AMD zabíjí Vision, už druhou marketingovou značku čipů APU - měla vůbec smysl?
Pokud dobře rozumíme, měl název platformy pomoci zákazníkovi v základní orientaci. Jenže když stojíte v supermarketu před třemi sestavami, na jedné je napsané „Vision Ultra“, na druhé „Vision PRO“ a na třetí „Vision Premium“, těžko poznáte, která je lepší, nebo jaký význam má onen přívlastek mít. Nebudeme si nic nalhávat, věříme, že drtivou většinu zákazníků ani nenapadne, že by slova na samolepce měla mít nějaký konkrétní význam.
Logo Vision Essential ve verzi 2012
AMD vůbec v posledních pěti šesti letech velice ráda pojmenovává marketingové platformy názvy, které mají odrážet nějaké segmentování, ale v praxi jsou natolik netransparentní, že záhy dojde k zrušení názvu a zavedení nového, který ovšem opět nic neřeší. Pokud si někdo dokázal zapamatovat, že samotná značka Vision znamená přítomnost firemního (alespoň) dvoujádrového procesoru s integrovanou grafikou, pak si mohl pogratulovat - že by se našli jedinci, kteří bez hledání na internetu dokážou vysvětlit další dělení, směle pochybujeme. AMD navíc podobu loga stále měnila (např. proužky pro rok 2012, čtverečky nebo jednolité pozadí pro rok 2011, odlišné barvy atp.), takže nějaké zažití skutečně nehrozilo.
Loga Vision z ročníku 2011
Za zmínku stojí i připomenutí jednoho historického marketingového přešlapu: Po spojení AMD s ATi začala firma název ATi utlumovat s odůvodněním, že nemá smysl držet při životě a propagovat dvě značky. Po definitivním „zabití“ 25 let zavedeného loga s vydáním Radeonů HD 6000 v říjnu 2010 uplynul pouhý půlrok a kohosi v AMD napadlo, že potřebují značku pro značení sestav s integrovanými Radeony. Výsledkem bylo zavedení neznámého a nicneříkajícího slova „Vision“. Nikdo z redakce DIIT nemá marketingové vzdělání, a tak vám nedokážeme vysvětlit, proč se AMD rozhodla zabít desítky let zavedenou známou a úspěšnou značku a po pár měsících ji nahradit něčím zcela novým, nicneříkajícím. Asi by opačný postup mohl přinést produktům větší úspěch, což nebylo součástí tehdejšího strategického plánu.
Ostatně o mnoho větší chybou nebyla ani několikaletá propagace termínu Fusion, který se však na výsledných produktech nikdy neobjevil. Nikoho ve firmě totiž nenapadlo, že by bylo vhodné včas vyřešit právní stránku, a tak - než řešit spory se společností Arctic, která měla název Fusion registrovaný - proto od něj AMD před rokem rovněž upustila.
V názvech procesorů a platforem tedy už nebude ani Fusion, ani Vision, pouze logo AMD a zkratka konkrétní řady, např. A10. Právě jmenovaná A10 spolu s A8 budou použité na generaci Richland (nejvyšší model údajně ponese název A10-6800), A6 a A4 obsadí Kabini (až čtyřjádrové APU s CPU architekturou Jaguar, nástupce Bobcatu) a dále zůstanou v užívání názvy Athlon, FX (pro samostatné procesory Vishera/Piledriver) a E2/E1 pro nižší řady APU z generace Kabini (patrně dvoujádra).