Asus Xonar DX: má tedy EAX 5.0, nebo ne?
Před měsícem jsme vám představili zvukovou kartu Asus Xonar DX, u které se výrobce chlubil mimo jiné podporou rozhraní EAX 5.0. Přímo na webu Asusteku se pak hovoří o podpoře inovativní technologie DirectSound3D GX 2.0, skrze kterou je podporováno jak DirectSound rozhraní, tak právě EAX. Touto cestou tak má být na kartě podporováno EAX 3.0, 4.0 i 5.0. A v tu chvíli přichází s reakcí firma Creative Labs, tvůrce rozhraní EAX.
Dle nich fakt, že díky DS3D GX 2.0 lze na této zvukovce emulovat EAX 3.0, 4.0 i 5.0, v žádném případě neznamená, že má karta hardwarovou podporu pro EAX 5.0. Pouze umí systému nahlásit, že základní prvky tohoto rozhraní jsou podporovány, ale toto zkrátka nemá oporu v hardware karty a celá věc se odehrává na bázi emulace, tedy v softwaru. Mimo možnosti karty tak má být i schopnost v několika málo hrách, které vyšší EAX podporují, počítat současně 64 prostorových zvukových signálů, přestože Xonar DX umožní ve hře tyto 3D efekty zapnout.
Dále dodávají, že tak sice je teoreticky možné softwarově emulovat nové verze EAX, ale o výpočty se bude muset starat procesor, který zkrátka nemusí výkonově ustíhat počítat oněch až 128 současných zvuků s až 4 efekty na každém z nich. Ve výsledku tak sice (softwarová) podpora EAX 5.0 na Xonaru DX existuje, ale degradace výkonu v případě nestíhajícího procesoru se podepíše buď na kvalitě zvuku, nebo celkové plynulosti hry.