Diit.cz - Novinky a informace o hardware, software a internetu

Chlazení Playstation 5 je nečekaně tiché

Společnost Sony zapůjčila několika japonským redakcím chystanou herní konzoli Playstation 5 a nechala je zveřejnit první dojmy. Po čtvrté generaci byla největším překvapením (ne)hlučnost chlazení…

Pokud bychom se vrátili v čase do doby uvedení herní konzole Playstation 4, především výkonnější verze Playstation 4 PRO, a pročetli si recenze, opakovaně bychom narazili na připomínky ke hlučnosti chlazení. Výtky neměly všechny redakce, některé možná situaci braly tak, že posun výkonu je mnohem zásadnější než zvýšení hlučnosti. Rozhodně lze ale konstatovat, že Playstation 4 PRO nebyla považována za tichou.

O to více překvapuje, že v případě Playstation 5 se první japonští redaktoři, kteří si s herní konzolí mohli pohrát, uvádějí nejen, že je tichá, ale že je sotva slyšet, že se ventilátor točí. Pro herní obývákové řešení jde o skvělou zpráva - zajímavé je to ale i z technologického hlediska. SoC / APU této konzole totiž integruje 8 jader Zen 2 (řekněme TDP 65 wattů) a 2304 stream-procesorů RDNA2 na „šokézních“ až 2,23 GHz. Připomeňme, že Radeon RX 5700 se stejným počtem stream-procesorů a stejným (či podobným) výrobním procesem dosahuje až 1,73 GHz při TDP 180 wattů.

Přepočteme-li s koeficientem energetické efektivity RDNA/RDNA2 1,5× s ohledem na dané frekvence TDP grafického jádra Playstation 5, dostaneme se na orientačních 155 wattů, což je s 65 watty procesoru kolem 220 wattů (TDP pravděpodobně bude nižší, např. u APU pro PC se TDP procesorové a TDP grafické části nesčítá, ale obě sdílejí limit zhruba odpovídající vyšší z obou hodnot). Pár desítek wattů mají samozřejmě také ostatní komponenty. Přesto se zdá, že snížení hlučnosti nebude stát jen na kvalitnějším chladiči (při rozměrech konzole jsou možnosti chlazení zásadně omezenější než u standardního herního PC), ale vliv bude mít i snížení spotřeby centrálního SoC. Konzole Playstation 4 Pro měla celkovou uvedenou spotřebu 310 wattů.

Druhé pozitivní překvapení, které testující redakce uvedly, byl velmi krátký čas spouštění her. To jde na vrub kombinace velmi rychlého úložiště a obvodů pro rychlejší práci s daty (komprese) na úrovni SoC. Příznivé hodnocení si odnesl i herní ovladač DualSense.

Vydání herní konzole Playstation 5 se chystá zhruba na polovinu listopadu. V Severní Americe, Austrálii, Japonsku a Koreji odstartují prodeje 12. listopadu. Zbytek světa (což jsme i my) si týden počká a nakoupí nejdříve 19. listopadu.

Zdroje: 

Diskuse ke článku Chlazení Playstation 5 je nečekaně tiché

Pátek, 9 Říjen 2020 - 18:27 | Artael | Já hledal jinde, ale tohle vypadá taky skvěle....
Pátek, 9 Říjen 2020 - 18:26 | Spirit_pcf | Cantony mam 3 a pol roka, nie su sice z rady...
Pátek, 9 Říjen 2020 - 14:09 | Artael | Mně se líbila produkce Quadralu, ale když jsem...
Pátek, 9 Říjen 2020 - 13:59 | Artael | Před těmi 5 a více lety byl hi-end HD800 nebo od...
Pátek, 9 Říjen 2020 - 12:46 | Spirit_pcf | Co sa bedni tyka, pouzivam ku PC Behringer B2031P...
Pátek, 9 Říjen 2020 - 12:46 | Spirit_pcf | HD800 tiez nie je zla volba, mal som ich jednu...
Pátek, 9 Říjen 2020 - 12:28 | Saskardin | Pekná diskusia, páni. Ja som skôr fanúšik...
Středa, 7 Říjen 2020 - 20:17 | Libor Míšek | Že. No proto jsem psal že mě zajímala spotřeba. A...
Středa, 7 Říjen 2020 - 15:27 | Artael | Já to vidím s bednama spíš na bazar něčeho...
Středa, 7 Říjen 2020 - 14:43 | Spirit_pcf | So vsetkym naprosty suhlas. Inak tiez sa drzim v...

Zobrazit diskusi