude, protože je to "průnik" násobků (nejmenší společný násobek, pokud to chcete exaktně) 25/30/50/60 snímků / s. Potom zase až 600Hz...

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

300/24 = 12.5, takže to nie je celočíselný násobok 24 fps. Ale ono je to jedno, pretože stačí keď je to vyšší násobok a potom ani nemusí byť celočíselný. To, že sa niektorý snímok 24 fps videa zobrazí na 300 Hz monitore 12 krát a iný 13 krát je fakt jedno. Narozdiel od prehrávania 24 fps videa na 60 Hz monitore, kde sa jeden snímok z videa zobrazí na 2 alebo 3 snímkoch.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Pro psaní komentářů se, prosím, přihlaste nebo registrujte.