Čtyři obrazové výstupy na levných GeForce 600 přináší Galaxy a Colorful
Galaxy GeForce GT 610 MDT
S jádrem GK104 a řadou GeForce 600 ohlásila Nvidia oficiálně podporu čtyř nezávislých obrazových výstupů. Mohlo by se proto zdát, že GeForce GT 610 MDT od Galaxy, která podporu takového množství monitorů deklaruje, bude při low-endových pořizovacích nákladech pro uživatele (hledajícího více výstupů za méně peněz) výhrou.
Realita je ale trochu jinde. GeForce GT 610 totiž nepatří do 28nm rodiny čipů Kepler, ale jde o přejmenovanou 40nm Fermi (GF119), která čtyři výstupy nepodporuje, zvládá maximálně dva. Jak to tedy je? Výrobce karty použil čipy IDT VMM1402, které umožňují vykreslený obraz rozříznout napůl a jelikož 2 / 0,5 jsou čtyři, může takový počet obrazových výstupů deklarovat. Problémem však zůstává, že tyto obrazy nejsou nezávislé, ale každá dvojice je stále jedním obrazem na dvou monitorech. Je tedy třeba mít na paměti, že uživatel získá pouze výstupy vázané do dvojic (není možné na každé obrazovce vykreslovat samostatný obsah); omezené jsou i konfigurace (například režim portrét se třemi panely není možné realizovat).
GPU karty integruje 48 stream-procesorů na 1620 MHz (zbytek čipu běží na poloviční frekvenci, jak je pro řadu Fermi typické) a 64bit paměťové rozhraní doplňuje 1 GB DDR3 pamětí na 1 GHz. Výstupy jsou řešené kombinací dvou konektorů DMS59 a přiložených redukcí DMS59 ⇒ 2× DVI (single-link).
Více k možnostem čipů IDT najdete ve článcích:
Colorful GeForce GT 640 Pro X4
O něco nadějněji se jeví produkt společnosti Colorful. Důvody jsou dva: Staví na GPU GK107, které spadá do generace Kepler a její výrobce o čipech od IDT nemluví. To sice samo o sobě neznamená, že na kartě 100% nejsou; je to pro nás jen signálem, že tam být nemusejí a karta může nabízet to, co bychom od ní opravdu čekali.
Od Colorful se ale více nedozvíme - nahlédli jsme tedy do oficiálních specifikací GeForce GT 640 od Nvidie. Ty zmiňují tři výstupy, ale to pouze odráží přítomnost tří konektorů na referenčním modelu. Tedy ani to nám příliš nepomohlo. Feature set GeForce GT 640 však uvádí podporu „NVIDIA Surround with Up To Four Monitors“ s odkazem na stránku o 3D Vision Surround. To je téměř to, co jsme chtěli slyšet. Téměř.
Bohužel jsme asi příliš rýpaví a napadlo nás výpis fíčurek GeForce GT 640 porovnat s výpisem k GeForce GTX 580. Zjistili jsme, že i ten uvádí „NVIDIA 3D Vision Surround“, tedy podporu 3 monitorů, i když GeForce GTX 580 nabízí jen dva výstupy. K realizaci „surroundu“ jsou totiž v případě GTX 580 třeba dvě karty (SLI), což ovšem uvedeno není. Nemůžeme proto s jistotou říct, zda konstatování „NVIDIA Surround with Up To Four Monitors“ u GT 640 uživateli zaručí čtveřici výstupů s jednou kartou, nebo zda je potřeba (stejně jako u GTX 580) použít karty dvě.
Zkrátka a dobře, nejsme příliš moudří z toho, zda čip GK107 podporuje nativně čtyři samostatné výstupy (stejně jako high-endový GK104) a tedy zda Quad-View od Colorful umožňuje čtyři nativní nezávislé (a nezávisle konfigurovatlené) výstupy, nebo jde o další z karet s IDT čip(set)em pod kapotou.
Ostatní parametry odpovídají referenčním - GPU se 384 stream-procesory běží na 900 MHz, 128bit paměťová sběrnice připojuje 2 GB 1780MHz DDR3 pamětí, jen chladič v tomto případě o něco převyšuje jeden slot a zasahuje do sousední pozice. Výstupy jsou opět řešené kombinací dvou konektorů DMS59 a přiložených redukcí DMS59 ⇒ 2× DVI (single-link).
S cenou a dostupností se výrobci zatím nepochlubili.