Diit.cz - Novinky a informace o hardware, software a internetu

Diskuse k Blíží se Opus 1.2, vyšla alfa verze

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Jedine FLAC. Miesto na HDD je skoro zadarmo, microSD karty do MP3 prehravaca prekonavaju 200GB tiez za prijatelne ceny, takze pre mna nema zmysel pouzivat cokolvek stratove.

+1
+4
-1
Je komentář přínosný?

Také mám dojem, že open source komunita jede stylem nahradit všechno co funguje jejich bazmeky. Na poli ztrátové komprese hudby už je rozhodnuto - a pro vylepšení je místo na trhu jen pro vylepšení na úrovni převratného vynálezu zvíci Nobelovy ceny.

Pár bajtů nikoho nezajímá, stejně jako "kvalita" 20 kb/s.

Přitom důvod, proč open source komunita projela Ogg Vorbis je technická nekvalita a nekvalita kódu pro přehrávání Ogg Vorbis (teprve až po mnoha letech napraveno, když výprask open source komunitě byl už masivní).

Stačí se podívat na historii. Zatímco mp3 byl výrazně kvalitativně vylepšen skrze lame a nový psychoakustický model. Všechny mp3 přehrávače vystačily s celočíselnou aritmetikou od počátku.

Ogg Vorbis na to jel ve velkém stylu. Kvalitativně posun neudělal. Od počátku jeho přehrávače vyžadovaly počítání s reálnými čísly, celá čísla jim nestačila. Navíc potřebný výkon pro přehrávání byl 3 x vyšší, než pro přehrávání mp3. Ale pravda, celá tato šaráda byla open source - a proto "byla lepší".

Ve výsledku to Ogg Vorbis zcela zaslouženě po všech stránkách projel na celé čáře, protože open source komunita nabídla v boji proti mp3 pouze technicky nekvalitní křáp - a to nekvalitní po všech stránkách. Zcela přirozeně v evoluci proto zvítězila jako masový základ mp3.

Zdá se, že si chtějí zopakovat prohru znovu s Opusem. Proč ne. Nějak mi celá open source komunita začíná připomínat aktivismus našich umělců, hlavlistů a pravdoláskařů, kteří mají také pokroucenou realitu. Stejně jako největší výhoda je, že můžeme přijímat imigranty a bojovat proti xenofobii, tak u hudebního kodeku bude největší výhodou, že je open source čimž se bojuje proti zlému ostatnímu software.

+1
-10
-1
Je komentář přínosný?

Jakozto vyvojare me zajima i to, ze $100M se zaplatilo na licencich za MP3 a o dalsi miliardy se nejaci sasci soudili. U OPUSu toto snad nehrozi.

Btw struktura poplatku nikdy neni ciste podle objemu, ale vzdy je tam nejaky vstupni poplatek, v radech tisicu $ rocne. Pro male vyvojare to je dost problem - ne kazdy ma zajem prodavat miliony kramu, ale to ty poskytovatele licenci zrovna nezajima.. bavi se jen s velkyma.

Doplnuji:
http://www.mp3licensing.com/royalty/hardware.html
$1.25 per unit, ale zaroven $15000 minimalne rocne

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

Neuvěřitelné, jakou snůšku nesmyslů může někdo napsat do jednoho příspěvku. Přezdívka v tomto případě mluví za vše :D Dej se na politiku chlape, tam se asi nejlíp hodíš, pomůžeš tím IT!

+1
+3
-1
Je komentář přínosný?

Slušností je používat v diskusi argumenty, nikoli prázdné floskule, to dělají politici.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Souhlasím, ale v tomhle případě je to tak jasné a počítal jsem s tím, že kdo chce, tak si může přečíst v této diskuzi další komentáře, kde je těch argumentů "neúrekom" :)

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Já akorát pořád nevím, jak mám HDD zapojit do telefonu. Nechce se mi tam vejít. Já bych to nechal na každýho, ať si používá, co mu vyhovuje. Drtivá většina lidí nepozná MP3 128kbps od originálu. Tak proč by měli používat flac s pětinásobným datovým tokem?

Mám doma na disku vše ve flacu, pokud jsem to tak sehnal. Ale pokud si to kopíruju do telefonu nebo autorádia, konvertuju to dnes na Opus, dřív jsem používal Ogg Vorbis.

+1
+3
-1
Je komentář přínosný?

Při streamování mi FLAC moc praktickej nepříjde... :o)

+1
+3
-1
Je komentář přínosný?

On se vlastne FLAC a Opus doplnuji. FLAC je archivacni bezztratovy format, ale proto je logicky nepouzitelny pro prenos s omezenou propustnosti linky a streamovani s nizkou latenci, kde je zase Opus naprosta spicka. Co vsechno Opus umi je hezky videt na http://opus-codec.org/static/comparison/quality.png a http://opus-codec.org/static/comparison/opus_comparison.png .

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

Poté, co open source komunita dostala výprask s Ogg Vorbis, pokouší se o masochisticky o výprask podruhé?

Normálního slyšího člověka nezajímají bitrates jako 20 kb/s. Alespoň jsem ještě neslyšel nikoho, kdo by v tom dobrovolně poslochal hudbu - pokud vůbec v takových bitrates se vůbec rozezná, že jde o hudbu.

Open source komunita dělá úplně stejnou chybu, jako u Ogg Vorbis. Chce předvést jako výhodu "kvalitu" na nízkých, naprosto neposlouchatelných bitrates, které nikoho fakticky nezajímají.

+1
-9
-1
Je komentář přínosný?

Nojo, jenze na 128kbps uz lepsi kvalitu udelat nejde - respektive, jde, ale na normalnich reproduktorech nebo sluchatkach to nepoznate. Open source vyvojari na audio aparaturu za 100k$ nemaji.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Nízké neposlouchatelné bitrates, se pochopitelně dnes primárně nevyužívají k poslechu hudby. Ale vzhledem k vysoké kvalitě zvuku pro hlas právě při nízkých bitrates se Opus využívá zejména v oblasti VoIP, dále u hlasových komunikátoru typu TeamSpeak, Discord najde OPUS své uplatnění, zejména pro jeho převažující výhody by design pro streaming oproti jiným kodekům.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Jakej výprask? Ví někdo o čem to mluví? Vorbis jen nad 128kbps až na výjimky týkající se LAME o mnoho kvalitnější než muzeální MP3. A konkurence Opusu je dneska AAC HE SBR.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Sebestředný kradeník cizích identit soudí dle sebe celý svět, ten si ale jde svou cestou nehledě na blábolení narcisů. Osobně běžně opus používám, protože mnohé teasery jsou v nižším rozlišení a sdělí, zda pořídit plné verze či nikoli. kromě toho zdaleka nejde pouze o hudbu, kde se opus dobře využije.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Já OPUS znám především z voice komunikačních programů (TeamSpeak, Discord apod.) tam mám dojem že tyhle nízké bitrate budou přínosné. Osobně moc nechápu proč se ho každý snaží naroubovat jako náhradu za MP3, tam mám pocit že snad ani nikdy cílen nebyl. Nebo se pletu?

+1
+6
-1
Je komentář přínosný?

Pletete. Protože Opus se snaží převálcovat celou řadu ztrátových kompresí, zdaleka nejenom mp3. Na druhé straně je mu jasné, že na mp3 nemá šanci, a tak to roztrubuje jen málo.

V zásadě Opus je omezen svým návrhem, nic více a nic méně. Většina ztrátových kompresí funguje na rozkladu skrze Fourierovu transformaci na frekvence. S důrazem na slovo většina. Opus udělal to, co některé jiné ztrátové komprese také - a to na nízkých frekvencích dělá lineární regresi, na vyšších frekvencích dělá Fourierův rozklad na frekvence.

Takže se Opus snaží všude troubit do světa, jak je dobrý na nízkých bitrates, kde už z principu jsou ořezané frekvence pod pár kHz, a jede se převážně na lineární regresi. To způsobuje, že marketinkově má menší velikost proti těm formátům, které i na nízkých frekvencích jedou na Fourierovi. To jsou ovšem víceméně zastaralé formáty.

Ovšem proti mp3, proti aac, apod. nemůže Opus postavit nic jiného, než že je "open source" - a tím veškeré "kvality" končí. On totiž Opus nic převratného nevymyslel, nezavedl, nedal. Je to jen stomilióntá implementace toho, co tu už dávno je. Navíc nekompatibilní s tím, co tu už dávno je.

Opus je jednoduše používán jako knihovna do proprietárních věcí, a tím to hasne. Časem Opus chcípne na nezájem stejně, jako všechny jnekvalitní věci, které jsou kvalitní jen proto, že jsou open source a tím to hasne.

+1
-5
-1
Je komentář přínosný?

Dekuju. Chtel jsem tu zrovna hodit dotaz v cem budou prinosy Opus proti AAC, protoze treba u filmu jedu u AAC na 256 kbps u 5.1 zvuku u videa a je to opravdu na hrane, kdyz si vezmu ze video, ktere uz je opravdu na hrane je v HEVC nejakych 850kbps, tak bych si predstavoval idealne jeste nizsi bitrate u zvukove stopy, ale asi chci nemozne a teda z tveho komentare vyplyva, ze nejake spolehani se na Opus je uplne mimo.

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

V americké národní lize jsou hráči, kteří pořád hrajou ten samý hokej. Přesto některý z nich dá za sezónu jeden gól, zatímco jiní jich nastřílí přes 50. Neboli když dva dělají totéž, není to totéž. Opus dělá to samý co MP3, AAC, Vorbis nebo MPC. Ale dělá to o kus líp než všichni ostatní.

Pokud Tě místo keců zajímají spíš tvrdý fakta, zde je výsledek slepýho poslechovýho testu: http://listening-test.coresv.net/results.htm

Tady najdeš, jak si vede Opus ve srovnání s ostatními formáty při různém bitrate: http://opus-codec.org/comparison/

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

Vytrubujete do světa nesmysly a děláte, že jste kvalitativní audio fajnšmekr. Ti nekecají a Opus vesele používají. Má jej v repech snad každá linuxová distribuce a tahá si jej kdejaký přehrávač, takže něco jako nezájem se může týkat tak vás a vašich keců.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

A jeje hodinu starej nick... a chová se jak malej Jarda... :o)

+1
+5
-1
Je komentář přínosný?

Tady se rozebírá, jak Opus nestačí na mp3 v hudbě - to je možné, nevím. Ale není hlavní použití Opusu ve Webm, jehož hlavní výhodou je svobodná licence? Myslím, že od streamovaného videa koťat z Youtube nikdo nevyžaduje kvalitu jako v kině (ostatně, než by se málo komprimované video načetlo, tak už by z nich byly kočky).
Na www.mpegla.com/main/programs/HEVC/Pages/FAQ.aspx píšou, že k H.265 si kde kdo může nárokovat další patenty. Bez webm v záloze by Googlové byli ve špatné pozici. "Q: Are all HEVC essential patents included?
A: No assurance is or can be made that the License includes every essential patent. The purpose of the License is to offer a convenient licensing alternative to everyone on the same terms and to include as much essential intellectual property as possible for their convenience. Participation in the License is voluntary on the part of essential patent holders, however."
Rád se nechám poučit o smyslu Opusu, vesmíru a vůbec.

+1
+4
-1
Je komentář přínosný?

Asi tak, pokud hodlám pustit do světa cokoliv, bez nároku na výdělek a zároveň se nechci klepat, který že vlastník nějakýho obskurního patentu si na mě smlsne, je to ideální volba...

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

> H.265 si kde kdo může nárokovat další patenty

Nejen ze muze, to se fakticky deje - jsou (AFAIK) dva patentove pooly na HEVC, ktere vybiraji vypa^Wpoplatky nezavisle na sobe. Viz:

http://www.streaminglearningcenter.com/blogs/current-status-of-hevc-roya...

Prave tyhle patentovy sr**ky jsou duvod, proc Google, Netflix a dalsi daly hlavy dokopy a zacali makat na vlastnim kodeku - muzes mit jakkoliv uzasnej kodek, kdyz ti muze kdokoliv kdykoliv prijit a chtit po tobe prachy za nahodny patent, tak si s tim muzes vis co...

> Opusu ve Webm, jehož hlavní výhodou je svobodná licence

Nejen. Krome licence Opus je pokrytej nekolika patenty, ktere jejich vlastnici poskytli Opusu:

Opus has a freely available specification, a BSD-licensed, high-quality reference encoder and decoder, and protective, royalty-free licenses for the required patents

+1
+3
-1
Je komentář přínosný?

testoval som, ale ostavam na FLAC pre pocuvanie hudby.
Mam par albumov a aj prehravac (Phillips) mi chrume FLAC.
Pre porovnanie asi najlepsie posluchovo vychadza stratovy mp3 pre ostatnymi, AAC, mozno wma a ogg.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Přikláním se k názoru některých diskutujících. Koho zajímá kvalita 20kb/s?

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Slysel si uz nekdy o mobilnim telefonu nebo programu Skype? Tak presne tam te 20kbit/s a Opus opravdu hodne zajimaji. Pokud mas jako zdroj audia neco bezztratoveho, tak te dokonce velmi zajima i u takovym drobnosti jako je YouTube.

+1
+3
-1
Je komentář přínosný?

mobilní telefon má vlastní kódování velmi úzkého spektra kmitočtu... tuším 800kHz až 3000kHz.
Skype je díky MS sračka a je v úpadku až se na něj úplně zapomene a pak si dám kafíčko.
A youtube je sice hezký kanál, ale že bych na tom ujížděl fakt ne děkuji.
Co tam máte dál? Nějaký hry? DTS audio?

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

> 800kHz až 3000kHz

Jestli se ti podari tohle spektrum rozumne zakodovat do 20kbit/s, myslim ze Nobelovka te nemine (ale asi ti bude k nicemu, protoze vesmir hned pote imploduje).

+1
+5
-1
Je komentář přínosný?

Však má v ikoně Genius :) Konečně by šla zas Nobelovka do Česka, takže tak. Napadá mně, co když to bude 20kbitů/s qubitů posílaných optikou? :D Myslím qubit/žádný qubit a tak dál danou rychlostí.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Onen Skype byl nejspíš uveden jako příklad celého souboru využití, kterým je tzv. VoIP (oněch například 20 kbps). Doplň si vzdělání: http://cs.wikipedia.org/wiki/VoIP

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Existuje nemale mnozstvi lidi, ktere zajima i kvalita zhruba 1400 bitu/s. Takze svy chytrolinske reci si laskave schovej na temy, o kterych vis vic nez prt.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Například já poslouchám rádio přes mobil poměrně často a nízký bitrate skoro nežere FUP. Na poslouchání mluveného slova nebo muziky v roli křoví je to ideální. Zatímco na nějakýho Šostakoviče si na D-DUR rád pustím ogg stream 320 kbit (FLAC stream pokud vím není), samozřejmě v tomto případě už přes wifi...

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Jistý nově registrovaný troll s přezdívkou zkomoleniny Trumpa zde panikaří a plácá hlouposti. Pokusím se uvést na pravou míru mé poznatky o tomto audioformátu a implementace libopus.

1) Jakýkoli ztrátový formát není samozřejmě myšlený jako náhrada za bezeztrátový (FLAC...).

2) Ztrátová komprese se zásadně porovnává tak, že je lepší ten, který při stejné velikosti docílí vyšší věrnosti, nebo při stejné věrnosti má menší velikost. Z tohoto pohledu je pro drtivou většinu situací libopus nejkvalitnější ztrátový audiokodek současnosti. Věrnost můžeme porovnávat různými objektivními metrikami, nebo lépe poslechovými testy (viz link od JeCh výše).

3) Sekundárně můžeme samozřejmě hodnotit i výkonovou náročnost na kompresi/dekompresi, ale troufám si tvrdit, že ani jedno není u žádného audioformátu dnes problém, na rozdíl od videa.

4) Primární výhoda opusu není to, že je open-source, ale to, že je royalty-free (což neplatí pro MP3 ani AAC). Nejde zde samozřejmě o koncové uživatele.

5) Opus je zároveň asi nejuniverzálnějším audio formátem - od nízkolatenčních VOIP aplikací, až po multikanálové audiostopy (až 255).

6) MP3 nikdo nezpochybňuje, byl to první a dlouho skoro jediný (kdo dnes vzpomene na VQF...) formát s použitelnou kompresí 1:10 oproti CD. Navíc LAME implementace kodeku je skutečně špičková. Na druhou stranu má nepřekonatelná omezení, které ho z mnoha aplikací vyřazují (max. 2 kanály, velká latence, není royalty-free)

7) Opus je stabilní součástí nejrozšířenějšího frameworku (libav z ffmpegu), uvažuje se o něm jako hlavní audiokodek pro budoucí WebM video (párované s AV1). A i hardwaroví výrobci ho zjevně vítají. Například před rokem jím začal nahrazovat AXIS u špičkových kamer původní AAC.

Takže zkrátka o budoucnost Opusu bych se nebál. Nic moc lepšího není. Doporučuji si ho vyzkoušet. Libopus je už vyzrálý a spolehlivý. Nicméně je samozřejmě nesmysl, převádět si své stávající domácí sbírky z MP3 do Opusu, tím moc nezískáte. :-)

+1
+11
-1
Je komentář přínosný?

Dobra tedy, ja tomuhle nerozumim, ale zajima me prakticka stranka veci:
1. Podporuje Opus VLC, Mplayer, Handbrake?
2. Ulozim Opus do mkv kontejneru?
3. Kdyz u siroce podporovaneho AAC umim bitrate 5.1 nastavit na 256kbps, kolik pri stejne kvalite udelam na Opusu?

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

1. VLC i Mplayer samozřejmě ano, Handbrake ne. Ale třeba MeGUI ano. Samozřejmě není problém zvukovou stopu zpracovat zvlášť a zmuxovat s videem v mkvtoolnixu.

2. Samozřejmě, MKV má podporu Opusu už skoro 4 roky.

3. 256 kbps pro AAC v 5.1 je už možná maličko málo. Podle Wiki by transparence u AAC měla být kolem 320 kbps. Sám tohle posoudit nedokážu. Opus má implicitní nastavení pro 5.1/48kHz právě také ~320 kbps, což generuje ve výsledku podle mých testů 260 - 350 kbps (díky VBR, záleží na složitosti stopy). Nicméně posun oproti kvalitnímu AAC (QAAC kodek) bude u tohoto typu stop minimální.

+1
+4
-1
Je komentář přínosný?

Dekuju.

Ano, 256 kbps je na 5.1 na hrane, ale u neceho to staci, tech 320 kbps je optimalni pro vetsinu 5.1 zvuku.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Asi tak. Mimochodem: "Opus - codec designed for interactive speech and audio transmission over the Internet". Takže kladivem na trolly :)

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

smazat

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Pro psaní komentářů se, prosím, přihlaste nebo registrujte.