Uz jenom cekam az se zacnou 4jadrove procesory tridit a prodavat jako troj, doujadrove (ci jednojadrove) a nekteri sikulove budouzapinat ta vypnuta jadra... :0)
+1
0
-1
Je komentář přínosný?
DRK (neověřeno) https://diit.cz
12. 12. 2005 - 16:17https://diit.cz/clanek/amd-i-intel-smeruji-ke-ctyrjadrovym-procesorum/diskuseUz jenom cekam az se zacnou 4jadrove procesory tridit a prodavat jako troj, doujadrove (ci jednojadrove) a nekteri sikulove budouzapinat ta vypnuta jadra... :0)https://diit.cz/clanek/amd-i-intel-smeruji-ke-ctyrjadrovym-procesorum/diskuse#comment-235068
+
DRK: presne tak, ja se zase tesim, ze pujdou vypinat a budu moct mit pc, ktere uzivim ze sveho platu uctem za elektrinu :D . a VELMI jsem zvedav na 4 jadrove grafiky
+1
0
-1
Je komentář přínosný?
Nox (neověřeno) https://diit.cz
12. 12. 2005 - 16:55https://diit.cz/clanek/amd-i-intel-smeruji-ke-ctyrjadrovym-procesorum/diskuseDRK: presne tak, ja se zase tesim, ze pujdou vypinat a budu moct mit pc, ktere uzivim ze sveho platu uctem za elektrinu :D . a VELMI jsem zvedav na 4 jadrove grafikyhttps://diit.cz/clanek/amd-i-intel-smeruji-ke-ctyrjadrovym-procesorum/diskuse#comment-235077
+
Myslím že vícejádrové procesory je slepá cesta,sice samo o sobě je to skvělá věc ale abychom mohli takové procesory a jejich potencial využít tak potřebujem aplikace které jsou pro takové procesory udělány.A to je problém,zdá se že vyvynout a vyrobit takové procesory je o mnoho rychlejší nežli vytvořit vhodné aplikace,vždit samotné 64b CPU jsou tu už docela dlouho a kolik je na ně aplikací?,a to už se prodávají dvou jádrové CPU a jak se zdá tak brzy tu dudou čtyřjádrové CPU,ovšem aplikace jsou v nedohlednu.Programátorská studia musej bejt z toho asi neštastná,sotva dokončej aplikace na jediny 64b,tak už trh chce aplikace pro dvoujádrové CPU,a když na nich začnou pracovat tak jejich práce je v háji protože už trh chce aplikace pro čtyřjádrová CPU.
+1
0
-1
Je komentář přínosný?
Petr Štejnar (neověřeno) https://diit.cz
12. 12. 2005 - 17:13https://diit.cz/clanek/amd-i-intel-smeruji-ke-ctyrjadrovym-procesorum/diskuseMyslím že vícejádrové procesory je slepá cesta,sice samo o sobě je to skvělá věc ale abychom mohli takové procesory a jejich potencial využít tak potřebujem aplikace které jsou pro takové procesory udělány.A to je problém,zdá se že vyvynout a vyrobit takové procesory je o mnoho rychlejší nežli vytvořit vhodné aplikace,vždit samotné 64b CPU jsou tu už docela dlouho a kolik je na ně aplikací?,a to už se prodávají dvou jádrové CPU a jak se zdá tak brzy tu dudou čtyřjádrové CPU,ovšem aplikace jsou v nedohlednu.Programátorská studia musej bejt z toho asi neštastná,sotva dokončej aplikace na jediny 64b,tak už trh chce aplikace pro dvoujádrové CPU,a když na nich začnou pracovat tak jejich práce je v háji protože už trh chce aplikace pro čtyřjádrová CPU.https://diit.cz/clanek/amd-i-intel-smeruji-ke-ctyrjadrovym-procesorum/diskuse#comment-235080
+
Nox: No, s těmi grafikami je to takové trošku složité, protože bychom dnes vlastně mohli klidně říct, že to co označujeme jako pipeline, tak bychom mohli označit jako jádro. U čipů jako Xenos v Xboxu 360, kde už se tyto pipeline používají dynamicky jak pro vertex, tak pro pixel operace, tak to už bych jako jádro klidně označil. Navíc třeba stuktura vícejádrových AMD také má v procesoru části, které obsluhují všechna jádra (podobně jako u těch grafik) a pak jednotlivá jádra (podobně jako ty pipeline u grafik). Takže vlastně vícejádrové grafiky už máme dávno, ale ani o tom nevíme ;)
+1
0
-1
Je komentář přínosný?
Petr Murmak https://diit.cz/autor/petr
12. 12. 2005 - 17:25https://diit.cz/clanek/amd-i-intel-smeruji-ke-ctyrjadrovym-procesorum/diskuseNox: No, s těmi grafikami je to takové trošku složité, protože bychom dnes vlastně mohli klidně říct, že to co označujeme jako pipeline, tak bychom mohli označit jako jádro. U čipů jako Xenos v Xboxu 360, kde už se tyto pipeline používají dynamicky jak pro vertex, tak pro pixel operace, tak to už bych jako jádro klidně označil. Navíc třeba stuktura vícejádrových AMD také má v procesoru části, které obsluhují všechna jádra (podobně jako u těch grafik) a pak jednotlivá jádra (podobně jako ty pipeline u grafik). Takže vlastně vícejádrové grafiky už máme dávno, ale ani o tom nevíme ;)https://diit.cz/clanek/amd-i-intel-smeruji-ke-ctyrjadrovym-procesorum/diskuse#comment-235083
+
Štejnare, slepej seš ty. Upravit programy, které nemusí běžet v reálném čase, pro více procesorů, je triviální záležitost. Trochu složitější je to například u her. Podpora vícejádrových procesorů bude v další generaci her, postavených na novém engine, tj. tak za 1-2 roky. A co se týče třeba serverových aplikací, tak tam nemají vícejádrové procesory konkurenci. Zkuste si přečíst něco o novém procesru od Sunu s kódovým označením Niagara ( http://www.aceshardware.com )
+1
0
-1
Je komentář přínosný?
Jack (neověřeno) https://diit.cz
12. 12. 2005 - 17:44https://diit.cz/clanek/amd-i-intel-smeruji-ke-ctyrjadrovym-procesorum/diskuseŠtejnare, slepej seš ty. Upravit programy, které nemusí běžet v reálném čase, pro více procesorů, je triviální záležitost. Trochu složitější je to například u her. Podpora vícejádrových procesorů bude v další generaci her, postavených na novém engine, tj. tak za 1-2 roky. A co se týče třeba serverových aplikací, tak tam nemají vícejádrové procesory konkurenci. Zkuste si přečíst něco o novém procesru od Sunu s kódovým označením Niagara ( http://www.aceshardware.com )https://diit.cz/clanek/amd-i-intel-smeruji-ke-ctyrjadrovym-procesorum/diskuse#comment-235087
+
Milej Pane JACKU,já nemusím vědět vše ale projevil sem jen svůj názor.Ale vím že není slušné někoho urážet a schovávat ze za přezdívku.
+1
0
-1
Je komentář přínosný?
Petr Štejnar (neověřeno) https://diit.cz
12. 12. 2005 - 18:12https://diit.cz/clanek/amd-i-intel-smeruji-ke-ctyrjadrovym-procesorum/diskuseMilej Pane JACKU,já nemusím vědět vše ale projevil sem jen svůj názor.Ale vím že není slušné někoho urážet a schovávat ze za přezdívku.https://diit.cz/clanek/amd-i-intel-smeruji-ke-ctyrjadrovym-procesorum/diskuse#comment-235090
+
Petr Štejnar:
to by slo rict o cemkoliv novem;
Treba zrovna ted mam v PC nejaky translator (tusim 2001 nebo 2003) RJ-CJ, a je to prosimpekne 16(!) bitova aplikace, zpusobujici mi nemalo starosti pod WXPPro.
Jako protipol lze uvest treba Vdub, ktery celkem verne sleduje vsecky mozne "novotiny".
Pamatuju prechod na 386DX40 (vplastne vpodstate i na SX), kdy se lidi skoro pohorsovali k cemu bude 32 bit, kdyz poradne nejsou vsechny aplikace ani 16 bit
+1
0
-1
Je komentář přínosný?
Shafa https://diit.cz/profil/shafa
12. 12. 2005 - 18:21https://diit.cz/clanek/amd-i-intel-smeruji-ke-ctyrjadrovym-procesorum/diskusePetr Štejnar:
to by slo rict o cemkoliv novem;
Treba zrovna ted mam v PC nejaky translator (tusim 2001 nebo 2003) RJ-CJ, a je to prosimpekne 16(!) bitova aplikace, zpusobujici mi nemalo starosti pod WXPPro.
Jako protipol lze uvest treba Vdub, ktery celkem verne sleduje vsecky mozne "novotiny".
Pamatuju prechod na 386DX40 (vplastne vpodstate i na SX), kdy se lidi skoro pohorsovali k cemu bude 32 bit, kdyz poradne nejsou vsechny aplikace ani 16 bit
https://diit.cz/clanek/amd-i-intel-smeruji-ke-ctyrjadrovym-procesorum/diskuse#comment-235091
+
Štejnare, bejt tebou, tak sem radši zticha. Protože ty nerozumíš ani softwaru ani hardwaru. Kdybys sledoval dění okolo vývoje procesorů v poslední době, věděl bys, že jednojádrové x86 procesory jsou teď na skoro maximu svého výkonu. Maximální frekvence dosažitelná při současných technologíích je kolem 4Ghz. Architektura je také hodně optimalizovaná pro současné aplikace a už asi moc vylepšovat nejde. Logické pokračování jsou tedy vícejádrové procesory. A Nejsložitější program, který si si naprogramoval, je řešení kvadratické rovnice v paskalu. Příště radši komentuj něco čemu rozumíš.
+1
0
-1
Je komentář přínosný?
Jack (neověřeno) https://diit.cz
12. 12. 2005 - 18:45https://diit.cz/clanek/amd-i-intel-smeruji-ke-ctyrjadrovym-procesorum/diskuseŠtejnare, bejt tebou, tak sem radši zticha. Protože ty nerozumíš ani softwaru ani hardwaru. Kdybys sledoval dění okolo vývoje procesorů v poslední době, věděl bys, že jednojádrové x86 procesory jsou teď na skoro maximu svého výkonu. Maximální frekvence dosažitelná při současných technologíích je kolem 4Ghz. Architektura je také hodně optimalizovaná pro současné aplikace a už asi moc vylepšovat nejde. Logické pokračování jsou tedy vícejádrové procesory. A Nejsložitější program, který si si naprogramoval, je řešení kvadratické rovnice v paskalu. Příště radši komentuj něco čemu rozumíš.https://diit.cz/clanek/amd-i-intel-smeruji-ke-ctyrjadrovym-procesorum/diskuse#comment-235092
+
Jakozto vystudovany psycholog nerozumim ani hardwaru, ani softwaru. Ale uprimne mne zajima styl komunikace nekterych jedincu na (nejen) tomto serveru :-)))
Ale komentovat to radeji nebudu, protoze tomu stylu nerozumim :-P
+1
0
-1
Je komentář přínosný?
Jackass (neověřeno) https://diit.cz
12. 12. 2005 - 19:28https://diit.cz/clanek/amd-i-intel-smeruji-ke-ctyrjadrovym-procesorum/diskuseJakozto vystudovany psycholog nerozumim ani hardwaru, ani softwaru. Ale uprimne mne zajima styl komunikace nekterych jedincu na (nejen) tomto serveru :-)))
Ale komentovat to radeji nebudu, protoze tomu stylu nerozumim :-Phttps://diit.cz/clanek/amd-i-intel-smeruji-ke-ctyrjadrovym-procesorum/diskuse#comment-235107
+
re: Jack
A ty uz si naprogramoval nie co, co bezi vo viacrich vlaknach, asi nie, ked si napisal: "Upravit programy, které nemusí běžet v reálném čase, pro více procesorů, je triviální záležitost" Ak chces, aby vsetky vlakna stale "pracovali" a optimalne vyuzivali vsetky systemove prostriedky tak to nie je ani zdaleka trivialna zalezitost. Inak sa lahko moze stat, ze sa jednotlive vlakna budu na seba navzajom stale cakat koli synchronizacii a dojde len k malemo zlepseniu(ak vobec dojde k zlepseniu).
+1
0
-1
Je komentář přínosný?
ASD (neověřeno) https://diit.cz
12. 12. 2005 - 19:31https://diit.cz/clanek/amd-i-intel-smeruji-ke-ctyrjadrovym-procesorum/diskusere: Jack
A ty uz si naprogramoval nie co, co bezi vo viacrich vlaknach, asi nie, ked si napisal: "Upravit programy, které nemusí běžet v reálném čase, pro více procesorů, je triviální záležitost" Ak chces, aby vsetky vlakna stale "pracovali" a optimalne vyuzivali vsetky systemove prostriedky tak to nie je ani zdaleka trivialna zalezitost. Inak sa lahko moze stat, ze sa jednotlive vlakna budu na seba navzajom stale cakat koli synchronizacii a dojde len k malemo zlepseniu(ak vobec dojde k zlepseniu).https://diit.cz/clanek/amd-i-intel-smeruji-ke-ctyrjadrovym-procesorum/diskuse#comment-235108
+
ASD: Máš na myslí nějaký konkrétní algoritmus? Pokud jednotlivé kroky v algoritmu na sebe navazují (výsledek jednoho se použije jako vstup následujícího), tak algoritmus neni nemá smysl spouštět ve více threadech. Ale není to běžná situace. Některé grafické a vědecké programy už delší dobu prácí na více procesorech podporují. Projděte si recenze procesorů třeba na http://www.tomshardware.com.
Mimochodem, podívali jste se někdy do správce úloh (task manageru)? Já mám teď spušteno 55 procesů a 874 threadů.
Programováním se pár let živím, a i nějaké vícethreadové aplikace jsem naprgal.
+1
0
-1
Je komentář přínosný?
Jack (neověřeno) https://diit.cz
12. 12. 2005 - 20:14https://diit.cz/clanek/amd-i-intel-smeruji-ke-ctyrjadrovym-procesorum/diskuseASD: Máš na myslí nějaký konkrétní algoritmus? Pokud jednotlivé kroky v algoritmu na sebe navazují (výsledek jednoho se použije jako vstup následujícího), tak algoritmus neni nemá smysl spouštět ve více threadech. Ale není to běžná situace. Některé grafické a vědecké programy už delší dobu prácí na více procesorech podporují. Projděte si recenze procesorů třeba na http://www.tomshardware.com.
Mimochodem, podívali jste se někdy do správce úloh (task manageru)? Já mám teď spušteno 55 procesů a 874 threadů.
Programováním se pár let živím, a i nějaké vícethreadové aplikace jsem naprgal.https://diit.cz/clanek/amd-i-intel-smeruji-ke-ctyrjadrovym-procesorum/diskuse#comment-235138
+
jsem akorad zvedavy jak to bude intel resit s chlazenim uz ted je to LOL topeni
+1
0
-1
Je komentář přínosný?
kaka (neověřeno) https://diit.cz
12. 12. 2005 - 20:47https://diit.cz/clanek/amd-i-intel-smeruji-ke-ctyrjadrovym-procesorum/diskusejsem akorad zvedavy jak to bude intel resit s chlazenim uz ted je to LOL topenihttps://diit.cz/clanek/amd-i-intel-smeruji-ke-ctyrjadrovym-procesorum/diskuse#comment-235142
+
Jack
Ja viem, ze uz dnes existuhe mnoho programov(hlavne v profi sfere), ktore dokazu viac procesorov vyuzit, narazal som hlavne na ten komentar o trivialnej zalezitosti, s cim rozhodne nesuhlasim, preto ze ked potrebujem spravit program kvalitne tak to rozhodne nebudem len tak lepit a castokrat sa vyplati robit program nanovo.
+1
0
-1
Je komentář přínosný?
ASD (neověřeno) https://diit.cz
12. 12. 2005 - 20:55https://diit.cz/clanek/amd-i-intel-smeruji-ke-ctyrjadrovym-procesorum/diskuseJack
Ja viem, ze uz dnes existuhe mnoho programov(hlavne v profi sfere), ktore dokazu viac procesorov vyuzit, narazal som hlavne na ten komentar o trivialnej zalezitosti, s cim rozhodne nesuhlasim, preto ze ked potrebujem spravit program kvalitne tak to rozhodne nebudem len tak lepit a castokrat sa vyplati robit program nanovo.https://diit.cz/clanek/amd-i-intel-smeruji-ke-ctyrjadrovym-procesorum/diskuse#comment-235144
+
Jackass: Tady je to celkem v pohode. Preci jen sem chodi prevazne rozumnejsi lide. Ale napriklad na takovych www.novinky.cz a podobnych webech je to katastrofa. Docela by me zajimalo jak se takovy lide vubec dostali k PC.
Nox: Nevim jak to bude s vypinanim jader, ale uspora Athlonu X2 mezi plnou zatezi a vyckavanim je uz jen diky snizovani frekvence a napeti docela slusna (60/10W u 3800+ a 4200+).
+1
0
-1
Je komentář přínosný?
Bespi (neověřeno) https://diit.cz
12. 12. 2005 - 21:14https://diit.cz/clanek/amd-i-intel-smeruji-ke-ctyrjadrovym-procesorum/diskuseJackass: Tady je to celkem v pohode. Preci jen sem chodi prevazne rozumnejsi lide. Ale napriklad na takovych www.novinky.cz a podobnych webech je to katastrofa. Docela by me zajimalo jak se takovy lide vubec dostali k PC.
Nox: Nevim jak to bude s vypinanim jader, ale uspora Athlonu X2 mezi plnou zatezi a vyckavanim je uz jen diky snizovani frekvence a napeti docela slusna (60/10W u 3800+ a 4200+).https://diit.cz/clanek/amd-i-intel-smeruji-ke-ctyrjadrovym-procesorum/diskuse#comment-235146
+
vydim, ze sa v tom mnohi vyznate. Pre mna ako zacinajuceho programatora je to este hudba buducnosti pisat program na viacero jadier. Zatial to z mojho pohladu vidim ako "iba" zvysovanie vykonu. Doma mi pradie dost chaba masinka, a casova zlozitost mi tiez toho moc nehovori, no snad casom sa dostanem na vasu uroven a... Zatial mi vobec nie je zname, ako rozdelit pracu medzi viacere jadra. Je na to nejaky prikaz, alebo alebo sa to rozdeluje automaticky?
+1
0
-1
Je komentář přínosný?
morgun (neověřeno) https://diit.cz
12. 12. 2005 - 21:15https://diit.cz/clanek/amd-i-intel-smeruji-ke-ctyrjadrovym-procesorum/diskusevydim, ze sa v tom mnohi vyznate. Pre mna ako zacinajuceho programatora je to este hudba buducnosti pisat program na viacero jadier. Zatial to z mojho pohladu vidim ako "iba" zvysovanie vykonu. Doma mi pradie dost chaba masinka, a casova zlozitost mi tiez toho moc nehovori, no snad casom sa dostanem na vasu uroven a... Zatial mi vobec nie je zname, ako rozdelit pracu medzi viacere jadra. Je na to nejaky prikaz, alebo alebo sa to rozdeluje automaticky?https://diit.cz/clanek/amd-i-intel-smeruji-ke-ctyrjadrovym-procesorum/diskuse#comment-235147
+
vidim, ze sa v tom mnohi vyznate. Pre mna ako zacinajuceho programatora je to este hudba buducnosti pisat program na viacero jadier. Zatial to z mojho pohladu vidim ako "iba" zvysovanie vykonu. Doma mi pradie dost chaba masinka, a casova zlozitost mi tiez toho moc nehovori, no snad casom sa dostanem na vasu uroven a... Zatial mi vobec nie je zname, ako rozdelit pracu medzi viacere jadra. Je na to nejaky prikaz, alebo alebo sa to rozdeluje automaticky?
+1
0
-1
Je komentář přínosný?
morgun (neověřeno) https://diit.cz
12. 12. 2005 - 21:15https://diit.cz/clanek/amd-i-intel-smeruji-ke-ctyrjadrovym-procesorum/diskusevidim, ze sa v tom mnohi vyznate. Pre mna ako zacinajuceho programatora je to este hudba buducnosti pisat program na viacero jadier. Zatial to z mojho pohladu vidim ako "iba" zvysovanie vykonu. Doma mi pradie dost chaba masinka, a casova zlozitost mi tiez toho moc nehovori, no snad casom sa dostanem na vasu uroven a... Zatial mi vobec nie je zname, ako rozdelit pracu medzi viacere jadra. Je na to nejaky prikaz, alebo alebo sa to rozdeluje automaticky?https://diit.cz/clanek/amd-i-intel-smeruji-ke-ctyrjadrovym-procesorum/diskuse#comment-235148
+
kaka: Intel to vyřeší celkem jednoduše. Pentia4 se za pár let přestanou vyrábět a nové procesory budou založené na architektuře Pentia M. Nedávno byla na anandtech.com recenze připravovaného dvoujádrového mobilniho procesorus kódovým označením Yonah. Výkon má srovnatelný s AMD X2 na stejné frekvenci a spotřebu o dost nižší.
ADF: jasně, občas je třeba něco přeprogramovat. Akorát mi trochu vytáčí to jak některí rádoby odborníci tvrdí jak je složité programování multithreadových aplikací.
+1
0
-1
Je komentář přínosný?
Jack (neověřeno) https://diit.cz
12. 12. 2005 - 21:25https://diit.cz/clanek/amd-i-intel-smeruji-ke-ctyrjadrovym-procesorum/diskusekaka: Intel to vyřeší celkem jednoduše. Pentia4 se za pár let přestanou vyrábět a nové procesory budou založené na architektuře Pentia M. Nedávno byla na anandtech.com recenze připravovaného dvoujádrového mobilniho procesorus kódovým označením Yonah. Výkon má srovnatelný s AMD X2 na stejné frekvenci a spotřebu o dost nižší.
ADF: jasně, občas je třeba něco přeprogramovat. Akorát mi trochu vytáčí to jak některí rádoby odborníci tvrdí jak je složité programování multithreadových aplikací. https://diit.cz/clanek/amd-i-intel-smeruji-ke-ctyrjadrovym-procesorum/diskuse#comment-235149
+
Jak tu bylo správně poznamenáno, podívejte se do správce úloh a uvědomte si že každá spuštěná aplikace nebo každý běžící proces reprezentuje minimálně 1 thread. Pak je tedy na OS jak je přerozdělí. Slyšel sem názory že WinXP má na dual-core procesorech špatnou režii multitaskingu ale je třeba si uvědomit že je to skoro 5 let starý systém. V době kdy se XPčka tvořili byly multi-core procesory na rýsovacím prkně (jak kde, u intelu je to asi moc nebralo a honili frekvenci). Udělat vícevláknovou aplikaci jsem zkusil ze zvědavosti a řekl bych že např. v Delphi je to až nechutně jednoduché v případě že jsou thready na sobě nezávislé. Jako takový bonus je pak řízení priorit vláken.
+1
0
-1
Je komentář přínosný?
Mitch (neověřeno) https://diit.cz
12. 12. 2005 - 21:32https://diit.cz/clanek/amd-i-intel-smeruji-ke-ctyrjadrovym-procesorum/diskuseJak tu bylo správně poznamenáno, podívejte se do správce úloh a uvědomte si že každá spuštěná aplikace nebo každý běžící proces reprezentuje minimálně 1 thread. Pak je tedy na OS jak je přerozdělí. Slyšel sem názory že WinXP má na dual-core procesorech špatnou režii multitaskingu ale je třeba si uvědomit že je to skoro 5 let starý systém. V době kdy se XPčka tvořili byly multi-core procesory na rýsovacím prkně (jak kde, u intelu je to asi moc nebralo a honili frekvenci). Udělat vícevláknovou aplikaci jsem zkusil ze zvědavosti a řekl bych že např. v Delphi je to až nechutně jednoduché v případě že jsou thready na sobě nezávislé. Jako takový bonus je pak řízení priorit vláken.https://diit.cz/clanek/amd-i-intel-smeruji-ke-ctyrjadrovym-procesorum/diskuse#comment-235151
+
Teda pánové, já patřím k tzv. pokročilým uživatelům PC, žádnej program jsem nevytvořil a dost pochybuju že vytvořím, takže nabízí pouze určitý úhel pohledu.
1) Nevíte náhodou kam to navyšování frekvence a počtu jader povede? Už teď jsem poněkud unavený z toho rychlého zastarávání hardwaru, prostě mě už nebaví koupit si např. novou grafickou kartu a už za rok přemýšlet zda koupit novou jen grafiku nebo taky procesor se základní desku, atd.
2) Když jste v tom tak zběhlý, neprozradily byste nám ostatním, co tomu tak nerozumíme, k čemu nám ten výkon u domácích PC bude?
Ps. Tím domácím PC myslím domácí, nepochybuju že některé velké firmy ten vykon využijí, nebonť ho už využívají (tím zase myslím známé super počítače co by se mi do bytu asi nevešly).
Firemní PC už se pokud vím kupují levné, např u nás v nemocnici se stále ještě používá MS Dos na 100Hz PC a nevidím v tom žádný problém, jen textovým procesorům chybí některé funkce na které jsem zvyklý z Wordu 2000 (2003 nechci, už u 2000 většinu funkcí nevyužívám, nemám totiž proč). Rychlost otevření a zavření dokumentu sice trvá o 1 až 2 sek. déle než na mém domácím PC, ale už mezi PC AMD 2000+ a PC Pentium 3000 v tom nevidím rozdíl (byť tak určitě nějaký naměřily, teď nevím, byl to rozdíl mili nebo nanosekundy, či jaký?).
K argumentů náruživými hráči her, sám si také rád zahraju, např. Doom 3 a Far Cry. Tohle píšu na "starším" kousku, AMD 2000+, Radeon 9200, 512 MB DDR, momentálně slouží hlavně pro psaní, připojení k internetu a pod. Far Cry jsem na něm spustil, mizerná graf. kvalita, Doom 3 nehratelný, teď se mi do ruky dostal Call of Duty 2 grafika pěkná. Far Cry i Doom 3 jsem si ale zahrál na PC bráchy, AMD 64 3000+, X800xl 256 MB, 1024 MB DDR. Doom 3 hezký, graf. mi ale přijde přinejmenším srovnatelný s CoD 2, které jsem si spustil i na bráchově PC. Nechtělo by to tedy spíš ty hry jen pořádně udělat, místo nucení hráčů pořídit si výkonější PC?
Uf. to jsem se zase jednou rozepsal, teď jen doufám že se mi dostane vysvětlení, hlavně od pana Jacka, a ne jen ujištění že tomu vůbec nerozumím (víte, jsem krapet ješitný, takže si stále namlouvám že tomu rozumím alespoň natolik abych to vysvětlení alespoň trochu pochopil:).
+1
0
-1
Je komentář přínosný?
Jiří Hlíza https://diit.cz/profil/draimon
12. 12. 2005 - 21:48https://diit.cz/clanek/amd-i-intel-smeruji-ke-ctyrjadrovym-procesorum/diskuseTeda pánové, já patřím k tzv. pokročilým uživatelům PC, žádnej program jsem nevytvořil a dost pochybuju že vytvořím, takže nabízí pouze určitý úhel pohledu.
1) Nevíte náhodou kam to navyšování frekvence a počtu jader povede? Už teď jsem poněkud unavený z toho rychlého zastarávání hardwaru, prostě mě už nebaví koupit si např. novou grafickou kartu a už za rok přemýšlet zda koupit novou jen grafiku nebo taky procesor se základní desku, atd.
2) Když jste v tom tak zběhlý, neprozradily byste nám ostatním, co tomu tak nerozumíme, k čemu nám ten výkon u domácích PC bude?
Ps. Tím domácím PC myslím domácí, nepochybuju že některé velké firmy ten vykon využijí, nebonť ho už využívají (tím zase myslím známé super počítače co by se mi do bytu asi nevešly).
Firemní PC už se pokud vím kupují levné, např u nás v nemocnici se stále ještě používá MS Dos na 100Hz PC a nevidím v tom žádný problém, jen textovým procesorům chybí některé funkce na které jsem zvyklý z Wordu 2000 (2003 nechci, už u 2000 většinu funkcí nevyužívám, nemám totiž proč). Rychlost otevření a zavření dokumentu sice trvá o 1 až 2 sek. déle než na mém domácím PC, ale už mezi PC AMD 2000+ a PC Pentium 3000 v tom nevidím rozdíl (byť tak určitě nějaký naměřily, teď nevím, byl to rozdíl mili nebo nanosekundy, či jaký?).
K argumentů náruživými hráči her, sám si také rád zahraju, např. Doom 3 a Far Cry. Tohle píšu na "starším" kousku, AMD 2000+, Radeon 9200, 512 MB DDR, momentálně slouží hlavně pro psaní, připojení k internetu a pod. Far Cry jsem na něm spustil, mizerná graf. kvalita, Doom 3 nehratelný, teď se mi do ruky dostal Call of Duty 2 grafika pěkná. Far Cry i Doom 3 jsem si ale zahrál na PC bráchy, AMD 64 3000+, X800xl 256 MB, 1024 MB DDR. Doom 3 hezký, graf. mi ale přijde přinejmenším srovnatelný s CoD 2, které jsem si spustil i na bráchově PC. Nechtělo by to tedy spíš ty hry jen pořádně udělat, místo nucení hráčů pořídit si výkonější PC?
Uf. to jsem se zase jednou rozepsal, teď jen doufám že se mi dostane vysvětlení, hlavně od pana Jacka, a ne jen ujištění že tomu vůbec nerozumím (víte, jsem krapet ješitný, takže si stále namlouvám že tomu rozumím alespoň natolik abych to vysvětlení alespoň trochu pochopil:).https://diit.cz/clanek/amd-i-intel-smeruji-ke-ctyrjadrovym-procesorum/diskuse#comment-235152
+
Záleží na tom jaké programy na používáš. Většina běžných aplikací běží bez problémů i na 5 let starých počítačích. Já jsem upgradoval komp před 3mi roky, mám v něm athlona na XP 2000+,1GB ram, GF2MX a jsem spokojenej (no asi si na vánoce přikoupim 1GB paměti). Hry nehraju :-). Pokud chceš hrát nové hry v maximálních detailech tak se nevyhneš koupi nové grafické karty každý rok (a nového počítače tak za 2-3 roky).
Pro výrobce her by asi nebylo příliš složité vytvořit ořezanou verzi hry, která by fungovala i na pomalejších počítačích, ale nelíbílo by se to ale výrobcům graf. karet. A výrobci graf. karet často sponzorují vývoj nových her, testují kompatibilitu herního engine na desítkách typů graf. karet atd. Vyvinout nový herní engine bez spolupráce s výrobcem graf. karet je dneska prakticky nemožné.
+1
0
-1
Je komentář přínosný?
Jack (neověřeno) https://diit.cz
12. 12. 2005 - 22:15https://diit.cz/clanek/amd-i-intel-smeruji-ke-ctyrjadrovym-procesorum/diskuseZáleží na tom jaké programy na používáš. Většina běžných aplikací běží bez problémů i na 5 let starých počítačích. Já jsem upgradoval komp před 3mi roky, mám v něm athlona na XP 2000+,1GB ram, GF2MX a jsem spokojenej (no asi si na vánoce přikoupim 1GB paměti). Hry nehraju :-). Pokud chceš hrát nové hry v maximálních detailech tak se nevyhneš koupi nové grafické karty každý rok (a nového počítače tak za 2-3 roky).
Pro výrobce her by asi nebylo příliš složité vytvořit ořezanou verzi hry, která by fungovala i na pomalejších počítačích, ale nelíbílo by se to ale výrobcům graf. karet. A výrobci graf. karet často sponzorují vývoj nových her, testují kompatibilitu herního engine na desítkách typů graf. karet atd. Vyvinout nový herní engine bez spolupráce s výrobcem graf. karet je dneska prakticky nemožné.https://diit.cz/clanek/amd-i-intel-smeruji-ke-ctyrjadrovym-procesorum/diskuse#comment-235153
+
Jack: U miltithreadu strasne zalezi na konkretnim pripade.
Neco kde mas vyslovene cekas na vysledek predchozi akce neni boha co by zlepsil vykon vic vlaknama. Spis este ztratis tak 10% na ocezvach. Pokud mam nejaky zverstvo co se furt deli na dilci pocedury ktery delaj treba jednu vec vickrat je multithred uzitecnej a hodne zvedne vykon(web servery a databaze(tady uz to neplati uplne vzdycky-zamikani je peknej previt))
A narocnost predelani zalezi na jazyku. Preprasit neco na vic vlaken v C# bych nevidel jako takovej problem(.NET si stejne kvaltuje jak potrebuje). Zato predelat neco velkyho v C++ bude peknej horor. Navic se stejne pouzivaj aplikacni thready a pak uz v tom mam bordel i ja. :)
PS: pokud by tu byl nejakej C/C++kar na slovo vzatej(zivi se psanim, delal serverovou aplikaci), pls pls napiste jak to vopravdu je. Ja znam jen teorii a este ne dokonale, clovek vetsinou vi co je jeho denni chleba :)
+1
0
-1
Je komentář přínosný?
JoHnY (neověřeno) https://diit.cz
12. 12. 2005 - 22:19https://diit.cz/clanek/amd-i-intel-smeruji-ke-ctyrjadrovym-procesorum/diskuseJack: U miltithreadu strasne zalezi na konkretnim pripade.
Neco kde mas vyslovene cekas na vysledek predchozi akce neni boha co by zlepsil vykon vic vlaknama. Spis este ztratis tak 10% na ocezvach. Pokud mam nejaky zverstvo co se furt deli na dilci pocedury ktery delaj treba jednu vec vickrat je multithred uzitecnej a hodne zvedne vykon(web servery a databaze(tady uz to neplati uplne vzdycky-zamikani je peknej previt))
A narocnost predelani zalezi na jazyku. Preprasit neco na vic vlaken v C# bych nevidel jako takovej problem(.NET si stejne kvaltuje jak potrebuje). Zato predelat neco velkyho v C++ bude peknej horor. Navic se stejne pouzivaj aplikacni thready a pak uz v tom mam bordel i ja. :)
PS: pokud by tu byl nejakej C/C++kar na slovo vzatej(zivi se psanim, delal serverovou aplikaci), pls pls napiste jak to vopravdu je. Ja znam jen teorii a este ne dokonale, clovek vetsinou vi co je jeho denni chleba :)
https://diit.cz/clanek/amd-i-intel-smeruji-ke-ctyrjadrovym-procesorum/diskuse#comment-235155
+
Vicejadrove procesory jiste smysl maji. Zvlaste u vypoctove narocnych aplikaci (3D, multimedia, video), ktere jsou chvalabohu tez apriori dobre algoritmicky upravitelne pro multithread.
Procesor o 4 jadrech sice nebude mit 4x vetsi vykon, ale urcite to bude aspon 2-3x nasobek vuci 1 jadru.
+1
0
-1
Je komentář přínosný?
haarik (neověřeno) https://diit.cz
12. 12. 2005 - 22:51https://diit.cz/clanek/amd-i-intel-smeruji-ke-ctyrjadrovym-procesorum/diskuseVicejadrove procesory jiste smysl maji. Zvlaste u vypoctove narocnych aplikaci (3D, multimedia, video), ktere jsou chvalabohu tez apriori dobre algoritmicky upravitelne pro multithread.
Procesor o 4 jadrech sice nebude mit 4x vetsi vykon, ale urcite to bude aspon 2-3x nasobek vuci 1 jadru.https://diit.cz/clanek/amd-i-intel-smeruji-ke-ctyrjadrovym-procesorum/diskuse#comment-235162
+
to Jack: no delat multithread aplikace je fakt celkem problem, to ze umis udelat nejakou blbost kde ti jedou dve vlakna a celkem ti to funguje, neznamena ze to umis a za tady muzes vsechny kritizovat
...ja sem se zucastnil jednoho projektuk, kde se delalo ujadro OS (kernel) a byla fakt udesna prace to vyladit, aby to vubec trochu rozmne behalo na vyceprocesorovych stanicich
+1
0
-1
Je komentář přínosný?
Pepa (neověřeno) https://diit.cz
12. 12. 2005 - 23:07https://diit.cz/clanek/amd-i-intel-smeruji-ke-ctyrjadrovym-procesorum/diskuseto Jack: no delat multithread aplikace je fakt celkem problem, to ze umis udelat nejakou blbost kde ti jedou dve vlakna a celkem ti to funguje, neznamena ze to umis a za tady muzes vsechny kritizovat
...ja sem se zucastnil jednoho projektuk, kde se delalo ujadro OS (kernel) a byla fakt udesna prace to vyladit, aby to vubec trochu rozmne behalo na vyceprocesorovych stanicichhttps://diit.cz/clanek/amd-i-intel-smeruji-ke-ctyrjadrovym-procesorum/diskuse#comment-235164
+
jen tak dal ... delam 3d grafiku a na rendering jenom dobre
+1
0
-1
Je komentář přínosný?
sleeper (neověřeno) https://diit.cz
12. 12. 2005 - 23:39https://diit.cz/clanek/amd-i-intel-smeruji-ke-ctyrjadrovym-procesorum/diskusejen tak dal ... delam 3d grafiku a na rendering jenom dobrehttps://diit.cz/clanek/amd-i-intel-smeruji-ke-ctyrjadrovym-procesorum/diskuse#comment-235167
+
Tady se někdo holedbá, jak je snadné udělat multithreadovou aplikaci. Už jsem takových multithreadových aplikací především v C/C++ napsal řadu a můžu prohlásit je to problém. Pokud nemám závažný důvod, tak multithreadovou aplikaci nepíšu a raději vystačím s jedním threadem. Jasně, demonstrovat něco neužitečného a jednoduchého s více thready je jednoduché, ale v praxi takové příklady nemají smysl. Musíte si dobře promyslet synchronizaci a komunikaci jednotlivých threadů, vymyslet to tak, aby vám ty thready skutečně výkon aplikace zvyšovaly a dávat pozor na každou ptákovinu a počítat se všemi eventualitami co mohou v komunikaci mezi thready nastat. Vytvořit dobře fungující multithreadovou aplikaci je výrazně těžší, než než jednothreadovou. Je to dokonce tak těžké, že mnohé renomované sw firmy s tím mají problémy.
+1
0
-1
Je komentář přínosný?
Miloslav Ponkrác (neověřeno) https://diit.cz
13. 12. 2005 - 02:37https://diit.cz/clanek/amd-i-intel-smeruji-ke-ctyrjadrovym-procesorum/diskuseTady se někdo holedbá, jak je snadné udělat multithreadovou aplikaci. Už jsem takových multithreadových aplikací především v C/C++ napsal řadu a můžu prohlásit je to problém. Pokud nemám závažný důvod, tak multithreadovou aplikaci nepíšu a raději vystačím s jedním threadem. Jasně, demonstrovat něco neužitečného a jednoduchého s více thready je jednoduché, ale v praxi takové příklady nemají smysl. Musíte si dobře promyslet synchronizaci a komunikaci jednotlivých threadů, vymyslet to tak, aby vám ty thready skutečně výkon aplikace zvyšovaly a dávat pozor na každou ptákovinu a počítat se všemi eventualitami co mohou v komunikaci mezi thready nastat. Vytvořit dobře fungující multithreadovou aplikaci je výrazně těžší, než než jednothreadovou. Je to dokonce tak těžké, že mnohé renomované sw firmy s tím mají problémy.https://diit.cz/clanek/amd-i-intel-smeruji-ke-ctyrjadrovym-procesorum/diskuse#comment-235170
+
poznamka: jsou procesory ktere si z jednoho vlakna vytvari vice, na hardwarove urovni, takze bych se viceprocesorovych jednotek nebal, chce to jen vyssi inteligenci, predikci apod.
+1
0
-1
Je komentář přínosný?
Julda (neověřeno) https://diit.cz
13. 12. 2005 - 07:36https://diit.cz/clanek/amd-i-intel-smeruji-ke-ctyrjadrovym-procesorum/diskusepoznamka: jsou procesory ktere si z jednoho vlakna vytvari vice, na hardwarove urovni, takze bych se viceprocesorovych jednotek nebal, chce to jen vyssi inteligenci, predikci apod.https://diit.cz/clanek/amd-i-intel-smeruji-ke-ctyrjadrovym-procesorum/diskuse#comment-235173
+
Pokud je pro někoho problém přečíst si dokumentaci, prostudovat ukázkové programy, tak potom je skutečně problém napsat multithreadovou aplikaci. Méně schopní programátoři mohou použít překladač c++ od intelu, který paralelizaci určitých částí kódu provede automaticky.
+1
0
-1
Je komentář přínosný?
Jack (neověřeno) https://diit.cz
13. 12. 2005 - 08:09https://diit.cz/clanek/amd-i-intel-smeruji-ke-ctyrjadrovym-procesorum/diskusePokud je pro někoho problém přečíst si dokumentaci, prostudovat ukázkové programy, tak potom je skutečně problém napsat multithreadovou aplikaci. Méně schopní programátoři mohou použít překladač c++ od intelu, který paralelizaci určitých částí kódu provede automaticky.https://diit.cz/clanek/amd-i-intel-smeruji-ke-ctyrjadrovym-procesorum/diskuse#comment-235175
+
Jack je urcite genialni programator, takze pro nej je to trivialni. Ovsem pro vetsinu ostatnich to NENI trivialni. Multithreading pridava o dost vic slozitosti. Je treba presne rozvrhnout, ktera data budou sdilena a potom zaridit synchronizaci, tak aby se k danemu 'objektu' pristupovalo vzdy jen z jednoho threadu ('race condition'). Jakmile se takto pridaji zamky, tak se objevi dalsi monstrum: deadlock. Tyhle problemy se daji celkem snadno vyresit, pokud nekdo pise neco sam. Ale pokud jde o projekt, na kterem pracuje vice lidi, pouzivaji se knihovny, ktere nemusi byt thread safe, tak pak to teprve zacina byt zajimave.
+1
0
-1
Je komentář přínosný?
Marek (neověřeno) https://diit.cz
13. 12. 2005 - 09:11https://diit.cz/clanek/amd-i-intel-smeruji-ke-ctyrjadrovym-procesorum/diskuseJack je urcite genialni programator, takze pro nej je to trivialni. Ovsem pro vetsinu ostatnich to NENI trivialni. Multithreading pridava o dost vic slozitosti. Je treba presne rozvrhnout, ktera data budou sdilena a potom zaridit synchronizaci, tak aby se k danemu 'objektu' pristupovalo vzdy jen z jednoho threadu ('race condition'). Jakmile se takto pridaji zamky, tak se objevi dalsi monstrum: deadlock. Tyhle problemy se daji celkem snadno vyresit, pokud nekdo pise neco sam. Ale pokud jde o projekt, na kterem pracuje vice lidi, pouzivaji se knihovny, ktere nemusi byt thread safe, tak pak to teprve zacina byt zajimave.https://diit.cz/clanek/amd-i-intel-smeruji-ke-ctyrjadrovym-procesorum/diskuse#comment-235181
+
Jack: Tvý sebevědomí bych chtěl mít. Bohužel mám pocit, že pramení z tvé nezkušenosti. Psát multithreading na úrovni srovnatelné se spuštěním aplikace vícekrát je samozřejmě o ničem, ale většinou taky k ničemu.
jinak plně souhlasím s Miloslavem Ponkrácem. Takový odladění multithreadové aplikace stojí něco času(a tedy i peněz). Samozřejmě vícejádrové CPU jsou realitou a SW firmy se s tím musí poprat. U jednoduších aplikcí postačí výkon jednoho jádra (nař. Winamp). U těch složitějších se to bude řešit postupným přechodem. Nejprve hrubá paralelizace, která nebude až tak efektivní, ale bude jednoduše implementovatelná(např. využití automatické paralelizace v kompilátoru) a postupně se budou používat mnohem jemnější a složetější paralelizace. Samozřejmě některé firmy mají na to(peníze i schopnosti), aby to udělaly rovnou pořádně.
+1
0
-1
Je komentář přínosný?
Milan Bačík https://diit.cz/profil/mildaiv
13. 12. 2005 - 10:58https://diit.cz/clanek/amd-i-intel-smeruji-ke-ctyrjadrovym-procesorum/diskuseJack: Tvý sebevědomí bych chtěl mít. Bohužel mám pocit, že pramení z tvé nezkušenosti. Psát multithreading na úrovni srovnatelné se spuštěním aplikace vícekrát je samozřejmě o ničem, ale většinou taky k ničemu.
jinak plně souhlasím s Miloslavem Ponkrácem. Takový odladění multithreadové aplikace stojí něco času(a tedy i peněz). Samozřejmě vícejádrové CPU jsou realitou a SW firmy se s tím musí poprat. U jednoduších aplikcí postačí výkon jednoho jádra (nař. Winamp). U těch složitějších se to bude řešit postupným přechodem. Nejprve hrubá paralelizace, která nebude až tak efektivní, ale bude jednoduše implementovatelná(např. využití automatické paralelizace v kompilátoru) a postupně se budou používat mnohem jemnější a složetější paralelizace. Samozřejmě některé firmy mají na to(peníze i schopnosti), aby to udělaly rovnou pořádně.https://diit.cz/clanek/amd-i-intel-smeruji-ke-ctyrjadrovym-procesorum/diskuse#comment-235196
+
ja si myslim, ze viac jadier sa da vyuzit aj systemom a nie len jednou aplikaciou. Napr. OS priradi aplikacii word prvy cpu(jadro), on bezi na druhom a na tretom bezi prehravanie videa. Aplikacie su vcelku nezavysle, takze by mohli bezat celkom koretkne na viacerych jadrach sucastne. To je moj nazor.
+1
0
-1
Je komentář přínosný?
PG (neověřeno) https://diit.cz
13. 12. 2005 - 10:59https://diit.cz/clanek/amd-i-intel-smeruji-ke-ctyrjadrovym-procesorum/diskuseja si myslim, ze viac jadier sa da vyuzit aj systemom a nie len jednou aplikaciou. Napr. OS priradi aplikacii word prvy cpu(jadro), on bezi na druhom a na tretom bezi prehravanie videa. Aplikacie su vcelku nezavysle, takze by mohli bezat celkom koretkne na viacerych jadrach sucastne. To je moj nazor. https://diit.cz/clanek/amd-i-intel-smeruji-ke-ctyrjadrovym-procesorum/diskuse#comment-235197
+
PG: To máš sice pravdu, ale pak si na dalším jádře pusť třeba Catii. Bude využívat pouze jedno jádro, zatímco ostatní budou vytížené na 5%. Operace, která bude trvat 4 minuty, by mohla být řekněme za 1.5 minuty hotová.
+1
0
-1
Je komentář přínosný?
Milan Bačík https://diit.cz/profil/mildaiv
13. 12. 2005 - 11:41https://diit.cz/clanek/amd-i-intel-smeruji-ke-ctyrjadrovym-procesorum/diskusePG: To máš sice pravdu, ale pak si na dalším jádře pusť třeba Catii. Bude využívat pouze jedno jádro, zatímco ostatní budou vytížené na 5%. Operace, která bude trvat 4 minuty, by mohla být řekněme za 1.5 minuty hotová.https://diit.cz/clanek/amd-i-intel-smeruji-ke-ctyrjadrovym-procesorum/diskuse#comment-235205
+
MildaIV: nevravim, ze aplikacia moze pouzivat iba jedno jadro, myslel som, ze v najhorsom pripade staci rozumny OS co bude delit jadra procesom , ktore este nevyuzivaju viac cpu naraz, cize urychli spracovanie aplikacii pisanych pre jednoprocesor a zaroven ked aplikacia chce a vie obsluhovat viac jadier tak poziada o nove vlakno a tomu sa zasa moze priradit nove jadro, cezi aj taka catia moze dostat viac jadier naraz a bude urychlena.
Z toho my vypliva, ze aj stare aj nove aplikacie sa mozu rapidne urychlit, ak bude OS rozumny a pripraveny na viac jadier.
+1
0
-1
Je komentář přínosný?
PG (neověřeno) https://diit.cz
13. 12. 2005 - 12:18https://diit.cz/clanek/amd-i-intel-smeruji-ke-ctyrjadrovym-procesorum/diskuseMildaIV: nevravim, ze aplikacia moze pouzivat iba jedno jadro, myslel som, ze v najhorsom pripade staci rozumny OS co bude delit jadra procesom , ktore este nevyuzivaju viac cpu naraz, cize urychli spracovanie aplikacii pisanych pre jednoprocesor a zaroven ked aplikacia chce a vie obsluhovat viac jadier tak poziada o nove vlakno a tomu sa zasa moze priradit nove jadro, cezi aj taka catia moze dostat viac jadier naraz a bude urychlena.
Z toho my vypliva, ze aj stare aj nove aplikacie sa mozu rapidne urychlit, ak bude OS rozumny a pripraveny na viac jadier.
https://diit.cz/clanek/amd-i-intel-smeruji-ke-ctyrjadrovym-procesorum/diskuse#comment-235222
+
to PG: To je dost naivni predstava. Tohle nepovede k zadnemu velkemu zrychleni. Prepsat aplikaci znamena, ze bude schopna sama o sobe bezet ve vice vlaknech a pak uz je na OS, jakym zpusobem to zaridi. (Tady se to dost prekryva, protoze i aplikace ma moznosti jak ridit beh svych vlaken prave s vyuzitim synchornizace. Ale nakonec ja tady OS, ktery urcuje kdy a na kterem procesoru dane vlakno pobezi.) Aplikace musi byt skalovatelna s ohledem na pocet threadu - procesoru, ktere je schopna vyuzit. Takze automaticky (nebo uzivatel nastavi obvykle snizi) nastavi pocet threadu, ktere spusti na reseni sve prace. (Samozrejme nektere ulohy je mozne lepe paralelizovat nektere hure.)
Poznamka ke kompilatorum: To je velmi omezene. Kompilator neni schopen poznat, zda volani nejake metody je thread safe a ze muze volani te same metody provadet paralelne. (Napr. volani metody ve for cyklu pro ruzne vstupni parametry by bylo mozne provadet paralelne. Na tohle se pouzivaji ruzne zpusoby jak to kompilatoru rici, ze to jde paralelizovat, ale stale je to na dost nizke urovni. Multithreading navrh aplikace to nenahradi. Proste kompilator za vas nenapise frontu pozadavku, do ktere bude jedno vlakno davat nove pozadavky a n vlaken tyhle pozadavky paralelne zpracovavat.
+1
0
-1
Je komentář přínosný?
Marek (neověřeno) https://diit.cz
13. 12. 2005 - 12:57https://diit.cz/clanek/amd-i-intel-smeruji-ke-ctyrjadrovym-procesorum/diskuseto PG: To je dost naivni predstava. Tohle nepovede k zadnemu velkemu zrychleni. Prepsat aplikaci znamena, ze bude schopna sama o sobe bezet ve vice vlaknech a pak uz je na OS, jakym zpusobem to zaridi. (Tady se to dost prekryva, protoze i aplikace ma moznosti jak ridit beh svych vlaken prave s vyuzitim synchornizace. Ale nakonec ja tady OS, ktery urcuje kdy a na kterem procesoru dane vlakno pobezi.) Aplikace musi byt skalovatelna s ohledem na pocet threadu - procesoru, ktere je schopna vyuzit. Takze automaticky (nebo uzivatel nastavi obvykle snizi) nastavi pocet threadu, ktere spusti na reseni sve prace. (Samozrejme nektere ulohy je mozne lepe paralelizovat nektere hure.)
Poznamka ke kompilatorum: To je velmi omezene. Kompilator neni schopen poznat, zda volani nejake metody je thread safe a ze muze volani te same metody provadet paralelne. (Napr. volani metody ve for cyklu pro ruzne vstupni parametry by bylo mozne provadet paralelne. Na tohle se pouzivaji ruzne zpusoby jak to kompilatoru rici, ze to jde paralelizovat, ale stale je to na dost nizke urovni. Multithreading navrh aplikace to nenahradi. Proste kompilator za vas nenapise frontu pozadavku, do ktere bude jedno vlakno davat nove pozadavky a n vlaken tyhle pozadavky paralelne zpracovavat.
https://diit.cz/clanek/amd-i-intel-smeruji-ke-ctyrjadrovym-procesorum/diskuse#comment-235234
+
2PG
Samozrejme na 1.jadre mozem napr. praca s videom, a na 2.jadre hrat hru a oboje pojde svizne(nezohladnujem tu pracu s pametou a s diskom), ale v pripade, ze aplikacia nie je optimalizavana na viac CPU a ja uvolnim 2.jadro tak sa na rychlosti nic nezmeni, 1.jadro pojde na 100% a 2.jadro sa bude flakat.
+1
0
-1
Je komentář přínosný?
ASD (neověřeno) https://diit.cz
13. 12. 2005 - 13:03https://diit.cz/clanek/amd-i-intel-smeruji-ke-ctyrjadrovym-procesorum/diskuse2PG
Samozrejme na 1.jadre mozem napr. praca s videom, a na 2.jadre hrat hru a oboje pojde svizne(nezohladnujem tu pracu s pametou a s diskom), ale v pripade, ze aplikacia nie je optimalizavana na viac CPU a ja uvolnim 2.jadro tak sa na rychlosti nic nezmeni, 1.jadro pojde na 100% a 2.jadro sa bude flakat.https://diit.cz/clanek/amd-i-intel-smeruji-ke-ctyrjadrovym-procesorum/diskuse#comment-235235
+
Uz jenom cekam az se zacnou 4jadrove procesory tridit a prodavat jako troj, doujadrove (ci jednojadrove) a nekteri sikulove budouzapinat ta vypnuta jadra... :0)
DRK: presne tak, ja se zase tesim, ze pujdou vypinat a budu moct mit pc, ktere uzivim ze sveho platu uctem za elektrinu :D . a VELMI jsem zvedav na 4 jadrove grafiky
Myslím že vícejádrové procesory je slepá cesta,sice samo o sobě je to skvělá věc ale abychom mohli takové procesory a jejich potencial využít tak potřebujem aplikace které jsou pro takové procesory udělány.A to je problém,zdá se že vyvynout a vyrobit takové procesory je o mnoho rychlejší nežli vytvořit vhodné aplikace,vždit samotné 64b CPU jsou tu už docela dlouho a kolik je na ně aplikací?,a to už se prodávají dvou jádrové CPU a jak se zdá tak brzy tu dudou čtyřjádrové CPU,ovšem aplikace jsou v nedohlednu.Programátorská studia musej bejt z toho asi neštastná,sotva dokončej aplikace na jediny 64b,tak už trh chce aplikace pro dvoujádrové CPU,a když na nich začnou pracovat tak jejich práce je v háji protože už trh chce aplikace pro čtyřjádrová CPU.
Nox: No, s těmi grafikami je to takové trošku složité, protože bychom dnes vlastně mohli klidně říct, že to co označujeme jako pipeline, tak bychom mohli označit jako jádro. U čipů jako Xenos v Xboxu 360, kde už se tyto pipeline používají dynamicky jak pro vertex, tak pro pixel operace, tak to už bych jako jádro klidně označil. Navíc třeba stuktura vícejádrových AMD také má v procesoru části, které obsluhují všechna jádra (podobně jako u těch grafik) a pak jednotlivá jádra (podobně jako ty pipeline u grafik). Takže vlastně vícejádrové grafiky už máme dávno, ale ani o tom nevíme ;)
Štejnare, slepej seš ty. Upravit programy, které nemusí běžet v reálném čase, pro více procesorů, je triviální záležitost. Trochu složitější je to například u her. Podpora vícejádrových procesorů bude v další generaci her, postavených na novém engine, tj. tak za 1-2 roky. A co se týče třeba serverových aplikací, tak tam nemají vícejádrové procesory konkurenci. Zkuste si přečíst něco o novém procesru od Sunu s kódovým označením Niagara ( http://www.aceshardware.com )
Milej Pane JACKU,já nemusím vědět vše ale projevil sem jen svůj názor.Ale vím že není slušné někoho urážet a schovávat ze za přezdívku.
Petr Štejnar:
to by slo rict o cemkoliv novem;
Treba zrovna ted mam v PC nejaky translator (tusim 2001 nebo 2003) RJ-CJ, a je to prosimpekne 16(!) bitova aplikace, zpusobujici mi nemalo starosti pod WXPPro.
Jako protipol lze uvest treba Vdub, ktery celkem verne sleduje vsecky mozne "novotiny".
Pamatuju prechod na 386DX40 (vplastne vpodstate i na SX), kdy se lidi skoro pohorsovali k cemu bude 32 bit, kdyz poradne nejsou vsechny aplikace ani 16 bit
Štejnare, bejt tebou, tak sem radši zticha. Protože ty nerozumíš ani softwaru ani hardwaru. Kdybys sledoval dění okolo vývoje procesorů v poslední době, věděl bys, že jednojádrové x86 procesory jsou teď na skoro maximu svého výkonu. Maximální frekvence dosažitelná při současných technologíích je kolem 4Ghz. Architektura je také hodně optimalizovaná pro současné aplikace a už asi moc vylepšovat nejde. Logické pokračování jsou tedy vícejádrové procesory. A Nejsložitější program, který si si naprogramoval, je řešení kvadratické rovnice v paskalu. Příště radši komentuj něco čemu rozumíš.
Jakozto vystudovany psycholog nerozumim ani hardwaru, ani softwaru. Ale uprimne mne zajima styl komunikace nekterych jedincu na (nejen) tomto serveru :-)))
Ale komentovat to radeji nebudu, protoze tomu stylu nerozumim :-P
re: Jack
A ty uz si naprogramoval nie co, co bezi vo viacrich vlaknach, asi nie, ked si napisal: "Upravit programy, které nemusí běžet v reálném čase, pro více procesorů, je triviální záležitost" Ak chces, aby vsetky vlakna stale "pracovali" a optimalne vyuzivali vsetky systemove prostriedky tak to nie je ani zdaleka trivialna zalezitost. Inak sa lahko moze stat, ze sa jednotlive vlakna budu na seba navzajom stale cakat koli synchronizacii a dojde len k malemo zlepseniu(ak vobec dojde k zlepseniu).
ASD: Máš na myslí nějaký konkrétní algoritmus? Pokud jednotlivé kroky v algoritmu na sebe navazují (výsledek jednoho se použije jako vstup následujícího), tak algoritmus neni nemá smysl spouštět ve více threadech. Ale není to běžná situace. Některé grafické a vědecké programy už delší dobu prácí na více procesorech podporují. Projděte si recenze procesorů třeba na http://www.tomshardware.com.
Mimochodem, podívali jste se někdy do správce úloh (task manageru)? Já mám teď spušteno 55 procesů a 874 threadů.
Programováním se pár let živím, a i nějaké vícethreadové aplikace jsem naprgal.
jsem akorad zvedavy jak to bude intel resit s chlazenim uz ted je to LOL topeni
Jack
Ja viem, ze uz dnes existuhe mnoho programov(hlavne v profi sfere), ktore dokazu viac procesorov vyuzit, narazal som hlavne na ten komentar o trivialnej zalezitosti, s cim rozhodne nesuhlasim, preto ze ked potrebujem spravit program kvalitne tak to rozhodne nebudem len tak lepit a castokrat sa vyplati robit program nanovo.
Jackass: Tady je to celkem v pohode. Preci jen sem chodi prevazne rozumnejsi lide. Ale napriklad na takovych www.novinky.cz a podobnych webech je to katastrofa. Docela by me zajimalo jak se takovy lide vubec dostali k PC.
Nox: Nevim jak to bude s vypinanim jader, ale uspora Athlonu X2 mezi plnou zatezi a vyckavanim je uz jen diky snizovani frekvence a napeti docela slusna (60/10W u 3800+ a 4200+).
vydim, ze sa v tom mnohi vyznate. Pre mna ako zacinajuceho programatora je to este hudba buducnosti pisat program na viacero jadier. Zatial to z mojho pohladu vidim ako "iba" zvysovanie vykonu. Doma mi pradie dost chaba masinka, a casova zlozitost mi tiez toho moc nehovori, no snad casom sa dostanem na vasu uroven a... Zatial mi vobec nie je zname, ako rozdelit pracu medzi viacere jadra. Je na to nejaky prikaz, alebo alebo sa to rozdeluje automaticky?
vidim, ze sa v tom mnohi vyznate. Pre mna ako zacinajuceho programatora je to este hudba buducnosti pisat program na viacero jadier. Zatial to z mojho pohladu vidim ako "iba" zvysovanie vykonu. Doma mi pradie dost chaba masinka, a casova zlozitost mi tiez toho moc nehovori, no snad casom sa dostanem na vasu uroven a... Zatial mi vobec nie je zname, ako rozdelit pracu medzi viacere jadra. Je na to nejaky prikaz, alebo alebo sa to rozdeluje automaticky?
kaka: Intel to vyřeší celkem jednoduše. Pentia4 se za pár let přestanou vyrábět a nové procesory budou založené na architektuře Pentia M. Nedávno byla na anandtech.com recenze připravovaného dvoujádrového mobilniho procesorus kódovým označením Yonah. Výkon má srovnatelný s AMD X2 na stejné frekvenci a spotřebu o dost nižší.
ADF: jasně, občas je třeba něco přeprogramovat. Akorát mi trochu vytáčí to jak některí rádoby odborníci tvrdí jak je složité programování multithreadových aplikací.
Jak tu bylo správně poznamenáno, podívejte se do správce úloh a uvědomte si že každá spuštěná aplikace nebo každý běžící proces reprezentuje minimálně 1 thread. Pak je tedy na OS jak je přerozdělí. Slyšel sem názory že WinXP má na dual-core procesorech špatnou režii multitaskingu ale je třeba si uvědomit že je to skoro 5 let starý systém. V době kdy se XPčka tvořili byly multi-core procesory na rýsovacím prkně (jak kde, u intelu je to asi moc nebralo a honili frekvenci). Udělat vícevláknovou aplikaci jsem zkusil ze zvědavosti a řekl bych že např. v Delphi je to až nechutně jednoduché v případě že jsou thready na sobě nezávislé. Jako takový bonus je pak řízení priorit vláken.
Teda pánové, já patřím k tzv. pokročilým uživatelům PC, žádnej program jsem nevytvořil a dost pochybuju že vytvořím, takže nabízí pouze určitý úhel pohledu.
1) Nevíte náhodou kam to navyšování frekvence a počtu jader povede? Už teď jsem poněkud unavený z toho rychlého zastarávání hardwaru, prostě mě už nebaví koupit si např. novou grafickou kartu a už za rok přemýšlet zda koupit novou jen grafiku nebo taky procesor se základní desku, atd.
2) Když jste v tom tak zběhlý, neprozradily byste nám ostatním, co tomu tak nerozumíme, k čemu nám ten výkon u domácích PC bude?
Ps. Tím domácím PC myslím domácí, nepochybuju že některé velké firmy ten vykon využijí, nebonť ho už využívají (tím zase myslím známé super počítače co by se mi do bytu asi nevešly).
Firemní PC už se pokud vím kupují levné, např u nás v nemocnici se stále ještě používá MS Dos na 100Hz PC a nevidím v tom žádný problém, jen textovým procesorům chybí některé funkce na které jsem zvyklý z Wordu 2000 (2003 nechci, už u 2000 většinu funkcí nevyužívám, nemám totiž proč). Rychlost otevření a zavření dokumentu sice trvá o 1 až 2 sek. déle než na mém domácím PC, ale už mezi PC AMD 2000+ a PC Pentium 3000 v tom nevidím rozdíl (byť tak určitě nějaký naměřily, teď nevím, byl to rozdíl mili nebo nanosekundy, či jaký?).
K argumentů náruživými hráči her, sám si také rád zahraju, např. Doom 3 a Far Cry. Tohle píšu na "starším" kousku, AMD 2000+, Radeon 9200, 512 MB DDR, momentálně slouží hlavně pro psaní, připojení k internetu a pod. Far Cry jsem na něm spustil, mizerná graf. kvalita, Doom 3 nehratelný, teď se mi do ruky dostal Call of Duty 2 grafika pěkná. Far Cry i Doom 3 jsem si ale zahrál na PC bráchy, AMD 64 3000+, X800xl 256 MB, 1024 MB DDR. Doom 3 hezký, graf. mi ale přijde přinejmenším srovnatelný s CoD 2, které jsem si spustil i na bráchově PC. Nechtělo by to tedy spíš ty hry jen pořádně udělat, místo nucení hráčů pořídit si výkonější PC?
Uf. to jsem se zase jednou rozepsal, teď jen doufám že se mi dostane vysvětlení, hlavně od pana Jacka, a ne jen ujištění že tomu vůbec nerozumím (víte, jsem krapet ješitný, takže si stále namlouvám že tomu rozumím alespoň natolik abych to vysvětlení alespoň trochu pochopil:).
Záleží na tom jaké programy na používáš. Většina běžných aplikací běží bez problémů i na 5 let starých počítačích. Já jsem upgradoval komp před 3mi roky, mám v něm athlona na XP 2000+,1GB ram, GF2MX a jsem spokojenej (no asi si na vánoce přikoupim 1GB paměti). Hry nehraju :-). Pokud chceš hrát nové hry v maximálních detailech tak se nevyhneš koupi nové grafické karty každý rok (a nového počítače tak za 2-3 roky).
Pro výrobce her by asi nebylo příliš složité vytvořit ořezanou verzi hry, která by fungovala i na pomalejších počítačích, ale nelíbílo by se to ale výrobcům graf. karet. A výrobci graf. karet často sponzorují vývoj nových her, testují kompatibilitu herního engine na desítkách typů graf. karet atd. Vyvinout nový herní engine bez spolupráce s výrobcem graf. karet je dneska prakticky nemožné.
Jack: U miltithreadu strasne zalezi na konkretnim pripade.
Neco kde mas vyslovene cekas na vysledek predchozi akce neni boha co by zlepsil vykon vic vlaknama. Spis este ztratis tak 10% na ocezvach. Pokud mam nejaky zverstvo co se furt deli na dilci pocedury ktery delaj treba jednu vec vickrat je multithred uzitecnej a hodne zvedne vykon(web servery a databaze(tady uz to neplati uplne vzdycky-zamikani je peknej previt))
A narocnost predelani zalezi na jazyku. Preprasit neco na vic vlaken v C# bych nevidel jako takovej problem(.NET si stejne kvaltuje jak potrebuje). Zato predelat neco velkyho v C++ bude peknej horor. Navic se stejne pouzivaj aplikacni thready a pak uz v tom mam bordel i ja. :)
PS: pokud by tu byl nejakej C/C++kar na slovo vzatej(zivi se psanim, delal serverovou aplikaci), pls pls napiste jak to vopravdu je. Ja znam jen teorii a este ne dokonale, clovek vetsinou vi co je jeho denni chleba :)
Vicejadrove procesory jiste smysl maji. Zvlaste u vypoctove narocnych aplikaci (3D, multimedia, video), ktere jsou chvalabohu tez apriori dobre algoritmicky upravitelne pro multithread.
Procesor o 4 jadrech sice nebude mit 4x vetsi vykon, ale urcite to bude aspon 2-3x nasobek vuci 1 jadru.
to Jack: no delat multithread aplikace je fakt celkem problem, to ze umis udelat nejakou blbost kde ti jedou dve vlakna a celkem ti to funguje, neznamena ze to umis a za tady muzes vsechny kritizovat
...ja sem se zucastnil jednoho projektuk, kde se delalo ujadro OS (kernel) a byla fakt udesna prace to vyladit, aby to vubec trochu rozmne behalo na vyceprocesorovych stanicich
jen tak dal ... delam 3d grafiku a na rendering jenom dobre
Tady se někdo holedbá, jak je snadné udělat multithreadovou aplikaci. Už jsem takových multithreadových aplikací především v C/C++ napsal řadu a můžu prohlásit je to problém. Pokud nemám závažný důvod, tak multithreadovou aplikaci nepíšu a raději vystačím s jedním threadem. Jasně, demonstrovat něco neužitečného a jednoduchého s více thready je jednoduché, ale v praxi takové příklady nemají smysl. Musíte si dobře promyslet synchronizaci a komunikaci jednotlivých threadů, vymyslet to tak, aby vám ty thready skutečně výkon aplikace zvyšovaly a dávat pozor na každou ptákovinu a počítat se všemi eventualitami co mohou v komunikaci mezi thready nastat. Vytvořit dobře fungující multithreadovou aplikaci je výrazně těžší, než než jednothreadovou. Je to dokonce tak těžké, že mnohé renomované sw firmy s tím mají problémy.
poznamka: jsou procesory ktere si z jednoho vlakna vytvari vice, na hardwarove urovni, takze bych se viceprocesorovych jednotek nebal, chce to jen vyssi inteligenci, predikci apod.
Pokud je pro někoho problém přečíst si dokumentaci, prostudovat ukázkové programy, tak potom je skutečně problém napsat multithreadovou aplikaci. Méně schopní programátoři mohou použít překladač c++ od intelu, který paralelizaci určitých částí kódu provede automaticky.
Jack je urcite genialni programator, takze pro nej je to trivialni. Ovsem pro vetsinu ostatnich to NENI trivialni. Multithreading pridava o dost vic slozitosti. Je treba presne rozvrhnout, ktera data budou sdilena a potom zaridit synchronizaci, tak aby se k danemu 'objektu' pristupovalo vzdy jen z jednoho threadu ('race condition'). Jakmile se takto pridaji zamky, tak se objevi dalsi monstrum: deadlock. Tyhle problemy se daji celkem snadno vyresit, pokud nekdo pise neco sam. Ale pokud jde o projekt, na kterem pracuje vice lidi, pouzivaji se knihovny, ktere nemusi byt thread safe, tak pak to teprve zacina byt zajimave.
Jack: Tvý sebevědomí bych chtěl mít. Bohužel mám pocit, že pramení z tvé nezkušenosti. Psát multithreading na úrovni srovnatelné se spuštěním aplikace vícekrát je samozřejmě o ničem, ale většinou taky k ničemu.
jinak plně souhlasím s Miloslavem Ponkrácem. Takový odladění multithreadové aplikace stojí něco času(a tedy i peněz). Samozřejmě vícejádrové CPU jsou realitou a SW firmy se s tím musí poprat. U jednoduších aplikcí postačí výkon jednoho jádra (nař. Winamp). U těch složitějších se to bude řešit postupným přechodem. Nejprve hrubá paralelizace, která nebude až tak efektivní, ale bude jednoduše implementovatelná(např. využití automatické paralelizace v kompilátoru) a postupně se budou používat mnohem jemnější a složetější paralelizace. Samozřejmě některé firmy mají na to(peníze i schopnosti), aby to udělaly rovnou pořádně.
ja si myslim, ze viac jadier sa da vyuzit aj systemom a nie len jednou aplikaciou. Napr. OS priradi aplikacii word prvy cpu(jadro), on bezi na druhom a na tretom bezi prehravanie videa. Aplikacie su vcelku nezavysle, takze by mohli bezat celkom koretkne na viacerych jadrach sucastne. To je moj nazor.
PG: To máš sice pravdu, ale pak si na dalším jádře pusť třeba Catii. Bude využívat pouze jedno jádro, zatímco ostatní budou vytížené na 5%. Operace, která bude trvat 4 minuty, by mohla být řekněme za 1.5 minuty hotová.
MildaIV: nevravim, ze aplikacia moze pouzivat iba jedno jadro, myslel som, ze v najhorsom pripade staci rozumny OS co bude delit jadra procesom , ktore este nevyuzivaju viac cpu naraz, cize urychli spracovanie aplikacii pisanych pre jednoprocesor a zaroven ked aplikacia chce a vie obsluhovat viac jadier tak poziada o nove vlakno a tomu sa zasa moze priradit nove jadro, cezi aj taka catia moze dostat viac jadier naraz a bude urychlena.
Z toho my vypliva, ze aj stare aj nove aplikacie sa mozu rapidne urychlit, ak bude OS rozumny a pripraveny na viac jadier.
OT: zamikani, vyvynout, vyceprocesorovych, prasata!
to PG: To je dost naivni predstava. Tohle nepovede k zadnemu velkemu zrychleni. Prepsat aplikaci znamena, ze bude schopna sama o sobe bezet ve vice vlaknech a pak uz je na OS, jakym zpusobem to zaridi. (Tady se to dost prekryva, protoze i aplikace ma moznosti jak ridit beh svych vlaken prave s vyuzitim synchornizace. Ale nakonec ja tady OS, ktery urcuje kdy a na kterem procesoru dane vlakno pobezi.) Aplikace musi byt skalovatelna s ohledem na pocet threadu - procesoru, ktere je schopna vyuzit. Takze automaticky (nebo uzivatel nastavi obvykle snizi) nastavi pocet threadu, ktere spusti na reseni sve prace. (Samozrejme nektere ulohy je mozne lepe paralelizovat nektere hure.)
Poznamka ke kompilatorum: To je velmi omezene. Kompilator neni schopen poznat, zda volani nejake metody je thread safe a ze muze volani te same metody provadet paralelne. (Napr. volani metody ve for cyklu pro ruzne vstupni parametry by bylo mozne provadet paralelne. Na tohle se pouzivaji ruzne zpusoby jak to kompilatoru rici, ze to jde paralelizovat, ale stale je to na dost nizke urovni. Multithreading navrh aplikace to nenahradi. Proste kompilator za vas nenapise frontu pozadavku, do ktere bude jedno vlakno davat nove pozadavky a n vlaken tyhle pozadavky paralelne zpracovavat.
2PG
Samozrejme na 1.jadre mozem napr. praca s videom, a na 2.jadre hrat hru a oboje pojde svizne(nezohladnujem tu pracu s pametou a s diskom), ale v pripade, ze aplikacia nie je optimalizavana na viac CPU a ja uvolnim 2.jadro tak sa na rychlosti nic nezmeni, 1.jadro pojde na 100% a 2.jadro sa bude flakat.
Pro psaní komentářů se, prosím, přihlaste nebo registrujte.