720p už není HD, podle YouTube
Kdysi YouTube podporovalo jedno rozlišení, pak přibyla možnost přepnutí na HQ / high-quality, pokud tohoto rozlišení nahrané video dosahovalo. Mám dojem, že původně bylo jako HQ označováno dnešní 360p, později i 480p. Pak přišla éra HD standardu a došlo k velkým změnám.
Rozhraní YouTube se začalo rozšiřovat o možnosti přepnutí mezi celou řadou rozlišení včetně 720p a 1080p, v obou případech označovaných jako HD. Už tehdy to bylo se zkratkou „HD“ v širším kontextu složitější. Pokud jste si pořizovali například televizor, musel při označení „HD“ dosahovat rozlišení 1080p (1920×1080) a při jakémkoli rozlišení od 720p (1280×720) včetně až po 1080p mohl nést označení „HD ready“.
Naopak u samotného videa, tedy obsahu, se rozšířilo značení „HD“ pro 720p, zatímco pro 1080p se používalo „Full HD“. Takže „HD“ z hlediska videa a z hlediska zařízení, na kterém bude to video přehrávané, značilo v každém případě trošku něco jiného. Ačkoli se to nemusí na první pohled zdát, když dojde na nějakou diskuzi, vyplyne z ní, že každý člověk (pokud ho vůbec téma zajímá :-) chápe zkratky malinko jinak a zatímco pro někoho je „to pravé HD“ 1080p a 720p chápe jen jako jakousi náhražku, pro jiného je prostě HD 720p, kdežto 1080p zůstává „Full HD“, tedy cosi nadstandardního (oproti prostému HD).
Jak se ukazuje, vlastní chápání situace má YouTube, která donedávna v souladu s obecně přijímanou praxí řadila 720p k HD rozlišením. Nyní od toho upouští. Snad již nevnímá 1280×720 za dostatečně dobré na to, aby si zasloužilo zkratku slov high definition. Jednoznačnosti zkratek to příliš neprospěje, zvlášť mladá generace, která nyní začíná používat YouTube, už si 720p rozlišení s HD spojovat nebude. A vy si budete moci mladého YouTubera posadit na nohu, pohoupat ho na koleni, promnout si rukou stříbrný plnovous a konstatovat: „To když jsem byl mladý já, tak ještě 720p bylo HD.“ A mladý YouTuber na vás buďto bude fascinovaně zírat s otevřenou pusou, nebo si prostě pomyslí, že prastrýcovi šíbe.
Prozatím nám nezbývá, než si zvyknout a možná očekávat, že po YouTube se toho chytnou i další multimediální giganti.