Móda tabletů končí, čínští výrobci pokládají trh za nasycený
Zda jsou menší tablety ergonomické nebo zda mají smysl totiž bylo vedlejší, protože tablety jako takové byly „in“, zákazníci je prostě chtěli a vznikla tak poptávka. Protože ji velké západní značky nechtěly (nebo nebyly schopné) pokrýt, ucítili příležitost čínští výrobci a do montáže tabletů se pustil každý, kdo byl schopný napájet SoC a paměti na PCB, připojit k tomu displej a výsledek přišroubovat nebo nacvaknout do plastového pouzdra. Mnohé z těchto firem neměly s IT nic společného, šlo o výrobny všeho možného, o co byl momentálně zájem a tablety z prefabrikovaných komponent se montovaly vedle přívěsků na klíče, miniaturních videokamerek a hromady dalších produktů, pro které se vznosně používá termín „gadget“.
Koncem roku 2012 už ale většině zákazníků přestalo stačit, že si mohou koupit levný tablet. I v nižších cenových relacích začali porovnávat, hodnotit výdrž baterie, kvalitu dotykového rozhraní, zobrazování, určité vlastnosti zpracování a zkrátka řadu prvků, na které tyto firmičky neměly zkušenosti ani know-how. Ty ovšem měli značkoví výrobci, kteří se brzy stali významnou konkurencí tzv. whitebox segmentu. Během roku 2013 z výroby tabletů odešla většina těch whitebox výrobců, která v oboru neměla zkušenosti a nechtěla do zlepšení své pozice v tomto odvětví investovat - počet čínských firem, které se výrobou (resp. montáží) levných tabletů zabývaly, klesl do roku 2015 téměř o dvě třetiny.
I přesto se situace na trhu příliš neuvolnila, klesá poptávka a dochází k nasycení trhu. Významná část firem, která v roce 2013 v branži zůstala a dál svoji nabídku tabletů rozvíjela, nyní cítí, že už jí tento trh nemá co nabídnout. Mnohé z nich proto s tablety končí (respektive nevyvíjejí a nevyrábějí nové, pouze doprodávají sklady) a jejich výrobu nahrazují produkty z odvětví, o která je aktuálně vyšší zájem - přecházejí na zařízení typu dva v jednom, roboty a virtuální realitu.