AMD nevsadila vše na HBM, počítá i s GDDR6
Generace Polaris je kompletně celá postavená na GDDR5 a Vega zatím byla uvedena výlučně v kombinaci s HBM druhé generace. Pokud velká Vega s HBM2 disponuje datovou propustností kolem 500 GB/s, pak lze čekat, že si mainstreamový model - bude-li jeho cílem zhruba poloviční výkon - řekne zhruba o 250 GB/s. Toho lze za stávající situace dosáhnout dvěma způsoby. Buďto jedním 2GHz HBM čipem, nebo 8GHz GDDR5 s 256bit rozhraním. Zda AMD pro Vegu zvolila HBM řadič nebo GDDR řadič, zatím není jasné, ale zcela jasné je, že obě řešení mohou splnit požadavek.
Může proto být překvapením, že AMD pracuje na řadiči GDDR6. Přípravy řídí Daehyun Jun, vedoucí člen technického týmu, který se před deseti lety podílel na implementaci GDDR5 řadiče před dvěma lety na HBM rozhraní.
wafer Hynixu s GDDR6
Pokud AMD vidí smysl ve financování návrhu GDDR6 řadiče, je jisté, že se s ním na některém produktu setkáme. Otázka je jen kdy a na jakém. Budeme-li přepokládat, že menší Vega cílí na polovinu výkonu velké verze, pak GDDR6 nepotřebuje. Snad jedině, pokud by AMD z nějakého důvodu chtěla zúžit sběrnici na 128bit a preferovala použití 14 GHz GDDR6 (224 GB/s) oproti 256bit 8GHz GDDR5 (256 GB/s). To ale není příliš pravděpodobné, rozdíl v ceně pamětí bude patrně vyšší než úspora na straně křemíku a PCB. Pokud by se GDDR6 měly týkat menší Vegy, pak by to spíš znamenalo, že tento čip míří výš než na 50 % výkonu Radeonu RX Vega a 8GHz GDDR5 by jej brzdily. Druhou (a snad pravděpodobnější) variantou je, že GDDR6 s Vegou nesouvisejí.
Mohly by se týkat následující generace (Navi), jejíž mainstreamový čip by 8GHz 256bit GDDR5 brzdily zcela jistě. Další možnost je poměrně pragmatická: konzole. Playstation 4 Pro a nadcházející Xbox Scorpio staví na GDDR5. Jenže 384bit sběrnice Xbox Scorpio není zrovna levná záležitost. Zvyšuje plochu GPU, zvyšuje nároky na PCB a zvyšuje nároky na počet paměťových čipů. Cena GDDR6 bude časem klesat a je možné že Microsoft jednou vyjde levněji použít k dosažení stávající 326 GB/s namísto 384bit sběrnice s dvanácti 7GHz GDDR5 čipy (podtaktovanými na 6,8 GHz) použít 192bit sběrnici s šesti 14 GHz GDDR6 čipy (podtaktovanými na 13,6 GHz).
Ať už AMD plánuje použít GDDR6 řadič pro desktopové grafické karty, nebo jej vyvíjí s ohledem na jeho budoucí nasazení v konzolích, je jisté, že HBM není jediná cesta, kterou má grafická divize k dispozici. Pokud by bylo třeba, má možnost přehodit výhybku a jít klasickou cestou.