Aktualizace firmwaru pro Xbox 360 "usmrcuje" některé starší typy
Nejprve si musíme připomenout, že od uvedení této herní konzole na trh v květnu 2005, se postupem let objevilo z hardwarového hlediska hned několik generací Xboxu 360. Začínalo se na 90nm výrobě CPU i GPU, abychom se nakonec přes 65nm výrobu dostali k aktuální 45nm kde CPU i GPU jsou již společně v jednom čipu. Společně s čipy ale také procházely obměnami i další komponenty, včetně integrované DVD mechaniky (při této příležitosti vzpomeňme, že externí (USB) HD DVD mechanika pro Xbox 360 se stala hlavním aktérem v prolomení AACS ochrany Blu-ray filmů).
V průběhu let se v Xboxech 360 objevovaly optické mechaniky různých výrobců. dosavadní hry využívaly na 12cm kotoučcích diskový formát "XDGA3", který dával hrám 6,8 GB prostoru, zatímco zbytek až do kapacity 7,95 GB (bavíme se o DVD DL) padl na rezervu pro DVD video stopy a protipirátské záležitosti. Microsoft na tomto zapracoval, s novým formátem "XDG3" mají tvůrci her k dispozici téměř plnou kapacitu, 6,8GB prostor byl navýšen o zhruba 1 GB. Neznamená to, že by se Microsoft vzdal protipirátských ochran na médiích, to není možné, ale přišel na způsob, jak je implementovat úsporněji. Nová verze ochran přidává dle hackera Commodore4eva více aplikačních kontrol a ověřování integrity obsahu, ale to zkrátka berme jako daň za to, že výrobci konzolí musí herním studiím zajistit zvýšenou míru ochran (která vede k úpadku kvality a náročnosti her jako takových: vizte např. System Shock 2 [1999] versus Bioshock [2007]).
S novým firmwarem a "XDG3" však přišel kámen úrazu, neboť některé ze starších verzí Xboxu 360 po aktualizaci firmwaru neumějí pracovat s hrami na optických discích (hry stažené z XBox Live Arcade prý postiženy nejsou). Konzole hlásí chyby jako "disc unreadable" či "disc unsupported".
Microsoft o problému ví a již vydal informace, jak bude řešen. Majitelé postižených konzolí dostanou výměnou nový 250GB XBox 360 S (aktuálně prodávaný za 299 dolarů) a k tomu zaplacený rok na XBox Live. V tuto chvíli není k dispozici informace, na jakou podskupinu Xboxů 360 je chyba vztahuje, každopádně toto není ani zdaleka podobné slavnému "Red Ring of Death". Každopádně vzhledem k tomu, že je vše řešeno výměnou za nový kus, je zjevné, že nejde o softwarovou vadu, nebo omezení hardwaru, které by bylo korigovatelné firmwarem.