Diit.cz - Novinky a informace o hardware, software a internetu

Diskuse k AMD uvádí Ryzen Z1 (Extreme), 15-30W Phoenix pro mobilní konzole

Rozkaz ten zněl jasně - AMD v noteboocích musí Intelu "konkurovat".
Kdo by pak kupoval mainstreamové notebooky (12-25 tisíc) se somráckými i3-i5-i7 v konfiguracích jako 2C/4T (tygříkovo jezero), 4C/8T (14nm), 4C/8T (tygříkovo jezero), 2P+4E, 2P+8E nebo zoufale průměrnými 4P+8E a 6P (generace Metuzalém) když by byly v nabídce 4/6/8jádra Zen4? No o dost méně lidí než dnes z donucení, takže to uděláme fikaně a narveme nejlepší kusy do debilních konzolí, které stejně nebudou mít proti Switch moc šancí a budou rádi i za desetinové prodeje.

+1
-10
-1
Je komentář přínosný?

steam deck je furt top3 nejprodávanější produkt na steamu od uvedení každý týden, switch je mega úspěch takže tady je potenciál růstu veliký a to se vždycky dobře ukazuje, další věc je že tyhle hand heldy jsou určený hodně pro asii, protože tam je normální cestovat vlakem hodinu, dvě do zaměstnání takže ten čas se dá využít právě steam deckem, na západě má každej auto a hromadná doprava je drahá a stojí za vyliž prdel, alespoň u nás

a pokud uvedou steam deck 2 ve správný čas se správným výkonem tak klidně prodám svoje PC a koupím hand held, už mě unavuje to ojebávání ze strany nvidie, před tím to byl zas intel se svejma 4 jádrama a za 5 let to může být amd, která slušně válcuje všechno kromě grafik

+1
+7
-1
Je komentář přínosný?

Prodeje Steam Decku na Steamu nic nedokazují. Až zveřejní globální čísla, tak můžeme porovnávat se Switchem. V Asii se taky hodně hraje na mobilech. Na Ngreedii kašlu taky - jde mně čistě o to, že bych tenhle křemík mnohem víc ocenil v notebookách a tu nejvýkonnější verzi i v některém desktopu.

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

prodaj cca 1,8mil kusů zas rok

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

tak pro notebooky bude brzy taky. Ryzen 7 7840U je téměř totožný.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Plácáš nesmysly. Konzole nejsou debilní, specializovaný hardware má svoje výhody.
114M prodaných PS4 proti 122M Switche hovoří za vše. PS5 je aktuálně na ~32M a to bylo způsobeno Covidem a nedostatky. Normálně by to mohlo být klidně na dvojnásobku a to jsme jenom 2,5 roku po vydání.
Hraju na PC, PS5, PS3 i Switchi a každé má to svoje. PC má myš a výkon, PSka pohybové ovládání a super haptiku/3D audio, a můžu u toho ležet a jenom zmáčknout jedno tlačítko a jede to. Switch si můžu vzít s sebou nebo ho vrazit do TV a jedinou nevýhodou je mizerný výkon.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

A jaký specializovaný HW tam vidíš? Zisk AMD z jednoho prodaného APU z PS4/5 je proti APU z notebooků o dost menší. U těhle handheld konzolí to bude to samé. AMD má mít prioritu PC trh a ne konzolový.

+1
-3
-1
Je komentář přínosný?

Sdílená paměť, velmi rychlé cache (X3D to teprve začíná přinášet na PC), periferie.

+1
+4
-1
Je komentář přínosný?

> Zisk AMD z jednoho prodaného APU z PS4/5 je proti APU z notebooků o dost menší.

Ale kolik se prodá konzolí a kolik notebooků s AMD (tam to má pošéfovaný Intel).

+1
+4
-1
Je komentář přínosný?

Těch ntb by mělo být aktuálně více, cca 20 vs 30 milionů prodaných kusů ve prospěch ntb. Plus u těch konzolí je že v tom objemu jsou tři konfigurace čipu když nebudeme počítat doprodej minulé generace a ne tak častá generační obměna což bude dělat větší úspory na vývoj i výrobu.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Takty by měly být 3,2-4,95 a 3,2-5,1 GHz.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Čím to, že trojnásobný rozdíl v počtu CU se neškáluje v poměru k výkonu lineárně? Osazené RAM?

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Důvodů může být vícero. V první řadě má menší čip pro sebe stejné TDP jako větší, takže reálně dosahované takty menšího GPU mohou být podstatně vyšší než reálně dosahované takty většího (takže reálně nemusí být rozdíl aritmetického výkonu trojnásobný, ale třeba jen dvojnásobný). Dalším je, že výkon GPU se sice liší, ale paměti jsou stejné. Pak neznáme všechny parametry, třeba počet ROP obou APU. Liší se vůbec? O kolik? Taky nevíme, zda se liší kapacita grafické cache. Troufám si odhadovat, že ji menší APU nebude mít 3× menší. Určitý vliv mohou mít i ovladače, které ještě nemusejí být plně optimalizované pro konfiguraci GPU použitou v APU.

+1
+4
-1
Je komentář přínosný?

Taky se dnes každý ohání raytracingem, takže se přidává výkon tam na úkor rasterizace. V nových hrách se zapnutým RT je pak výkon větší, ale ve starších a v nových s vypnutým RT skoro o nic lepší. NV jede svůj marketing, takže AMD musí reagovat, i když to může být proti vůli většiny hráčů.

+1
+4
-1
Je komentář přínosný?

No, já byl ohledně RTX skeptickej, od vydání Turingu jsem to víceméně ignoroval,
ale co jsem do vlaku naskočil loni s RTX3080, tak jsem obrátil a RT používám, kde to jde.
Připomíná mi to ten wow efekt v Blade of Darkness v roce 2000, kdy dynamický stíny značně přidaly na atmosféře a raději teď zapnu RT a DLSS, než abych honil snímky a vypínal, co se dá. 60 FPS mi na většinu titulů stačí, pokud nejde o hodně rychlou akci
a to se dá v téhle kombinaci vytlačit. A podle mě vtahující faktor to má znatelnej.
A jo, přiznám se, jsem nadšenec, kterej si často užívá jenom hrátky s fyzikou ve Snowrunner nebo pocit z ovládání v Elite Dangerous.
Je jasný, že RT není všechno - miluju hry s pixelartem jako Gobliiins apod., ale když se někdo snaží o imitaci reálnýho prostoru, tak nasvícení může dělat rozdíl den/noc a mně osobně to učarovalo. Nejlépe stylem, kdy si člověk zdánlivě ničeho nevšimne. Něco jako nejlepší herní hudba, který si člověk "nevšimne", protože skvěle doplňuje scénu. Pokud si člověk něčeho všimne na osvětlení, zpravidla to znamená, že je něco "mimo", čili to přitáhne pozornost.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Většina by si u grafiky naopak ráda něčeho všimhla, když už jim kvůli tomu klesl výkon o polovinu:). Myslím v tom pozitivním smyslu slova, ne jako všimnutí si podřadnosti u DLSS.

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

Proto říkám zdánlivě. Ne každý potřebuje "god rays' jako v Crysis, aby ho něco uhodilo do očí. Předmět, který by za normálních nebyl vidět ve stínu, v normálních enginech "svítí", zastínění okolím (ambient occlusion) neobtahuje jenom pár hran. Příkladů je spousta a jak říkám - jde o to, že tam nic "neruší", než že by tam mělo něco "vyskakovat" nebo na sebe poutat pozornost.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Výkon sice spadne o polovinu, ale každý rok zas stoupne v nových modelech GPU (i kdyby ne hrubý výkon, ale jen specificky v RT). Takže po 2 letech jsem na původním výkonu, ale už s RT. Takovýchle skoků jsme v minulosti zažili - pamatuju ambient occlusion, předtím pixel shader 2.0 a předtím multitexturing.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

V minulosti byl Mooreův zákon živý a frekvence křemíku krásně rostly. Dnes jsme v dvojité krizi a světlo na konci tunelu je hodně vzdálené. Navíc bych řekl, že v té ke křemíku příznivé minulosti rostlo rozlišení a hertze zobrazovadel pomaleji než v posledních 10 letech.

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Na to, že jeho platnost byla odhadovaná v rozsahu 10 let, jsme se jím mohli řídit zhruba 50 let. Nic netrvá věčně.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

To je úplně jedno. Pointou je, že dnes bychom se už měli zamýšlet nad každou miliardou tranzistorů navíc a místo toho tranzistory pořád plýtváme kvůli diskutabilnímu přínosu. Ten náraz do zdi musí přijít a odnesou to dedikované karty, které budou dražší a dražší, jejich prodejní výsledky horší a horší a úspory z rozsahu zmizí.

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Výkonu máme habaděj, nyní je spíše na čase zamyslet se nad jeho efektivním využitím. Čipy se dají optimalizovat, snížit energetickou náročnost, zefektivnit architekturu, přidat cache...
Připomíná mi to vývoj vznětových spalovacích motorů, kde se optimalizací za 50 let dosáhlo stejného výkonu při zhruba poloviční spotřebě.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Výkonu máme docela dost jen v situaci, kdy se na RT hodí bobek a to toho RT ve hrách ani moc není - pořád to je jen menšinový doplněk. Pak jsou tady ještě nevyladěné porty z konzolí, které ani nepotřebují RT a výkon na mainstream PC nic moc. Přidávání cache je zrovna dost tranzistorově náročná cesta. Celé DLSS je tak velká zoufalost, že kdyby bylo výkonu habaděj, tak se nad ním ani nebude uvažovat.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Dedikované grafiky budou vždycky potřeba ve velkém množství - NVidia by mohla vyprávět. Co jde hráčům jsou zbytky, ale hráči se přizpůsobili a na výkonné dedikované grafice jich hraje už jen minimum.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

juchuuu, dost zaujimavo vyzerajuca doska. Teda, este keby ma viac grafickych vystupov, ale tak.... Teraz uz len aby dosli aj apu na am5 a konecne nemam vyhovorku na skusanie postavenia si low-power+high-perf domaceho serverika.
https://www.asrockrack.com/general/productdetail.asp?Model=AM5D4ID-2T/BC...

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Naco potrebujes v serveriku APU? Tam je predsa akakolvek grafika zbytocna.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

1) apu ma nizsiu spotrebu oproti "neapu" amd cpu, aj ked neviem ako moc v novej generacii
2) grafika v domacom serveri iste nieje zbytocna vo vseobecnosti, ked nic ine, tak en-de-coding medii
3) chapem ze niektorym sa nepaci nieco taketo nazyvat server, ale na ako domaci uzivatel vnimam "server" troska inak ako ho bude vnimat "profesional" - potencialne pouzitie je nas+router+firewall+home assistant+idealne aj nahrada roznych ntb v domacnosti (multisession host)...

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

1) To jako 35W APU má být méně žeroucí než 35W ne-APU?
2) Běží to 24x7 tak proč nepoužít CPU pro vyšší kvalitu?

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

1) ano, v idle/nizkom vykonovom rezime, v ktorom ten system bude velmi podstatnu cast dna
2) nerozumiem co myslis pod "CPU pro vyssi kvalitu". Ale upresnim - nech este vydu PRO APU. EPYC a/alebo EPYC embedded ponuka systemy ktore su bud overkill, alebo pre mna nie tak zaujimave

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

1) elektroměru je to jedno. Větší rozdíl dělá deska, NVME, SSD a další bižuterie než rozdíl mezi monolitickám APU a čipletovým Ryzenem s iGPU.

2) HW encoding je dobrý, pokud chcete něco rychle. CPU enkoding, pokud chcete ten výstup kvalitnější.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Pro psaní komentářů se, prosím, přihlaste nebo registrujte.