Apple chce konkurovat Tesle, v iCar se svezete do pěti let
Málokdy se stane, abychom tři týdny poté, co se objeví fáma či spekulace na téma velmi vzdáleného produktu, věděli nejen, že na něm výrobce skutečně pracuje, ale kdy jej výrobce hodlá vydat a znali i jména konkrétních osob, které jej vyvíjí. Že Apple chystá automobil, který bude podporovat automatické řízení a nebude postavený na spalovacím motoru, víme od pondělí.
Nyní je potvrzena informace o elektrickém pohonu a dokonce i záměr vstoupit na trh v horizontu pěti let. Dosáhnout toho není nemožné, ale bude to poměrně obtížně dosažitelný cíl. Prezident Automotive Consulting Group, pan Dennis Virag, považuje za realistický časový odhad vývoje nového automobilu 5-7 let s tím, že pokud výrobce začíná zcela od nuly, může se to protáhnout až na 10 let.
Apple zřejmě úplně od nuly začít nechce, a proto přebírá zkušené zaměstnance prestižním značkám. Těm se to samozřejmě nelíbí, díky čemuž se dozvídáme další podrobnosti. Chystá se totiž soudní spor, z jehož podkladů lze zjistit mnohé. Tak třeba v červnu loňského roku začal Apple přetahovat zaměstnance společnosti A123 Systems, která se zabývá vývojem a výrobou vysokokapacitních baterií. Dosud se nechalo přesvědčit minimálně pět pracovníků. Pro akvizici dalších lidských zdrojů zacílil Apple na značky jako Samsung, Panasonic, Toshiba nebo Johnson Controls. Postupně má vzniknout velmi rozměrná bateriová divize, která bude mít na starost vývoj energetického zdroje.
Automobil se systémem snímačů pro vývoj automatického řízení
Jednou z klíčových osob, kterou Apple loni začátkem léta z A123 získal, je Mujeeb Ijaz, původně inženýr z Ford Motor. V A123 založil a vedl samostatnou divizi Venture Technologies. CEO společnosti Tesla Motors, Elon Musk, potvrdil magazínu Bloomberg, že se mu Apple pokouší přebírat pracovníky s nabídkou 60% zvýšení platu a bonusem čtvrt milionu dolarů k podepsání pracovní smlouvy.
Zda se Applu podaří dodržet datum nebo vůbec nějaký elektromobil vydat, je zatím ve hvězdách. I když je zjevné, že za poslední tři kvartály do nové divize nalil nemalé peníze, zůstávají někteří analytici obezřetní a upozorňují, že společnost už nejeden projekt během vývoje smetla ze stolu. Applu navíc nestačí překonat aktuální modely automobilů - musí přijít s něčím, co bude přinejmenším srovnatelné s produkty roku 2020. Pro lepší představu: Tesla Motors a General Motors plánují na rok 2017 elektromobily schopné ujet na jedno nabití alespoň 200 mil (~320 km), jejichž pořizovací náklady nepřesáhnou $40 000 (aktuálně necelý milion Kč).