Diit.cz - Novinky a informace o hardware, software a internetu

Diskuse k Core i9-12900KS: Aplikačně dotáhlo Zen 3, herně o 14 % lepší, energeticky slabé

Dakujem za zaujimavy clanok. Nerozumiem velmi, pre koho je urceny tento procesor vzhladom na to, ze tu zanedlho mame na trhu nove generacie ako Intel Raptor Lake a AMD Zen 4. Nedavno som si postavil novy PC s Intel Core i7-12700K, ale osobne by som do Core i9 nesiel, to by som radsej zvazil Ryzen 9 kvoli lepsej energetickej efektivite. Myslim si, ze rozumnejsie by bolo lepsie investovat do vacsieho SSD disku alebo vykonnejsej grafickej karty, ako mrhat peniaze na nieco, co ma len o nieco vyssi vykon za cenu ovela vyssej spotreby elektrickej energie.

+1
+8
-1
Je komentář přínosný?

Tento procesor je na dvě věci:
Za prvé: Ukázat, že oni HO přece mají d̶e̶l̶š̶í̶h̶o. Pardon, rychlejšího (i když při tom žere i trávu u cesty)
Za druhé: Pro pár jedinců, kteří díky němu pokoří nějaké ty rekordy v benchmarcích, které jsou pro drtivou většinu lidi absolutně bezvýznamné (i ty rekordy, i ty benchmarky)

+1
+9
-1
Je komentář přínosný?

Zapomněl jsi na lidi co potřebují ST výkon.
Pro ně je to jasná volba.
Jen škoda že k tomu ST výkonu si uživatelé musí koupit 8 malých jader a podporu HT na velkých jádrech.
Zbytečnosti, které je lepší vypnout.
Stejně tak spotřeba/efektivita, tu při ST zátěži není třeba řešit.

Ale máš pravdu, že většinu lidí bude víc zajímat Ryzen 5 5500 za 4300Kč skladem než 12900KS za 24 000Kč

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

No zaujímalo by ma, na ktorú(é) aplikáciu(e) potrebuješ ten "bezprecedentný" ST výkon? nejde mi to do hlavy, v čom ti nestačí nejaký Comet Lake/Rocket Lake alebo Zen2/Zen3 v ST.

+1
+5
-1
Je komentář přínosný?

DOSBOX

+1
+15
-1
Je komentář přínosný?

Zabil :)

+1
+3
-1
Je komentář přínosný?

To je vtip? 24000,- za procesor na desítky let staré aplikace a hry?

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

:DDDDDD

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

8 hodin denně koukám do Správce úloh, na to, jak moje čtyřjádro jede na 25% (HT jsem vypnul)
S 12900KS bych ten čas zkrátil na 6 hodin. Ty bys nechtěl chodit domů o 2 hodiny dřív z práce?
Zkus si například otevřít PDF, chvíli v něm zoomavat a potom ho vytisknout.
Odkaz na PDF:
https://www.uschovna.cz/download/WYRNRM3ACX8EL6H9-T75/9EJVCX5CTT/
Kolik minut to trvalo? Kdy ti došla trpělivost ? : - )

+1
-5
-1
Je komentář přínosný?

Máme ťa poľutovať? Nie preto, že je to také náročné, ale preto, že si debil. Akože technický výkres exportovaný do PDF a zobrazovaný? Neviem komu tam jebe, ale tie technické výkresy sa dajú zobrazovať aj bez zakúpenej licencie AutoCADu. Existujú predsa na to prehliadače. Dokonca také komfortné, že viete pracovať napríklad s vrstvami. A tam rozhodne nie je také pomalé načítanie a zoomovanie.

+1
+8
-1
Je komentář přínosný?

Zkusil jsem to ve FoxitR a na to ze je to na bednu to zobrazovat jako PDF, tak se to docela dalo. Cekaci doby na mmem Zen2 se daji v pohode preckat. AcrobatR je ale mimo misu.

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

Děkuji za rady. Ale 8 hodin denně přemýšlím nad tím jak to zrychlit, takže jsem zkoušel vše co jste doporučily.
1)V AutoCADu to není o nic lepší. AutoCAD je komplet o ST.
2)Foxit jsem samozřejmě zkoušel. Je rychlý, protože si to zjednodušuje. Zobrazuje něco jiného, než je po tisku na papíře. Pro mé účely nepoužitelné.
3)Zen 2 mám doma a v NTB, ano jede to na něm o krapínek rychleji než na Xeonu.
4)i7-1165G7 má takt 4.70 GHz Takže je sice jen o 17% pomalejší než 12900KS ale podporuje pouhých 64GB RAM a navíc neumí ECC. Pro mé účely tedy na nic.
Čekat 10 vteřin po každém kliku/zoomu se nedá. Už 2 vteřiny jsou nervy drásající když ti hoří termín.

Máte další tipy? https://uloz.to/file/wMvXtLIuOBC4/rez-c-c-pdf

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Ja v CADech nedelam. ALe asi bych zkusil jit cestou, kterou naznacuji i jini..zkusit to otvirat v nejakem prohlieci DWG nebo jineho formatu, ve kterem to dostanes.
Ohledne FoxitR..to je blby, ja to pouzivam jen na bezny veci, tam mi to stacilo.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

autodesk dwg trueview?

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Já ten výkres potřebuji zkontrolovat a vytisknout.
Plotr mi .DWG nevezme. Jen .JPG .TIF a .PDF
TIF bez komprese je pro plotr ideální. Tiskne se okamžitě.
Tento je A4 ale běžně tisknu i A0. A najdou se i výkresy velké 1×2metry.
Potom má TIFF pár GB a to se při exportu zapotí i GIMP. Taktéž ST :-(
Ještě to můžu kontrolovat až po tisku, ale to je plýtvání papírem.
Na mobilu používám ReadEra a jede to v pohodě.
PS
Koukám že uloz.to nezvládlo vygenerovat náhled :-)

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Tak jasně, ale na to zrychlení v ST stačí koupit i9 12900K, nebo i7 12700K a to nejlepší jádro nebo dvě trošku potunit. Není potřeba kupovat KS. Rozdíly u vyladěných výše zmiňovabých CPU vs. KS budou už velmi malé, v jednotkách procent. Samozřejmě je potřeba k tomu koupiti solidní podvozek (MB), ale to je snad více než jasné.

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

"velmi malé, v jednotkách procent." to můžu koupit rovnou 5800X(3D)
Klasika. 80% výkonu za 50% ceny.
12900K, nebo i7 12700K neumí ECC

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

„12900K, nebo i7 12700K neumí ECC“

Podle tohoto umí ECC oba:

https://ark.intel.com/content/www/us/en/ark/products/134599/intel-core-i...
https://ark.intel.com/content/www/us/en/ark/products/134594/intel-core-i...

Nebo si Intel o svých procesorech vymýšlí, to je druhá možnost

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Nevymýšľa. Ale pokiaľ nie je praktická podpora na základnej doske a BIOSe, tak je to ako keby si to ECC nemal na tých procesoroch.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Moje chyba. Oba umí ECC, Potřebuješ chipset W680.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Čo je to za blbosť, že ploter "nevezme" DWG? Čo som videl, tak z Autocadu priamo tlačili na dva plotre HP A0, A1 a bez problémov.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Ano, na HP tisknu přímo.
Na OCE tisknu přes PublisherSelect.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Pokud byl notebookový ZEN2 rychlejší než Xeon, co tak některý vysoko-taktovaný ZEN3. Jen taková úvaha.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Bylo by někde ke stažení originál (dwg?) před exportem do PDF? Autodesk věci mají podle mých zkušeností naprosto tragický plugin pro export do PDF. Nejsou tam ty textury zbytečný? jen tak mimochodem...
Aha zdroj nemáš. Přečetl jsem si to až teď.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Acrobat Reader je ale naprostá tragedie. Z Inventoru exportujem 3D model do PDF. Na PC se 3D model v Acrobatu otevírá cca 10minut, otáčet s modelem je peklo. CPU má minimální vliv. Na Androidu a iPadu se otevře za několik vteřin, s modelem jde otáčet celkem komfortně i na telefonu za 6tis., na iPadu s M1 absolutně no problem.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

3D PDF jsem už dlouho neviděl. Poprvé a naposled před 10 lety když začínalo.
Ano otevření trvalo déle, ale pak se s tím dalo plynule točit.
Na rozdíl od mého PDF, které se seká furt. A to i ve Foxit Readeru.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

A neni to trochu masochismus prohlizet 2D barevny CAD v PDFku?
Zkusil jsem to v AR a FoxitR a Adobe je uplne tragicky :))

+1
+5
-1
Je komentář přínosný?
+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

EHM? Nevim, kolik to trva u Tebe, nicmene muj ziletka-thinkpad X1 Yoga s i7-1165G7 (Tiger Lake), v nabijecce, avsak s "platform_profile" v rezimu "low-power" - spusteno 09:51:16, nacteno a uzivatelsky zavreno po nacteni 09:51:34. Otevrel jsem v evince, zopakovano celkem 5x, i zbyle vysledky trvaly ~20sek. Prepnuti "platform_profile" na "performance" ubralo dalsich cca 5sek.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Díky moc za otestování. Takže odezva s 12900KS by byla cca 10 vteřin.
U mně je odezva 30 vteřin. Takt mám 3,8GHz, cache stejných 12MB ale starou architekturu. Koukám že investice do nové platformy bude nevyhnutelná. Počkám co přinese 5800X3D....

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Prídem domov a otestujem ti to na 5800 s 64 GB RAM (grafika nejaká staršia, čakám ešte na pokles cien). Ale potešil by ma zdrojový súbor. Či už DWG, alebo niečo iné ak sa to robí v niečom inom ako AutoCAD.
Tým tému PDF s brutálne veľa vektormi končím zatiaľ.
Ja ináč žasnem nad tým, ako dokážeš všetko odsúdiť. Písal si o tlači A0 a podobne. Ja chodím k projektantom, ktorí tlačia predĺžené A0, lebo robia železnice (celé stanice a snáď neprezradím štátne tajomstvo, že teraz robia Čiernu nad Tisou a tam je stanica dlhá 10 km). Zrovna dnes mi známy volal, že potrebuje do terénu spracovávať desiatky až stovky tisíc geodetických značiek a Excel mu na to nestačí. Majú fakt zložité zostavy. A videl som, ako to spracovávajú. A tlačia priamo z AutoCADu. S časmi ktoré udávaš by to asi nezvládli s nervami. :-)

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

Díky moc za test na ZEN 3, potřebuji jako sůl. Grafika by neměla mít vliv, Adobe akceleraci neumí.
Bohužel zdroják nemám. Výkres jsem dostal v PDF, že ho mám vytisknout. A přišlo mi jich 8 takových pesíkatých.
Železnici jsem taky jednou tisknul. Zlomila rekord 3 metry na výkres. Ale na výšku měli málo, tak to šlo rychle.

Excel 64bit umí víc řádků než 32 bit verze.

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

Bohužel některé firmy, které SW hodně prodávají tvoří standardy, nemají moc potřebu své programy optimalizovat a učit nové věci, protože stejně prodají dost. Tak proč si přidávat práci. Problém je, že pokud je zákazníci nepřinutí, nikdy se to nezmění.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Tak som to otestoval. Správa sa to podivne. Prakticky čistý W10 aktualizovaný s aktuálnym Acrobat Reader. Prvé otvorenie 1:20 min. Prepínanie zoom tie predvolené niekedy 16-17, niekedy 20 sekúnd. Pri nastavení zoomu 200 % a dotiahnutí sa posuvníkmi už dalo posúvať, ale zrazu v jednom výreze znova renderoval. Neevidoval som, že by narastalo obsadenie RAM. Skôr mi to pripadalo, že sa zaplnila video RAM. Ale to som netestoval. Zato vyťaženie jadier bolo 2,3 a 7,8, takže to išlo na dvoch jadrách s HT a boli tam v priebehu zuby. Celkové zaťaženie 9% a niekedy 14%, asi podľa toho, čo zrovna vykresľoval. Osobne mám dojem, že by tomu pomohla lepšia grafika (viacej VRAM), lebo je tam staré AMD R9 280X. Projektanti majú AMD Radeon Pro WX s certifikovanými ovládačmi Radeon Pro, ktoré sú optimalizované na spracovanie vektorovej grafiky.

+1
+3
-1
Je komentář přínosný?

Můžu to vyzkoušet na 5950X s A4000 Quadrem. Ale pochybuju že to bude mít jakýkoliv vliv.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Tak to budu rád když to testneš:
https://uloz.to/file/S9AhZxtFwW4x/rez-c-c-pdf
I když nevěřím že to bude rychlejší.
Se mi ten "výkres" seká ve všem. Ve Foxitu i v tom programu "Evince" Jen na mobilu jde plynule.
Jan Volec běží asi na linuxu? Jinak nevím že mu to chodí tak rychle.
Já se na Win10 pod minutu nedostanu.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Ano, mam bezim na klasickym Debian Unstable. Jinak az ted koukam, ze Evince uz se nejmenuje Evince nybrz Gnome Document Viewer; at uz tak ci tak, bezim na verzi 42. Tipuju spravne, zes pro Windows nasel nejakou starou verzi?

PS: Prave bezim na baterku a porad se otevre za ~25sek a pak je ovladani od pohledu "plynule" . Jestli si to vykresleni nejak zjednodusuji ci nikoliv asi nepoznam.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Nedalo mi to, Ryzen 9 5950 Acrobat Reader PRO. Více jak minuta a nedá se s tím pracovat.
https://www.sumatrapdfreader.org/free-pdf-reader
SumatraPdf, používám cca 10 let. Poslední verze, instalace default - 20 sekund 1 načtení , pak si to evidentně cachuje, takže opakované v mžiku. Změny velikosti - 1 až 5 sec podle přiblížení.
2. Varianta při instalačním dialogu otevřít pokročilé možnosti instalace a zrušit pole: používat vykreslovací engine Windows.
Potom je rychlost otevření souboru 2 sec. Změny velikosti 0,5-5 sec podle zoomu.
Ryzen je v eco modu na 65W.

Tedy Acrobat + windows hrůza.
Sumatrapdf snad lepší.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

"vykreslovací engine Windows"
Tak tady bude zakopaný pes : -)
Proto to na Linuxu, iOS a androidu chodí normálně.
Díky moc. Jen to nemůžu najít kde se to nastavuje.

Stáhnul jsem si Process Lasso jak doporučoval zoki
Kromě vláken a procesů (co ukáže i Správce Uloh) ukazuje i Active processes. Pod 16 se nedostanu, běžně 32.
A to mám zakázané největší ošklivosti jako skype, teams a onedrive. Naštěstí je nepotřebuji.
Jen od Autodesku tam jsou 4 služby i když jsou všechny jejeich produkty zavřený. GenuineService.exe nepřetržitě něco dělá (aneb jak nasrat platícího zákazníka).

Jak psal Jan Volec " (ehm, ehm, web-browsery)" tak to jsou další desítky aktivních procesů.
Většinou nic nedělají ale jsou aktivní. Ale pak se nemůžu divit že systém vyhodnotí všechny 4 jádra jako obsazené a pošle dvě náročné úlohy na jedno společné jádro.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Nikde v programu se to nenastavuje. Pokud spustíte instalaci programu, tak během instalace na vás vyběhne dialog. Jediný. A je v něm možnost pokročilá instalace. Jako u všech jiných běžných instalací programu tam můžete změnit instalační adresář a právě odmítnout použití enginu Windows. Později tu volbu už nezmenite. Jediné opět přeinstalovat program a změnit volbu.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Ano, to jsem našel. Jmenuje se to "Nechte Windows zobrazit náhledy PDF..."?
https://ctrlv.cz/wdLR
Ve výchozím nastavení není zaškrtnuta.
Ani jedna varianta neměla valný vliv na rychlost.
No nevadí. Stejně se musím spoléhat na náhledy zobrazené windowsem.
Abych měl jistotu že zbytek světa vidí to samé co já.
Stejně jsem nenašel PDF prohlížeč, který by vytížil víc jak dvě jádra.
Tohle jedno PDF už nechci vidět a doufam že nepotkám náročnější.
Dnes jsem dělal v AutoCADu. 100MB DWG se chová podobně jak to 5MB PDF.
Jedno jádro - záseky na vteřiny až minuty.
Musím pochválit GIMP a Revit. Umějí zatížit dvě jádra. /ironie off
EXCEL je sice jednojádrový, ale tam naštěstí dělám jen normální věci, takže čekám max 10 vteřin.
Pak používám ScanTailor, čistě 1core aplikace. Ale ta by snad šla nahradit.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

S Quadrem je to stejný. Žádné překvapení se nekoná.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

To se za ty peníze fakt vyplatí. 2 hodiny zkrácení jsou z 8. hodin sice dost, ale za ty peníze nevím. Určitě to jde lépe i levněji. Co se týká multi-threadingu, to ani není výmysl Intelu, většina velkých procesorových architektur ho umí a často i 4 vlákna na jádro už od prvního zavedení. Takže to má velice dobrý důvod ve zvýšení efektivity i reálného výkonu procesoru.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Jo když by mi měsíčni výplatu ponížili o cenu 12900KS, to by mi moc nezbylo :-)
"Co se týká multi-threadingu"
Scheduler Win10 pošle antivir na volný thread a vůbec ho nezajímá že na tom jádru v druhém threadu běží moje úoloha, rázem s poloviční rychlostí.
Mám bedlivě vypozorováno. Pro ST je třeba HT vypnout! Přínos HT je 0 až -50%.
Nevím jak pod Linuxem a jiným OS. Ale scheduler Win10 je katastrofa.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Na to by som odporučil Process Lasso od https://bitsum.com/.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Vetsina mych programu zvladne skalovat temer libovolne (rozhodne nad 128 c 256 paralelnich threadu), a zaple HT/SMT vypocet casove urychli (nikoliv 2x, avsak meritelne). Nicmene, kde je sweet-spot co se celkove spotrebovane energie tyce nevim. Jinak urcite mi prijde, ze linuxovy scheduler pomerne dobre rozumi dvojicim logickych jader bezicich na jednom fyzickem jadru, a pozorovanim mi vzdy prislo, ze dokud je bezicich vlaken nanejvys kolik je fyzickych jader, tak na kazdem fyzickem jadru bezi nanejvys jedno vlakno (CPU mam AMD i Intel). Windows moc nepotkavam, a kdyz uz ano, tak bez narocneho vytizeni (ehm, ehm, web-browsery).

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Jak jsem psal, multithreading se objevil už dávno u unixových pracovních stanic a serverů. Nicméně, to zda aplikace zapnutím multithreadingu na CPU získá nebo ztratí, záleží taky na tom, jak jedno vlákno dokáže jedno jádro samo o sobě vytížit, případně zda dvě vlákna (případně víc) nejsou moc na paměťovou propustnost, velikost Cache a podobně.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

"...dokud je bezicich vlaken..."
Moje Win 10 aktuálně 174 procesů a 2030 vláken.
Procesor má 4 jádra. Asi těžko najde jedno jádro volné.

Ještě jednou, bavíme se o ST.
Pro MT je přínos 0 až +50%
Pro ST je vždy nulový nebo záporný. Tedy 0 až -50%.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Sorry, bezici jsem mel na mysli "running", a ne "existing". Mozna lepsi ceske slovo bude "aktivni" . Napr. ted mi bezi jeden vypocet na 5950X ve 32 vlaknech (vetsinu casu vytezuje celou dobu vsech 32 na 100%, byt z povahy toho vypoctu nezanedbatelna cast musi byt provedena nad castecnymi vysledky "najednou"). Celkovy pocet vlaken v systemu je 453, ale v tuhle chvili aktivnich je pouze 33 (32 za vypocet + jedno za sledujici htop :-) ) Ano, zanedbavam nejakou rezii v pozadi + kernel, ale i tak vice nez 99.9% casu mych 32 logickych jader pocita.

Jinak u me plati, ze na stroji, co neco pocita, nebezi prakticky nic dalsiho (specialne zadne GUI, veskera komunikace bezi skrz ssh). Rozumim, ze tenhle komfort u prohlizeni PDFka nemas :).

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

"... + jedno za sledujici htop :-) ) "
To dost možná je i můj problém.
Správce úloh sám o sobě umí zatížit CPU.
A když je navrchu, tak má prioritu větší než antivir a nebo úloha minimalizovana na lištu.
HT na starém Xeonu jsem vypnul protože sám velký náčelník to řekl jasně:
https://youtu.be/-fqHMqwiqgU
"Kanoe Old Shatterhanda bude děravá jako ústa staré ženy. "
Howgh

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Dá se to optimalizovat, případně řešit pomocí priorit. Podobně to udělá i Linux. Prostě proto, že OS nepozná, které vlákno patří kterému jádru. To by si musel řídit přímo procesor a ten zas nepozná, kterému programu které vlákno patří.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Ehm, proc by nemel OS kernel poznat, jaka je topologie jader CPU? https://www.kernel.org/doc/Documentation/x86/topology.txt

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Možná proto, že MicroSoft si dělá věci po svém. I při tvorbě Windows jednou spolupracovali s IBM a rozhádali se a IBM přišli s OS/2 zatímco MS Win 3.1 a Win NT. I MS má dvojí jádro, to lepší dávají do workstation Windows a Server edicí. To se taky chová jinak.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

jedna technicka.. proc si mam pro nejvyssi jednojadrovej vykon kupovat sestnactijadrovej procesor? (:

+1
+4
-1
Je komentář přínosný?

Lebo sa už nevyrábajú jednojadrové procesory?

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

ST výkon potřebuji, ale jedno jádro by mi nestačilo. Windows furt jede telemetrie, indexování, antivir...
4 jádra je naprosté minimu. 6 optimum. 8core rezerva do budoucna.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Tento procesor je určen přesně pro ty blbečky pro které je určena i RTX 3090ti.
Nvidia i Intel moc dobře ví že takových blbečků s plnou kapsou je na světě dost, tak proč se na nich neobohatit že?

+1
+10
-1
Je komentář přínosný?

no a presne tito blbci radi zertuji na amd produkty a "vysokou" spotrebu...
ale jich toustovace nemaji obdoby..

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Takže R7 5800X3D stačí zvednout výkon o 15% ve hrách (proti verzy bez V-cache) aby dorovnala Intel. To bude těžké, ale je to reálné.

+1
+4
-1
Je komentář přínosný?

Jako vlastník Ryzen 9 5950X a VEGY FE mám jiný problém. AMD zmastilo ovladače Radeon v posledních 2 verzích a zasáhlo do nastavení procesoru. Bez vyžádání uživatele aktivovalo PBO. Procesor najednou začal žrát 140W místo mých vytuněných 109W. Momentálně je bios zresetovaný /asi díky přehřátí CPU/.
Veškeré optimalizace co běžely rok v pohodě jsou v tahu. Dokud se to nevyřeší přepnul jsem procesor do eko modu na 65W. Znova to nastavovat a riskovat, že mi to ovladač přepíše to nebudu. Zjistil jsem to minulý týden. Dnes jsou už o tom články po webech.
Pozn. 140W mi nevyhovuje, protože mám starší chladič od Noctui a po tuningu mi i CPU s nízkým odběrem dával přes 28000 bodu v Cinebench. Se slabším chladičem mučit procesor na 89 - 90C fakt na PBO nebudu.
Naštvanej sem, protože bůhví jak dlouho to tak běželo a CU to moc neprospělo. Díky AMD.

+1
+6
-1
Je komentář přínosný?

Hm, mám Intel 10400F, papírově 65W procesor, ale jak místní AMD fans vždy dodávají, PL2 má někde kolem 130W. Mám na tom starou Noctuu s 92mm větrákem a přehřívání neexistuje. Jaktože tobě se AMD s podobným odběrem a nejspíš i podobnou Noctuou přehřívá?

+1
-13
-1
Je komentář přínosný?

Tak sis koupil Intel, máš radost. No a co.
Podporuruješ Intelovo svinstvo a ještě se tim chlubíš.
Od FX mi Inteláci říkají AMD fans nebo socka, nech si ty keci jako "místní AMD fans".
Já jenom nesnáším Intel.

+1
+5
-1
Je komentář přínosný?

Jakože top R9 má podobný odběr jako nějaká i5? Jako vážně? Jak víš, že máte chladiče se srovnatelným výkonem? Všechny starší Noktua prakticky stejný výkon? A ještě sektářskej plivanec jako bonus... to je škvár tohle.

+1
+10
-1
Je komentář přínosný?

Jednoduché vysvetlenie, lebo plocha čipov je diametrálne iná 206mm2 (comet lake) vs cca 80mm2(Zen3). Ten kto vie rozlíšiť medzi teplotou a teplom a je si vedomí, že sa jedná o dve veličiny, tak ten hravo pochopí aj to, že tepelná vodivosť je závislá aj na ploche (priereze) materiálu ktorým sa šíri.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Tak toto je hluboce zakořeněný mýtus. Jak se šíří teplo křemíkem se můžeš podívat například tady:
https://youtu.be/aTYIT2_KEQE
Přenos do stran je minimální. Protože „tepelná vodivosť je závislá aj na ploche (priereze) materiálu ktorým sa šíri.“ A křemík v CPU má cca 1mm. Takže moc málo na to aby mohl vést významné množství tepla do stran.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

1. To video len zachycuje ako sa v monolitickom CPU s iGPU pri malej, až strednej záťaži zahrievajú jednotlivé bloky a následne chladnú (výkonové jednotky zaberajú menšiu plochu ako je 1/3 čipu....neberie do úvahy to že Matisse a Vermeer sú čiplety s iba jadrami a cache navyše v stress teste, to "pečie" všetko naraz a nemá to žiadnu plochu ktorá je neaktívna (alebo slabo aktívna) a ktorá sa stará akumuláciu "chladu" ....tepelná vodivosť kremíka je "149 W·m−1·K−1", čiže niekde medzi železom a hliníkom, takže dosť slušná.

2. Ak má hrúbka kremíka 1mm tak potom obvodová plocha comet lake je 99.2mm2 (plocha čipu je 206mm2)...Zen3 má 37,6mm2 (plocha čipu 84mm2) a to je vzhľadom k ploche čipu nezanedbateľná hodnota, takže obvodová plocha má značný vplyv na prenos tepla aspoň v rámci kremíku, na prenos kremík-vzduch na okrajoch čipu to už nebude žiadne terno. čiže ten monolit je "rád", že má naokolo ešte nejaký kremík.

3. na tom videu je nasnímaný Ryzen 4300U absolútne bez hladiča (inak by to nebolo možné tak detailne nasnímať termokamerov) a jeho takty sa držali dosť nízko s krátkymi skokmi, inak by to nemusel prežiť a to sa nedá porovnať s taktmi cez 4.2+Ghz u Matisse a Vermeer aj v all-core záťaži.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Ad1 vodivost mědi je víc než 2x lepší.
Ad2 Neumíš spočítat obvod. U intelu ti nesedí.
Ad3 Teplo se šíří do všech stran stejně. Takty na to nemají vliv.
Takže když má křemík 1mm, tak teplo bude v okolí jednoho mm.
Ale chápu jak to myslíš. Když chladič přestane zvládat odvádět dost tepla, tak se potom ohřeje celý chiplet. Jenže to stojí na předpokladu, že kraje chipu jsou teplejší než chladič. Ale je to naopak. Teplo proudí měděným chladičem ke krajům a tam ohřívá křemík.
Se na to video podívej ještě jednou. Jak se rozpálí substrát na kterém je křemík. Protože měděné spoje vedou teplo.
Částečně máš pravdu. Kdyby AMD zvětšila plochu chipletu na každou stranu o 1mm, tak by to přenos tepla zlepšilo. Ale o okolik? Odhaduji 20%. A cena by se zvedla o kolik? Taky o 20%.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

A úplnou pravdu máš v případě osazení hliníkového chladiče. Když tedy zanedbame vliv rozvaděče(který je z poniklované mědi) a rozdíl ve vodivosti křemíku a hliníku.

Zvětšením chipu se odvod zlepší. Ale jen do určité míry. Víc jak pár mm (několikanásobek tloušťky chipu) už nemá smysl.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Ježku. Teploty na Ryzenech nejde porovnávat s teplotama na intelu. Mají čidla na jiných místech a měří teplotu jiným způsobem. Ten tvůj 10400F se hřeje úplně stejně jak Ryzen, jen teplota v HWinfu je jiná.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Ono to zahřívání snad záleží i na spouštěné zátěži, patrně každý používá počítač trochu jinak. "Jaktože tobě se AMD s podobným odběrem a nejspíš i podobnou Noctuou přehřívá?" Omezené uvažování.

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Měsíce na něm jela tvrdá těžba 10jader a 4 jadra virtuálka plus 2 jádra o 4 vláknech se starala o všechno ostatní o těžbu na GPU. Plánovač to rozděloval fakt dobře, CPU mělo porád naloženo a algoritmy těžebního SW ho bezpečně OC 4,3 - 4,5 Ghz v multi na těch 109-125W. Při tom všem ta mašina stihla obsluhovat všechno ostatní. Spokojenost. To nebyl a není stroj v rohu kancelařského stolu.
Celé je to v obří skříni Thermaltake W200, schválně si ji najděte. Váhu celého toho cirkusu po osazení tipuji tak na 80Kg železa. Opravdu jsem to nevážil a díky za kolečka na case.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

noctua NH C14
je to ležatý chladič. On má ve skutečnosti ten chladič point někde kolem 130W. Zvlášť pokud není člověk starý mládenec. Ženy totiž mají rády teplo, a tak je kolem 26C I když v pokoji vypnu topení. Navíc prostor zase ohřívá to PC..resp. stanice media a fileserver v jednom . 28HDD v poli, a těžba.. a .. 24/7, a virtuálky a onfly transkoding do streamu.atd atd. co se jen do takové mašiny vejde..
A to se každých 10W počítá na CPU.
Prostě to zamrzí. Si to vymazlíte a pak do toho někdo hodí vidle.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

A to je takový problém nastavit v PBO ten limit na 109W?

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Asi nebyl, ale já tu mašinu nevypínám, nemám u ní ani monitor, musel bych do biosu, no to bych to mohl rovnou nakonfigurovat. Používám vzdálenou plochu. A navíc ty ovladače si to mohou zase přepsat.
Až ten krám vypnu tak k němu nejdřív přivleču monitor, klávesnici s myší a preflešuju na poslední AGESU.
Ale to je přece o tom, že každej pořádnej IT je línej. A nemá rád když mu někdo rozhasí pohodu.. Jako AMD .-) Prací se to dá vyřešit vzdycky :-)

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Ciste OT: a musis tam vubec mit GPU? :)

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

musim ether.... už si nažvejkala na ZEN 5

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

To jsem taky četl, konflikt je s RYZEN MASTER.
Tvoje chyba, nepoužívej RYZEN MASTER.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Ryzen Master je dobrá aplikácia, akurát si treba počkať na opravu...

Chyba je robiť update programu, hneď ako výjde a navyše ak to dovtedy fungovalo bez problémov....zlaté pravidlo hovorí" ak to funguje, tak do toho nerýp.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Ryzen Master tam nebyl. Dělají to ovladače. Pokud je procesor i GPU od AMD tak ovladače mají ve střevech integrovanou manipulaci s parametry CPU i GPU. Nechci se vytahovat, ale nejsem elév.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Kravina.
CPU v BIOSU, Ram v biosu, GPU v Radeon software.
Všechno sedí.
A tobě, samo se ti zapne TDP limit, kecáš kraviny.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Není to kravina. Píši o tom už I české weby.
https://www.svethardware.cz/ryzen-master-v-adrenalinu-meni-nastaveni-cpu...

Nemusíte k tomu mít Instalovany Ryzen Master. Dělá to kód, který, je součástí ovladačů Adrenalin.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

"bůhví jak dlouho to tak běželo a CU to moc neprospělo"
Vůbec bych si nedělal starosti. Životnost CPU je mnohem větší než jeho morální životnost.
Samotná Lisa Su říkala že procesory Ryzen jsou stavěné na vysoké teploty. A že jim nevadí.

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

Jedna poznámka, jak zdroj tak chladič by vždy měly být aspoň trochu předimenzovány. Už proto, že to pomáhá stabilitě a životnosti. Potom se takové věci stát nemůžou.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Když mám 8 let Noctuu, tak proč měnit chlazení? Nastavím si parametry systému a jedu.
Pokud nekdo dukladně zmastí soft tak by nemusela stačit ani voda. Takové chování je škodlivé jako virus. Nejdřív jsem si myslel, že mi někdo kompromitoval systém..a chyba byla jinde.
Abych měl 100 jistottu to abych si pořídil akvárium. To je nesmysl. Výrobce nemá dodávat šmejd.
Jinak mám AMD rád.. abyste neměli jiný pocit. Ani bych od něj neměl HW. Ale tohle se nepovedlo.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Nemyslel jsem neoptimalizovanou aplikaci, ale aplikaci která efektivně výkon využije a současně je výpočetně náročná. 8 let je na chladič hodně, za tu dobu se nároky na chlazení dost zvedly. Druhá věc, proč vodník? Pokud výrobce poctivě uvede jak průměrnou, či při základím taktu spotřebu i maximální a nepřekročí ji, není důvod. Ale tak jako u zdroje je dobré z něj dlouhodobě nebrat víc než 60-75 % kvůli rezervě a teplotám uvnitř, tak je dobré minimálně kvůli hlučnosti mít rezervu na chladiči.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

No ale v tom je ten vtip. Nezvedly se nároky. NE u AMD. To se mi líbí na AMD.Phenom II 1100T měl 125W. a bez PBO ani Ryzen 9 5950X přes tohle nechodí. No a já to Noctuu před lety k tomu Phenomu měl. A stačí na standardní provoz pořád o udervoltingu nemluvě..

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Že Alder Lake je "vyhoněnej", aby přebil AMD, je známá věc.

Viz:
Alder Lake’s Power Efficiency – A Complicated Picture
https://chipsandcheese.com/2022/01/28/alder-lakes-power-efficiency-a-com...

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

Ryzen 9 5950X stoji dnes 667€, Core i9 - 12900KS se tedy nevyplati, inu:

-Ryzen 9 5950X sezere maximalne 144W vs 241W Core i9 - 12900KS(cca 100W)
-Ryzen 9 5950X obnasi skutecnych 16 jader vs 8 skutecnych + 8 atomu u Core i9 - 12900KS
-Ryzen 9 5950X si nasroubujete i do zakladni desky z roku 2016, Core i9 - 12900KS nikoli

Kdybych si ted stavel herni a nebo pracovni pc-čko, Ryzen 9 5950X je u mne jasna volba, zkombinoval bych to s cipovou sadou X570(S), k tomu kvalitni NVMe 970 Samsungy a nebo WD Black SN850 plus rotacni disky WD na zalohu dat a mam na 10 let vystarano, nasledne muze prijit i Zen 5, 16 jader me podrzi, staci menit jenom grafickou kartu, samozrejme zdroj znacky Seasonic.

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

Proc zrovna Seasonic? Su daleko lepsie zdroje na trhu, ked uz teda vyberame kvalitne komponenty.. :)

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Co je na Seasonic špatný?

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Nic, len nechapem, preco ho specialne vyzdvihol("samozrejme zdroj znacky Seasonic"), jak keby nic lepsie neexistovalo. Mozna len moj pocit.. :)

+1
+3
-1
Je komentář přínosný?

Mal som presne taky isty pocit z tej poslednej vety. Ako keby Seasonic bol etalonom kvality a spolahlivosti...

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Pro mne je nejlepsi Seasonic, predtim to byl Enermax, tak poradte co je lepsi podle vas?

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Seasonicy som mal cely zivot - a mas pravdu, nie su to spatne zdroje. Ale ked chces spicku, tak napriklad Super Flower (kedysi bol jedinym predajcom pre CZ/SK trh tichepc.sk. Mal som od majitela obchodu informaciu, ze zo vsetkych predanych SF zdrojov za tie roky, som bol prvy clovek, ktory reklamoval ten svoj - tam slo vsak o poskodenie, ktore som zapricinil ja. Cize vlastnym pochybenim zdroja, sa na reklamaciu nevratil ani jeden. ;) Moj konkretny zdroj bol 500W Fanless Platinum s tym, ze zdroj do odberu 500W pracoval v triede Platinum a do 600W v triede Gold. Maximalna zataz zdroja bola 670W, az potom spinaly prudove ochrany. Tenkrat mi ten zdroj tahal Core i9 +2x 1080Ti s prstom v nose. A to vsetko pri pasivnom prevedeni(kedysi to nebola vubec bezna vec)! No a pokial chces pocut ten najlepsi zdroj, aky sa momentalne da kupit, tak je to Enermax MaxTytan. Sam vlastnim jeho 1250W verziu, oficialne je to Titanium zdroj, ale on ma zaroven i pri nizkom odbere neskutocne vysoku ucinnost, takze keby existovala trieda Diamond, tak ju ten zdroj dostane. Do nejakych 750W pracuje tiez pasivne a nesie na sebe aj Wattmeter. Samozrejme tento premiovy zdroj stoji premiove peniaze.. Cize Seasonic su fajn zdroje, ale ked ich rozdelas a podivas sa na kvalitu pajeni a urobis aj testy s oscikom tak zistis, ze ku premiovej kvalite, maju bohuzial daleko..

https://imgur.com/a/hqeTj09

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

S takouto ucinnostou este ziaden iny vyrobca nevyrobil PC zdroj. I pri pouze 10% zatazi, co je 125W, ma zdroj 92.5% ucinnost. Bezne Titanium maju 90%, Platinum i Gold maju hlooooouboko pod 90%, resp. 80%. Na MaxTytan ti inak vyrobca dava zaruku 10 let.

https://www.techjunkies.nl/wp-content/uploads/2018/03/80-Plus-electronic...

https://www.enermax.com/archive/products/item/PSU/MaxTyan/1050-1250W/Max...

https://www.enermax.com/en/products/maxtytan-1250w

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Seasonic není špatný. 2x mi odešel. Šlo o Seasonicy gold 750W. prostě se v pruběhu let postupně odporoučely. Ale. Seasonic není špatný. Protože ani jednou sebou nevzal nic jiného do hrobu. A to se cení. No jasně, kvůli dlouhé záruce mi poslali nové kusy.
Jinou značku jsem posledních 15 let nepoužíval, takže nemohu víc posoudit.

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

Věřim Seasonicu, nevěřim geekům na CZC (malý 13letý homoklády co do doporučijí HW) geeci na CZC doporučují SilentiumPC Vero L3

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Ja už by som do AM4 ako čisto novo kúpenej platformy nešiel (jedine malý upgrade procesora), keď do pol roka tu máme AM5 a Zen4...

Seasonic považujem za kvalitu (hlavne v cenovke od 50€), ale osobne som vždy preferoval Enermax a potom EVGA sa mi osvedčila.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Platforma AM5 prijde jiste nejprv s nejvyssi X670/X770 cipovou sadou(6/5nm), bude tedy obsahovat sbernici PCI-Express 5.0(CPU) + 4.0/5.0(PCH), k tomu 4x DP vystupy a nove USB4.0, procesor samotny pro AM5 ponese RDNA II iGPU a bude uplne jedno jestli to bude nebo nebude G varianta, lacine to proto nebude, navic se to bude muset jeste odladit, cela platforma, ja osobne si totiz dobre pamatuju jak se odladoval prvy Zen se DDR4 a byl to docela mazec, co update BIOS-u, to razantni zlepseni kompatibility s RAM a pod.

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Já zase kdybych řešil nový stroj v podobném rozpočtu, bych šel do 12900F. Nějak nevím, co by mi mělo oproti 5950X chybět. Plnohodnotnost jader je mi ukradená, stejně je to všechno o tom, jak kvalitně napsanej multi-threading má daná aplikace, takže tam vím, na čem jsem a že by to pro mě nebyl nijaký rozdíl. Jak hlásil Bob Swan, důležitý jsou emoce, a já bych z toho 12900F měl jako bonus navíc ten příjemný zážitek, že bych tady o tom napsal a vám by zas praskaly cévky o 106.

+1
-2
-1
Je komentář přínosný?

Hodně by byla i polovina té spotřeby navíc. Tohle je o dost horší než svého času Netburst/Pentium 4.

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

testovat CPU roku 2021, resp. 2022 v 720 či 1080 je poněkud trapné. O reálném výkonu ve hrách to nevypovídá lautr nic.

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Pro psaní komentářů se, prosím, přihlaste nebo registrujte.