ATI hraje nefér vůči konkurenci i zákazníkům
Kapitoly článků
Nedávno vyšlé grafické karty ATI Radeon 8500 jsou důstojným soupeřem k GeForce3 kartám od nVidie. Každá firma má své mušky, ale na základě toho, co vám nyní přiblížím, si myslím, že u ATI jde o pořádné masařky. Posuďte sami.
Lidem z [H]ard|OCP se podařilo objevit velmi zajímavou vlastnost Radeon karet od ATI. Konkrétně jde o to, že drivery jsou optimalizované pro Quake III. Když prováděli sérii testů, vycházely jim dva druhy výsledků. V případě použití optimalizované části driverů právě pro Quake III byly výsledky přibližně o 10% lepší, než když se nepoužívaly optimalizované části driverů. Zajímavé bylo právě to, kdy se používá optimalizace pro Quake III v driverech Radeonu a kdy ne:
|
K tabulce je zapotřebí dodat ještě nějaký komentář. V kolonce EXE soubor jsou dvě hodnoty. "quake.exe" znamená, že byl použit zcela standardní Quake III. Naproti tomu "quack.exe" znamená, že byl exe soubor Quake III změněn tak, aby se jmenoval právě quack.exe (změna byla provedena programem quackifier.exe, protože jen přejmenování nedostačuje). V driverech Radeonu je k nalezení text "uake", což je část ze slova Quake. Když byly použity modifikované drivery, tak v nich byl tento text nahrazen textem "uack".
Jak je z tabulky patrné, jsou drivery Radeonu nastaveny tak, aby při detekci spuštěného Quake III používaly optimalizaci. V případě, že neběží Quake jako takový, tak optimalizace neběží, i když by někdy mohla. Optimalizace by se totiž stejně dobře mohla používat i v případě ostatních her, které jsou postaveny na engine Quake III.
Nyní je vhodné zmínit se, co vedlo ATI k optimalizaci driverů právě pro Quake III. Můžete si říci, že jde o slušnou firmu, která se stará o své hráče a připravila optimalizované drivery, díky kterým se zvedne výkon v Quake III o 10%. To je sice hezké, jenže proč potom ATI neumožní využít tyto optimalizované drivery využít i pro ostatní hry s Quake III enginem? Odpověď na tuto otázku je možná v druhém pohledu na věc. Pokud se někde testují grafické karty, tak mimo různých syntetických benchmarků se používá pro měření kvalit i Quake III. Dokonce to jde tak daleko, že si mnozí testeři nedělají starosti s nějakým důkladnějším testováním a prostě pouze testují na Quake III. A na tom se asi snaží ATI vydělat. V takovém testu je potom Radeon neférově zvýhodněn a vypadá to, že je lepší, než tomu skutečně je.
Podobná věc se stala už dříve. V dávných dobách :) se pro testy používaly převážně benchmarky od Ziff-Davisu (WinBench a podobně), takže se výrobci grafických karet rozhodli optimalizovat drivery pro ně, takže v nich vycházely karty lépe, než tomu bylo. Taktéž něco podobného udělal Matrox se svým TurboGL driverem, který přinášel (a stále přináší) větší výkon v 3D hrách založených na OpenGL.
Takže co je špatného na tom, co ATI dělá s ohledem na historii? Největší problém je asi v tom, jak to ATI prezentuje navenek. Matrox pri vydání TurboGL driverů všem dal jasně na srozuměnou, co dělají, k čemu jsou, v jakých hrách mají efekt atd. ATI naproti tomu nijak veřejně neinformovala o této optimalizaci (až na konkrétní otázku novinářů jsme se dozvěděli, že opravdu nějaké optimalizace pro Quake III v driverech jsou) a navíc z neznámého důvodu ji povolila pouze pro Quake III samotný a ne pro všechny hry postavené na stejném engine.
Diskuse ke článku ATI hraje nefér vůči konkurenci i zákazníkům