Diit.cz - Novinky a informace o hardware, software a internetu

O kolik je Polaris efektivnější než předchozí architektury GCN?

Generace Polaris vychází ze čtvrté verze architektury GCN. Přestože už je nějaký ten pátek na trhu, teprve nyní se objevil první test, který se zaměřuje na srovnání efektivity jednotlivých generací…

Redakci německého webu ComputerBase napadlo provést zajímavý test. Vybrala tři grafické karty osazené čipy různých verzí architektury GCN tak, aby disponovaly stejným počtem stream-procesorů, texturovacích jednotek i ROP. Rozdíly ve frekvencích GPU srovnala přetaktováním a podtaktováním, rozdíly ve sběrnici úpravou taktů pamětí. Následně na každé kartě nechala proběhnout plný set čtyřiadvaceti herních testů a výsledky vyhodnotila.

Z první generace GCN bylo vybrané GPU Tahiti v provedení Radeonu R9 280X, druh á generace GCN nedisponovala vhodně koncipovaným jádrem, ze třetí generace GCN došlo na GPU Tonga (resp. Antigua) v provedení Radeonu R9 380X a ze čtvrté generace GCN (či Polaris) došlo na Polaris 10 v provedení Radeon RX 470.

kartaRadeon R9 280XRadeon R9 380XRadeon RX 470
GPUTahitiTonga (Antigua)Polaris 10
architekturaGCN 1GCN 3GCN 4 / Polaris
stream-procesorů204820482048
nastavený takt1040 MHz1040 MHz1040 MHz
aritmetický výkon4,26 TFLOPS4,26 TFLOPS4,26 TFLOPS
kapacita paměti3 GB4 GB4 GB
sběrnice384bit256bit256bit
efektivní takt pamětí4610 MHz6600 MHz6600 MHz
datová propustnost221,28 GB/s211,20 GB/s211,20 GB/s

Parametry a teoretický výkon všech tří GPU se podařilo zcela vyrovnat, jen u pamětí zůstal drobný rozdíl. Pro vyrovnání datové propustnosti bylo třeba podtaktovat paměti Radeonu R9 280X připojené 384bit sběrnicí a naopak přetaktovat paměti Radeonu R9 380X připojené 256bit sběrnicí. V rámci možností nastavitelných a stabilních taktů se ale nepodařilo rozdíl setřít zcela, a tak Radeonu R9 280X zůstal drobný náskok v podobě o téměř 5 % vyšší datové propustnosti.

Jednoduchý graf ilustruje rozdíly ve výkonu v průměru 24 herních testů. Rozdíl mezi třetí a první generací GCN dosahuje 10 %, rozdíl mezi první a čtvrtou generací 18 %. Posun mezi první a druhou bohužel nebylo možné posoudit, ve druhé generaci totiž nebyl vydán žádný čip disponující 32 ROP, a tak není objektivní srovnání možné. Zdá se ale pravděpodobné, že největší mezigenerační skok přinesla čtvrtá generace GCN, Polaris.

Gcn Efektivita Computerbase 01

Zajímavé jsou i dílčí výsledky. K největším výkonnostním posunům vlivem architektury došlo u The Witcher (41 %), Ashes of the Singularity (29 %), Metal Gear Solid V (28 %) a Fallout 4 (25 %).

Gcn Efektivita Computerbase 05Gcn Efektivita Computerbase 02Gcn Efektivita Computerbase 04Gcn Efektivita Computerbase 03

K zanedbatelným posunům mezi architekturami GCN 1 a GCN 3 došlo v Dirt Rally, Far Cry Primal a The Talos Principle.

Gcn Efektivita Computerbase 07Gcn Efektivita Computerbase 08Gcn Efektivita Computerbase 09

K zanedbatelnému posunu mezi architekturami GCN 3 a GCN 4 / Polaris došlo pouze v COD: Black Ops III.

Gcn Efektivita Computerbase 06

Dá se předpokládat, že s delším časovým odstupem od vydání budou rozdíly ještě výraznější. Zatímco pro generace GCN 1 a GCN 3 jsou již ovladače velmi propracované a většina výkonnostních rezerv využita, GCN 4 / Polaris je stále poměrně čerstvá architektura, která nabízí prostor pro další zlepšení. Například první červencové ovladače přinesly 2-5% nárůst výkonu v řadě her, třetí červencové ovladače pak až 20% posun v Rise of the Tomb Raider.

Tagy: 
Zdroje: 

Diskuse ke článku O kolik je Polaris efektivnější než předchozí architektury GCN?

Pátek, 26 Srpen 2016 - 21:40 | peve78 | Zajímavé srovnání GPU Polaris s předchozími GCN a...
Středa, 24 Srpen 2016 - 10:21 | Karáš Svorka | Předpokládál bych Raspberry Pi nebo nějaký OSS...
Středa, 24 Srpen 2016 - 10:20 | Karáš Svorka | Tam se to hodí na kostky, kopečky, petřín a tak.
Středa, 24 Srpen 2016 - 10:19 | Karáš Svorka | Taky si říkám proč netestují 3DMark2001 či Turok...
Středa, 24 Srpen 2016 - 09:49 | Karáš Svorka | Netřeba, každému normálnímu člověku je jasné, že...
Úterý, 23 Srpen 2016 - 22:05 | majster | To je nezmysel. Pocet ROPS je sucastou...
Úterý, 23 Srpen 2016 - 21:51 | Tom Buri | kdyz nechapes rozdily mezi architekturou a...
Úterý, 23 Srpen 2016 - 21:32 | majster | To je rovnaky nezmysel ako vypnut i delta...
Úterý, 23 Srpen 2016 - 21:24 | Tom Buri | '' CU Grenady je stale rychlejsi nez CU...
Úterý, 23 Srpen 2016 - 20:51 | majster | Ak porovnavas procesory na 3GHz, tak porovnavas...

Zobrazit diskusi