Diit.cz - Novinky a informace o hardware, software a internetu

Diskuse k CES 2014: Dolby Vision, nová technologie pro lepší obraz na HDTV

Mno a není to jen blbý zesvětlení? Když jsem na mým monitoru (Nec IPS) zvolil sRGB, tak jediný, co to udělalo, byl jas na maximum :D

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Jas ne, kontrast. Teda, nevim, co ti udelal tvuj monitor (taky mi sRGB nepripada dvakrat prirozene), ale myslenka je, ze by monitor mel zobrazovat vetsi rozdil mezi cernou a bilou. Ovsem osobne myslim, ze kalibrace je k nicemu at uz kalibrujes k jakemukoliv standardu, pokud se nezvetsi pocet barev.

+1
-2
-1
Je komentář přínosný?

jen tak ze srandy jsem dal pouze v "blbém" prohlížeči úpravu kontrasu jasu a Gamy na Auto a mrknite jak to dopadlo: http://alphaa65.sweb.cz/flowerfieldEditAuto.jpg

Nejspíš to (jas, konrats i gamu) někdo manipulativne vše jen mírně stáhl... Marketing, no ;-)

+1
-6
-1
Je komentář přínosný?

Tak to mi přijde celkem logické a pochopitelné, jinak se moc na běžném monitoru ten rozdíl znázornit nedá.

+1
+9
-1
Je komentář přínosný?

No taky nevim, jestli současný zařízení jsou s to nějakej výrazně širší gammut pojmout...
Každopádně něco jako 36bit barvy jsou už i u bluraye. Tak jestli tohle je jen pro televizní vysílání tak sice dobrej pokus, ale stejně to tam dřív narazí na bandwidth limity...

+1
+5
-1
Je komentář přínosný?

Neplette sem prosim bitovou hloubku, ktera je u dnesnich zobrazovadel 6 az 8 bitu. Bezne LCD ktere o sobe rikaji ze umi 10bit jsou jen virtualnich 10 bit - dela se to pres FRC/dithering. Bud to tedy blika nebo sumi nebo oboje :)

To, ze trasa umi vice (10/12 = 30/36b u HDMI) je prakticky k nicemu, protoze kodek pouzivany na BR umi vzdy jen 8 bit barvy. Proste consumer shit.

V profesionalni technice (televize) se pak pouziva 10 bit a kodeky ktere umi 10-12bit jsou k nalezeni jen vyjimecne.. a prinasi casto dalsi nulu na cenovce.

Zpet ke gamutu - dnesni zobrazovadla by to mohli umet - mame wide gamut LCD, ale problem je, ze dnesni SD i HD obsah je vytvaren dle specifikaci ktere nevycnivaji ze standardniho gamutu... zacina se to menit az u 4K, kde rec.2020 / BT.2020 definuje gamut snad vetsi nez je dnes mozno vyrobit na LCD - zrejme preferovali / ocekavali tvurci standardu ze OLED se masove rozsiri... coz se ale nestalo a vyrobci televizi zacali chrlit levne i drazsi televize bez podpory tohoto gamutu. Ve vysledku tim ale jen deformuji trh, pripadne pocitaji s tim, ze az opravdu 4K prijde, prijde i rec.2020 obsah a pak lidi nakoupi novy hardware....

Vetsi gamut neni tedy o prenosove kapacite, bitratu, bitove hloubce.. je to jen o tom, ze zelena je zelenejsi a ruzova ruzovejsi :) A hlavne o tom, aby ty barvy sedeli tak, jak si tvurci predstavuji...

+1
-4
-1
Je komentář přínosný?

Je pravda, ze ty gamuty se lisi v umisteni cervene barvy, ale hlavni rozdil je v te zelene. Nicmene, pokud se zelena posune ale porad bude mit jen 255 urovni, tak to zase prinese skokovejsi barevne prechody. Tech vic bitu by to vazne chtelo.

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

To jo, u tech predeslych ten rozdil v gamutu nebyl tak drastickej... ale pro rec.2020 se definuje 10 nebo 12 bitu. Z toho 1 bit je prave jen vykryti natahleho gamutu a 1 az 3 bity maji pak az nejaky prakticky prinos :)

+1
-4
-1
Je komentář přínosný?

Jak jsem pochopil, tak oni ty další bity používají na lokální regulaci podsvícení. A že podsvícení používají opravdu pořádné — nějaký ten jejich starší prototyp měl max. jas asi 4000 cd/m².

+1
-2
-1
Je komentář přínosný?

Je se jen modlim aby tlak vyrobcu televizi nezpusobil vypusteni BT.2020. Uz aby jsme tu meli pouzitelnej x265 encoder s podporou 10bit na kanal a BT.2020. Zatim to nastesti vypada dobre, protoze podle roadmapy uz +- chodi Main 10 profil.

Do budoucna by nam mohla BT.2020 vyresit problem s barevnym prostorem na i na PC/Mobilech, kde by se proste pouzivalo 10/12bit RGB a prave berevnej prostor z BT.2020.

Mimochodem neni technicky problem, aby se prozatim dohodlo, ze se UHD obsah bude distribuovat v BT.2020, ale jen s vyuzitim barevnyho prostoru sRGB/BT.709 dokud na to nebude fyzicky pripravena zobrazovaci technika.

+1
+3
-1
Je komentář přínosný?

Ja se bojim ze z toho vypusti 120Hz, resp. ze 120hz prijde spis ve FHD, nez ve 4K a podobne namixovane kombinace... to bude totalni peklo (stejne tak jako je peklo vysilani v 720p... to opravdu neni HD i kdyz si to kabelovky a satelity mysli)

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Může se distribuovat rovnou s využitím plného barevného prostoru BT.2020, jen bude nouze o takový materiál. Stejně všechny přehrávače budou muset umět konvertovat mezi jednotlivými prostory, tak jako to musí dělat ty současné.

+1
+4
-1
Je komentář přínosný?

Vazne tohle umozni, aby me oblibene anime vypadalo realneji? :-)

Nebo budou realnejsi lens flare u StarTreku? :-)

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

No zajímavý, jen není jasné z článku, jestli to bude fungovat na klasické dnešní TV, (čili upravený bude záznam) a nebo si budu muset koupit speciální TV. Jak to je?

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Soucasti vysilani je vzdy color science... proste PAL pocita s nejakyma barvama, digitalni SD (DVD) s BT.601, pak HD s BT.709 a UHD s BT.2020. Takze v pripade ze budete mit UHD STB na DVB-T2 vysilani pobezi v BT.2020 a provede se konverze do BT.709 pokud mate pripojenou po HDMI dnesni FHD televizi. Nastesti v broadcastu jsou barvy krasne definovane... na rozdil napr. od foto/kino sveta na PC, kde se vse musi extra ladit at to spolu funguje.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Přesně tak. V TV v tom bordel nikdy nebyl a není (až na jisté přechodné období NTSC). Takže mi přijde, že Dolby chce jen vybírat peníze za to, co je jinak definováno běžnými standardy.

+1
-3
-1
Je komentář přínosný?

Dolby chce vyuzit situace na trhu kdy vyrobci chrli UHD televize bez podpory BT.2020 - oficialniho UHD standardu. Tato specifikace totiz rika: 120 Hz, 10 nebo 12 bit, az 4:4:4 a gamut jak "prase" :) Mozna jdou jen po te casti gamutove ted..

+1
+3
-1
Je komentář přínosný?

A neni to spis tak, ze Dolby ma jen lepsi (a normalizovane) algoritmy pro prevod mezi temi standardy?

+1
-4
-1
Je komentář přínosný?

Jaké lepší algoritmy? Pro převod mezi soustavami si vystačím s gama korekcí a soustavou lineárních rovnic. Na tom není co vymýšlet, to přímo vyplývá z kolorimetrie.

+1
+3
-1
Je komentář přínosný?

to ale neznamená, že to Dolby nebude umět náležitě okecat a hlavně draze prodat :-)))

+1
+3
-1
Je komentář přínosný?

Pokud to maji podporovat vyrobci, tak to muze znamenat optimalizace podle ciloveho zarizeni. Co je na tom nejasneho? Mimochodem, Dolby Prologic je taky "jenom":
L = LF + 1/2C + R
R = RF + 1/2C - R
A jak jsme byli vsichni radi, ze jsme si uzivali prostoroveho zvuku 4.0 (4.1) ve stereo vysilani. Tedy aspon ti, co na to meli aparaturu.
Ja to chapu tak, ze to bude nejaka kvantifikace vlastnosti prehravaciho zarizeni, ktere DD Vision vyuzije k maximalne presnemu zobrazeni zdrojoveho materialu.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Aha, tak jsem si o tom neco precetl a cely trik je v tom, ze to prekracuje ty standardy, o kterych tu pisete. Jinymy slovy, DD Vision je jiny zpusob kodovani barev v signalu tak, aby vypadaly vice realisticky. Tzn. nejspis se jedna o nejake chytrejsi rozlozeni sirky pasma pro barvy, mozna i jas a kontrast. Pricemz hlavni prinos muze byt treba v tom, ze stara zarizeni (nebo nevybavena DD Vision) to porad prehraji OK - moje spekulace.

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Pro psaní komentářů se, prosím, přihlaste nebo registrujte.