Diit.cz - Novinky a informace o hardware, software a internetu

Asus má 40% podíl na trhu hi-end monitorů pro hráče

Asus Rog Swift Pg 348 Q 02
Asus sice trhu takříkajíc kraluje, ale konkurence nespí a jeho pozice tak nemusí vydržet navěky.

Nicméně to nic (zatím?) nemění na faktu, že Asustek Computer ovládá dle DigiTimes zhruba 40 % světového trhu s tzv. „high-end gaming PC monitory“ a vydělává na tom hodně slušné peníze. Právě to ale láká i konkurenci jako například firmy Acer, BenQ či ViewSonic. Celkový objem trhu je přitom v letošním roce zhruba 800 tisíc monitorů tohoto typu. Asustek svoji pozici získal zejména prodeji v Evropě, Severní Americe a na Tchaj-wanu (tedy logicky v bohatých ekonomikách).

Firma patřila od počátku mezi průkopníky této třídy monitorů, v době, kdy ještě zájem trhu nebyl tak velký. Dnes je situace jiná. Na druhou stranu je otázkou, co vlastně těmi hi-end herními monitory DigiTimes myslí. S ohledem na ten hi-end to jistě nebudou 1ms TN monitory, spíše je řeč aktuálně o G-sync či FreeSync monitorech s vyššími refreshi než 60 Hz. V kontextu pak je zmiňována novinka, že Asus chce v lednu příštího roku uvést 34palcový herní monitor s cenou 1 tisíc dolarů. To naznačuje rozlišení 3440×1440 s vyšším refreshem.

Zajímavé ale bude sledovat i to, jestli tento trh nadále poroste, jelikož monitor není zrovna věc, kterou by i bohatý hráč obměňoval zbytečně často. Limitem vzestupu parametrů jsou v tomto brzdy jako „stará API“ či TSMC. To první už je v řešení, máme tu DirectX 12, máme tu OpenGL „Vulkan“ / AMD Mantle a herní studia na tyto API, která dokáží daleko efektivněji pracovat s moderními GPU, přecházejí.

TSMC je ošemetnější záležitostí, její tempo vývoje nových výrobních procesů není natolik rychlé, aby výroba GPU a jejich parametry mohly držet krokr s tím, co by mohly nabízet moderní monitory. Je v technických možnostech vyrobit displej i elektroniku, která bude zvládat například (střílím od boku) 5120×2880 / 120 Hz, ale vedle očividně neexistující elektroniky monitoru a také přenosového rozhraní pro takovýto datový tok („DisplayPort 1.4“?) je tu totiž problém s tím, že výkon ani příští generace GPU v nejvyšších verzích čipů o ±10 miliardách tranzistorů nebude takový, aby na to stačil. Kdysi měl Michael Abrash (iD → Valve → Occulus) přednášku, ve které hovořil i o tom, že pro zcela plynulé 3D v rozlišení neomezujícím možnosti lidského zraku budou muset mít procesory řádově vyšší výkon než dnes. Tyto „hi-end gaming“ monitory jsou řekněme prvním schůdkem na těch dlouhých schodech, které nás k onomu cíli jednoho dne dovedou. Možná.

Tagy: 
Zdroje: 

David Ježek

Dlouholetý zdejší redaktor (2005-2017), příznivec open-source rád píšící i o ne-IT tématech. Odpůrce sw patentů a omezování občanských svobod ve prospěch korporací. Fanoušek Asimova, Kinga, Feynmana, Sudka, 70mm filmu, sf/vf filmu, Fomapanu 400, starých dobrých her, 99% čokolády, indické kuchyně, domácího kváskového chleba a řady dalších věcí.

více článků, blogů a informací o autorovi

Diskuse ke článku Asus má 40% podíl na trhu hi-end monitorů pro hráče

Středa, 16 Prosinec 2015 - 08:07 | skaven | no, tak podla toho komentu nizsie rozmyslam ci...
Středa, 16 Prosinec 2015 - 00:27 | Kostel | No "nakrmení" monitoru třeba UHD při...
Úterý, 15 Prosinec 2015 - 18:04 | urban | Kouknul jsem na uzivatelskou recenzi na te...
Úterý, 15 Prosinec 2015 - 16:30 | Karáš Svorka | Jednojádrový Celeron, GeForce 610 a 8GB SSD musí...
Úterý, 15 Prosinec 2015 - 15:48 | trodas | Asus MG279Q http://lcd-monitory.heureka.cz/asus-...
Úterý, 15 Prosinec 2015 - 14:54 | skaven | nech daju konecne dole cenu monitora MG279Q(aspon...

Zobrazit diskusi