Aktivace se změní až v Longhornu
Aktivace, kterou Microsoft představil u Windows XP a použil ji například u Office XP a Plus! DME, tu s námi bude bez větších změn až do uvedení Longhornu, zatím planovaného na přelom roků 2004 a 2005.
V nyní uváděném Windows Serveru 2003 je aktivace také přítomna v téměř identické podobě jako u Windows XP se Service Packem 1. Drobné rozdíly tu však jsou, reflektují fakt, že server se instaluje na drobet odlišný hardware než desktopový systém. Kupříkladu asi nenajdete mnoho neserverových počítačů s RAID řadiči, ke kterým jsou připojeny hot swap disky. Aktivaci ve Windows Serveru 2003 je nutné provádět pouze u krabicových verzích. Velcí zákazníci od Microsoftu dostávají verze, které aktivaci nepotřebují a někteří klíčoví OEM partneři (napr. Dell) budou prodávat předaktivované servery.
Na Internetu se však již objevil volume licence key, s kterým je možné Windows Server 2003 nainstalovat bez nutnosti aktivace. Opakuje se tedy podobná situace, která tu byla při příchodu Windows XP v roce 2001. Microsoft sice uznává, že je to nepříjemné, ale na druhou stranu vidí prostředky, kterými může proti těmto únikům bojovat. Jednak možná podnikne nějaké právní kroky proti partnerovi, kterému byl tento klíč svěřen, ale také tento klíč zablokuje v prvním Service Packu, který se pro Server 2003 objeví, podobně jako to udělal u Windows XP SP1.
V případě desktopového Longhornu by aktivace měla být ještě méně nepříjemnou záležitostí, než je tomu nyní. Microsoft chce dosáhnout toho, že méně počítačů bude aktivaci vyžadovat a také chce dokázat lépe identifikovat hardware, ke kterému se aktivace váže. Na závěr by ještě rád upravil filesystém tak, aby vytvoření cracku pro obejití aktivace bylo téměř nemožné. Přiznám se, že jsem k tomu, že by se to Microsoftu podařilo, spíše skeptický, ale na výsledek si budeme muset počkat.
Otázka je, zda-li vůbec má Microsoft z aktivace jako takové nějaký prospěch. Zatím totiž není podle Allena Niemana pro Microsoft jasné, zda-li mu aktivace pomohla zvýšit přijmy, či nikoliv. A jemu bychom mohli věřit, protože on v Microsoftu pracuje na pozici „Product Manager of Activation“, čili je to ten nejpovolanější, kdo by o tom měl vědět. A kdyby si Microsoft byl nějakými úspěchy jist, určitě by se tím světu pochlubil, nenechal by si to pro sebe. Já osobně si nejsem jist, zda-li se Microsoftu vůbec vrátily alespoň prostředky, které do vývoje aktivace vložil.
Diskuse ke článku Aktivace se změní až v Longhornu