Boris Vorontsov: Nvidia neříká pravdu, GeForce GTX 970 poslední 0,5GB nepoužívá
Boris Vorontsov, pokud je vám toto jméno neznámé, je vývojář, který připravuje modifikace různých her - především TES Skyrim, TES Oblivion, GTA, Deus Ex, Fallout a dalších. V poslední době se začal angažovat i v kauze GeForce GTX 970 odhalením svých zjištění. Na základě vlastních testů totiž dospěl k závěru, že ani vysvětlení, kterým se Nvidia snažila popsat fungování paměti na GeForce GTX 970, není pravdivé.
Ke 4GB paměti na 256bit sběrnici je v důsledku limitací ze strany paměťového řadiče (neaktivní spoje v důsledku deaktivované části cache a ROP jednotek) přistupováno jako k 3,5GB úseku připojenému 224bit sběrnicí a 0,5GB úseku připojenému 32bit sběrnicí. Podle Nvidie je primárně využíván větší úsek, k němuž je rychlejší přístup a teprve po zaplnění těch 3,5 GB je využita 0,5GB část na pomalejší 32bit části sběrnice.
To však podle Vorontsova není pravda. Jím provedené testy ukazují, že po vyčerpání 3,5GB části je využívána operační paměť. Proč by to Nvidia měla dělat? Inu proto, že to může být výhodnější než využít onu zbývající 0,5GB část.
Datová propustnost přes 32bit sběrnici k oněm 512 MB (32 GB/s) je prakticky stejná jako datová propustnost PCIe 3.0 ×16 sběrnice (28 GB/s celkem pro čtení i zápis). Pokud to budeme brát jako dilema, tedy zda data ukládat do oněch 512MB nebo do RAM a přistupovat k nim přes PCIe, vyhrává to na plné čáře PCIe z jednoho prostého důvodu: Zatímco při přístupu do RAM přes PCIe je zároveň možné přistupovat k hlavní 3,5GB části paměti (celkem 196 + 28 = 224 GB/s), tak při využití těch 512 MB není možné přistupovat k hlavní 3,5GB části paměti (celkem 0 + 32 = 32 GB/s).
Nenajde-li někdo v této teorii díru, bude to znamenat, že GeForce GTX 970 nejen není schopná nabídnout uváděnou přenosovou rychlost 224 GB/s, ale že celé 4 GB paměti nelze využít - ani pomalu, ale vůbec.