Diit.cz - Novinky a informace o hardware, software a internetu

Co na hry? 12 jader Bartlett Lake, 12 jader Zen 6 nebo Ryzen 9 9950X3D2?

Poslední dobou lze narazit na zajímavé debaty o herních CPU. Přinese něco zásadního 12 jader? Může Intel s Bartlett Lake AMD vyfouknout část trhu? Nevyplatí se počkat na Zen 6? A co Jan Tleskač?

V IT zpravodajství se v posledních letech prosadily YouTube kanály. Některé mají vysoký počet sledujících, jiné nízký, ale nelze obecně říct, že by počet odběratelů odpovídal kvalitě nebo názorové konzistenci obsahu. Často platí, že čím bulvárnější, tím sledovanější. Neplatí to ale vždy, neboť nelze obecně říct, že menší by byly obecně kvalitnější nebo konzistentnější.

Zdá se však, že bulvárnost nebo názorové veletoče (za účelem přitáhnutí ještě větší pozornosti) odběratelům nijak zásadně nevadí. Důvod může být ten, že u psaného obsahu je otázkou pár sekund a jednoho správně formulovaného dotazu Googlu najít text, kde tentýž autor tvrdil pravý opak toho, co říká nyní, a řádně mu v tom „vymáchat hubu“. Videostream (a platforma YouTube obvzvlášť) jakoby autory před touto formou zpětné vazby chránily. I když víte, že YouTube před časem tvrdil zhola něco jiného, není snadné a už vůbec ne časově nenáročné daný obsah dohledat. Nejen z důvodu formátu (video), jehož obsah vyhledávače nezpracovávají a neindexují. Ale třeba i proto, že autoři mnohdy sledující na dané téma lákají textem v náhledovém obrázku videa, zatímco indexovatelný text v názvu videa (který je např. Googlem dohledatelný) říká něco trochu jiného.

A tak je možné narazit na stream kritizující YouTube kanál MLID za vyzdvihování dvanáctijádrové konfigurace procesoru Zen 6 ve vztahu ke hrám - jen aby pár dní poté, co se objeví zvěsti, že Intel oživil projekt dvanáctijádrového herního procesoru Bartlett Lake byl tento produkt prezentován pomalu jako druhý příchod Krista na zem.

Nebude tedy na škodu se u tématu herních procesorů, i ve vztahu ke dvanáctijádrové konfiguraci, na chvíli zastavit.

Neřešme, že existuje skupina lidí, která nemůže vystát, pokud je dvanáct jader uváděno jako výhoda v kontextu procesoru jedné značky, ale zároveň dvanáct jader vyzdvihuje v kontextu značky druhé. Obecně lze říct, že pokud nový produkt přináší zákazníkovi konkrétní a hmatatelnou výhodu oproti stávající nabídce, jde o přínos, neboť se tím rozšiřuje výběr. Kritizovat, že zákazník dostal možnost volby, je poněkud ovocné až vlněné.

Arrow Lake-refresh, Bartlett Lake, Zen 5 X3D2, Zen 6…

V horizontu nadcházejících dvanácti měsíců se v současnosti očekává několik různých řad desktopových procesorů, které lze z různých důvodů vnímat jako herní. U Intelu je to jednak Arrow Lake-refresh, který by měl přinést různé optimalizace vedoucí ke zvýšení herního výkonu. Očekávalo se, že toto řešení vyladí slabiny původního Arrow Lake, které se projevovaly zejména slabším herním výkonem, a dožene (nebo snad i překoná) nabídku procesorů AMD bez V-cache. Jenže na tomto optimistickém výhledu zanechal jizvy leaker jaykihn a redakce webu Fudzilla, kteří upozornili, že Intel vrátil do života projekt Bartlett Lake, konkrétně jeho herní verzi bez Atomů postavenou na 12 velkých jádrech. Proč by Intel znovu vracel do hry procesor postavený na jádrech z roku 2021, pokud by Arrow Lake-refresh měl být herně konkurenceschopný?

Bartlett Lake opět na scéně

Připomeňme, že Bartlett Lake začal Intel chystat již před kauzou Raptorgate jakožto herní řešení, které mělo následovat po Raptor Lake buďto jako jeho herní nástupce nebo jako herní doplněk Arrow Lake. Jenže kauza degradujících procesorů zřejmě neměla na projekt počítající s 12 jádry na (pro 10nm / Intel 7 proces) extrémních taktech zrovna pozitivní dopad a přípravy se buďto zpomalily nebo dočasně úplně zastavily

Původní (dnes již možná ne zcela aktuální) plány s 12jádrovým Bartlett Lake (vpravo)

Nyní však vyplynulo, že pokračují a Intel pracuje na zmíněné dvanáctijádrové konfiguraci s 3,4GHz základním taktem, 5,5GHz dvanáctijádrovým boostem a 6GHz jednojádrovým boostem. Procesor je kompatibilní se socketem LGA1700 (jako Alder Lake a Raptor Lake, které mají stejná velká jádra) a počítá se se 125W TDP. Jaký je PL2 limit, není známo.

Zen 6 aneb 12 jader v čipletu

Dvanáct velkých jader v jednom kusu křemíku a s boostem začínajícím šestkou dost připomíná to, co chystá AMD s generací Zen 6 pro desktop. Zdálo by se, že Intel může mít výhodu, pokud například vydá Bartlett Lake v zimě nebo na jaře 2026, zatímco AMD se Zen 6, který se chystá nejspíš na podzim 2026, bude ve skluzu.

Problém však je v tom, že dvanácti jádry v jednom kusu křemíku podobnost obou produktů končí. Musíme si totiž uvědomit, že Bartlett Lake stojí na x86 architektuře z roku 2021 v kombinaci s procesem, který je ještě podstatně starší. Historie procesu Intel 7, původně označovaného jako 10nm, se táhne do let 2017-2018 a vlastně ještě dál do minulosti (už v létě 2015, tedy před více než dekádou, byla z Intelu odejita technická ředitelka Renee James za skluz v jeho přípravě). Je sice pravdou, že se Intelu nakonec technologii podařilo dotáhnout do neuvěřitelného stavu (o dosažitelných taktech by si historický 10nm proces TSMC nebo Samsungu mohl nechat jen zdát). Jenže druhou stranou je spotřeba energie a životnost tohoto křemíku při vysokých taktech a jim odpovídajícím napětí a proudu. Na jedné straně tedy máme 12 jader na historickém, byť vyladěném 10nm procesu, který při 6GHz jede na hraně svých možností a na druhé straně máme 12 jader na nejmodernějším 2nm (N2P) procesu TSMC, pro který je 6 GHz v podstatě začátek.

(AMD)

Krom procesu je tu i pětiletá propast v architektuře. Jádra, na kterých staví Bartlett Lake, sahají do doby Alder Lake (2021) a liší se jen zvětšenou L2 cache. Tato architektura v podobě Raptor Lake zvládala konkurovat maximálně Zen 4 (pokud bychom přimhouřili oči nad spotřebou, degradací a absencí jakékoli odpovědi na X3D / V-cache). Jenže Bartlett Lake nebude konkurovat Zen 4, on již (s ohledem na očekávané vydání) nebude po většinu své éry na trhu konkurovat Zen 5, ale několik kvartálů po jeho vydání nastoupí na trh Zen 6, tedy další generace architektury.

Dalším zádrhelem Bartlett Lake je prostý fakt, že je určen pro mrtvou platformu. Nahrazovat Raptor Lake nebo Raptor Lake-refresh touto novinkou asi pro většinu uživatelů nebude mít smysl, na to bude posun příliš malý (jde stále o tutéž architekturu, jen v jiné konfiguraci). Investovat do LGA1700 jakožto do nové platformy pro Bartlett Lake je zase pro zákazníka nevýhodné, neboť LGA1700 nenabídne žádnou možnost upgradu (což ostatně platí i pro LGA1851, která s Arrow Lake-refresh rovněž končí).

12 velkých jader

V úvodní části jsem narážel na poznámku, že úloha 12 jader v kontextu Zen 6 a herních procesorů je zveličována. Je pravdou, že většina her 12 velkých jader nevyžaduje. Na druhou stranu už se několik let sem-tam objevují případy, kdy i 12jádrový procesor AMD (který je z hlediska herního nasazení poměrně nevýhodný, neboť každých 6 jader má vlastní oddělenou L3 cache) navzdory tomuto handikapu podává mírně vyšší herní výkon než nativní osmijádro s monolitickou cache. U těchto her bude samozřejmě 12járová konfigurace s jednou monolitickou cache výhodou. Takové hry jsou v menšině (a lze očekávat, že jich bude kolem 5 %), ale 12 jader jako takových není jediným prvkem Zen 6, který bude mít dopad na herní výkon.

Další novinky Zen 6, které budou mít dopad na herní výkon

Druhým zásadním prvkem je, že s 12 jádry AMD navýší kapacitu L3 cache o 50 %. To znamená na 48 MB. Zatímco ne každá hra využije 12 velkých jader, 48MB L3 cache budou mít k dispozici všechny hry. Efekt bude podobný jako V-cache, byť s nižší kapacitou - zkrátka řada her bude z větší monolitické cache profitovat, neboť požadovaná data budou častěji k dispozici na úrovni procesoru, kde jsou dostupná při násobně nižší latenci než v operační paměti.

12% nárůst IPC (v kombinaci s 16% nárůstem u předchozí generace, pokud máme srovnávat oproti Zen 4 / Raptor Lake) v souhrnu znamená 30% navýšení výkonu při stejném taktu. To je samo o sobě obrovským posunem, který lze jinými způsoby (takty, cache…) jen těžko kompenzovat.

(AMD)

Zen 6 oproti Zen 4 a Zen 5 přináší InFO pouzdření, tedy přímé spojování křemíku bez potřeby SerDes rozhraní. To může mít pozitivní dopad na latence při komunikaci mezi čiplety. Právě latence mají nezanedbatelný vliv na herní výkon.

Takty výrazně překonávající 6 GHz (AMD již v létě pracovala s 6,4GHz vzorky) samy o sobě přinášejí 12,3% výkonnostní bonus i při stejné architektuře. I když hra neprofituje z latencí, IPC nebo kapacity cache, může profitovat z prostého hrubého výkonu.

Zen 6 navíc nabízí možnost V-cache. To samozřejmě v obecné rovině není výhoda oproti Zen 4 a Zen 5, které ji nabízejí také, ale jde o výhodu oproti Bartlett Lake, který tuto možnost nemá. Oproti Zen 4 pak jde o cache umístěnou mezi křemíkem a pouzdrem („zespodu“), která nevyžaduje výrazné snížení taktovací frekvence, ale je tu výhoda i oproti V-cache Zen 5, oproti které umožňuje zvýšit kapacitu (ze 64 MB na 96 MB). Opět lze říct, že některé hry nemusejí z větší V-cache profitovat, protože jim již 64MB stačí a jsou limitované jiným prvkem, ale s celkově rostoucím výkonem procesoru a stagnující datovou propustností a latencí DDR5 bude spíš přibývat situací, kdy bude paměťové rozhraní omezující.


Zatímco herním přínosem Bartlett Lake bude právě těch dvanáct velkých jader v jednom kusu křemíku s jednou společnou L3 cache (proces, takty, architektura, IPC aj. zůstávají na úrovni Raptor Lake), v případě Zen 6 je dvanáct jader se společnou L3 cache pouze jedním z šesti bodů, které budou mít na herní výkon pozitivní dopad.

Bartlett Lake mohl mít významný dopad, pokud by jej Intel vydal před érou Zen 5. Mohl být vnímám jako odpověď na Zen 4 s V-cache, oproti kterému by třeba obstál. Zen 5 však přinesl IPC navíc a novou V-cache, která nedegraduje taktovací frekvence a co přinese nad rámec těchto posunů Zen 6, jsme již rozebrali. Bartlett Lake tak již nebude možné vnímat jako high-endové herní řešení, což si zajisté uvědomuje i samotný Intel. Jaké plány s ním má, tedy zůstává otázkou. S ohledem na absenci malých jader, potenciál vynechání integrované grafiky (v herních sestavách je GPU vždy samostatné, takže křemík pro integrované lze vypustit a ušetřit) a asi relativně nízké výrobní náklady na linkách Intel 7 může jít o poměrně levný křemík. Intel by tedy mohl Bartlett Lake nacenit v podstatě mainstreamově a pokusit se ho namířit proti produktům jako Ryzen 5 7600X3D, Ryzen 5 9500X3D a podobně. Opět to však není „bez ztráty kytičky“. Tyto procesory si v zátěži vezmou kolem 70 wattů, zatímco od 12 jader na procesu Intel 7 při 5,5-6 GHz lze očekávat obligátní stovky wattů.


Řadou, o které jsme nemluvili, je Ryzen 9000X3D-refresh, tedy modely jako levnější Ryzen 7 9700X3D, rychlejší Ryzen 7 9850X3D nebo nekompromisní Ryzen 9 9950X3D2. Poslední jmenovaný, šestnáctijádro s V-cache na obou čipletech, sice nemá potenciál nějak zásadněji posunout herní výkon, nic nemění na osmi jádrech se společnou cache, ale i tak se stane jakýmsi etalonem high-endu, pro Intel (ať už s Arrow Lake nebo Bartlett Lake) nedosažitelným. Dvojice nižších modelů pak nabídne pragmatické řešení posilující stávající portfolio.

V-cache na obou čipletech nebude mít na herní výkon výrazný dopad (AMD)

Druhou řadou, o které dnes nebyla řeč, je Nova Lake. Důvodem je jednak to, že o IPC, taktech ani herním výkonu v podstatě nic konkrétního nevíme. Víme jen to, že Nova Lake sice výrazně zvýší počet malých jader, ale nic nezmění na osmi velkých jádrech s jednou společnou cache. Čiplet (respektive dlaždice) totiž osahuje 8 velkých jader a 16 malých a Intel tyto čiplety osadí až po dvou. Tím tedy dosáhne až 16 velkých jader, ale ta budou rozdělena do dvou skupin, každá s vlastní L3 cache (v tomto ohledu jde o řešení podobné úrovně jako Strix Halo, ale Nova Lake bude mít navíc v každé dlaždici ještě 16 Atomů navíc). Vliv na herní výkon spíše než konfigurace budou mít potenciálně vyšší takty, IPC a nižší latence (než u Arrow Lake).


Co tedy koupit?

Pokud v následujících 12 měsících plánujete nakoupit nový výkonný herní procesor a pokud budeme předpokládat, že vše, o čem byla řeč, dorazí na trh, jak se předpokládá, pak je rada následující:

Bartlett Lake

Bartlett Lake, dorazí-li v očekávané podobě, bude mít z herního hlediska smysl, pokud půjde cenově o mainstream a pokud již máte doma desku se socketem LGA1700 osazenou procesorem s maximálně 6 velkými jádry. Nemyslím si, že o proti modelům s osmi velkými jádry, zejména Core i9-13900K(S/F) či Core i9-14900K(S/F) půjde po stránce herního výkonu o upgrade. Pokud bude procesor levný a zároveň Intel ponechá aktivní AVX512 (vypnutí by bylo čistě marketingovým rozhodnutím, protože jeho použití žádné Atomy nebrání), pak by mohlo jít o zajímavé herně-pracovní řešení. Samozřejmě s negativy v podobě spotřeby a otazníky kolem životnosti (pokud by ovšem Intel dal pětiletou záruku, nebude to asi pro většinu zákazníků problém).

Ryzen 9000X3D-refresh

Pro uživatele, který na jedné straně potřebuje upgradovat v blízké době a na straně druhé počítá, že v sestavě (AM5) časem ještě provede upgrade procesoru, může být druhá vlna V-cache Zenů 5 dobrou volbou. Ryzen 9 9950X3D2 zajímavým řešením, pokud zákazník vyžaduje i procesorový výkon na práci a Ryzen 7 9700X3D / 9800X3D, pokud jsou primárním cílem hry. 12 jader se společnou L3 cache sice tyto modely nenabízejí, na druhou stranu budou v prvním pololetí 2026 tím herně nejrychlejším, co bude na trhu.

Arrow Lake-refresh

Moderní proces, moderní architektura, ale herní výkon je otázkou. I když se zajisté zvýší oproti původnímu Arrow Lake, otázkou zůstává, o kolik. Zprávy o pokračující přípravě 12jádrového Bartlett Lake vyvolávají obavu, že to s posunem herního výkonu Arrow Lake-refresh nemusí být tak žhavé, jak se čekalo. Tady zatím nelze doporučit nic jiného, než počkat na recenze. Tvrdá data, na kterých by se dalo stavět, zatím chybí.

Zen 6 (+V-cache)

U Zen 6, který se čeká až příští podzim, je paradoxně situace přehlednější. Vše do sebe zapadá, pochybnosti nejsou a procesor se z herního hlediska jeví jako opravdu velký posun oproti stávající architektuře. Varianta s X3D / V-cache pak jistě nebude propadákem.

Nova Lake

Nova Lake na jedné straně nenabídne více než 8 velkých jader se společnou L3 cache, na straně druhé mají existovat modely se zvětšenou last-level (L3?) cache, které bude možné vnímat jako konkurenci pro X3D / V-cache od AMD. O IPC a taktech ale dosud víme málo, takže opět není na čem stavět argumenty, proč právě na Nova Lake čekat nebo nečekat.

Pokud situaci shrneme a přihlédneme k faktu, že v prvním kvartálu 2026, kdy nejspíš budou dostupné Arrow Lake-refresh, Bartlett Lake a Ryzen 9000X3D-refresh, vyšplhají ceny pamětí na vrchol, pak asi řada retailových zákazníků bude motivovaná s upgradem nechvátat a stejně spíš počká na Zen 6, případně co se vyvine z dosud těžko čitelného Nova Lake. Vůli k upgradu nejspíš omezí i absence nových grafických karet - s GeForce RTX 5000 Super to vypadá bledě, refresh Radeonů s GDDR7 asi taky nedorazí, a tak motivace k nákupu herního procesoru bude v prvním pololetí roku 2026 slabší.

Diskuse ke článku Co na hry? 12 jader Bartlett Lake, 12 jader Zen 6 nebo Ryzen 9 9950X3D2?

Pondělí, 17 Listopad 2025 - 15:51 | Mirda Červíček | To že hra něco využije, neznamená, že to musí mít...
Pondělí, 17 Listopad 2025 - 15:41 | Mirda Červíček | Ty dvě moje věty na sebe nenavazují - netvrdím že...
Pondělí, 17 Listopad 2025 - 15:35 | Dudo | tak na hry ktoré prednostne hrám - racing...
Pondělí, 17 Listopad 2025 - 15:23 | Majklos | Oem se neprodávají znalcům.
Pondělí, 17 Listopad 2025 - 15:03 | tombomino | Ale Phen II X6 nebyla "hedt" platforma...
Pondělí, 17 Listopad 2025 - 14:59 | lubo76 | Prečo ste vypli SMT a má zmysel ručne prideľovať...
Pondělí, 17 Listopad 2025 - 14:57 | lubo76 | Kto nechce meniť dosku a chce väčší výkon na...
Pondělí, 17 Listopad 2025 - 14:38 | lubo76 | Aká je u Barlettu pravdepodobnosť oxidácie?
Pondělí, 17 Listopad 2025 - 14:17 | FrankHorigan | Ale jó no. Tam typicky vídám Ryzen5500/74(5)00f a...
Pondělí, 17 Listopad 2025 - 14:02 | Majklos | Oem herní sestavy

Zobrazit diskusi