„EU ballot screen“ - který prohlížeč osloví masy?
V tomto článku vám nastíním svůj pohled na to, jak který popisek upoutá průměrného uživatele počítačů. Pro potřeby tohoto článku jej definuji jako člověka, co chodí na internet, používá Internet Explorer proto, že je na něj zvyklý, ale má třeba i povědomí o tom, že existují jiné webové prohlížeče (to už podle mého názoru trochu z průměru trochu odbočuji, ale budiž). Ačkoli zatím nejsou všechny popisky v „ballot screen“ přeloženy, budu vycházet z předpokladu, že je Microsoft přeloží tak, jak si myslím, že by je přeložil. Načetl jsem si tedy stránku browserchoice.eu, seřadil prohlížeče podle abecedy a názvu samotného prohlížeče bez názvu výrobce (nikoli náhodně první pětku a zbytek, jak to stránka dělá). Budu předpokládat, že uživatel se skutečně do výběru začte a popisky si projde všechny. Hodnotit budu na stupnici od 0 do 5 s tím, že 5 je nejlepší.
Avant Browser
Nejlepší webový prohlížeč: malý, rychlý, jednoduchý, vysoce konfigurovatelný a rozšiřitelný. Perfektní pro všechny!
Pro běžného uživatele nikterak atraktivní popisek, kterému na atraktivitě nepřidává ani jméno. Fráze „vysoce konfigurovatelný a rozšiřitelný“ průměrného uživatele odradí a na frázi „Perfektní pro všechny“ už jen stěží naletí. Logo možná připomíná „A“, ale nic, co by souviselo s používáním internetu.
Hodnocení: 1
Google Chrome
Google Chrome. Nový, rychlý prohlížeč. Stvořený pro každého.
Popisek nápadně podobný Avantu, jen bez té odrazující omáčky. Jde rovnou k věci a na nic si nehraje. Název nesouvisející s internetem, nemá v názvu ani browser. Možná tak marketingový humbuk kolem něj by mu mohl dát v uživatelově očích šanci. A pak také to jméno, co za ním stojí: „Google“. To je pojem, který by mohl zabrat. Anebo také odradit, záleží na preferencích. Logo má aspoň kulaté s prvkem jakéhosi koloběhu, při troše fantazie by to Internet připomínat mohlo.
Hodnocení: 3
Mozilla Firefox
Nejvyšší prioritou Firefoxu je vaše bezpečí na Internetu. Firefox je zdarma, nevládne vašemu počítači a ani neohrožuje vaše soukromí.
První větou v Mozille zabrnkali na správnou strunu: strach. Na to by se mohlo hodně lidí chytit. Pokud bude mít uživatel navíc povědomí o tom, že Firefox je druhý nejpoužívanější prohlížeč, který používají alespoň dva jeho známí, červíček pochybnosti se prožral, kam potřeboval. Celkem poutavá je i informace „zdarma“. Název „Firefox“ je pak už spíše mediálně známý, než aby vyloženě říkal něco o tom, že jde o webový prohlížeč. Logo se zeměkoulí uvnitř je rozhodně plus, plyšové zvířátko bude asi individuální záležitost. Název tvůrce nedominuje nad názvem samotného prohlížeče.
Hodnocení: 4
Flock
Navigace mezi přáteli: prohlížeč, pomocí kterého zcela využijete Facebook & Twitter.
Krátký úderný název bez bližší vazby na internet, popisek zaujme pouze lidi využívající Facebook a Twitter. Logo je v takovém případě irelevantní.
Hodnocení: 0
GreenBrowser
GreenBrowser je nejlepší volbou flexibilního a výkonného zeleného webového prohlížeče. (GreenBrowser is your best choice of flexible and powerful green web browser.)
Tady se přiznám, že jsem měl s překladem trochu problém, protože mě nenapadá, v jakém smyslu je zde použito slovo „green“. Představa, že by šlo o prohlížeč šetrný k přírodě je přinejmenším … ehm, no nic, k hodnocení: Samotný název GreenBrowser je takový zvláštní a mohl by zabrat tak maximálně ve stylu klasikova rčení „to je blbý, to se bude líbit“. V popisku je použito poměrně dost přívlastků, které působí zejména se spojením „green“ poměrně nedůvěryhodně. S nabídkou flexibility je to podobné jako třeba u Avant Browseru – odrazuje to. Logo opět nesouvisející s internetem, naprosto bez nápadu. Jestli je zelená to hlavní, čím se prohlížeč chlubí, pak jasný propadák.
Hodnocení: 0
Internet Explorer 8
Aplikace Internet Explorer je nejpoužívanější prohlížeč na světě navržený společností Microsoft s ohledem na vás.
Samotný popisek staví převážně na tom, že jde o prohlížeč nejpoužívanější. S ohledem na skutečnost, že logo je uživateli důvěrně známo, protože již IE používá, působí celý popisek poměrně důvěryhodně. Samotný název je celkem trefný a opět uživateli důvěrně známý. Domnívám se, že je velmi pravděpodobné, že uživatel IE půjde cestou nejmenšího odporu a i kdyby nakrásně používal starší verzi Internet Exploreru, pravděpodobně si na základě této nabídky nainstaluje osmičku.
Hodnocení: 4, ale dávám mu mezi uživateli IE jednoznačně největší šanci na úspěch
K-Meleon
K-Meleon je extrémně rychlý, přizpůsobitelný, odlehčený prohlížeč založený na jádře Mozilla Gecko a navržený speciálně pro Windows. (K-Meleon is an extremely fast, customizable, lightweight browser based on the Mozilla Gecko engine and designed specifically for Windows.)
Sám název opět nepřipomíná nic, co by mělo mít něco do činění s internetem, logo je kulaté spíše z povinnosti. Upoutávka používá spíše neatraktivní superlativum „extrémně rychlý“, přizpůsobitelnost by opět mohla spíše odradit a v kombinaci s odlehčením už působí nedůvěryhodně. Informace o jádře Mozilla Gecko průměrnému uživateli nic neřekne a když, tak spíše udělá reklamu na Firefox. Informace o navržení speciálně pro Windows je naprosto zbytečná.
Hodnocení: 1
Maxthon
37 jazyků. Tear-off záložky & video. Rozdělená obrazovka. Gesta myší. Ad killer. Obdržel dvakrát Webware Awards. Porovnejte a vyberte.
Název sice opět neříká nic o internetu, ale je úderný a krátký (má jen dvě slabiky). Popisek je však jednoznačně nejhorší ze všech, průměrnému uživateli neříká nic, co by jej reálně zajímalo, speciálně v češtině, je to snůška nicneříkajících hesel s chlubením se něčím, o čem uživatel nemá páru (anglicky mluvící možná na Awards coby ocenení skočí, ale i tak je to takové dost „ratatata…“, příliš zbrklé, jako když vás chce podomní obchodník rychle uvrtat do podezřelé nabídky).
Hodnocení: 0
Opera browser
Výkonný a snadno ovladatelný webový prohlížeč. Vyzkoušejte jediný prohlížeč s technologií Opera Turbo a zrychlete své připojení k Internetu.
Název sice nic moc neříká o internetu, nanejvýš je zde podtextové slovo „browser“, jinak je ale celkem úderný a je vidět, že si tvůrce v logu nic dalšího nevymýšlel a postavil na názvu právě i to logo, což zde paradoxně může zvýšit důvěryhodnost. Přidává tomu i informace o výkonnosti bez zbytečných superlativů a vyloženě láká „snadnou ovladatelností“ – nenabízí (narozdíl od spousty konkurence) přehršel nesrozumitelných funkcí. Poměrně zajímavým tahákem může být i nabídka zrychlení připojení k internetu.
Hodnocení: 3
Safari
Safari pro Windows od společnosti Apple, nejinovativnější prohlížeč na světě.
Název zcela mimo souvislost s internetem, logo nesouvisející s názevm, ale k internetu má přeci jen o krůček blíže, i když by to mohlo být výrazně lepší. Určitým drobným, avšak celkem zanedbatelným tahákem by mohla být zmínkao výrobci (Apple), některý uživatel jej může znát. Vyloženě nedůvěryhodně však působí slovní spojení „nejinovativnější prohlížeč na světě“.
Hodnocení: 2
Sleipnir
Sleipnir: Plně přizpůsobitelný prohlížeč pro nové zážitky na webu. (Sleipnir: A fully customizable browser for a new web experience.)
Našinci název rozhodně nic neřekne, logo osloví nanejvýš pamětníky starého Netscape Navigatoru. Nabízí něco, oč průměrný uživatel nebude mít zájem.
Hodnocení: 1
FlashPeak SlimBrowser
Rychlý a spolehlivý prohlížeč, který obsahuje množství funkcí, jako vyplňovač formulářů, blokování vyskakovacích okýnek, správu registrace.
Popisek, který průměrného uživatele spíše vyděsí, než navnadí. Uživatel sice v určitých případech chce množství funkcí, ale zase může dostat strach, že je nepochopí, nebo nezvládne obsluhovat. Pojem „správa registrace“ to zazdí, na uživatele příliš odborná fráze. Název sice obsahuje slovo „browser“, ale jako celek je příliš dlouhý a komplikovaný, navíc název samotného tvůrce (FlashPeak) dominuje nad názvem prohlížeče (SlimBrowser), což je prostě špatně. Logo sice kulaté, ale sebestředné (dominuje opět název tvůrce).
Hodnocení: 1
Je jasné, že na spoustu věcí asi budete mít jiný názor. To samozřejmě mít můžete. Já pouze nabízím svůj pohled. A anketu, ve které zase můžete zhodnotit, jak moc si myslíte, že jsem se trefil ;-).