ADSL: změny nás čekají, ale jaké?
V dnešní době ADSL připojení u nás již delší dobu funguje, i když jen v některých lokalitách a o nějaké pestrosti nabídek nelze hovořit, protože vše je omezeno jednotnou nabídkou Českého Telecomu. V praxi to tedy znamená, že většina lidí má Basic variantu s rychlostí 192 kb/s směrem od Internetu k sobě a 64 kb/s v opačném. Ceny takovéhoto ADSL včetně pronájmu ADSL modemu se pohybují kolem 1500 Kč měsíčně.
Basic varianta je zatížena ještě překladem IP adres (NATem) a dashboardem. I ti provideři, kteří poskytují pevnou IP adresu k Basic variantě vám sice nemění IP, ale na druhou stranu vy tuto adresu ve svém počítači stejně nastavenu nemáte a u některých služeb to činí problémy. Taktéž nutnost používat dashboard k připojování je poněkud nepříjemná. Naštěstí zatím stále platí informace, že oba tyto problémy by měly zmizet.
Překvapivé jsou ovšem informace o takzvaném overbookingu. Zjednodušeně řečeno má jít o počet lidí, keří se o přenosovou kapacitu dělí. V současné době jsou dvě varianty a to 50:1 a 20:1. Právě verze Basic má ten horší poměr, 50:1. Jenže pouze teoreticky, v cenících. Prakticky zatím na úrovni Telecomu žádný overbooking nefunguje. V současné době je totiž poměrně málo uživatelů a tak není z kapacitních důvodů nutný. Jakmile ovšem počet lidí stoupne, overbooking přijde na řadu. To ovšem bude znamenat pro současné uživatele ADSL poněkud zklamání, jelikož budou namlsáni na současné podmínky a ty se jim rapidně zhorší.
Příjemná je ovšem jiná informace (také neoficiální, ostatně jako téměř celý tento článek), která hovoří o tom, jak vlastně lidé ADSL využívají. Telecom se bál, nebo minimálně to nahlas prohlašoval, že lidé budou mít tendenci ADSL linky využívat na maximum, to jest budou chtít permanentně něco stahovat a neustále tak zatěžovat linku. Naštěstí podle současných zpráv to vypadá, že ze všech uživatelů ADSL je jen pár desítek, kteří takto naplno využívají své připojení. To je dle mého i dobrá zpráva pro případný dial-up paušál, která ukazuje, že obavy z permanentního připojení mnoha uživatelů tímto způsobem jsou spíše liché a takto vedená argumentace nemá opodstatnění.
Nyní se však dostáváme k dalšímu důležitému bodu: rychlost. Protože drtivá většina uživatelů má nejpomalejší variantu, jsou samozřejmě zajímavé informace o úpravě rychlosti a dalších vlastností velmi důležité. Nedávno prolétly Internetem zprávy, že Český Telecom sice hodlá zvýšit rychlost na 512 kb/s ve směru k uživateli a 128 kB/ od uživatele, ale jen do limitu 10 GB. Po něm by naopak rychlost měla klesnout na 64 kb/s. Po vzedmutí poměrně silné vlny odporu k tomuto návrhu (i když ne jednoznačnému, někteří tento návrh naopak velmi vítají), jsme se mohli dozvědět, že šlo jen o nějaké nedorozumnění, které bylo omylem prezentováno na veřejnost.
Jaké bylo ovšem mé překvapení, když jsem se dozvěděl, že snad v samotném Českém Telecomu se uvažuje i nad mnohem vypečenější variantou. Po vyčerpání kreditu (10, či 20 GB) by prostě rychlost klesla na nulu. Ano, sice by linka jela rychleji, ale jakmile byste vyčerpali limit, už byste si nezasurfovali. Předpokládám, že takovýto návrh by mohl být postaven na stůl s tím, že bude možné si další GB dokoupit. Nemusím snad říkat, že by to totálně degradovalo ADSL a pevně věřím, že něco takového si snad Telecom nedovolí.
Tím však dnešní článek o ADSL ještě nekončí. Nedávno jsme společně s naší spolupracovnicí, která pro vás programuje úpravy CD-R serveru, přišli na další zajímavou věc. Není možné změnit ADSL operátora. Nelze tedy přijít k novému operátorovi, říct mu, že do nějakého data máte smlouvu u operátora jiného a ten samý den, nebo řekněme následující den, byste chtěli být připojeni už od nového. Já, jako spotřebitel bych si to tak nějak představoval s tím, že se prostě jen vypořádám v rámci smlouvy s tím předešlým a prakticky bez omezení mi stále bude připojení na Internet bude fungovat.
To bohužel nejde a na vině je náš starý známý Český Telecom. A proč to Telecom neumožňuje je velmi prosté: software. Jeho software na něco takového prostě není připraven. Jediná možnost, jak změnit operátora je v odhlášení stávající ADSL linky a přihlášení nové. To by nebyl až tak tragický problém, kdyby tam nebyly časové prodlevy. Konkrétně při odhlášení linky snad existuje 21denní limit, do kterého by Telecom měl váš záznam vymazat z databáze a než tak učiní, nemůže nikdo jiný podat žádost o novou ADSL linku pro vás (mimochodem, ještě na začátku května nebylo možné ani toto, takže nějaký přechod k jinému operátorovi byla naprostá utopie). Ovšem i při instalaci je 21denní limit (tentokráte ovšem velmi volný), než vám tuto linku z Telecomu přijdou nainstalovat.
Dohromady to znamená, že při změně ADSL operátora musíte počítat s tím, že klidně 42 dnů (a nelze vyloučit ani více) budete prostě bez ADSL. Zdá se vám to normální? Mně tedy nikoliv. Tato skutečnost zaujala i představitele platformy ZUI (Zástupci uživatelů Internetu) a Sdružení obrany spotřebitelů ČR a hodlají se jí zabývat a zasadit se o změnu tohoto stavu. Než se tak stane, doporučil bych vám pečlivě vybírat, jaký ADSL operátor získá vaši důvěru.
Diskuse ke článku ADSL: změny nás čekají, ale jaké?