Co bude v první betě Windows Vista
Tato verze Windows Vista bude obsahovat nástroje, které umožní administrátorovi systému lépe a detailněji monitorovat celý systém a pořizovat bezpečnostní logy. Součástí systému bude klient „Microsoft Rights Management Services“, což je obdoba DRM (Digital Rights Management) pro aplikační software, což v případě Microsoftu značí především Office.
Dále bude v systému nový nástroj pro rozpoznávání mluvené řeči Microsoft Speech Recognizer, který budou moci využívat všechny aplikace. Ten bude schopen zlepšovat své schopnosti na základě rozpoznávání toho, jak lidé používají jazyk, slova, gramatiku či monitorování četnosti jednotlivých slov v řeči. Tohle všechno zní sice pěkně, ale troufl bych si tvrdit, že by bylo příliš odvážné očekávat nějakou „umělou inteligenci“, schopnou se učit různé řeči či dialekty, ale nechme se překvapit.
Nově přibyde i systém ochrany ovladačů, jež bude předcházet škodám na operačním systému při použití chybných nebo špatných ovladačů, zejména s ohledem na stabilitu těchto ovladačů. Microsoft plánuje zahrnout do systému seznam problematických ovladačů v tzv. „Driver Protection List“ databázi. Ochrana pak bude během běžného provozu či provádění aktualizací systému případné činnosti v souvislosti s ovladači konzultovat právě s touto databází a zabrání pokusům o instalaci nebo použití defektních ovladačů, které již figurují na „černé listině“. Bude určitě zajímavé sledovat, jak se tento systém bude chovat třeba v případě, že daný „tuhnoucí“ ovladač bude jediným existujícím pro danou komponentu. Možná se pak milý uživatel po aktualizaci systému, nasledované restartem, dočká toho, že dané zařízení přestane fungovat, protože jeho jediný existující ovladač se dostal na „černou listinu“. Můžeme jen doufat, že se tak nikdy nestane (nebo alespoň ne moc často).
Dalším prvkem systému bude služba „Network Location Awareness Service“, shromažďující síťové informace, jako třeba DNS koncovky, rychlost připojení do místní sítě či internetu. Tyto informace budou posléze přístupné přes API rozhraní aplikacím, které o ně požádají.
Určitě zajímavou novinku, kterou spousta lidí uvítá, Microsoft pojmenoval „Games Explorer“. Ta bude shromažďovat informace o instalovaných hrách ve formě metadat, která budou uložena lokálně v registrech systému a která budou doplňována informacemi ze služby Windows Metadata and Internet Services (WMIS), běžící na serverech Microsoftu. A nebojte se, žádné ze shromážděných informací (prý ;-) nebudou putovat směrem k Microsoftu nebo k jiné instituci. Uživatel bude moci na dané informace a statistická data o hrách aplikovat různé výběrové filtry a metody třídění informací o hrách, takže bude mít k dispozici komplexní statistiky o tom kdo, kdy a jakou hru hrál a podobně.