Diit.cz - Novinky a informace o hardware, software a internetu

AMD o CrossFire X

Fudzilla v posledních dnech vyzpovídala šéfa Marketing Platform divize AMD, Godfrey Chenga a tématem hovorou nebylo nic jiného než CrossFire X technologie. Řeč přišla na škálování výkonu, budoucnost hi-end grafik ve vztahu k DirectX a další aspekty…

U CrossFire X v obecné rovině nadále platí známé informace o škálování výkonu pro až čtyři karty, v tomto se žádné upřesnění nekoná. Se čtyřmi kartami tedy bude dosahování více než trojnásobku výkonu, ale přesně to zatím AMD nesděluje, patrně tedy ještě ladí, seč jim síly stačí.

K dohadům o tom, že toto škálování je platné pouze pro DirectX 9 hry, zatímco Direct X 10 z CrossFire X nijak netěží AMD jasně říká, že kromě úžasu nad tím, jak řada lidí, co do toho vůbec nevidí, má potřebu sdělovat cosi o CrossFire X, se tyto informace nezakládají na pravdě.

CrossFire X je momentálně logicky prioritně výkonově laděno na DirectX 9 hry prostě proto, že 96 % prodejů her na severoamerickém kontinentu za loňský rok tvořily DirectX 9 hry, nikoli DirectX 10. Zcela drtivá většina lidí tedy hraje DX9 hry, takže jejich nároky budou uspokojeny prioritně. Kromě toho se samozřejmě výkon ladí i na první hry, které využívají jisté technologie z balíku DirectX 10, namátkou třeba Crysis, a v těch samozřejmě nárůst výkonu při použití více karet bude také.

Ladění výkonu pro desítkovou verzi je pak nová výzva, k řadě aspektů se musí přistupovat zcela jinak než doposud, jinak probíhá zpracování dat i samotné renderovací úkony (připomeňme třeba geometry shadery). AMD očekává pro zatím limitovaný okruh DX10 her poměrně dobré škálování výkonu. Zkrátka jsme dnes skutečně ve fázi, kdy se ovladače musí ladit pro ten který konkrétní herní titul a DX10 pecky nadcházejících měsíců mezi nimi samozřejmě budou.

Ke zpoždění uvedení CrossFire X ovladačů AMD dodáva logickou a očekávanou odpověď, že je pro ně klíčová kvalita a spokojenost zákazníků s více grafikami a tak než aby vrhli na trh nedoladěné ovladače, rozhodli se uvedení odsunout a vše vyladit. Přes Vánoce tým inženýrů přidával poslední vychytávky a ladil se výkon, nyní jsou ovladače ve stádiu kontroly kvality a pokud vše klapne, čeká nás záhy vypuštění těchto ovladačů, počítá se se začátkem března.

Mezi hrami, na nichž se škálování výkonu projevuje nejlépe, jsou nyní Call of Duty 4, Battlefield 2142 a hry založené na Source enginu (Half-Life 2 atd.). Pro DirectX 10 si můžete začít chystat zmiňované Crysis, které si pod CrossFire X vede také velmi dobře.

Otázky na budoucnost směřovaly samozřejmě k vyjasnění vztahu budoucích GPU a CrossFire X. AMD okamžitě zmiňuje nutnost nehovořit jen o výkonu, ale zejéna o poměru výkon/spotřeba. Řadu lekcí prý dostali při pracech na R600, které je posledním obrovským monolitickým GPU. Nyní se zaměřují na vytěžení co největšího výkonu z co nejmenšího GPU a právě možnost sázet jich na kartu více, demonstrovaná nedávno uvedeným Radeonem HD 3870 X2, je daleko lepší cestou než jedno gigantické GPU, které se hůře vyrábí, hůře chladí a vůbec je s ním více starostí.

Poslední otázka pak směřovala k podpoře platforem konkurenční firmy Intel. Zde se AMD nijak netají, že si spolupráci grafické divize (ATI) s Intelem velmi pochvalují a nic se na ní do budoucna měnit nebude. Pro AMD je výhodné provozovat svá GPU v CrossFire na deskách s čipsety Intel a i pro tuto firmu je to výhodné, když holt si nVidia „syslí“ SLI sama pro sebe.

Zdroje: 

David "David Ježek" Ježek

Bývalý zdejší redaktor (2005-2017), nyní diskusní rejpal.

více článků, blogů a informací o autorovi

Diskuse ke článku AMD o CrossFire X

Čtvrtek, 7 Únor 2008 - 14:47 | Kert | Ja bych to s tim syslovánim SLI neviděl...

Zobrazit diskusi