Diit.cz - Novinky a informace o hardware, software a internetu

AMD se nejspíš chystá zaříznout 4GB herní grafické karty

Požadavky her na kapacitu grafické paměti rostou. Omezení plynoucí ze 4GB kapacity byla patrné již v loňském roce a letos se dále prohlubují…

Vliv kapacity paměti bývá často podceňován, protože se mu recenze příliš nevěnují. Pokud, pak je testován rozdíl průměrného výkonu, který však často neodpovídá tomu, co pozoruje hráč. Problém spočívá v tom, že kapacita paměti sama o sobě výkon negeneruje, ale nedostačující kapacita má za následek potřebu častého obměňování obsahu paměti a během těchto přesunů, které se odehrávají v určitých časových intervalech, dochází k propadům okamžitých FPS.

Nedostačující paměť se tak neprojevuje stabilně sníženými FPS, ale kolísáním. V situaci, kdy se ještě v průměrných FPS neprojevuje významný rozdíl, už bývají na grafech průběhu (stability) FPS patrné propady, které mají za následek nižší plynulost obrazu, než by odpovídala průměrným FPS. Jde v podstatě o variaci na jev známý jako microstuttering. V okamžiku, kdy se propad projeví i měřitelným rozdílem v průměrných FPS je už dopad na plynulost obrazu enormní.

AMD na situaci upozornila již loni při vydání Radeonu RX 5500 XT, který nabízela ve 4GB a 8GB verzi. Recenze ComputerBase naměřila, že v průměrných(!) FPS je 8GB verze o 10 % rychlejší, což fakticky znamená, že u 4GB karty z důvodu limitace kapacitou v průměru každý desátý snímek vypadne, každý desátý snímek zůstane nevykreslen, protože je potřeba přesunout data do paměti. Pokud by souvislé FPS byly o 10 % nižší, nemělo by to na hratelnost výrazný vliv. Pokud ovšem například 0,9 sekundy jsou FPS vysoké a na 0,1 sekundy se vykreslování zastaví, může se hra stát prakticky nehratelnou.

Stávající doporučení AMD, aby hráči volili více než 4GB karty, je tak chápáno jako určitý nástin toho, že v příští generaci už AMD herní grafiky se 4GB kapacitou nabízet nebude a případné 4GB modely budou určeny spíše pro multimediální nasazení (jako to například bylo před lety u Radeonu RX 560 s 2GB verzí).

AMD situaci ilustruje rozdílem v průměrných FPS u her náročných na kapacitu paměti:

Průměrný rozdíl s nejvyššími detaily mezi 4GB a 8GB Radeonem dosahuje 19,4 %. Pokud to porovnáme s loňským grafem (opět s nejvyššími detaily), bylo to v průměru 14,7 %. Při takových hodnotách průměrných FPS musí být kolísání v proudu snímků natolik vysoké, že - troufám si říct - hry v tomto nastavení budou zcela nehratelné.

Otázkou však je, jak to AMD u příští generace zařídí. GDDR6 nejsou zrovna levné a 8GB Radeon RX 5500 XT měl cenu o 17 % vyšší než 4GB model. Se 128bit sběrnicí však jiné rozumné možnosti, než 4 a 8 GB nejsou a u menších GPU zase nelze očekávat 192bit sběrnici (která umožňuje osadit 6GB kapacitu). Nejspíš tedy novým standardem pro vyšší low-end až mainstream bude 8GB a ve vyšší cenové relaci nabídne AMD více (12-16GB?).

Zdroje: 

Diskuse ke článku AMD se nejspíš chystá zaříznout 4GB herní grafické karty

Čtvrtek, 11 Červen 2020 - 19:52 | Vojtech Nekvapil | Dneska se už moc na vlajkovou loď nehraje. Je to...
Čtvrtek, 11 Červen 2020 - 15:02 | tombomino | Kvalita ma byt dobra, srovnatelna s nativnim...
Čtvrtek, 11 Červen 2020 - 14:21 | Tomason | O DLSS 2.0 nemáš úplné informace. Naopak vliv na...
Čtvrtek, 11 Červen 2020 - 13:48 | MamaMia | Misto RT radsi hdr 600 +. RT efekty jsou...
Čtvrtek, 11 Červen 2020 - 13:27 | tombomino | AMD se na ten top high level segment nezamerovalo...
Čtvrtek, 11 Červen 2020 - 13:18 | Vojtech Nekvapil | Ano. Největší marže ale také největší riziko....
Čtvrtek, 11 Červen 2020 - 11:47 | MuadDib | Ať už si budu o DeDem myslet cokoliv, zrovna v...
Čtvrtek, 11 Červen 2020 - 11:27 | Hrdina | To bylo myšleno, jestli si AMD myslí, že už to...
Čtvrtek, 11 Červen 2020 - 10:14 | tombomino | Zase zalezi jak na to kouknes.. Vykon RT jako...
Čtvrtek, 11 Červen 2020 - 08:45 | no-X | „A v čom je moja 3600 lepšia napríklad od 10400f...

Zobrazit diskusi