Canon překvapil novou řadou kamero-zrcadlovek EOS C300
Až doposud Canon u svých zrcadlovek pouze rozšiřoval schopnosti o základní (či uživatelskou) podporu záznamu videa (byť například s EOS 5D-II byla natočena jedna z epizod seriálu Dr. House). Zřejmě někoho z fotografické divize napadlo, že už vlastně se svými produkty nejsou technologicky příliš daleko od profesionálního low-endu, který ale začíná na cenách zhruba 10× vyšších, a tak se firma chytila příležitosti a výsledkem je zbrusu nová řada Cinema EOS System.
Prozatím jsme se dozvěděli o trojici těl, která do ní budou spadat: EOS C300 (bajonet Canon EF), EOS C300 PL (standardní kamerový PL bajonet) a aparát pro záznam 4K videa se zatím nespecifikovaným názvem (rovněž ale z řady C).
Na variantě s EF bajonetem lze samozřejmě používat optiku ze současného portfolia Canonu, ale stejně tak vzniká prostor pro alternativní výrobce (například Tokina, Sigma, Tamron a podobně). EOS C300 rovněž může udělat radost společnosti Zeiss, která nabízí mnoho řad optiky pro profesionální kamery, z nichž „low-end“ v podobě řady Compact Primes a LightWeight Zooms dodává od loňského dubna právě i v bajonetu Canon.
Trochu menší radost bude mít Zeiss z řady EOS C300 PL, pro kterou Canon chystá i vlastní optiku s PL bajonetem (jeden z objektivů vidíte výše). Jak je patrné, snaží se Canon oslovit hlavně mobilitou - nízkými rozměry a hmotností. Kromě standardního PL bajonetu nese tělo i standardní konektory, takže jej kameraman může používat s výbavou, kterou již má k ostatním kamerám. Na druhou stranu je to v podstatě nutnost, tento segment je mnohem konzervativnější než uživatelé konzumních zrcadlovek, takže by pokus o vytvoření nového systému, který by byl uzavřený sám pro sebe, velmi pravděpodobně nevyšel.
Kromě bajonetu pro objektiv jsou obě těla totožná. Zakládají na Super 35 snímači o rozlišení 8,29 megapixelu (CMOS), který má být vhodný pro digitální videozáznam (očekáváme, že důraz bude kladený hlavně na dynamický rozsah a prevenci tearingu - lámání obrazu). Nativním rozlišením je full-HD formát 1920×1080, přičemž toto rozlišení je snímačem čteno pro každou (RGB) složku. Předpokládáme tedy bayerovu masku, kde v každé matici 2×2 pixelů je jedna hodnota modrá, jedna červená a dvě zelené, které zřejmě budou zprůměrovány do jedné výstupní. Ve výsledku tedy ze senzoru o rozlišení 8,29 MPix vycházejí tři barevné kanály (každý) o rozlišení 2,07 MPix.
Framerate je možné volit mezi režimy 59.41i, 50.00i, 29.97p, 25.00p, 23.98p a 24.00p. Výstup je komprimovaný kodekem MPEG2 (MPEG2 422@HL 4:2:2 pro prevenci degradace barevného rozlišení) do datového toku 50 Mbps. Pro fotografy-uživatele možná bude překvapením, že tento systém využívá výhradně manuálního ostření a nastavení expozice, auto-focus se nekoná.
Canon 4K „kamerofoťák“
Poslední model, o kterém se zatím neví prakticky nic, je výše vyobrazená videozrcadlovka určená pro záznam 4K videa. Stavět by měla na full-frame snímači, zmíněna byla podpora formátu 24P (tedy 24 FPS) a komprese motion-JPEG.
Na závěr tu máme menší odbočku. Už jsme zmínili, že několik řad optiky k profesionálním kamerám nabízí společnost Zeiss. V loňském roce uvedla kompletní set objektivů pevných ohnisek z řady Compact Primes pro EF bajonet a základní LightWeight Zoom LWZ.2 Vario-Sonnar 15,5-45 mm / T2.6. Parametrově blízký je nový Canon 14,5-60 mm / T2.6, který Canon doplní ještě o 30-300 mm / T2.95-3.7. Z pevných ohnisek zatím Canon nabídne 24mm, 50mm a 85mm, která jsou také provedením blízká modelům Zeissu:
…a pro srovnání stávající portfolio Zeissu (modely dostupné pro Canon EF bajonet):
Na fotografiích zpravidla vypadají tyto objektivy jako titěrné hračky, ale v praxi jsou několikanásobně větší, než jejich ekvivalenty určené pro fotografii:
objektiv z řady Zeiss Compact Prime
- zdroj: EOSHD.com -
Jak jsme již zmínili, patří tyto produkty do nejnižší cenové kategorie (prioritou je cena a mobilita) a právě podobnost s těmito řadami napovídá, jakým směrem se se svým systémem ubírá Canon. Aby bylo jasné, proč jsou objektivy o délce čtvrt metru nebo hmotnosti kolem 1,5 kg nazývány kompaktními nebo lehkými, museli bychom se podívat do vyšších produktových řad, jakými jsou například Master Primes, Master Macro, Master Zoom nebo DigiPrimes. Například takový Master Prime 135 mm / T1.3 dosahuje hmotnosti 4 kg (při délce 262 mm), případně Master Zoom 16.5 - 110 mm / T2.6 pak váží téměř 13 kilogramů. To už je ale vyšší dívčí, na kterou se prozatím Canon se systémem EOS nechystá - už současný krok do konzervativnějšího světa profesionálního videa není tak úplně bez rizika a bude zajímavé sledovat, jak se s ním výrobce popere.