Diit.cz - Novinky a informace o hardware, software a internetu

Diskuse k Arrow Lake v GeekBench překonává Zen 5 o 1-6 %

minimálně je rovnocenný což není špatné. Aspoň nějaké výsledky i po tom sešupu frekvence. Osobně bych ale s koupí hodně váhal, cena by musela být oproti ZEN_5 zajímavější. Tedy žádné bláznění co předváděl Intel při uvedení Meteorů, ty si svůj název vskutku zasloužily - latinsky platí nomen-omen...

+1
-6
-1
Je komentář přínosný?

po tom, co predviedol ZEN5 na desktope mi pride, ze to moze byt zaujimava alternativa

+1
-17
-1
Je komentář přínosný?

ktora spapa o 200W viac ako ten Zen5

+1
+8
-1
Je komentář přínosný?

rovnocenny ? zerie to aj travu popri ceste a rovnocenny ?

+1
+8
-1
Je komentář přínosný?

Ty jsi z budoucnosti že už to vše víš?

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Predikce věcí příštích na základe minulé zkušenosti.

Na rozdíl od politiků, kteří před 35 lety slibovali doběhnout životní úroveň západu už za 15 let.
Nebo fyziků, kteří slibují řízenou fůzi do 25 let už 75 let.
To u výsledků "snažení" kluků a holek z firmy Intel funguje s dostatečnou mírou přesnosti.

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

75 let?! To počítáš od objevení atomu?

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Zen 5 doslova s 16 jadrami a 32 vláknami hodil rukavice do ringu Intelu s Arrow Lake s 24 jadrami a 24 vláknami, ktorý teda na rozdiel od AMD Zen 4 vs Zen 5, ktoré majú 16 jadier a 32 vlákien oproti Raptor Lake (Refresh) s 24 jadrami a 32 vláknami v kombinácii big.LITTLE ide Arrow Lake do súboja s medzigeneračným handicapom mínus -8 vlákien ...

+1
-17
-1
Je komentář přínosný?

Jaký má být přesně význam "hození rukavic do ringu", chápu význam "hození rukavice" (výzva k souboji) a "hodit ručník do ringu" (vzdání se)?

+1
+17
-1
Je komentář přínosný?

Do ringu sa hadze klobuk, co znamena vyzvu na suboj.
Rukavica sa nehadze do ringu, ale pred supera alebo do supera. Pripadne ak si blizko tak si das dole rukavicu a len tou rukavicou mu das facku aby si si neuspinil a neudrel svoju slachticku ruku. Ale ak nie si fajnovka, tak mu das facku napriamo cim ho urazis a vyzves k boju.

+1
+11
-1
Je komentář přínosný?

To vysvětluj Tralalákovi, ten to tu opakovaně motá dohromady. :)

+1
+11
-1
Je komentář přínosný?

Tralalák zase blouzní a srovnává teplomet s energeticky účinným Zen5.

+1
+17
-1
Je komentář přínosný?

".. Arrow Lake ide do súboja s handicapom mínus -8 vlákien .."

Stejně lze napsat, že ".. Ryzen jde do souboje s handicapem -8 jader .."

+1
+19
-1
Je komentář přínosný?

A taky tu je ultrahandicap horšího procesu proti Intelu. Ale to se mu nehodí do krámu. To je ukázkové selektivní vnímaní, jak z učebnice.

+1
+10
-1
Je komentář přínosný?

Neblábol.

+1
+10
-1
Je komentář přínosný?

Jinými slovy. AMD s 16jádrovým procákem zvládne konkurovat 24jádrovému procáku od Inteleu. Pokud se bavíme o výpočetním výkonu pochopitelně. V tepelných ztrátách je Intel neporazitelný, to víme.

+1
+18
-1
Je komentář přínosný?

Vsak je to uplne jedno. Pokud te zajima celkovy vykon je jedno zda to ma jedno nebo 100 jader. Pokud to ma vykon ktery potrebujes.

+1
-3
-1
Je komentář přínosný?

lenze ono to nebude mat taky vykon ako ukazuje dany test, lebo ak sa ma dodrzat tych 125W, tak frekvencie pojdu velmi dole. Ak sa napr, ukaze, ze test prebehol pocas boostu na 300W (kolko to ma mat), tak je to zas oyeb ako od intelu vzdy. Kazdopadne zas a znova je toto uplne zbytocny clanok, treba pockat na oficialne vydanie a oficialne testy.

+1
+4
-1
Je komentář přínosný?

No to bych chtěl vidět, jak by ti to bylo jedno, pokud by konkurence měla stejný výkon a přitom třeba o 3/4 míň jader, třeba v nějakém renderingu by to platilo, jenže pak bys měl spostu případů, kdy by se ti to 100jadérko začlo brutálně flákat, protože bys byl schopný využít jen zlomek těch jader a výkon by se ti pak proti konkurenci začal propadat tak, až by se ti z toho i vajica začla protáčet. Vždycky je nevýhoda mít víc jader, protože efektivita se snižuje a výkon vždy neškáluje po těch jádrech tak špičkově.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

si sa nacisto zblaznil? ja mozem rovnako povedat ze big.LITTLE Arrow Lake ide do suboja so Zen5 s naskokom plus +8 fyzickych jadier !!!!!!!!

pretoze povedzme si rovno a uvedomme si kde sme (na IT portale, nie na diva.sk): je rozdiel mat -8 vlakien a -8 fyzickych jadier
(ano druha vec potom je ake su to jadra)

+1
+12
-1
Je komentář přínosný?

Tralalák s oblibou zdůrazňuje nárůst až o 68% u E-cores, které spolu se zvýšením frekvence v Arrow Lake mají dát výkon +/- Raptor Lake P-core.

Takže by to měl publikovat jako:
8 Lion Cove + 16 Golden/Raptor Cove s Limitem 295W
versus
16 Zen5 s limitem 230W

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

9950X je úspornější ... má limit 200W při 170W TDP
oproti 7950X je to 30W dolu

+1
+4
-1
Je komentář přínosný?

Já bych tak nadšeně nehýkal, tak jako tak, ať už to žere 300W, nebo 200W, to prostě žere moc. Kde jsou doby, kdy Tualatinový Pentium 3 1,4GHz, tehdejší špička, mělo TDP 32W a dalo se to chladit na pohodu hliníkovou kostkou.

+1
-11
-1
Je komentář přínosný?

No to je tak, když se určití jedinci, kteří tu dříve proklamovali, že kdyby měl Intel možnost stejného výrobního procesu, tak AMD smázne jak nic, se tu teď rozplývají nad pár jednotkama procent, když má Intel dokonce o jeden celý node lepší výrobní proces. A to je tu ještě otázka spotřeby.

A na otázku - „Kde jsou doby, kdy Tualatinový Pentium 3 1,4GHz, tehdejší špička, mělo TDP 32W a dalo se to chladit na pohodu hliníkovou kostkou.“ – poskytnu odpověď: Ty doby jsou pryč.

+1
+12
-1
Je komentář přínosný?

V roce 2017 jsem pořídil ntb, který měl 2+ násobný výkon než ten Tuleň a spotřebu CPU pouze 9W.

Ono to jde, když se chce.
Ale vyšší čísla vypadají lépe.

Vystřízlivění dojde až s účtem od ČEZ/PRE/E-off

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Nevím, proč si stěžuješ. Je tu třeba Ryzen AI 9 HX 370, který to TDP má stejný a to včetně můstků a grafiky. Výkon mnohonásobně větší. Když na to dáš hliníkovou kostku, tak Ti to taky pojede.
V té době se vysoký výkon dosahoval trochu jiným způsobem - víceprocesorovými stroji (možná mám ještě někde zahrabaný 2xP3 server). Tualatin ale asi už nebyl top, protože v době jeho uvedení už byly na trhu P4.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

No ony první P4 nebyly žádná výhra. Jádra Willamette byly na tom byla hůře než Tualatin i AMD Duron a ještě tam Rambus tlačil svoje RD-RAM. Pak to Intel spravil die-shrinkem ze 180 na 130 nm s jádry Northwood a jádra Prescott (další dieshrink na 90 nm) sice už výsledky měla (+12 % proti Northwood), ale na svou dobu to byla podobně úžasná topítka jako dnešní Intel. A to ještě tehdy Intel mluvil o metě 10 GHz (na základě čehož splašil AMD k vývoji Buldozeru)
Intel po nepovedené P4 architektuře zachránila až Core architektura a uvedení dvoujader.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Ale vždyť to je do nebe volající nesmysl, aby měli stejný výkon, to je jak na kolovrátku, lidi si furt nejsou schopni uvědomit, že IPC neurčuje samo o sobě o výkoně nic, pokud neznáme samotný takt, navíc ti tam chybí to HT a víme, že Atomy jsou taktované poměrně nízko, to bys musel mít to IPC lepší o desítky procent, aby se ten výkon vyrovnal, což je příběh jak z říše snů, naprosto nereálné.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Takty těch E-cores už nejsou (resp. nemají být) zas tak nízko
3,7 / 5,7 GHz P-Cores
3,2 / 4,6 GHz E-Cores

Někde kolem 4,6 GHz skončila i jádra Zen5 v 9700X při TDP 65W při vytížení všech jader.

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

No to je pořád o dost míň podle mě a to IPC má být jen stejné nebo spíš bych řekl skoro stejné, takže se o nějakém dorovnání výkonu moc nedá mluvit, to může být furt rozdíl třeba jak mezi Zen3 a Zen4, což není zrovna zanedbatelné a to do toho nepočítám ještě to HT.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Zatím to vypadá tak, že vetšinu nárůstu výkonu v MT proti 13. resp 14. gen odtáhnou vylepšené atomy.

Kolik přesně a za jakých podmínek se nedovíme dříve než 17.10.
Až to dostane do pracek i někdo jiný, než lidi placení Intelem.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Ale ty atomy jsou furt čtveřice připojená jako celek na ring bus, ne? Některé MT zátěže vyžadují komunikaci mezi jádry.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Z těchto výsledků to vypadá, že je Arrow Lake teda dost pozadu za Zen5. Kdo ví jak brutální mohl být power limit a chlazení a výsledek je přinejlepším pár procent nad konkurencí, což je katastrofa, když už, tak rozdíl musí být aspoň nad 10%, aby se dalo aspoň přemýšlet o tom, jestli má smysl obětovat efektivitu za víc výkonu, tady toto co to zatím předvádí ani nestojí za řeč a pokud zohledníme ještě ten výrobní proces, tak to vyzní pro Intel ještě o dost hůř.

Jestli je podle někoho Zen5 fail, tak co je potom tady toto, toto je snad ještě horší, generační rozdíl prakticky nulový a 300W power limit nejspíš jen proto, aby to vůbec dokázalo překonat Raptor Lake a neskončilo to ještě pozadu, teď jim ten vypilovaný a několikrát refreshnutý CPU bude dělat v benchmarcích asi velké problémy a Intel by ho nejradši nejspíš smazal, s předchozí generací byl už výkonově napřed, jenže teď hrozí , že jak se to skoro nikam neposunulo, tak to může znovu skončit za Ryzenem v běžných podmínkách, proti té 13900K ještě s nějakými těmi limity by to nevypadalo až tak zle, jenže jak se to přetočí do nesmyslu asi jak ta 285K, tak už to nevypadá tak dobře.

+1
+11
-1
Je komentář přínosný?

Zatím to vypadá na další (kolikátý už v řadě? Pátý?) fail u Intelu a potvrzení toho, že u AMD dobře věděli, proti čemu bude Zen5 stát.

A vzápětí to AMD přebije X3D verzemi Zen5 a bude zase vymalováno na rok.

+1
+10
-1
Je komentář přínosný?

Už pár měsíců před vydáním kdosi z AMD tvrdil, že Zen 5 bude výkonnější než ArrowLake. To se vyplní. Horší je, že na příští rok má Intel v rukávu pouze ARL refresh. Takže další posun výkonu přinese až Zen 6 někdy v Q2 2026.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Takže výkon v x86 sa od vydania ryzen 7000 prakticky nezmení, efektivita len kúsok. Smutné, skoro na 4r

+1
-7
-1
Je komentář přínosný?

Není konkurence. Na tento vadný stav tu poukazuji už docela dlouho. On tedy ten výkon roste, ale maličko a bojím se, že jsme zase v období "5% růst ročně" jako před 10 lety. Na druhou stranu Zen5 je na stejném výrobním procesu jako Zen4, takže ono to taky může být všechno jinak.
Uvidíme jak se AMD pochlapí se Zen6.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Tynýte, máš to říct, celý.
Pro Zen5 bych to parafrázoval jako "5% výkonější" a "5% úspornější" a "5% levnější".
Jde totiž o úplně něco jiného něž když třeba Arrow Lake přijde s
"5% výkonější" a "5% žravější" a "5% dražší"

Protože při protichůdných požadavcích je jednoduché zlepšit jeden na úkor ostatních.
Pravé hrdinství přichází když, jako AMD, zlepšíš všechny najednou.

+1
+10
-1
Je komentář přínosný?

OK, u AMD se ještě nenaučili tak hlasitě mlaskat jako u Intelu. 😃 Ale netuším, jestli to bude stačit?

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Nemá náhodou Lisa nějaké to pravidlo, že se vždy musí vše zlepšit aspoň o 5%? Když to tak sečteš, tak ono to ve výsledku sice vypadá jako slabota, ale pokud vše zlepšíš o 5%, tak celkově vlastně i toto málo je docela dost, jenže každý se dívá jen na výkon a neřeší se CPU jako celek. Intel sice přidá třeba 10% výkonu, ale už se neřeší, že spotřebu zhorší o 20%, takže nějaká efektivita brečí někde v koutě.

Ono si AMD lidi zhýčkalo 15% rozdíly v průměru každou generaci a ti to začli brát jako samozřejmost a teď běda, když to bude něco nižšího, tak to je pak zle, přitom jednu dobu se to o těchto 5% posouvalo zcela běžně a nikdo s tím neměl problém, každý to Intelu jen mlsal jak má kvalitní CPU a náskok před konkurencí.

+1
+5
-1
Je komentář přínosný?

U AMD si vybrali "Time-Out" a vypadá, že si ho načasovali správně.
Přechod na nižší nm a doladění nového front-endu dává šanci na nějaký ten nárůst v další generaci.

Frekvence nějakou dobu nepůjdou přes 6000 MHz.
Tak všechen pokrok bude muset být skrz IPC (nebo obcházení limitu počtu dekódovaných instrukcí za takt).

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

Pro SIMD výpočty má AMD s AVX-512 vystaráno na několik let. Ani není jisté, jestli vůbec Apple a Qualcomm budou někdy dekódovat víc jak 8 instrukcí za cykl. A určitě nebudou dosahovat frekvencí co x86 (za cenu vysoké spotřeby). Ale jinak je dobře, že tady máme již několik dalších výrobců procesorů, aby AMD neuslo na vavřínech. Časem se možná přidají i další (Mediatek?).

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Implementace AVX-512 je u AMD skutečně luxusní (a sluší se ptát se Intelu jak je možné, že 10x větší obr jako on nebyl štond dosáhnout stejné efektivity, zejména když to sám vymyslel) a je to vlajková loď Zen5.

+1
+4
-1
Je komentář přínosný?

Implementacia AVX-512 je mozno luxusna ale pre niekoho kto renderuje, enkoduje video a pod. Pre vela ludi nema ziadne vyuzitie.

+1
-2
-1
Je komentář přínosný?

Ti zas mají na výběr procesory, které dekódují 8 instrukcí za cykl (kvůli nižšímu taktu to v porovnání s x86 ale ber jako tak 6, v MT zátěži, kde úspornější jádra nemusí tolik s takty dolů, jako skoro 7). Vyrábí je už 2 firmy, jedna dokonce nativně pro Windows. A časem se přidají asi další.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Zapomenul jste přidat AI back-end a emulaci PS3.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Na nove Ryzeny som sa velmi tesil. Hry nehram, v niektorych applikacnych benchmarkoch (aspon na win) je nova generacia horsia ako 2 rocne Ryzeny 7000.

A niekedy sa nepotvrdzuje ani, ze by boli vyrazne uspornejsie, casto je rozdiel maly ale je to +- to iste.

A core-core latency medzi jadrami je 2.5x horsia ako pri minulej generacii? To je velky fail. Pri renderingu to moc nevadi, pri inych multithreadovych zataziach to vadit moze.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Bohužel boj proti Intelu znamená optimalizovat pro benchmarky, které např. tu latenci mezi jádry nezohledňují (u Intelu je tragická).

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Jenže to je problém spíš s latencí mezi chiplety, přímo s core-core není až takový problém.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Naštěstí dnes už umí parkovat procesy na jádra kde co.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

https://www.anandtech.com/show/17601/intel-core-i9-13900k-and-i5-13600k-... - intel core to core latency 4-55ns

https://images.anandtech.com/doci/21524/9950X%20Core%20to%20Core%20Laten... - amd 9950x - ide az ku 200ns! ak je to medzi chipletmi. 7950x bol na tom ovela lepsie.

Kazdopadne tesil som sa na novy PC, ze si po rokoch vyskladam zase AMD. Nakoniec som si kupil na bazosi PC s i5 13400 aby som mal na com robit (a co je vyrazne vykonnejsie ako to co mam :) ) a cas ukaze. Verim, ze AMD ten ZEN5 este doladi. Ale mozno je to architektura ktora je super pre usporne procesory - laptop cpu vyzeraju super - konkurencia Apple Mx. Pre desktop moc neprinasa. Akurat AVX-512 aby v priemere boli nejake % do benchmarkov.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Už to není jako dřív, kdy jsi zmenšil nanometry a zvýšil frekvenci a výkon se o stejných % zvedl všude. Dnes jsme už na limitech, tak nezbývá než ladit detaily. Chceš procesor, který umí rychle obecný kód, např. kompilaci? Hned 2 výrobci nabízejí 8 instrukcí za cykl. Cheš úsporný procesor? Chceš maximální ST výkon, klidně i nezávisle na spotřebě? Chceš výkonný procesor v SIMD operacích? Není žádný, který by uměl vše skvěle.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Intelu se teď ale taky pravděpodobně zvýší latence mezi jádry. A třeba latence mezi atomy a jádry teď taky není ideální. U AMD byl vždycky problém s latencí mezi chiplety, tak ale aspoň dokud se to udrží na jednom chipletu nebo rovnou máš jen jeden chiplet, tak to je v klidu.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Zen4 ma latenciu medzi chipletmi super.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Zen5X3D se odklads ne Q1 2025..

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Arrow Lake se odkládá.
Z původního termínu 10.10. na 17.10.
Rok zatím definitvně potvrzen nebyl.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Zen5 rozhodně není fail, je to opět solidní nová generace se solidním odstupem od předchozí. Jen se na to musí koukat optikou slušného OS, ne těch pitomejch Windejzů.

+1
+3
-1
Je komentář přínosný?

Co je uspech a fail se ridi i uhlem pohledu. Treba tenhle uhel pohledu je fail a to teda kvalitni...
https://ctrlv.link/clQz
Jak vidis, Zen5 u zakazniku zatim vubec nezabral. Prodava se Zen4, Zen5 je temer pod rozlisovaci schopnosti..

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Za pos...é widle Zen5 nemůže, to není fail zenu, ale fail MS. Až to MS opraví, pak se to může přetestovat.

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

pokud cekas na zazracne zrychleni Zen5, tak cekas marne..to nebude. Jestli to naskoci v prumeru o par procent, treba 5% (herne), tak bude dobre..
https://www.youtube.com/watch?v=0eY34dwpioQ
Zen5 zacne byt zajimavy, az mu notne klesne cena, do te doby to bude lazak na sklade..

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Pokud je brzda ta RAM a starý řadič ze Zen4, tak to tomu může pomoct dost a taky se odstraní ten hendikep v podobě nížších taktů, co pak taky ten výkon jakoby sráželo. Je blbost počítat s tím, že když je teď rozdíl mezi Zen5 a Zen4 5%, tak to bude o 5% i mezi Zen5X3D a Zen4X3D, to tak přece vůbec nemusí dopadnout.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

RAM neni brzda nebo je, ja nevim, ale na tom asi nic nezmenis. Radic mas jednou dany, mozna trochu poladi parametry v Biosech a to je vsechno. Ja bych necekal zadnou vyznemnejsi zemnu. 8000 jsou sice treba rychlejsi, ale z toho co jsem videl, zase jen par jednotek procent, za neumerne velky priplatek.
Kdyz vypnes zase "virtualizaci" (nebo pojedes sys admin), tak ti v nekterych hrach poskoci zajimave vykon, jinde ne. Ale to stejne je i u Zen4, takze relativne mezi Zen4 a Zen5 se zase nic nezmeni. Mozna ve vztahu k Intelu, tam jsem ale zatim, ale zadny "retest" s "adminem" nevidel.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Ale V-Cache toto změní, u Zen5 už nic lepšího nemáš možnost, max. použít tu deličku, ale to ti ve hrách moc nepomůže, když ti vyskočí latence a 1:1 takový takt zas nezvládne. Ale V-Cache dokáže snížit ty nároky na RAM, RAM vždycky dělaly velké rozdíly, ale ve chvíli kdys měl V-Cache, najednou bylo skoro jedno, jaké použiješ, takže pokud je teď toto limit, co to brzdí a V-Cache ho dokáže odstranit, tak to zas začne škálovat.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Ano, X3D jsou jedina moznost, aby Zen5 herne zabodoval. Tak snad to dopadne dobre. Ale letos to bohuzel asi nebude..
https://wccftech.com/amd-ryzen-9000x3d-3d-v-cache-cpus-ces-2025-launch-d...

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Nečekám zázračné zrychlení Zen5. Čekám zrychlení Zen5 ve windows na úroveň výkonu v Linuxu. Plus pár procent navíc, jak se ještě něco poladí ze strany AMD. Driver, bios, plánovač úloh, další optimalizace ve win i v Linuxu.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Ve Windows zrychlení nečekej. Microsoft není tak blbej, aby pustil Indy do kernelu.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

"Nečekám zázračné zrychlení Zen5. Čekám zrychlení Zen5 ve windows na úroveň výkonu v Linuxu"
.. to budes opet ale zklaman. Historicky byly vzdy rozdily ve vykou mezi Lunuxem a Windows, at uz na tu stranu nebo na tu. Proste to nebude :)
Zen5 herne je takovy jaky je. Prinasi jednociferny narust vykon. At uz se casem zvedne ten vykon o par procent, nebo nektere tituly, kde to neskalovalo, prijdou treba s vetsim narustem, je mozne. Ale to je vsechno. Vem si ze u Zen3 a Zen4 zadne takove veci nebyly a prinaselo to podstatne vetsi narust. Zen5 je takovy jaky je, pokud cekas neco jineho, budes zklamany. Ted je jen otazka, co prinese ARL a X3D..

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Když ale zabrousíme dál do historie, tak Zen 1/2 čekaly, až se vývojáři naučí s mnohajadernými procesory se slabšimi jádry na tehdy nových konzolí.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Celkom by ma zaujímal porovnanie výkonu Arrow lake s vypnutými malými jadrami, teda s 8 veľkými vs. R9 9950X s vypnutými 8 jadrami a bez SMT a potom 16 malých jadier vs. o5 R9 9950X tiež s 8 jadrami, ideálne oba CPU s limitom 200 W. A bude jasné aký majú výkon pri rel. rovnakých podmienkach (výr. proces rovnaký nie je). A ešte by sa ukázala výhoda Intelu v lepšom procese (myslím si, že ani tá by mu k lepšiemu výkonu nepomohla)

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Mohli by udělat i čisté 8jádro 8C/8T - na hry a většinu dalšího SW by to byla zajímavá pila s naprosto blbuvzdorným výkonem bez občas náladového HT. Ta posedlost 8+ jádrami je směšná (ignorance AVX-512 ještě směšnější) a neodráží požadavky většiny. Dopadnou jak automobilky, co vsadili na bláboly úředníků a ne požadavky zákazníků a investovali příliš do elektromobilů. Neznám nikoho normálního, kdo to umí rozumem zdůvodnit, že by byl nadšený z koncepce "přetaktovaných Atomů".

+1
-10
-1
Je komentář přínosný?

Která automobilka investovala příliš do elektromobilů? Všechny se drží zpátkya sledují ostatní.¨

A proč se řeší u CPU primárně výkon ve hrách? POkud chceš jednoúčelové zařízení, tak takových je a používá se spousta.

+1
+5
-1
Je komentář přínosný?

Koncern VW, Ford, Jaguar, Stellantis a samozrejme Tesla :-) Jediny co rikali od zacatku toho hypu ze je to blbost bylo BMW a Toyota, kteri uz v te dobe meli minimalne 1. nebo 2. generaci e-aut

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

jj, pánové zřejmě nesledují finanční achich-ouvej těchto firem. 😀

+1
+3
-1
Je komentář přínosný?

BMW na to šlo od lesa. Dluží všude kam se podívá a celý jeho dodavatelský řetězec brečí že mu BMW nenechá vydělat.

+1
+3
-1
Je komentář přínosný?

A o kolik si myslíš, že se mají líp subdodavatelé VW? Ti v Německu krachují a čeští jen dočasně těží z toho, že přebírají jejich zakázky.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

U automobilek je to hodně motivované obrovskými pokutami za CO2 emise. Vyplatí se jim zbavit se nějakých EV shit pod cenou jen aby neplatili pokuty za velký průměr emisí u celé flotily. Ze stejného důvodu vznikají třeba na první pohled nepochopitelné auta typu Mustang EcoBoost varianta.

+1
-2
-1
Je komentář přínosný?

To už je docela dávná historie. U Škodovky to bylo naposled CityGo. Teď má největší marži na Enyaqu (EV) a Oktávce (ICEV).

+1
+4
-1
Je komentář přínosný?

A že jich taky prodá, co? 😀

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Já na e-auto bohužel nemám. Zato mám pár známých s "elektikama". Jezdí skoro zadarmo. Auta jednoduchý jak facka – nepotřebuje převodovku, řazení, brzdí ponejvíce rekuperací... Akcelerace, tichá jízda, žádný smrad... Nemůžou si to vynachválit.
Nicméně s hlediska exhalací aut bychom potřebovali vyřešit hlavně otěr pneumatik a brzd.

+1
+3
-1
Je komentář přínosný?

Dokud se to nebude nabíjet čistě z obnovitelných zdrojů, tak jsou e-auta blbost. Další problém je samotná těžba lithia.

+1
-3
-1
Je komentář přínosný?

To je více či méně "technikálie". Uhelné elektrárny se za mírného povyku pomalu zavírají. Jádro se, dle mého, rozumně zařadilo do zelených zdrojů. A mít na střeše solární panely není jenom "in". Ona fotovoltaika na střeše pokryje značnou část spotřeby a i to auto to stíhá nabíjet.
Kamarád si to nastavil tak, že auto i domácí úložiště nabíjí, když je elektřina laciná a naopak, zásobu prodává, když je drahá. Jo, je to nemalá investice. Když na to má, je to fajn a rychleji se mu to vrátí.

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

Zametat nepříjemné problémy pod koberec je velmi krátkozraké.
Jestli tvůj kamarád nabíjí baterky přes den a přes noc z nich prodává proud, tak to má jistě spočítáno, že to finančně vychází dobře. Nebo nemá? A když nabíjí auto přes den, jezdí s ním v noci? 😀

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Ano, umí počítat dost dobře. Auto nabíjí pochopitelně, když s ním nejezdí. Je velmi jednoduché shazovat cokoliv nejapnými vtipy. Přitom si stačí uvědomit, že auto většinu své životnosti prostojí. Když nabíjíš v místě, kde se ta elektřina (zpravidla) vyrábí, není potřeba akutně ihned překopávat rozvodnou síť (jako že se stejně čase musí). Na denní ježdění je to výhodnější jak spalovák.
Na dovolenou chápu, že kdo je schopný jet "chorvatskobezpřestávkytopřecedám", tak bude zarytým odpůrcem zastávek na občerstvení. A pokud se točí více řidičů, tak 15 - 20 minut na dobití jim přijde moc. :) A pochopitelně, pokud se jede někam, kde nabíjecích stojanů moc není, je to problém. Jako jo. Na dovču po vlastní ose asi raději nafťákem, nebo vlakem, nebo hybridem. :)

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

Problem je trosku v tom, kolik lidi si muze jet vlastni solar? Kolik lidi bydli v cinzakach a na sidlistich?
Bez dodatecne vyrobene energie to nedas. Je to uplna utopie.
Dalsi utopie jsou "100%obnovitelne zdroje"..
100,% elektromobilia, i pokud by existovala, stejne problemy nevyresi, nemluve o tom, ze bez statni podpory=rozumej z kapes tvych dani, se neni schopna ani samostatne uzivit..k zomu si pripocti, zre trh s ojetyma eletroautam je v dusledku ceny baterii velmi problematicky, tim vsim i klesa prakticka vyuzitrlnost elektroaut ve svem dusledku

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Právě jsme rozjeli FVE na bytovém činžáku, 8 pater. Pro relativně malý zájem mezi soukromníky (důchodci) 31kWp, kapacita až 60kWp.

Autobaterie hyundai ioniq stáří asi 6 let pokud si pamatuji, 87% kapacita baterie. Baterie nedegradují zdaleka tak rychle, jak odpůrci tradují.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

A ted si to srovnejs s tim, ze se bezne pradovaji auta ve stari 10 let a vic. Kolik teda bude mit ta "baterie", kdyz ji bude 10 a kolik te stoji vymena takove bateire?
Kolik bude mit baterie, pokud s tim clovek 5 let aktivne opravdu jezdil?
https://www.youtube.com/watch?v=vp0tGI1KUVU
:))

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Elektromobilita ale jede strašně rychle a lidi jako ty přestávají stíhat. Za ty 2 roky Tesla zlevnila novou baterii ze zmiňovaných 400 tisíc Kč na 250 tisíc. Kolik myslíš, že tě stojí v autorizáku motor nebo převodovka u spalováku? A že se tam toho sype mnohem víc. Motor Evo 1 ve VW už v 65 tisících. Některé škodovky se kazí už v prvním roce v operáku. Ještě než si to pak koupí později překvapený český Pepík jako "voňavku".

Jinak náš Leaf gen1 baterie 10 let, první půlku života ničená rychlonabíjením (nemá chlazení), zdraví 74 % (% původní kapacity/dojezdu). 4 roky starý Ioniq Electric prakticky 100 %. Přes 85 % i ty až 8 let staré, co jezdily jako taxíky. Baterie většinu EV přežije, a to i u těch starých se starou chemií. A vzhledem k tomu, že se tam už kromě ní nemá moc co rozbít, tak se vyplatí pak koupit novou a auto bude dál sloužit. Navíc tak jako u nás garážníci umí repasovat turbo, tak v Norsku zas umí vyříznout a vyměnit články i v nemodulární baterii např. toho Leafa.

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Snaha sice je Ladiku, ale stejne..
Ty po 5 nebo dokonce 10 letech menis nekde motor u spalovaku? :D
Dal uz to rozvadet nebudu, dostanem se klasicky do nekoncne smycky..

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Survivor bias. Spalováky se sypou mnohem víc než EV, ale protože jich je tolik, furt jich dost přežije. Naopak bych mohl oponovat, ty myslíš, že (pokud nejsi taxikář) meníš baterku po 5 letech? Jezdí tady, dokonce i u nás v rodině, spousta EV i s 10letou baterkou a vypadá to, že ta auto přežije.

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Se koukni na bazarovou nabídku, ať nejsi tak mimo. Najdi mně tam tu "spoustu" desetiletých EV s původním AKU a já ji vymažu 10x větší "spoustou" 20 let starých spalováků. A ne, u 10 let starého EV se většinou víc vyplatí vrakoviště než výměna, proto to v bazarech vypadá, jak to vypadá.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Tak mi v tom bazaru ukaž ta EV, které mají vyměněnou baterii. Všechny ty 10leté leafy a i3 jsou nabízené s původní. A zvětšení argumentu na 20 let je mimo, když první rodinné (4 lidi plus kufr) EV s lithiovou baterií je 10 let starý Leaf (starší EV měli jiné typy baterií - nikl, kadmium, olovo). Plus 20 let starý vrak je moc i na českého Pepíka (viz průměrné stáří aut v Česku, a to jsme na chvostu EU).

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Ty seš takovej blb, že ani nevíš, jak se počítá průměr. Víš, onen fakt, že průměrné stáří je cca 16 let, neznamená, že 20 let stará auta jsou málo častá. Zkus někdy koukat kolem sebe, kolik jezdí jedničkových Octavií a Fabií, znalče:))).

V bazarech je zmíněná výměna aku celkem běžná, nauč se hledat.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Jenže 20leté auto je pár přeživších z těch, kterých se prodávavalo mraky, např ty jedničkové Fábie nebo Oktávky. Pak jsou jsou rezavé vraky na zahradě na vesnicích. A nakonec to je např. 6válcový Jaguar z roku 1986, kterým brácha jezdil minulý měsíc (elektromobilisti teď skupují 6-8válcová auta na "víkendové ježdění").

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Myslím že v Jižní Korei Mercedesu bouchla baterka. Ohromný požár a pak se zjistilo, že mercedes používá čínské baterky. Budou měnitlegislativu, aby všichni majitele´é el. aut veděli, kdo je výrobce baterie. A teď si představ 10 leté el. auto. Všude vlhkost a možnost oxidace spojů a k tomu drncání auta po českem autodromu zn. silnice. Co to udělá sbaterkou, spoji apod. Dobrá časovaná bomba pro kupujícího. Já bych žádně starší el. auto nechtel.

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

Tak to se nedivím, čínské baterky jsou velký risk. Proto bych taky elektrokolo/běžku/unikolo/whatever domů nikdy nevzal nabíjet. Oni ani neměří napětí na jednotlivých článcích (jen ve skupinách) a nemají udělané správně zbavování přetlaku plynů zvnitř obalu baterie.

Takže se pak snadno stane, že přebíjí vadný článek, ten začne hořet, od něj pár ostatních. U pořádné baterie není velký problém, i u nejstarších baterií thermal runaway často sám zhasne po spálení 1/3 baterie a plyny vypustí ventily. U čínské se plyny nahromadí a bouchne to jako papiňák nebo Černobyl.

EDIT: Vlhkost, oxidace, drncání - elektroauta v Česku už jezdí dávno, tohle vše je vyřešené. Větší problém budeš mít např. s kabely ve spalováku Mercedes, kde ti to sežere kuna, protože oni mají nějaké mňamkovní bio obaly.

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Proboha, už o autech nepiš. To je takových blbostí, že to nemám čas všechno vyvrátit.
1) Nejde o Čínu, hoří i lithiovky z Koreje a všech ostatních zemí. Stačí sledovat požáry elektrovehiklů. Kolobrndy a auto bych takto nevhodně nespojoval.
2) Dle tebe nemají elektromobily kabely co sežere kuna? OMG...
3) Elektroaut jezdí málo a kratší dobu, takže nic vyřešené není.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

1) Ale ne-čínské baterky jsou na požár uzpůsobené. Brání mu, a když už nastane, minimalizují škody.
2) Obaly jsou jiné. Některé chutnají víc.
3) Přepočet na jednotku/10K aut/100K aut/věk/whatever tohle řeší.

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Nechci tě zklamat, ale o baterkách víš asi kulový, Baterie se řadí paralelně a seriově za sebe, aby měli potřebné napětí. A kdekoli v tom par/ser zapojení se vyskytne jen drobet horší článek, tak ten zvýší odpor. V par. zapojení proud kde je menší odpor. \zpravidla vedleší větví. V případě více par. zapojení se to rozdělí mezi ně. U ser. je problem, že to nemůže obejí a ten článek se silně zahřívá.Takže i když je v baterce více článků ok třab 90% tak těch pár horších tosrazí na těch 80-85%. Vkaždém případě je tam tolik samostatných článků, že je vlasně loterie kde to začne a jak to skončí. Nechat si opravit články v polsku? Se zárukou? Doporučuji ti parkovad dále od obytných domů a aut. Jedině kde šla vyměnit baterka byla Toyota Prius a tam za ten pak chtěli myslím 40kkč. Jsou tam takové proudy při "malém" napětí, že bych se do opravy nepouštěl.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Nechci tě zklamat, ale o baterkách v elektroautech víš asi kulový. Kup si za 500 stovek OBD sondu, nainstaluj aplikaci do mobilu a koukni se.

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Já viděljak se dělají paky pro teslu. O tech starších by tě mohl vyprávět jeden maník z Čachrova. Najdi si ho na netu.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Já to vidím přímo na displeji mobilu.

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Ještě jsi zapoměl,že když parkuješ el.auto v zimě venku, tak baterka nesmí klesnout pod určitou teplotu. Takže se bere energie baterie k ohřívání bateriověho prostoru. Takže spotřebu máš, i když ti auto stojí doma na dvoře. Do garáže bych to el. auto nedoporučoval dávat.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Ty jsi viděl elektroauto jen na obrázku na AutoFóru? Copak žijem v Norsku? Mimochodem Leaf rodičů má severskou úpravu a ta topná spirála v baterce je. Ale pustila by se jen na chvíli, to teplo tam vydrží dlouho, baterka je - překvapivě - izolovaná.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

A proč by se nemohla prodávat EV starší než 10 let? Vy si furt myslíte, že za 10 let to auto nikam nedojede. Hodně se mýlíte.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Tak pokud chces jezdit treba s autem za 1+M po meste a okoli, tak to asi za tech 10 let stale pujde. ALe dost pochybuji, ze to bude trhak...
Kamarad jel do Chorvatska, pak do Rumunska, schvalne o kolik by se mu prodlouzila cesta, kdyby jel s EUV..a to ma 14 let stary kram, ze.. :)

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Zrovna tu vaší cestu do Chorvatska, takový český etalon, projelo už hodně lidí s "elektrokrámem", aby ukázaly, jak je to doopravdy. Musel bys čůrat do PET láhve nebo se střídat s kamarádem, abys to ujel rychleji. Pokud jedete rodina, tak kvůli dětem budete stavět častěji než je ztráta dobíjením.

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Nejak ti tam Ladiku chybi jedna z point, ze to auto ma 14let a ma stale puvodni motor, prevodovku, atd.
Nicmene, myslim, ze kdyz chytnes konstantni zapu, tak to EUV tam muze byt i rychleji :))

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Survivor bias, o kterém píšu vedle. Ty mi ukážeš 14letý spalovák, já ti ukážu 14leté EV (s kadmiovou baterií).

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Samozrejme Ladiku, jak jinak ty usaku jeden. Vsichni kdo nesdileji nadseni elektroaut jsou Biasovy letadla, jen ty jsi Ladikova raketa :)

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Takže v tomhle vlákně už argumenty došly. Bezva, aspoň se to pozavírá.

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

LOL. Abych ztrapnil jakýkoliv elektromobil, tak nemusím do Chorvatska. Stačí okružní jízda po českých dálnicích a porovnat to s 20 let starou Fabií RS 1,9 TDI. S elektromobilem bych se bál trvale dosahovat 130 km/hod (abych se zbytečně nezdržoval nabíjením), s RS pojedu bez starostí klidně 140 km/hod.

Musel bych mít chronický průjem a vážné problémy s prostatou, abych stejnou trasu dal s TDI za stejně dlouhou dobu.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

To jsou ty bájné čipované TDI, co jezdí za 4? Asi ti nedošlo, že i spalovák má ve vysoké rychlosti velkou spotřebu, protože odpor vzduchu roste kvadraticky? A víš, kolik je průměrná rychlost na D1, když jedeš 150, kde to jde? Brácha zíral, když to ukazovalo 90 km/h, protože málokde se dá jet naplno. Takže jsi ztrapnil akorát sebe.

PS: I nejpomalejší a nejlevnější Tesla Model 3 pro maminy má větší akceleraci a maximálku než Enyaq RS.

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Ty vole, když už víš prd, tak si to aspoň dohledej. Spotřeba snad všech vyrobených TDI (včetně osmiválců) je při 140 km/hod naprosto snesitelná. Youtube ti určitě pomůže.

Nemá smysl s tebou diskutovat, jsi směska naprosté neznalosti a extrémního sebevědomí.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

A víš, že spotřeba spousty moderních EV taky? Byl to jeden z bodů, které vylepšili, protože si lidi stěžovali.

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Jenže proti TDI je to pořád směšné i při 130 km/h.
https://www.autobild.de/artikel/20-elektroautos-im-reichweiten-test-2631...
Dojezd 20 elektromobilů při stálé rychlosti 130 km/h dle testu Auto Bildu ze srpna 2024

20. Dacia Spring - 141 km
19. Mercedes EQT 200 - 202
18. Fiat 500 (42 kWh) - 218 km
17. Ora 03 GT - 250 km
16. DS3 E-Tense - 259 km
15. Mercedes EQB 300 - 280 km
14. Aiways U6 - 286 km
13. Opel Astra Electric - 289 km
12. MG4 (64 kWh) - 300 km
11. Genesis GV70 - 303 km
10. BYD Dolphin (60 kWh) - 322 km
9. Smart #1 Brabus - 329 km
8. BMW i4 M5 - 329 km
7. Kia EV6 AWD - 331 km
6. Tesla Model 3 Performance 2024 (facelift) - 367 km
5. BMW i5 M60 - 368 km
4. BYD Seal AWD - 384 km
3. Mercedes EQE SUV 4Matic - 390 km
2. Nio ET5 - 393 km
1. Audi Q8 55 e-Tron Quattro - 433 km

Nedejbože zrychlit na 150 km/h nebo zpomalovat a zrychlovat.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Kde je problém? 300-400 km je v pohodě. Stejně se pak potřebuješ občersvit a na záchod. A to máme ještě 10 let do konce spalováků.

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

To je za ideálních podmínek, v praxi zpomaluješ a zrychluješ. Po sotva 300 km nepotřebuji hodinovou pauzu. Konec spalováků se s velkou pravděpodobností zruší, tak se moc netěš:).

Nicméně problém je ve srovnání s TDI, který dle tebe hrooozně žerou, protože aerodynamika blablablablbeblbeblbe...

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Ze mas Mirdo trpelivost mu odpovidat. Vzdyt je to jak s malym ditetem..

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

A přitom si stačilo zjistit, za jak dlouho se nabijou moderní elektroauta do 80 %. Někteří ani nestačí oklepat pindíka.

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

".. Po sotva 300 km nepotřebuji hodinovou pauzu .."
V podmínkách ČR to je 4+ hodin.
Profesionálové musí dávat min. 30 minut pauzu po 4 hodinách.

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

Jezdím cca 50 km štreku, půl dálnice, půl okreska. Úplně s přehledem to dávám pod 30 minut.
D1 Praha - Brno v noci za hoďku a čtvrt.

Tvá tesla pro maminy nedokáže jet maximálkou ani půl hodiny, reálně ji "udělá" jakýkoli spalovák, který i s nejmenší možnou nádrží ujede 600 km bez zastávky. No a ta drtivá akcelerace je dobrá tak maximálně k tomu, abys vylil všechny kelímky s pitím a způsobil spolujezdcům bolest krční páteře.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Ten se povedl :))

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

A teď realita:

"How far can the NEW Tesla Model 3 Highland go at 130 km/h?"
https://www.youtube.com/watch?v=FUglEs9hsHs

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Fíha, nechtěl bych dopadnout tak špatně, abych musel jezdil 20 let starým autem (*)

* mimo veterány

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Pokud to auto není poruchové, tak co lepšího máš ty, že to je lepší než třeba 20 let starý M-B eSko nebo SL/CL?
https://www.tipcars.com/mercedes-benz-cl/kupe/benzin/mercedes-benz-cl-55...

Si jdi honit triko mezi retardy:). I třeba type R hondy z té doby by tu tvoji moderní nádheru porazili díky větší zábavě a menším poruchám.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Odkaz je na auto za 2 a půl mega?

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Jsou i o dost levnější s stále úctyhodné. Jen jsem chtěl dokázat, že smát se 20 let starým autům může být dost hloupé.

Jinak udržovaná Octavia první generace má určitě méně poruch než asi jakékoliv nové auto v následujících 5 letech. Dneska se šidí všechno a zároveň složitost vyskočila do nebes.

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

S jedno O1 jezdil muj kolega. Při 600 000km nechal vymenit tlumice a pružiny. Karoserie a motor ok. A vesele jezdí dál.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

To je právě problém. Lidi jsou zvyklí, že si na oktávce 1 opraví kde co za pár korun (taky dvě máme v příbuzenstvu), a pak si naivně myslí, že moderní oktávka vydrží taky tolik a opravy budou levné.

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

To byl hodně slabej argument. Takový auto 20 let starý cosi za 2,5 mega "sběratelský kousek" se stočeným tachometrem, který neumí ani takový věci jako připojení telefonu přes bluetooth, waze je pro to auto přímo raketová věda ... ne díky.

Jinak moje poruchová škodovka 6 let stará ... ještě nebyla opravovaná. Nevím, asi něco dělám špatně. Vždyť dnes ty auta nic nevydrží...

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Je vidět, jak omezený máš rozhled. Vyčítat tomu mercedesu ty povrchní blbosti, pánaboha, to by snad neudělala ani moje matka. Seš automobilový idiot, který s velkou pravděpodobností nikdy nejel v ničem lepším než Superbu. Víš, ten luxus a výkon co byl špičkou před 20 lety, je i dnes něco, na co i nejnovější Superb jen čumí z dálky, takže šoupej nohama, protože některé PODSTATNÉ věci nestárnou nebo jen velmi pomalu.

Gratuluji ke Škodě, já nepsal, že všechna auta vyrobená před 6 lety jsou horší než ta Octa. Chce to jen pozorněji číst.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Víš v jakým stavu je motor, který se 20 let skoro nepoužíval? A veškeré gumové prvky po tolika letech...

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

To auto nestálo před barákem na slunci a mrazu, ale bylo ve vytápěné garáži. Motor co se 20 let skoro nepoužíval je většinou v dobrém stavu. Prostě jen dál diskutuješ o věcech, o kterých víš hovno.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Jasně, stroj který se nepoužívá, bude fungovat na jedničku i po 20 letech.

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

"Jinak udržovaná Octavia první generace má určitě méně poruch než asi jakékoliv nové auto v následujících 5 letech. Dneska se šidí všechno a zároveň složitost vyskočila do nebes."

Vs

"Gratuluji ke Škodě, já nepsal, že všechna auta vyrobená před 6 lety jsou horší než ta Octa. Chce to jen pozorněji číst."

Jakekoliv. Všechna. Asi na vás jde Mirdo senilita.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

"než asi jakékoliv nové auto v následujících 5 letech"

Nejsi debilní? Do diskuze mají psát jen lidi co umí daný jazyk a znají význam textu.
ASI ----- DEBILE--------V NÁSLEDUJÍCÍCH 5 LETECH----DEBILE---BLBE---DEBILE--SOS--

+1
-4
-1
Je komentář přínosný?

Já třeba bych i měl kam solár umístit, ale jako člověk od elektřiny to nikdy dobrovolně neudělám. Teoreticky bych mohl dát panely na zahradu, tam jsou rizika akceptovatelná, ale i tak to ekonomicky moc nevychází - snad něco menšího jen pro letní provoz klimaček a bazénu.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Polovina lidí bydlí v baráku, polovina v bytovkách. Takže tady máme velký prostor pro soláry a elektromobilitu "zadarmo", bez překopávání infrastruktury. Zatím tu je jen 1 % EV v ČR a 6 % v Praze. Infrastruktura se předělává tak jako tak a v pohodě to stíhá tady v Česku, kde je spousta lidí vychovávaná AutoFórem apod.

Elektroauta jsou čistější, i kdyby jela 100% na energii z uhlí (což není asi nikde v Evropě). Emise o řád jinde (nepočítám CO2, potravu pro rostliny), když do spalováků se nevejdou tak velké, težké a drahé filtry. Navíc v Česku funguje STK mafie ( https://x.com/LiborFleis/status/1824730033048412161 ), takže emisema pustí všechno. Já nemám moc rád diesely, ale jestli budou dál někteří bránit nejhoších 5 % aut, které dělají 50 % emisí ve městě, tak dojde na zakáz všech. Populistickým stranám to nevadí, ty jedou jen na emoce ("čím hůř, tím líp").

O mé daně se neboj. Mně vadí víc dotování dieselů (daň na naftu je nižší než na benzín a pro osobní auta zbytečně) a obecně petřolejářské loby.

Mimochodem baterky za posledních 15 let zlevnily o 90 % a dál pokračují s novými technologiemi. Např. sodík je mnohem běžnější než lithium a větší váha molekuly nevadí pro stacionární úložiště (ne-mobilní použití tak nebudou zvyšovat poptávku po lithiu).

> trh s ojetyma eletroautam je v dusledku ceny baterii velmi problematicky

80 % Čechů kupuje auta ojetá, takže naopak těží z toho, že drahá auta nezávisle na pohonu rychle ztratí první část hodnoty. I AutoFórum si stěžuje, že jsou EV již moc levná. Já naopak vidím, že ojetá EV jsou hned vyprodaná, když nepočítám nesmysly jako Fiat 500 (mrňavý na to, že stojí jako větší EV) a Audi E-tron (žravá těžká kráva a cena neklesá dost rychle).

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Ladiku, ty jsi expert.. Skvely nasekame na vsechny barky solary, je to tak? Panelak, Cinzak, na vsechno.. Vis aspon kolik to bude stat?
Jak budes resit napajeni do site, pokud budes milion malych "elektraren", nebo si to budes soupat jen lokalne?
Kolik te stoji elektroauto nejlevnejsi bez dotace? Kolik je rozdil v cene mezi stejne vybavenyma autama na motor a elektro motor bez dotace?
A vis proc jsou elektroauta levne, protoze ma kazdy z toho strach. Ne proto,z e by byla dobra, ale proto, ze panuje obava (pravdepodobne opravnena), ze jakmile se ti zacne zhorsovat baterka, tak to mzues rovnou nechat sesrotovat..

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Mě to nestojí nic. Soláry nemám, takže místo za 0 Kč jezdím za 1 Kč/km. Teď si vem, zak kolik jezdí diesel, když většina tras je krátkých (než se zahřeje motor) a ve městě má účinnost jen 15 %.

Síť je dimenzovaná na větší přenos, než je průměr (a průběžně se posiluje). Musí počítat např. s tím, že po příchodu z práce lidi zapnou rychlovarnou konvici na kafe, a pak zapnou třeba pračku. Na pomalé nabíjení přes noc ti právě stačí ten výkon rychlovarné konvice a není problém nastavit čas, až lidi půjdou spát (dnes již vzdáleně přes mobil plná kontrola).

> Kolik te stoji elektroauto nejlevnejsi bez dotace

V Česku ještě žádní lidí dotace nedostali, takže kupujeme bez dotací (např. třeba i od Rumunska). Leaf rodičů v 2020 za 170 tisíc. Teď kamarád BMW i3 z Německa za 180 tisíc - oprava za 4,5 tisíce, motorek v zásuvce uzamykající kabel. Samozřejmě nic nemá na feldu za 5 tisíc, kterou s koncem STK hodíš do příkopu a koupíš novou.

> jsou elektroauta levne, protoze ma kazdy z toho strach

Ten strach vyvolává AutoFórum a obecně ruská lobby. My elektromobilisti z ní těžíme, např. i tím že obsazenost nabíječek v Česku je jen 2 %.

> jakmile se ti zacne zhorsovat baterka, tak to mzues rovnou nechat sesrotovat.

Notebook nebo mobil taky vyhodíš, když je stará baterka? Mimochodem už před 10 lety Poláci repasovaly články v bateriích v notebookách (nová chemie, původní elektronika).

+1
-2
-1
Je komentář přínosný?

"ten strach vyvolává AutoFórum a obecně ruská lobby."
.. co se clovek nedozvi, "ruska lobby rozklada evropsky sen o Eletromobilite" :D. To nemuzes myslet vazne Ladiku, to je i na tebe teda tezky kalibr :)
"O dotaci na elektromobil můžete žádat od 1. ledna 2024 do 30. září 2025. Plus je tady ještě dotace na elektromobily z programu Nová zelená úsporám, která je určena na koupi a instalaci dobíjecích stanic pro elektromobily – ta spadá mezi dotace na elektromobil pro fyzické osoby."

Zbytek nema tradicne smysl komentovat.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Protože nemáš argumenty. Dotace na EV je tu jen pro firmy.

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Já jezdím za 1.20 LPG a měsíčně najedu cca. 2500km. Kolik hodin bych stál u stojanu a nabíjel baterku při stejném nájezdu? A věř tomu, že někdo najede ještě více. Kdysi jsem jezdil 4000km měsíčně. zkus to spočítat kolik by to bylo dní u stojanu. Neznám dojezd nových el. aut, natož použitých starších. Náš to v oku, tak prosímspočítej to.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

LPG je pro šetřílky dobrá volba. Oproti EV to má pár výhod a nevýhod, např. parkování v garáži by pro LPG vyžadovalo odsávání na spodku garáže (LPG je těžší než vzduch, stéká dolů; u CNG je to jednoduší, stačí větrání na střeše). Nicméně ne každý fyzicky má na to, aby jezdil tisíce km měsíčně.

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Umím i japné vtipy, třeba o tom jak elektroinženýři pana Toyody opovrhují čistými elektromobily a považují je za nehodné fit stavu. 😃
Auta samozřejmě většinu času prostojí, otázka je jen v takovém zapeklitém detailu, zda stojí skutečně tam kde je ta energie zdarma. Já třeba každé ráno vyrážím směr práce a vracím se až večer, takže bych nabíjel jen "za draho" nebo z baterií, a to mi připadne asi jako když si natočíš kofolu do skleněného krügelu a pak ji přelíváš do malého malovaného hrníčku a teprve z něj piješ (že něco rozcintáš, to se rozumí samo sebou.) Je to samozřejmě možnost, ale tak nějak stále docela pochybuji, že to finančně bude výhodné. Když si spočtu, že za tuto elektrickou legraci dám minimálně milion a půl až dva (elektromobil a elektrárna) a na tu dovolenou nebo jakoukoli delší cestu budu potřebovat další auto, tak mi to nějak přehnaně výhodné nepřijde.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

V práci má spousta lidí taky energii zadarmo (jako brácha ve firemní podzemní garáži) nebo si můžeš dohodnout se zamestnavatelem, že bys mu ji platil (má úplně jiné ceny za kW než ty doma). Kamarád si nechal vyměnit baterii v EV za větší a starou dal k baráku. Ta se mu nabije přes den a přes noc to přelije do auta. No a posiluje se infrastruktura, abys auto píchl v práci do zásuvky a do ní tekla elektřina ze solárů na tvém domě ve vedlejším městě. Do Chorvatska jeď klidně spalovákem, jeden sis nechal vedle elektroauta (české rodiny mají 2+ aut).

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

České rodiny mají v průměru 2+ aut s průměrným stářím skoro 16 let. Musím něco dál dodávat, nebo ti to docvakne samotnému?

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Proto není problém daily car nahradit starou levnou ojetou elektrikou. Průměrný denní nájezd v Evropě je 30-40 km. 10letý Leaf za pár korun s baterkou o zdraví 74 % to dá 2x.

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Většina normální populace nedá 200 tisíc za takového mrzáka.
https://www.tipcars.com/nissan-leaf/hatchback/elektro/nissan-leaf-30-kwh...

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

V Česku je to strašně předražený. Ale to jsou třeba MacBooky taky (tam ale při dovozu máš problém s popisky klávesnice).

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Nějakej pracant si nabíjel koloběžku v práci. Dostal okamžitou vypověď. Dal to k soudu a prohrál. Dál nezapomeň, že auta mají baterie cca 30-70kw. To by jsi musel mít doma minimálně stejnou baterii, aby jsi mohl přes noc dobíjet auto. Spíš více, při nabíjení vznikají ztráty, tak asi o 10-15% větší baterii doma. Tak to je to domácí nabíjení.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

To psali na AutoFóru? Stalo se to v Česku? Stalo se to vůbec? A víš, co je denní nájezd? Dnešní elektroauta mají tak velkou baterii, že spousta lidí nabíjí jednou týdně, pokud nemají možnost každý den přicmrdávat denní nájezd.

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Už jsem ti psal, že najíždím 2500 za měsíc.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Tak si klidně jezdi tisíce km měsíčně. Tohle spousta lidí nedá ani fyzicky, takže to nemusí řešit.

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Nepruď, je to marný. Osobně znám firmy, kde do areálu nesmí vjet dopravní prostředek s lithiovým akumulátorem. Mají to ofiko v předpisech.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Ještě že nikoho nenapadlo se podívat na statistiky, že většina požárů je od spalováků.

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Vzhledem k počtu a stáří je to pochopitelné - opět argument jak od člověka, co netuší co je poměr či průměr. Jde o to, že lithiovky hoří nepříjemně a zakázat vjezd spalovákům by nešlo.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

A teď realita. V Česku zatím hořelo v garážích jen jedno elektroauto. Ten Jaguar e-Pace měl vadnou baterii už od výroby a hasiči ho v klidu odtlačili - teď pozor - do výtahu a dostali ho ven na prostranství. Ono totiž hořící baterie znamená první desítky minut jen doutnání.

> zakázat vjezd spalovákům by nešlo.

Tak to jsem zvědav na to probuzení v roce 2035.

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

A teď všem solárníkům zavedli platbu za dopravu, protože se musí změnit řízení sítě a proč by měl platit za vyrovnání sítě, když je jen odběratel. Až bude solárů dostatek, tak vláda vyhlásí daně za m2. Přeci nenechá vydělat obyčejné lidi a tady se válí zdroj peněz do rozpočtu na to jejich utrácení.

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Všechny vlády vymýšlí, jak od lidí vybrat víc peněz. Ale jdou na to chytře, zdraží to všem, ale ukážou na minoritu. Český Pepík se raduje z poplatků pro "solárníky", ale distribuci elektřiny zdražili i jemu. Nebo se směje dani za km na Islandu, ale o pár let později ji tam dostanou i spalováky.

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Když ptáčka lapají, pěkně mu zpívají. Jen až bude dostatek solárů, tak uvidíš. Už dnes EU a státy kontrolují velikosti osetých polí přes satelit. Jedna fotka vesnice, či města ahned jim to spočítá m2 i s udáním konkrétního čp. Propojit s katastrem nemovitostí a hned ti přijde obálka kolik máš platit. Nebuj se, už to mají určitě vymyšlené a připravené. Zatím je tich solárů málo.
edit. A jak si myslíš že počítají poplatek ze střechy za deštovou vodu?

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Platit budou všichni jako mourovatí. Až pak zas přijde Babiš a Dlužena, tak se z toho už jinak nedostanem.

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Je třeba si uvědomit, že tady ta elektro mánie není o tom, že bys na tom nějak dokázal vydělat, ve chvíli kdy to tak začneš brát, tak ti vždycky vyjde, že v praxi se ti to nikdy nemůže vrátit a tím pádem to přece musí být k houvnu. ALe třeba my co chcem elektroauto, nebo aspoň já, tak si ho fakt nekupuji kvůli tomu, že bych se na tom chtěl pokusit nějak vydělat, spíš jde o ten způsob jízdy a pohodlí – výkon dostupný okamžitě, na nic se nečeká až ti to nějak naběhne a reakce na plyn a zrychlení je v podstatě okamžité. Atd. atd... že pak na tom teoreticky jakože ušetřím je zcela vedlejší, to pak už je jen takový bonus oproti klasice, že se ten rozdíl v ceně o toto jakoby trochu zmenší.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Jezdí to zadarmiko, ale baterka stojí půl míče. 😀 A když od toho chceš ty kilometry aby to dražší auto dávalo finančně smysl, tak dojedeš na to, že ta stejná baterka ti na dálnici vyflusne po 350 km a potřebuje nabíjet několik desítek minut, aby ujela dalších 200 km.

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Na novou baterku vyděláš levnějším provozem. Taxikáři proto drtí baterku Tesly rychlonabíjením a protočí za její život i tři. Furt jsou hodně v plusu proti spalováku.

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Tak proč všichni nemají teslu? Myslíš, že neumí počítat? Oni jsou narozdíl od tebe praktici, ty teoretik, co vůbec nezná všechny náklady spojené s vlastnictvím auta.

Založ si taxislužbu s Teslama a rozdrť je nižšími náklady - vyděláš majlant!!!

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

a životnost elektromotorů

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Máš pocit, že elektromotor, kde vevnitř je jen vzduch, žádné tření, kapaliny, natož výbuchy, se opotřebovává rychleji než spalovací? Takzvané uhlíky tam už dávno nejsou (štětečky přenášející elektřinu na rotor).

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

A stejně se porouchávají. To je to chybějící technické vzdělání, pane teoretiku. SSD se nikdy neporouchá, protože nemá pohyblivé součástky - Váš Ladis.

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Může se porouchat všechno. Stejně jako se někomu vysype motor Fábie už v 50 tisících. U elektromotorů jsem se za ty roky, ty jeden praktiku, setkal jen s elektrokorodováním ložisek. Oprava za jednotkly tisíc a jedno odpoledne. PS: Na těch SSD umíraly řadiče. Proto např. Apple tam žádný řadič nemá, jsou to jen NAND čipy připojené do SoC (ale i tak si lidi to umí přepájet např. na větší kapacitu).

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

".. Já na e-auto bohužel nemám .."

Což v překladu znamená, že nemáte ani na nové ICEV.
A podle průměrného stáří vozového parku v ČR nejste sám.

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

Což jaksi není v protikladu s tím, že elektromobilita má vzestupnou tendenci. A jistě, není samospásná.
Třeba se nakonec spíše uchytí spalováky na vodík, byť o tom dost pochybuji. Třeba se nakonec ukáže lepší vyrábět nějaké alternativní palivo z plastů a zachyceného CO2... Co já vím. Třeba se najde lepší uskladnění el. energie, než kapalný (či stlačený plynný) vodík nebo litiové baterie...
Tak jako tak se časem i tato vozidla dostanou do kategorie ojetin, které si mohu dovolit. Nebo lépe, hromadná doprava se ještě více přiblíží lidem a mít auto se stane přežitkem. Fakt nerad řídím. Raději se vezu. IMO je největší "neduh" hromadné dopravy se se zavazadly dotáhnout ode dveří na nádraží a zpět (vím, lze taxíkem – byť nejsou na každé vesnici).

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Vodíkový pohon v současné době nemá šanci, protože nejsi schopen vyrábět ho lokálně a navíc máš vysokou energetickou náročnost - elektrolýza nebo štěpení vody teplem je prostě k nezaplacení. Až se povede rozchodit levný zdroj elektrické energie, bude mít vodík smysl.
Elektromobily se do stavu "použitelných ojetin" nikdy nedostanou. Dříve než se tak stane, uplyne jim záruka na baterii, a pak jde jejich cena strmě dolů, což je zase logické, protože cena nové baterie násobně převyšuje cenu zbylých dílů a činí tak opravu naprosto nerentabilní. Ty bys koupil spalovák, u kterého bys měl prakticky jistotu toho že mu umře motor a bude třeba statisícových částek aby se auto uschopnilo? Taková auta totiž končí jako auto na doježdění a následně (až se chyba projeví) se odebírají směr šrotiště.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Elektromobily jsou již několik let i v Česku ve stavu použitelných ojetin. Nezapomeň, že v ČR je 6,5 mil. aut na 11 mil. obyvatel, tj. každá rodina má 2+ aut. Na denní dojíždění tak mají, pokud jsou chudí, klidně ojeté první Leafy a BMW i3 s dojezdem okolo 100 km, a nechají si spalovák na dlouhé cesty jednou dvakrát za měsíc.

Kde máš ty EV se strmě spadlou cenou? Bych je dohodil kamarádům, co marně hledají po slibech z AutoFóra (odkud to máš asi i ty). Jeden si dokonce koupil třeba EV dodávku z Německa úplně bez baterek, a tu si koupil a namontoval tady v Česku sám.

> Ty bys koupil spalovák, u kterého bys měl prakticky jistotu toho že mu umře motor a bude třeba statisícových částek aby se auto uschopnilo?

A proto jsou některé drahé spalováky po pár letech na bazaru za cenu Fabie. AutoFórum pak má o čem psát, jak je to výhodné.

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

"pokud jsou chudí, klidně ojeté první Leafy a BMW i3"

To je znalec! Elektrické vraky v podobě prvních Leafů nebo dokonce elektrické BMW do každé chudší české rodiny!!! Jsi normální magor, který žije v alternativní realitě.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Naproti tomu u spalováků, i s polovičním věkem, začíná to správné tóčo servisních nákladů. Ale Česko je finanční negramotností pověstné...

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Ano, jsou, stále v AAAauto. 😃
Schválně jsem se kouknul: https://www.automodul.cz/osobni/tesla/model-3
Model3, SoH okolo 80%, stáří 5 let, cena okolo 600 tisíc. Naprosto neprodejné.

Vysvětlil ti už někdo, že auto, které stojí, se nevyplatí? Takže nedává smysl mít a platit za spalovák, který vytáhneš jen o víkendu?

"A proto jsou některé drahé spalováky po pár letech na bazaru za cenu Fabie." -- jistě, a jiné stojí víc, než stály v době kdy byly nové. 😃 Tam je totiž možný výběr, můžeš si vybrat výrobce i typ motoru podle svého uvážení. Baterky naopak vyrábějí všichni stejné, ta technologie je jasně daná a jasně technologicky omezená, takže máš jistotu, že 10 let starý BEV je z 80-90% "spotřebovaný." Můžeš s ním jezdit třeba ještě další 4 roky a bude nějak fungovat, ale taky to může zabalit za 14 dní a nenaděláš s tím vůbec nic, protože SoH ukazuje jen míru opotřebení článků, ale nikoli celkové riziko jejich skonu.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Jasně, všechny baterie jsou uvnitř stejné. A asi si taky myslíš, že za posledních 10 let v nich neproběhl žádný vývoj. Možná jsi takový expert, že si myslíš, že jsou stejné jako před 100 lety.

Auto na víkendové ježdění není tak nezvyklé ani tady v Česku, kde si necháváme v rodině vícero aut. Přes týden šetříš náklady elektrikou a o víkendu ti pak nevadí, že 6-8válec žere 10-15 litrů.

EDIT: Předražená auta v Česku jsou i spalováky, i třeba produkty Apple. Česko je prostě specifický trh. Víš, jaký auta jsou nejvíce dovážený? Škodovky...

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Ono je to právě naopak. Ty lepší s malým nájezdem se vykupují a pak se vezou na západ, kde za ně jsou ochotný výce zaplatit. Tam se zase koupí auto s horším nájezdem, nebo bourané a přiveze zpět do ČR. Stočí se km a vesele jako fajnovka od důchodce co stím jezdil jen na nákupy prodá. V ČR bych si ojeté auto nekoupil a když tak od souseda, který ho měl od nova . Přes bazar. |Nikdy

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

Pro bohaté je tu vždy tato možnost.
https://www.youtube.com/watch?v=0k1tbf8muMc

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Všechny baterie jsou uvnitř stejné: anoda, katoda a elektrolyt, případně separátor, pokud se jedná o smotek. 😉
Že si pohraješ se složením elektrolytu a elektrod, nebo že ztenčíš separátor a tím tak navýšíš poměr kapacita/hmotnost/objem, to je technikálie, která ti zlepší jeden parametr, ale zhorší druhý. Změny jsou to v rámci jednotek procent a na principu a negativech se nic nezměnilo od roku 1990, kdy se akumulátory na principu lithia dostaly poprvé na trh. A i ty nejlepší dnes dostupné akumulátory jsou nedostatečné, drahé a choulostivé.
Tvé poněkud zajímavé ekonomické vidění světa mě nepřestává udivovat. Jezdit elektrikou a o víkendu frajeřit s osmiválcem a popřít tím jakoukoli úsporu? Proč?

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Takže další, co tvrdí, že se baterie za 30 let nezměnily (to už k těm 100 letům není tolik, ne?). Je to jen "chemie", ale furt je tam přece ta anoda, katoda, elektrolyt a separátor. Tak proč má ta chemie takový vliv na váhu, kapacitu, dlouhověkost (teplotní rozsah se řeší ohříváním/chlazením)? Proč se podařilo zlevnit baterky o 90 % za posledních 15 let? Proč baterky již vydrží vě většině případů dýl než auto?

> Tvé poněkud zajímavé ekonomické vidění světa mě nepřestává udivovat. Jezdit elektrikou a o víkendu frajeřit s osmiválcem a popřít tím jakoukoli úsporu? Proč?

Každý auto má svoje a jezdit s 6+válcem na denní ježdění by ses nedoplatil.

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Dlouhověkost? LOL. Je vidět že se v problematice skutečně neorintuješ.😁
Zlevňování baterek, říká ti něco pojem úspora z rozsahu? A baterka vydrží 30 let? Protože to je střední doba životnosti udržovaného auta. Ještě by mě zajímalo jak to víš, že tak dlouho vydrží, když Tesla Roadster (první "moderní" EV) se vyráběla až od roku 2008 a naopak se "už ví" jak dlouho vydržely:

https://insideevs.com/news/658962/tesla-roadster-ev-battery-end-of-life/

... 15 let. A Model S to potvrzuje, když mnoho jeho uživatelů už má druhou (i třetí) baterii.

Hele, mně stačí jeden normální a pořádný spalovák, ženě druhý (jezdí naším starším autem). EVčko za milion nepotřebujeme. Kdyby stálo do 400 tisíc a zvládalo ujet po dálnici 250 km, tak bych o tom uvažoval jako o druhém autě na pojížďky, ale i tak je výhodnější spíše dojezdit staré auto, tím spíše že to je velký a pohodlný vůz, který je spolehlivý a jezdí doslova za pusu.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Tolik nesmyslů:
1) Na světě už jezdí milióny elektroaut i 10 let starých, takže máš statistiky, jak dlouho vydrží baterie.
2) Baterky se vyrábějí už 100 let, ale úspora z rozsahu je až posledních 10 let?
3) Středná doba udržovaného auta 30 let? Česko je na schvostu EU a průměrný vek je 16 let.
4) Mluvil jsem o rodinných autech, ne roadster, jehož baterie je taky "trochu" jinak namáhaná.
5) Když si nedokážeš najít EV do 400 tis. s dojezdem 250 km, tak to je tvůj problém. Ale neboj, každý rok se nabídka zlepšuje a máme ještě 10 let.

+1
-2
-1
Je komentář přínosný?

Ladisi, promiň, ale jsi úplně mimo.
ad 1. Já jsem psal o 10 letech? Nepsal. Krom toho, baterie které selhaly v záruce (vím osobně minimálně o jednom případu) ti vymění na záruku.
ad 2. Jaké baterky? Myslíš olověné? Ty přece v dnešních autech nejsou (tedy jsou jako aux zdroj, ale nikoli jako pohon)
ad 3. Průměrný věk není věk maximální. Jestliže tu jsou auta nová, tak logicky průměr je někde uprostřed a reálně tu budou i auta daleko starší. Já mám třeba auta staré 2 roky a 15 let. Moje úplně první auto stále jezdí (koukal jsem na portál řidiče) - to jsem kupoval v roce 2002, takže má už 22 let.
ad 4. Právě naopak. Roadster bylo auto pro volný čas, takže velmi pravděpodobně najezdilo méně, než "obyč" Tesly. Pokud narážíš na problém s rychlonabíjením nebo velkými vybíjecími proudy, pak mohu jen říct, že pro to nemáš žádné doložitelné důkazy, ostatně sami majitelé běžných BEV argumentují drtivou akcelerací a vysokými rychlostmi...
ad 5. Můžeš mi tedy takový nový EV co stojí do 400 tisíc a po dálnici ujede dálniční rychlostí (tady sis to zjednodušil) 250 km najít? Já tvrdím že neexistuje a že si vymýšlíš. BEV co tohle zvládnou stojí v základu milion.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

TyNyTe, promiň, ale jsi úplně mimo. U baterky jde o to, jak ji používáš a jak je stará. Na ujeté km (počet cyklů) žádná v autech neumřela. Co asi akceleruje a jede na max, roadster, nebo matka, co rozváží děti?

A co si představuješ dálniční rychlostí? Žijeme snad v Německu? Na D1, když to honíš 150, tak na konci cesty počítač ukazuje průměr 90 km/h. Asi tak.

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Na ujeté kilometry totiž většina elektromobilistů ani nedosáhne. A ti co ano, nabíjejí na rychlonabíječkách, což ty baterky kurví ještě víc a pak často ta baterie je měněná ještě v záruce. Nicméně opět ses seknul. Každá automobilka dává záruky na baterie právě na stáří a ujeté kilometry. Moc dobře vědí proč.
Roadster bez střechy moc rychle nejezdí. Opět jsi mimo.
Dálniční rychlost je 130+ km/h, většina dnes jezdí 135-140. O průměrech mi skutečně nemusíš tvrdit jaké jsou či nejsou. I tu D1 mezi Prahou a Brnem dávám pod 2 hodiny, a to to mám z bydliště do Brna dalších 50 km. Tohle prostě neukecáš, elektromobily jsou ve skutečnosti daleko pomalejší než spalováky a nejde o to že "nelze" jezdit rychleji - jde to. Že to třeba ty nezvládáš, to není obecně platný argument.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Jasně, ale ne každý jede ve 2 ráno, kdy je dálnice volná. Furt tady básníte, vy fosilové, jak se nechcete nechat omezovat, a pak tohle? A Tesla Roadster má nasazovací střechu. Ostatní automobilky dávají záruku na stáří a km, ale jejich motory jsou omezené, i proto, že bys je takovým výkonem demagnetizoval. Výkonné Tesly nemají permanentní magnet.

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Ve dvě ráno jsem to naposledy jel někdy v roce 2004. :-)

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Si piš. Odbyt jak prase. Kupuje 1 z 10 TyNytů :)

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

V pohodě, zen 5 vyhraje. Stačí dát intelu pomalejší ramky než maximálně umí a zen 5 pustit v admin režimu, na insider preview verzi 24H2 Win 11 nedostupné veřejnosti (*), vypnout či naopak zapnout bezpečnostní vyfikundace jako VBS a pak už jen stačí počkat na konjunkci Saturnu s Jupiterem a on i ten zen5 bez x3d bude rychlejší než arrow lake. Ale co já vím, geekbench je divný kus SW.

Jen teda nevím, když jsem četl diskuzi ke článku https://diit.cz/clanek/windows-11-dava-sbohem-starsim-sestavam-microsoft...
získal jsem pocit, že hlasitější část čtenářů nikdy Win 10 neopustí, takže budou bez optimalizací.

(*)
https://videocardz.com/newz/amd-promises-windows-11-patch-boosting-zen5-...

+1
-6
-1
Je komentář přínosný?

Nikdy neříkej nikdy. Já tedy mám stále desítky, ale až do zprzněného jedenáctkového startu (převzatého ze zrušených Windows 10X, programovaných pro skládací mobily) MS dodá kategorie, možná začnou být jedenáctky konečně použitelné. Uvidíme.

+1
-6
-1
Je komentář přínosný?

Zcela bezelstně se ptám, jaké kategorie?

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

".. hlasitější část čtenářů nikdy Win 10 neopustí, takže budou bez optimalizací .."

Povedlo se Vám vyvodit špatný závěr.
Win 10 (už) neobsahuje spomalovací bug.

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

Link? Podle toho co jsem četl je pomalejší výkon pro ZEN3 až ZEN5 ve Win10 i ve Win11, ale jen Win11 dostanou úpravu.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

kde jsi to cetl, to by me zajimalo(??)

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Poslední verze Windows 10 je 22H2 a končí (v mainstream verzi) příští rok v říjnu. Zároveň od verze 22H2 chodí už jen opravy chyb. Považuje někdo nový scheduler za opravu chyby? Pokud ano, může se těšit. Jen aby nebyl zklamán.
Pokud by oprava scheduleru byla součástí KB, nečekala by vydání Win 11 24H2 ale šla by rovnou v aktualizacích.

Pokud někdo najde prohlášení MS/AMD že tato oprava přijde i pro Win 10 v nějaké KB, hoďte to sem. Já vycházím z toho, že AMD ohlašuje patche pro W11 ale na W10 kde je problém stejný jsem prohlášení nenašel.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

To je potřeba prohledat dobové články

Poslední verze Windows 10 je 22H2 (říjen?)
Ryzen 7 7700x Launch Date 09/27/2022

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Na co to je reakce?

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Tak neviem, ale po tomto článku https://diit.cz/clanek/je-opravdu-apple-a16-rychlejsi-nez-x86-cpu-nikoli..., je pre mňa Geekbench irelevantný benchmark.
„Geekbench is designed to test CPU's in short bursts to not get them into thermal throttling.“

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Tak proto to zvýhodňuje Intel CPU, tento benchmark jim vyloženě sedí, protože v tak krátké době se žádné zpomalení neprojeví, jenže pokud hledáš dlouhodobý stabilní výkon, tak u Intelu moc nepochodíš, to už je taková klasika, topítko se přehřeje a je po výkonu, protože pak potřebuje čas na oddech, aby znovu dokázal nabídnout špičkový výkon aspoň na chvíli, což je potom nepoužitelné, protože ztratíš spoustu času.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

neviem, unika mi zmysel benchmarkov, kde procesory maju rozdielne napajanie. a keby, ze je rozdiel v radovo percentach alebo v nizsich desiatkach percent, ale tuto sa snad pohybujeme v stovkach.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

'' unika mi zmysel benchmarkov, kde procesory maju rozdielne napajanie ''

smysl je v tom, ze intel musi mit vetsi cisla, kdyby to melo bejt o 1-3% a kdyby to melo stat 500w navíc.. pres to jejich marketing nejede..

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Porovnavas dva vyrobky. A ano spotreba by me taky zajimala, prumer za cely test by byl ideal.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Průměry zakryjí spoustu věcí.

Max hodnoty příkonu (W) a doba (s) a celková spotřeba energie na vykonání úkolu (J) toho napoví více.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Pro psaní komentářů se, prosím, přihlaste nebo registrujte.