Diit.cz - Novinky a informace o hardware, software a internetu

Diskuse k Baterie nejsou zlaté, kousnutím neověříte pravost, ale baterii odpálíte [video]

Tenhle článek se hodí tak na stránky novinky.cz...

+1
-4
-1
Je komentář přínosný?

imho to dali schalne na patecni predvolebni odpoledne, kdy je mizerna navstevnost, pac maj lidi jiny starosti..

+1
+3
-1
Je komentář přínosný?

Ale nějaký zlato tam možná bude, čék nikdy neví, takže koušu...

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Budoucí kandidát na darwinovu cenu? Doufám že mu tu baterku dali alespoň zaplatit....

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

na darwinovu asi ťažko, na to sú, resp. boli iní frajeri
https://navratdoreality.cz/nebezpecna-selfie-3887.html#

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Však píšu budoucí kandidáti, zatím jim to nevyšlo...

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Nicméně se stále více nemůžu zbavit představy, co potom takový malý dítě, který do všeho leze a všechno rozmontovává na prvočinitele (taky jste to dělali...)
:(

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Gratuluji kupujicimu ze odhalil padelek, protoze spravne navrzena baterie nema explodovat timto zpusobem :) vrstva separatoru totiz nema plnit jen funkcni pozadavek, ale take bezpecnostni - levnejsi nahrazky nebo nespravna technologie pak konci takhle.

+1
-2
-1
Je komentář přínosný?

Proto samsungu hořely ty tenký mobily při ohybu před nějakým časem ty note 7, že tam měl padělky?
Jinak jako ironie dobrý.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Sám sis odpověděl a jistě vnímáš rozdíl mezi hořením/přehřátím a explozí

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Ve skutečnosti je to u baterií vždy jedno a to samé, akorát tomu lidi dojmologicky různě říkají. Jde o náhlý únik tepelné energie, vlivem zkratu, kterou baterie nemá jak vyzářit do okolí a tak vznikne dojem hoření (ale nehoří, reakce probíhá i pod vodou). Thermal runaway anglicky, nevím jestli je na to nějaký zavedený český terminus technicus.

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

K horeniu ale dochadza

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Spíše tam dochází vlivem vysoké teploty k exotermické rekaci. K hoření (klasickému spalování kyslíku) tam moc věcí není, ale pochoptelně vše v okolí co může hořet chytí a nebo alespoň dýmá.

On je to celkem komplexní proces na jednovětná zjednodušení.
https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S2405829716303464

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Tak pochopitelně, že ta rozžhavená baterie zapálí cokoliv hořlavého: PE obal baterky, nátěry, kabely a cokoliv jiného hořlavého v okolí (plasty jsou dnes všude). Velký plamen (puf) bývá vznícení přehřátých plynů elektrolytu vyfouknutých ven, ale zdrojem hoření a tepla je žhavá baterie a žhavá není kvůli ohni, ale kvůli zkratu. Důležité je, že proces "thermal runaway" se u Li-Ion nezastaví ani pod vodou, ale při chlazení v ledové vodě jde hodně zpomalit a tím snížit vývoj dýmu z přehřátí.

https://www.youtube.com/watch?v=JgFFVu7edXU

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Tak to je uz dost o slovickareni, dolezite je, ze vacsinou sa ten clanok zapali, kedze ano, logicky obsahuje aj obal a natlakovane plyny. :)

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Jistě. Mě šlo jen o to, že všechny ty projevy nejsou nic jiného než projevy přehřátí článku vlivem zkratu a následného úniku energie a rozžhavené věci na stovky stupňů Celsia obecně umí dělat divy. :-)

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Vzplanutí LiPOL je dvoufázový proces... První fáze je uvolnění energie, hoření reaktivního kovu atd. - tohle opravdu není úplně klasické "hoření", probíhá to i víceméně bez přístupu vzduchu atd., průběh je velmi rychlý (spíš výbuch).
Pak následuje už klasický požár, kdy jednak dohořívají zbytky baterie (plastové části atd.) a v horším případě něco v okolí, co bylo zapáleno.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

S tím souhlasím.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Být to v USA, tak je okamžitě žaluje, jak je možné, že baterie neobsahuje upozornění pro retardy, že ji člověk nemá kousat.

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

Na bateriích většinou nějaké upozornění je. Teď jsem se podíval na baterii, co mám u sebe a je tam uvedeno:
Potential for fire or burning. Do not disassemble, puncture, crush, heat, or burn.

+1
+6
-1
Je komentář přínosný?

Ale přiznejme si že ne "do not bite" a to některým prostě nedojde, hah.

+1
-2
-1
Je komentář přínosný?

možná při prokousnutí dostal menší ránu, tak jí rychle zahodil

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Proč jste do té baterie kousnul.
.
.
Já nevěděl že je to baterie, vypadalo to jako čokoláda ve staniolu!

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

Dávám tomu pár týdnů, než se z toho stane nová YT challenge, hned po kousání do kapslí na praní. Akorát video, kde to oběť (čti: blbec) nestihne vyndat z pusy, asi vidět nechci.

+1
+3
-1
Je komentář přínosný?

Málo kalorií a hodně energie, co víc si přát pro lidi v dietě? ;)

+1
+4
-1
Je komentář přínosný?

Ano, jiste tam mohl nejaky marketak napsat Energy Bar :) a pan mel holt hlad.
Ale marketaci jsou divnolidi.. kdyz si vzpomenu na baterie co nesou nazev "TrustFire" :)))

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Sice si tu řada lidí honí triko a snaží se dotyčného kandidovat na nějakou tu cenu za vysokou inteligenci ,ale to je nesmysl, problém totiž není ani tak na straně zákazníka jako na straně samotné technologie baterii, respektive toho kam to výrobci dotáhli. Již dnešní baterie jsou na mezi dielektrické pevnosti elektrolytů a již dnes je hustota energie v bateriích tak vysoká , že i nepatrné nechanické "žduchnutí" a trádá.
Na drvinovu cenu jsou naopak magoři kteří ne této technologii chtějí masově stavět auta. Předstvte si že takto nemáte malou 50 g baterku do mobilu, ale dvou metrákový aku pak v aute a místo kousnutí narazíte do na zem spadlé traverzy která se do toho aku paku napíchne . Tímto zdravím všechny ekomagory a příznivce slepé cesty elektromobilů.

+1
-5
-1
Je komentář přínosný?

Takuto znuosku kravin moze napisat len magor, co sa robi mudrejsim, nez v skutocnosti je.
Tak za 1. ten metrakovy (aj tazsi) akupack, ako uz z nazvu vyplyva, nie je jedna bateria, ale niekolko desiatok az stovak samostatnych clankov.
Za 2. nie su to cinske lacne neznackove Li-poly clanky, ale vacsinou velmi dosledne skonstruovane clanky typu 18650 alebo 2170 a v dosledku odlisnej konstrukcie a najme pouzitej chemie nemaju ani zdaleka taku tendenciu vytvarat takyto vybusny efekt, ako Li-Poly clanky.
Mimochodom, Li-Ion a Li-Poly su dve dost odlisne technologie a navyse Li-Poly nemaju ziadnu ochranu v podobe odolneho vonkajsieho obalu, ako 18650 ci 2170 a podobne. Do 18650 by si mohol kusat aj cely den, a nic by sa nestalo - okrem poskodeneho chrupu.
Za 3., clanky typu 18650 alebo 2170 vyrabane vylucne pre montaz do elektromobilov maju inu konstrukciu ako clanky tohoto typu pouzivane do notebookov alebo ine bezne pouzitie, prave kvoli tomu ze ich je spolu vela pri sebe. Inymi slovami - maju znizenu horlavost v pripade mechanickeho poskodenia, aby nevznikol lavinovy efekt. A to aj v pripade plochych clankov ktore sa montuju do Nissanov a pod.
Cely akupak je konstruovany tak, ze jeho bezpecnostne prvky v pripade mechanickeho poskodenia okamzite vyraduju prepojenia aby vplyvom skratu nedoslo k prehriatiu aj tych clankov, ktore poskodene neboli. A ak uz aj elektromobil hori, tak "vybuch" ci skor akesi "prskanie" clankov vplyvom namerneho tepla ani zdaleka nie je to, co sa deje v pripade lacnych cinskych Li-Poly, ako na tomto videu.

Pre zaujimavost, prave touto otazkou "co sa stane ak battery pack z elektromobilu celi fyzickemu poskodeniu, je prerazeny, jeden alebo viac clankov poskodenych" a pod., sa zaobera toto video. www.youtube.com/watch?v=c0IHNrW0QOA
Vysledok hovori sam za seba. Najme na zaver, ked jeden clanok je doslova rozsekany sekerou. Ziaden vybuch, plamene, dokonca ani dym... Smola, co?

V pripade vaznej nehody posadka daleko skor uhori v beznom spalovaku, nez v elektromobile. Cele litre benzinu sa zapalia v zlomku sekundy a casto nedavaju posadke vela sanci na utek. Velakrat trva dlhe sekundy, nez sa otrasena posadka z narazu spameta, zorientuje, a zacne konat nieco zmysluplne, aby sa z havarovaneho vraku dostala. A v pripade ak sa vznieti palivo, tak rozhoduju doslova zlomky sekund. Naproti tomu elektromobily maju vdaka akupacku vyrazne nizsie tazisko a su stabilnejsie na ceste a vdaka celkovo pevnejsej konstrukcii ochrania posadku nepomerne lepsie ako sucasne spalovaky. Kym elektromobil zacne horiet, (ak pocitame zdroj poziaru akupack ako ekvivalent horiaceho paliva v pripade spalovakov), trva to nepomerne dlhsie a to je prave cas, ktory dava posadke viac casu na unik. Aj pripadny poziar sa rozrasta pomalsie, nie je to "vybuch", ale pomale rozhorievanie.

Takze bolo by fajn nesirit nezmysly a paniku. Z hladiska bezpecnosti su auta s nadrzami na tekute alebo skvapalnene plynne palivo PODSTATNE nebezpecnejsie.

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

Auta na benzín bourají denně, ale na pěkné plameny a výbuchy jako v halyvůdských filmech jim musíte pomoct jako Bořiči mýtů několika rozbuškami, zápalnými šňůrami a volně loženými plastovými kanysty.
Aby nebylo mýlky, až na ten závěr, dávám +1 za obšírné vysvětlení bezpečnostních prvků akkupacků.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Nikde nepisem, ze bezne spalovaky vybuchuju ako na beziacom pase. Nevkladajte mi prosim do ust (klavesnice) slova alebo myslienky, ktore som nenapisal ani nezamyslal. Napisal som, ze AK sa uz nejaky automobil vdaka havarii vznieti (bez ohladu na to, ci ide o spalovak s nadrzou plnou benzinu alebo elektromobil s nabitym akupackom), tak daleko vacsiu sancu na prezitie ma posadka elektromobilu. Pretoze poziar akupaku je mnohonasobne menej pravdepodobnejsi (aj pri tazkom poskodeni) a navyse jeho horenie nie je take prudke, vybusne alebo znicujuce, ako ked sa vznieti nadrz benzinu. Je to najme dosledkom rozdelenia horlavych casti do tisicov malych komorok, ktore su navzajom od seba oddelene a izolovane. To iste by platilo aj v pripade bezneho auta, pokial by benzin bol rozdeleny do stovak (alebo tisicov) miniaturnych komor v nadrzi a priame prerazenie jednej alebo viacerych komorok a vznietenie ich obsahu by nemalo za nasledok vznietenie celeho obsahu. Je obrovsky rozdiel, ci sa vznieti niekolko ml alebo dl benzinu alebo 40-50 litrov. To hadam dava logiku, nie?

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Sorry, nikomu nic nevkládám, jestli to tak vyzněnlo. Jen poznamenávám, že u spalovacích motorů se na bezpečnosti palivové soustavy za ty roky vývoje docela dost udělalo a havárie se vznícením nebudou moc časté. Ale statistiky havárií, ať benzínů nebo elektro, se vznícením a následky jsem neviděl, neznám.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Vzhledem k tomu že má disertační práce byla na téma dielektrické pevnosti tekutých elektrolytů tak si troufnu tvrdit, že toho o bateriích vím zcela určitě více než vy a většina lidí na tomto fóru. Nevím zda se má vůbec cenu vyjadřovat k té služce blábolů a vyložených nesmyslů jste zde předvedl. Ale snad v bodech.
S několika desítkami až stovkami 18650 rozjedete možná autíčko na dálkové ovládání,ale rozhodně ne skutečné auto . Typický 18650 má 2.5Ah a tak jich na 35kWh potřebujete kolik? No odpovím za vás nejsou to ani desítky ani stovky :-).
Pro někoho kdo si přečetl v marketingových letácích cosi o Li-Ion a Li-Poly a cítí se povolán na základě svých znalostí ostatní poučovat asi nebudou následující řádky pochopitelné, ale proč to nezkusit. Bude to pro vás šok, ale ono jde o fyzikální podstatu, problém je totiž v fyzikální podstatě a ne technických detailech. Kupodivu výbuch chemické trhaviny, hoření i nabíjení je ve své podstatě oxidačně - redukční reakce , tohle pokud se dozvědí v Brulesli bude to pro ně neskutčný šok, ale je to tak. V případě hoření benzínu se jedná o jednosměrnou oxidaci uhlovodíkového skeletu molekul vzdušným kyslíkem, který přijímá odštěpené elektrony za vzniku CO2 a H2O. U baterií se jedná o vratnou oxidaci - odnětím elektronů ze záporné elektrody, elektrony pak prochází elektrickým obvodem a skončí redukcí materiálu kladné elektrody. Naopak nabíjení je "redukce" materiálu záporné elektrody a oxidace kladné elektrody elektrony z nabíječky. No a fyzika říká, že čím větší je hustota energie uložená v jednotce hmotnosti dané látky schopné oxidačně - redukční reakce tím snadněji a bouřlivěji se tako energie může uvolnit i když nechcete. ostatní jsou kecy v kleci o ničem.
Nevím čím to je, že pokaždé když dojdou argumenty tak lidé jako vy začnou zleptat cosi o čínských šmejdech. pro vaše info jednak například celá produkce Apple jsou v Číně a Číňany vyráběné podle vás šmejdy, to samé slavný Samsung Note 7, to byl tedy také čínský šmejd? Ne nebyl to byla prostě fyzikální realita, ke které muselo dříve nebo později dojit a bude k ní docházet dál.
Po planetě jezdí stovky milionů aut s nadržemi plnými kapalných uhlíkových paliv, technologie je odzkoušená praktický více než 100 lety zkušeností a i když z principu občas nějaké auto shoří tak je poměrně obtížné běžné auto a to i auto bez bůhví jakého servisu uvést do stavu, aby vybuchlo jako v americkém filmu, proč, jednoduché fyzikální principy a jednoduché konstrukční principy tomu dost úspěšně bráni. jedním z těch principů o kterých mluvím je třeba to že nikoho nenapadne při tankování benzín ohřívat, díky nevratnosti rekce nemusíme řešit složité chemické a fyzikální procesy jako u baterii při nabíjení¨. kupodivu když je řeč o bateriích tleskaji lidí v okamžiku když je někdo přesvědčuje o tom jak je rychlo nabíjení stovkami amper super a ohřívání celé nádrže s palivem není problém i když dané palivo již dávno po xtém procesu nabíjení nemá vlastnosti jaké mělo když bylo nové.
Abych to shrnul, problém je že se nějací pomatení pošuci v Bruseli a nevzdělanci bez technického vzdělání snaží uměle a direktivně tlačit technologii, která má spousty nikoliv technických ale principiálních problému, které se neřeší protože nemnoze řešení namaji a tlačí to silou viz prohlášení o zákazu splovacích motru atd.
Troufnu si tvrdit. Pokud při současných technologických možnostech nahradíte všechna osobní auta v ČR autičky na baterky, vynechme, ted , že na to není v ČR dostatek energie a ani na to neexistuje přenosová soustava. Tak během pár let budeme v situlaci, kdy požáry těchto aut při nabíjení nebo provozu budou na denním pořádku a jediné o čem můžeme vést diskuzi, zda bude více mrtvých při požárech nebo při úrazech elektřinou třeba při tom jak se na českých sídlištích lidé zapletou do prodlužovaček vedoucích k parkovištím, kde budou lidí nabíjet ten svůj elektro eko zázrak. Připomínám neřeším fakt, že již 20 elektro aut v paneláku odvaří rozvody pokud lidi začnou nabíjet ve stejný čas.
Možná jsme trochu odbočil, ale rozhodně méně než vy.
Pokud se vrátím k podstatě, bez toho abychom řešili fyzikální počtu dielektrické pevnosti tekutých elektrolytů nebo štěpení kovaletních vazeb. problém je, že i když mají současné akumulátory cca 20x nižší hustotu proti kapalným palivům tak již nyní jsou řádově problematičtější a nebezpečnější než ta platová nádrž s x litry PHM.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Dakujem za vycerpavajucu dizertacnu pracu, ale v tomto pripade ste uplne mimo. Ako sa hovori, pre stromy nevidite les. V pripade porovnatelnej havarie oboch typov automobilov s tazkym poskodenim palivovej nadrze (v pripade elektromobilu sa tym logicky mysli jeho akupak) je poziar akupaku mnohonasobne menej pravdepodobnejsi a navyse jeho horenie nie je take prudke, vybusne alebo znicujuce, ako ked sa vznieti nadrz benzinu. Je to najme dosledkom rozdelenia horlavych casti do tisicov malych komorok, ktore su navzajom od seba oddelene a izolovane. To iste by platilo aj v pripade bezneho auta, pokial by benzin bol rozdeleny do stovak (alebo tisicov) miniaturnych komor v nadrzi a priame prerazenie jednej alebo viacerych komorok a vznietenie ich obsahu by nemalo za nasledok vznietenie obsahu vsetkych ostatnych. Je obrovsky rozdiel, ci sa vznieti niekolko ml alebo dl benzinu alebo 40-50 litrov. Dava logiku ci nie, pan inzinier chemik?

K tomu poctu clankov. Napriklad 24kW akupack v Nissan Leafe ma 192 clankov, Tesla ich ma v 85kW verzii 7,104. To ale nemeni nic na tom, ze ste vykreslili situaciu s prerazenim akupacku uplne zle. Prerazit jeden 50gr clanok nie je problem a dajme tomu, ze sa vznieti s podobnym efektom, ako tento, do ktoreho tento cinan kusol (Aj ked dokaz z videa ktory som uviedol to vyvracia, ani priame prerazenie ci rozseknutie ziadny dramaticky efekt ci nebezpecne prehriatie nesposobilo). Co si ale nedokazem predstavit, je prerazenie tisicov clankov naraz sposobom "narazíte do na zem spadlé traverzy která se do toho aku paku napíchne". Takto znicite maximalne niekolko desiatok, alebo v najhorsom pripade niekolko stovak clankov. A ani to nezarucuje, ze sa vsetky vznietia.

K argumentu "Pokud při současných technologických možnostech nahradíte všechna osobní auta v ČR autičky na baterky" je uz takmer zbytocne reagovat, lebo nieco take je nerealne fantazirovanie. Elektromobilita sa rozvija postupne a neexistuje nieco take, ako popisujete, ze zrazu vsetci budu mat elektromobily a budu ich nabijat dnesnou verziou elektrickych rovodov. S tym, ako bude pribudat elektromobilov (pomaly a postupne) sa bude upravovat aj elektricka rozvodna siet. Je to logicka nevyhnutnost dopytu, tak tu nemalujte utopicke scenare, ako nam tu vyhoria rozvody, ci budeme zakopavat o predlzovacky.

Co sa tyka toho ze "pokaždé když dojdou argumenty tak lidé jako vy začnou zleptat cosi o čínských šmejdech ... celá produkce Apple jsou v Číně.. atd" tak k tomu mozem povedal len tolko, ze je obrovsky rozdiel, ci nejaky vyrobok, suciastku alebo diel (vratane baterii) vyraba cinska fabrika na zaklade sofistikovaneho navrhu a dlhodobeho testovania, alebo "identicky" vyrobok vyrobi ina fabrika o 20 km dalej, ale v tomto pripade z tych najlacnejsich materialov, komponentov a na zaklade dizajnu, ktory je len narychlo navrhnuty alebo okopirovany. A parametre oboch vyrobkov, aj ked na prvy pohlad identickych ci velmi podobnych, sa lisia ako den od noci. Snad chapete ten diametralny rozdiel aj v tomto, ze nie je cina ako cina. Samozrejme, aj baterie v Samsungoch alebo Apploch horeli, a je samozrejme, ze Li-Poly sucasnych konstrukcii budu horiet (alebo vybuchovat). Je mi vsak zahadou, preco sa teda nevznietil ani nevybuchol ten clanok 18650 z videa, ked ho prerazili sipom, alebo sekerou. Tvrdite, ze je to jedno, ci Li-Poly alebo Li-Ion. Ja tvrdim, ze to jedno nie je. Na tomto videu (a spuste inych) je dokaz, ze ten clanok (ktorych je niekolko tisic v celom packu) akosi zahadne nechcel horiet. Asi to bude nejaka konspiracia proti odporcom elektromobility. ;)

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Diserteční práce jsou od jistého data veřejné, prosil bych odkaz nebo přesný název ať se můžeme přesvědčit o vašich skutečných znalostech.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Já teda disertační práci nepsal, ale vím, že u Tesly Model S jsou používány např. 85kWh baterie, které obsahují celkem 7104 ks LiIon článků velikosti 18650 v 16 modulech zapojených v sérii. Každý modul obsahuje 6 skupin zapojených do série, přičemž každá skupina je složená ze 74 článků zapojených paralelně. Jak taková baterie vypadá, viz zde - https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/pics-info-inside-the-battery-pac...

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Ano, v Tesle jsou clanky 18650 a ne nake obycejne noutbukove na 2,5A, ale treba Panasonic/Sanyo dela takove i s proudem tusim 30A a to at mi nikdo nerika, ze se to poradne neohreje. Navic uz v tech Teslach par lidi uhorelo...
https://auto.idnes.cz/tesla-nizozemi-elektromobil-hasici-d6u-/automoto.a...
https://auto.hnonline.sk/588223-tesla-ma-problem-po-naraze-zhorel-uz-tre...

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

To je kec. Naopak např. vývoj dielektrik hodně pokročil. Stačí se podívat, jaké hodnoty kapacity máme v dnešní době na kapacitorech. Když to napíšu laicky, tak dnešní objemy kapacitorů jsou min. poloviční a to nemluvím o těch speciálních co slouží jako baterie a v objemu většího knoflíku máš na 5,5V kapacitu 1 Faradu :)

Jinak nechápu co má být "dielektrická pevnost elektrolytu". Mohlo by se to rozvést? (Narážím na to, že pokud je něco dielektrikum, očekáváme od toho, že to bude mít izolační vlastnosti)

+1
0
-1
Je komentář přínosný?
+1
-2
-1
Je komentář přínosný?

Pro psaní komentářů se, prosím, přihlaste nebo registrujte.