Dostupnost hardwaru i ceny čeká zhoršení, dodávky zastavila situace v Rudém moři
Hnutí Húsíů, jak si jemenská ozbrojená skupina sympatizující s hnutím Hamás říká, se v palestinsko-izraelském konfliktu realizuje od 19. října. O měsíc později, 19. listopadu, poprvé zaútočila na (neizraelskou) loď proplouvající Rudým mořem. Začátkem prosince útoky nabraly na četnosti, v jediný den došlo k napadení tří plavidel. Útoky se dotkly plavidel označených vlajkami různých zemí, například Baham, Malty, Panamy, Norska, Hong-Kongu, Libérie, Kajmanský ostrovů nebo Marshallových ostrovů.
Některé přepravní společnosti proto své lodě zastavily před územím, které kontrolují Húsíové, případně zdržely jejich vypravení. Zdržení dodávek tak dosahuje řádu týdnů až jednoho měsíce. Podle tchajwanských zdrojů „jsou na některých z těchto čekajících plavidel naloženy produkty [mířící do Evropy]“. BBC pak hovoří o „vážném narušení“ distribučních linek.
Standardní trasa z Tchaj-wanu do Nizozemí (Fluent Cargo)
Některé z přepravních společností čekají na vyřešení situace, jiné zvažují přesměrování lodí kolem pobřeží jižní Afriky. Zatímco průměrná doba přepravy přes Rudé moře dosahuje 25 dnů, při trase kolej jižního pobřeží Afriky zabere přinejmenším 34 dní, což podstatně zvýší náklady na přepravu.
Teprve nyní, po měsíci od prvního útoku, připravují západní země řešení v podobě ozbrojených eskort, které by přepravní lodě provázely. Než se tuto myšlenky podaří převést do praxe a obnovit dodávky v původním tempu, může utéct několik dalších týdnů. Tom'sHardware očekává, že se tyto komplikace projeví jak na dostupnosti tak i cenách hardwaru v Evropě.
Do jaké míry, je zatím otázkou. Na situaci lze nicméně najít drobné pozitivum v podobě načasování: Největší dopad na evropský trh lze očekávat plus mínus v polovině prvního kvartálu, kdy je obvykle poptávka po hardwaru nejslabší a výpadek tudíž ovlivní méně zákazníků.