Diit.cz - Novinky a informace o hardware, software a internetu

Další informace o architektuře Xbox 360

Xbox 360
Chystaná herní konzole nové generace od redmondského softwarového giganta již pomalu začíná klepat na dveře. Její tvůrce tak tu a tam utrousí nějaké ty informace. Na posledy se tak stalo na Hot Chips 17 konferenci ve Stanfordu v Kalifornii. Podrobněji se poté na konzoli podívali na serveru Watch Impress.

Celková architektura

Na prvním obrázku vidíte celkovou architekturu konzole včetně propojení jednotlivých sekcí, rychlostí sběrnic atd. Podrobněji se podíváme na hlavní procesor, grafické jádro a jižní můstek.

Xbox 360 Architektura

GPU

GPU bude vyrábět společnost Taiwan Semiconductor Manufacturing Company (TSMC) 90nm výrobním procesem. Hlavními částmi architektury GPU jsou samotné grafické jádro a zapouzdřená EDRAM o kapacitě 10 MB. GPU pak komunikuje s hlavním procesorem přes BIU (Bus Interface Unit), která je přímo připojena na FSB (Front Side Bus). BIU je dále napojena na dva GDDR3 paměťové řadiče. Podle Microsoftu tento způsob propojení snižuje latence ve chvíli, kdy CPU potřebuje větší množství paměti.

GPU Architektura

Grafické jádro komunikuje dále (jak již bylo zmíněno) s hlavní pamětí a vstupně-výstupními obvody (které jsou v jižním můstku) skrze tzv. Memory Hub, který je přímo připojen na paměťový subsystém. Mimochodem na grafickém výstupu z konzole je možné osadit vlastní DA převodník.

Dvojice 64bitových GDDR3 paměťových řadičů pak obsluhuje celkem 512 MB paměti, po 256 MB každý a to maximální rychlostí 22,4 GB/s.

Zapouzdřená EDRAM paměť v GPU pochází od společnosti NEC, její výroba pak samozřejmě probíhá 90nm procesem. Je zodpovědná za pixel processing, jako třeba anti-alliasing, alpha/Z processing atd. Je přímo připojena na renderovací jednotku rychlostí 256 GB/s. 48 jednotných shaderů je rozděleno do tří skupin po šestnácti.

GPU Die FotoGPU čip je tvořen 232 milióny tranzistorů, 10 MB EDRAM pak 100 milióny. 232 miliónů tak představuje zhruba o 40 % více tranzistorů, než má Radeon X800 (jádra R420/423) a odpovídá spíše kartám GeForce 6800 s jejich 222 milióny tranzistorů. Pokud si však vzpomenete na předchozí informace o GPU Xboxu 360 a jeho 48 jednotných shaderech, tak se i tento počet tranzistorů může jevit docela nízký. ATI na tomto čipu bezesporu hodně zapracovala, takže jsme zvědavi, co se z toho nakonec vyklube za tajemství a v čem se bude lišit od běžných karet pro PC, ze kterých návrh musel vycházet.

CPU

CPU Architektura

Jak již od nás víte, CPU bude tříjádrová variace na IBM PowerPC procesor. Poběží na 3,2 GHz a všechna tři jádra v něm sdílejí 1 MB společné L2 cache. Skládá se z následujících primárních částí:

  • Integer Unit
  • Load/Store Unit
  • Branch Unit
  • VMX Floating Point Unit
  • VMX Permute Unit
  • VMX Simple Unit
  • Scalar Floating Point Unit

Komunikace s GPU „frčí“ přes hlavní sběrnici (FSB) rychlostí 21,6 GB/s (přesněji 10,8 GB/s v každém směru).

Počet tranzistorů v CPU je „pouhých“ 165 miliónů, z čehož 1MB L2 vyrovnávací paměť zabírá 48 miliónů. Pro srovnání Cell procesor v Playstation 3 si dopřává 241 miliónů tranzistorů. Xbox 360 CPU bude vyráběno 90nm SOI procesem u IBM, stejně jako nyní Cell procesor pro Playstation 3. Cell však pro sériovou výrobu přesedlá na 65nm proces.

SouthBridge

GPU je k jižnímu můstku připojeno přes dvojité PCI Express rozhraní rychlostí 10 GB/s. Jižní můstek sám pak obsahuje XMA zvukový dekodér. Přípojná místa zahrnují SATA řadič (obsluhující 20GB pevný disk a 12rychlostní DVD mechaniku), USB Memory Unit, ethernetové rozhraní atd. Připomeňme, že o výrobu jižních můstků se bude starat společnost United Microelectronics Corporation (UMC) za použití 150nm výrobního procesu.

David "David Ježek" Ježek

Bývalý zdejší redaktor (2005-2017), nyní diskusní rejpal.

více článků, blogů a informací o autorovi

Diskuse ke článku Další informace o architektuře Xbox 360

Čtvrtek, 1 Září 2005 - 04:05 | Anonym | >XS: Proc? (a prosim konkretni duvody, ne...
Středa, 31 Srpen 2005 - 17:33 | Anonym | Vlask: Cell Procesor by měl být podporován v...
Středa, 31 Srpen 2005 - 11:01 | Anonym | kubik: Ja jsem zvykly na 100hz monitor, a pokud...
Středa, 31 Srpen 2005 - 08:50 | kubik | to =peca=: tak to zas pozor s tim blikanim, ja od...
Středa, 31 Srpen 2005 - 07:22 | Anonym | <b>kromec</b>: sice...
Úterý, 30 Srpen 2005 - 20:32 | Anonym | asdfvadv @ 194.108.127.88 - dnes, 30. srpna 2005...
Úterý, 30 Srpen 2005 - 20:11 | Anonym | >GDT a FLEGGY: chybu jsem neudelal,...
Úterý, 30 Srpen 2005 - 14:31 | Anonym | to je uplne jedno kolik to ma Hz protoze HDTV TV...
Úterý, 30 Srpen 2005 - 14:10 | Anonym | K te HDTV: prevzato z teto diskuze: http://forum....
Úterý, 30 Srpen 2005 - 13:44 | Anonym | Sorry, chybne jsem povazoval rozliseni XBOXu za...

Zobrazit diskusi