Provoz Windows aplikací na Androidu? Proč ne :-)
Zatímco klasické Wine (které - připomínáme - není emulátorem Windows, nýbrž nativní implementací Win API pro unixové OS) se stále potácí ve velkém skluzu za samotnými Windows, resp. DirectX, Alexandre má chuť hrát si na jiném písečku. Na FOSDEMu tak ukázal v akci něco, co bychom nazvali pre-pre-alpha verzí Wine pro Android. Jeho prezentace přitom byla vpravdě šílená.
Na svém Macbooku Pro s Intel procesorem (který sám o sobě není klasickým x86 procesorem jako třeba stará dobrá „dva-vosum-šestka“, ale to by bylo na delší debatu) a Mac OS X pustil emulátor Androidu. A v tomto emulátoru ukazoval na oné implementaci Wine běh aplikace napsané pro Windows RT. No řekněte sami, že to není bláznivina (navíc tomu logicky odpovídal zoufale nízký výkon aplikace). Každopádně na Wine pro Android se pracuje, nějaké použitelné výsledky nečekejme příliš brzy a je třeba si připomenout explicitně jedno omezení:
Wine pro Android nebude umožňovat běh Windows XP/Vista/7/8 aplikací. Wine není emulátor, ale implementace API daného OS do jiného OS. Wine pro Android logicky poběží na ARM architektuře Androidího zařízení, takže skrze něj bude možné provozovat aplikace napsané pro Windows RT, ARMovou verzi Windows 8, resp. hypoteticky též aplikace z Windows Phone. V opačném případě by Wine pro Android muselo obsahovat překladač z x86/x87/SSEx/atd. na ARM a tudíž být skutečně emulátorem.
Uvidíme, jestli z toho vzejde něco skutečně použitelného (vedle Wine pro Android se také hovoří obecně o Wine on ARM, tak se nechme překvapit). Jde o zcela odlišný přístup, než jaký zastává třeba Miguel de Icaza z projektu Mono, který umožňuje spouštět víceméně stejné binárky na Windows, Mac OS X i Linuxu. Alexandre Julliard ale v žádném případě jinou cestou nepůjde, projekt Wine je jeho dítko a sám nyní pracuje na Wine v CodeWeavers, kteří prodávají komerční implementaci Wine pro Linux a Mac OS X.