Diit.cz - Novinky a informace o hardware, software a internetu

AMD „nakopla“ Kaveri - výkonnostní posun na úrovni generace?

Lednové vydání Kaveri přineslo nepříliš příjemné zjištění a to, že nový top model je ve hrách jen o 5-10 % rychlejší než jeho předchůdce. Těžko říct jak, ale AMD se to podařilo změnit…

Úvodem si můžeme připomenout, jak vypadal 3D výkon APU Kaveri v době vydání, tzn. v polovině ledna. Následující graf z webu ComputerBase ukazuje 6% náskok oproti APU Richland A10-6800K, což není zrovna mnoho - zvlášť u generace, která je postavená na nové architektuře. Našli bychom recenze, které zaznamenaly i větší rozdíly, ale stále nešlo o takový posun, jakého AMD dosáhla např. mezi generacemi Llano (K10.5 + VLIW-5) a Trinity (Piledriver + VLIW-4), tedy ~20 %.

Jedním z důvodů nízkého výkonnostního odstupu nakonec byla limitace ze strany DDR3 pamětí (souvislosti se zrušením výroby GDDR5M jsme se věnovali samostatně), což více-méně potvrdily i pozdější testy prokazující závislost herního výkonu na rychlosti operačních pamětí.

 Paměti však zdaleka nebyly jediným prvkem, který grafický potenciál limitoval. Web Benchmark Reviews se po vydání ovladačů Catalyst 14.2 beta, které mají mít pozitivní vliv na grafický výkon, rozhodl Kaveri přetestovat. Je třeba zmínit, že AMD v dokumentaci k novým Catalystům nezmiňovala žádné konkrétní hry či aplikace, kde by k nárůstu mělo dojít. Redakce Benchmark Reviews proto otestovala něco málo ode všeho: univerzální a výpočetní testy, 3D benchmarky i několik her.

V první skupině nedošlo k až na výjimky k zásadnější zvratům, za pozornost stojí jen dva výše uvedené výsledky: Zvýšení propustnosti paměťového řadiče o téměř 7 % a zvýšení skóre dílčího testu SiSoft Sandra GP Processing o 65 %.

Stabilnější nárůsty vykazují 3D benchmarky. V testech 3D Marku jde o rozdíly mezi 8,5-10 %, pozoruhodný nárůst „postihl“ i Unigine Heaven 4.0 - o 17 %.

 

Nejzajímavější jsou ale herní výsledky. Tomb Raider: +33 %, Bioshock Infinite: +19 %, Battlefield 4: +40 %. Víc her recenze neotestovala, přesto lze předpokládat, že nárůsty o minimálně 10-15 %, které se projevily plošně i v syntetických 3D testech, zaznamenají i další hry.

Jen těžko lze odhadovat, odkud výkon pochází. Můžeme předpokládat, že došlo ke snížení interních latencí paměťového řadiče v kombinaci s optimalizací priorit ve prospěch grafického jádra. To by korespondovalo s nárůstem paměťové propustnosti, který je nižší než průměrný nárůst 3D výkonu. Pozitivní zprávou je i zjištění autorů recenze, že nové ovladače pro Kaveri zvýšily krom výkonu i stabilitu.

Diskuse ke článku AMD „nakopla“ Kaveri - výkonnostní posun na úrovni generace?

Čtvrtek, 20 Březen 2014 - 21:57 | Gath G | "A k čemu je zvyšování paralelního výkonu...
Čtvrtek, 20 Březen 2014 - 19:40 | koudy_cz | A k čemu je zvyšování paralelního výkonu??? Když...
Čtvrtek, 20 Březen 2014 - 15:52 | Gath G | Ufff...tak AMD se snaží lidi cpát do paralelního...
Čtvrtek, 20 Březen 2014 - 15:40 | Gath G | "Usilie pokojne mohlo skoncit pri 256 SP a...
Středa, 19 Březen 2014 - 20:37 | koudy_cz | No, mne by spíš zajímalo, jestli by byli schopni...
Úterý, 18 Březen 2014 - 21:57 | khagaroth | Tak už je venku 14.3. A furt to padá, tentokrát...
Úterý, 18 Březen 2014 - 09:19 | no-X | Při vydání zmínili Q1 2014, takže mají ještě...
Úterý, 18 Březen 2014 - 09:06 | mejla | HD 3200/4200 Samsung Oceanic Demo rozhodně...
Úterý, 18 Březen 2014 - 07:49 | Pjetro de | Nechapem tu snahu o zvysovanie vykonu GPU v APU....
Pondělí, 17 Březen 2014 - 20:00 | jupiii | Mna by zaujimalo, kedy sa dostane do obchodov APU...

Zobrazit diskusi