Diit.cz - Novinky a informace o hardware, software a internetu

Nvidia odhalila GeForce GTX 1080. Proč?

Dlouho očekávaný herní Pascal je konečně tady, skoro. Nvidia zveřejnila podobu, parametry karty, cenu, nastínila i výkon a nové technologie. Karta ale dostupná není a ještě nějaký ten pátek nebude.

Pokud jste v poslední době sledovali dění ve světě grafických karet, nemohlo vás odhalení GeForce GTX 1080 ani její parametry překvapit - 2560 stream-procesorů na taktech přes 1,5 GHz a k tomu 256bit sběrnice s 10GHz GDDR5X, to byl obraz, který jsme nastínili už minulý týden. Rovnou u specifikací zůstaneme a trochu si je upřesníme. Jádro GP104 se skládá ze 7,2 miliard tranzistorů (což je o něco méně než námi předpokládaných 8 miliard), za to běží na o něco vyšších taktech, což po stránce výkonu o něco nižší než očekávaný počet tranzistorů plně kompenzuje. Základní takt přesahující 1600 MHz, který o téměř půl GHz překonává minulou (28nm) generaci je z valné části důsledkem 16nm FinFET+ procesu TSMC, který je nejen výrazně rychlejší než 28nm proces, ale zároveň je balancovaný více pro vyšší takty než konkurenční proces Samsungu (rozdíl se pohybuje kolem 10 %).

Geforce Gtx 1080 Style 02

Všechny údaje v tabulce (níže), které postrádají otazník, Nvidia potvrdila. S pravděpodobností blížící se jistotě ale můžeme říct, že krom 2560 stream-procesorů ponese jádro 160 texturovacích jednotek (důsledek konfigurace SM bloku, jak jej Nvidia představila v souvislosti s jádrem GP100) a troufám si tvrdit, že se nic nezmění ani na uváděných 64 ROP.

Nejen, že tato hodnota odpovídá šířce sběrnice, ale výkon ROP jednotek byl popohnán zvýšenou taktovací frekvencí (podobnou měrou, jakou byla datová propustnost 256bit sběrnice popohnána použitím rychlejších pamětí GDDR5X). Dál pak lze argumentovat mírně nižším než očekávaným počtem tranzistorů, který odpovídá spíše nižší očekávané hodnotě ROP (tzn. spíše 64 než 128).

 GeForce
GTX 1070

GeForce
GTX 1080

GeForce
GTX 980

GeForce GTX

980 Ti

GeForce GTX
Titan X
GPUGP104
7,2 mld. tr.
GP104
7,2 mld. tr.
GM204
5,2 mld. tr.

GM200
8 mld. tr.

GM200

8 mld. tr.

Plocha~300 mm²?~300 mm²?398 mm²601 mm²601 mm²
Proces16 nm TSMC16 nm TSMC28 nm TSMC28 nm TSMC28 nm TSMC
ArchitekturaPascalPascalMaxwellMaxwellMaxwell
Frekvence>1500 MHz?1607 MHz1126 MHz1002 MHz1002 MHz
Boost<1700 MHz?1733 MHz1216 MHz1075 MHz1075 MHz
SPs2048-2304?2560204828163072
TMUs128-144?160?128176192
ROPs?64?649696
Výkon?8,23 TFLOPS4,61 TFLOPS5,64 TFLOPS6,16 TFLOPS
Výkon (DP)?0,26 TFLOPS?0,14 TFLOPS0,18 TFLOPS0,19 TFLOPS
Paměti8 GB

256bit
GDDR5?

8 GB
256bit
GDDR5X

4 GB

256bit
GDDR5

6 GB

384 bit

GDDR5

12 GB

384bit

GDDR5

Takt8 GHz?10 GHz7 GHz7 GHz7 GHz
Dat. prop.256 GB/s?320 GB/s224 GB/s336 GB/s336 GB/s
spotř. 3D~150 W?180 W165 W (180 W)250 W250 W
Napájení?8-pin6+6 pin6+8 pin6+8 pin
VýstupyDVI
3× DP 1.2/1.4
HDMI 2.0b

DVI
3× DP 1.2/1.4
HDMI 2.0b

DVI

3× DP
HDMI

DVI
3× DP
HDMI

DVI
3× DP
HDMI

RozhraníPCIe 3.0 ×16PCIe 3.0 ×16PCIe 3.0 ×16PCIe 3.0 ×16PCIe 3.0 ×16
API

DirectX 12

 DirectX 12

DirectX 11.3

DirectX 12 

DirectX 11.3
DirectX 12

DirectX 11.3
DirectX 12

datum

6. 5. 2016

10. 6. 2016

6. 5. 2016
27. 5. 2016
18. 9. 20141. 6. 201517. 3. 2015
cena

$449

$379

$699

$599

$549

$649

$999

TDP karty nastavila Nvidia na 180 wattů. Oficiální TDP GeForce GTX 980 bylo 165 wattů, nicméně reálný limit nastavený v BIOSu odpovídal 180 wattům. Srovnání podle papírových hodnot může být značně ošemetné - uvažovat lze o dvou mezních situacích - buďto skutečné TDP o ~15 wattů stoupne, nebo je Nvidia tentokrát upřímnější, 180 wattů bude skutečný strop a spotřeba se oproti předešlé generaci prakticky nezmění. Uvidíme.

Geforce Gtx 1080 Style 03

Za pozornost stojí upgrade rozhraní čipu. SLI se dočkalo zdvojnásobení datové propustnosti (SLI HB-bridge; HB = high bandwidth, vysoká datová propustnost), což je s ohledem na 4k rozlišení, které se tlačí do stále dostupnějších cenových relací, logický krok. Inovace se dočkaly i obrazové výstupy, krom HDMI 2.0b nabídne karta trojici DisplayPort konektorů, které jsou prozatím certifikovány na verzi 1.2, ale Nvidia slibuje připravenost na verzi 1.3 a 1.4.

Geforce Gtx 1080 Style 04

Z nových vlastností lze zmínit tzv. Simultaneous Multi-Projection. Jádro je nově schopné v jednom průchodu zpracovat geometrii pro více úhlů pohledu. Toho lze využít jak ve světě virtuální reality, kdy není třeba geometrii pro každé oko zpracovávat v samostatném průchodu, tak v případě hraní na více obrazovkách, kdy lze potenciálu využít k projekci obrazu pro každý panel zvlášť s nižšími výkonnostními dopady než doposud (v současnosti se buďto vyrenderoval jeden obraz a roztáhl lineární projekcí, což mělo v důsledku širokého úhlu záběru dopad na zkreslení v rozích, nebo se vykresloval obraz pro každý displej zvlášť, ovšem s dramaticky rostoucími nároky na geometrický výkon). Ve druhém případě přinese Simultaneous Multi-Projection podle Nvidie až 3× nižší dopady na výkon.

GeForce GTX 1080 vyjde na oficiální částku $699 pro tzv. Founders Edition a $599 za klasickou verzi.


Přesto, že Nvidia odhalila další část informací o Pascalu, vyvolala oficiální akce více otazníků, než na kolik původních odpověděla. Ve shrnutí parametrů jsme skončili technologií Simultaneous Multi-Projection, a tak u ní ještě na chvíli zůstaneme. Už Maxwell podporoval dvě podobné technologie nazývané Multi-Projection Acceleration a Multi-Res Shading. Ty sice sloužily k něčemu trochu odlišnému, ale jak se už objevilo v mnoha odborných diskusích, zdá se, že všechny tři vycházejí ze stejného, nebo přinejmenším velmi velmi podobného setu hardwarových vlastnosti. Je tedy možné, že Simultaneous Multi-Projection není ani tak hardwarovou novinkou Pascalu, jako spíš softwarovou změnou - dalším využitím již existující hardwarové vlastnosti. Pokud ano, dávalo by to určitou naději, že v budoucnu dojde ke zpřístupnění i na generaci Maxwell.

V tabulce jste si možná všimli dvou cen. Vyšší, $699, se týká tzv. „Founders Edition“. Co přesně tato edice obnáší, Nvidia nespecifikovala. Lze si ale všimnout toho, že datum vydání spojuje pouze právě s Founders Edition. Prozatím se zdá, že Founders Edition bude referenční karta, jinými slovy až dojde 27. května k naskladnění karet, budou to právě dražší Founders Edition. Partnerské karty s nereferenčními chladiči a PCB přijdou na řadu někdy později za nižší ceny ($599). Dá se předpokládat, že Nvidia nemá zatím k dispozici dostatek karet, dostupnost komponent (GPU nebo GDDR5X) je v tuto chvíli příliš omezená na uspokojení poptávky, a tak došlo na speciální zaváděcí cenu a „Founders Edition“.

Nabízí se proto otázka, proč Nvidia odhalila GeForce GTX 1080 již 6. května, když ví, že ještě ani 27. května nebude mít dostatek karet na uspokojení poptávky, což bude řešit stodolarovou přirážkou za referenční model. Vrátíme-li se zhruba dekádu a něco v čase, bylo vcelku běžné uvádět novinky jen papírově s dostupností následující až po měsíci nebo dvou, případně jen pár vyvoleným. Vypálení rybníku konkurenci papírovým vydáním nedlouho před skutečným uvedením konkurenčního produktu bylo běžnou praxí, která provázela téměř každou novou generaci. Po narůstající kritice těchto praktik ze strany médií a uživatelů ale oba výrobci od vypouštění papírových draků ustoupili. ATi tehdy prohlásila, že nevidí smysl v uvádění produktů, pokud je nelze do měsíce dostat na pulty a Nvidia reagovala v podobném duchu konstatováním, že její nové produkty budou dostupné bezprostředně po uvedení.

V poslední době se však zdá, že se původní praxe plíživě vrací. Jedna věc je uvedení architektury, vysvětlení technologických změn, případně dema prezentovaná na předprodukčních vzorcích. Předvedení konkrétní karty, zveřejnění jejích parametrů, ceny a výkonnostních ukázek, už ale lze jen těžko vnímat jako preview architektury. Jde zcela jasně o vydání konkrétního produktu - produktu, který ovšem není skladem.

Pokud jde o herní výkon, nastiňují materiály Nvidie náskok GeForce GTX 1080 oproti referenční GeForce GTX 980 Ti o (podle situace) 25-30-40 %. To je v souladu s výsledky 3DMarku, které kartu stavěly právě 30 % nad dosavadní top-model. Mezi 25 a 40 % je ovšem poměrně výrazný rozdíl. K jaké z těchto hodnot se bude průměrný herní výkon blížit více, uvidíme koncem měsíce. GeForce GTX 1070 bude následovat později, opět v provedení dražší Founders Edition. Prozatím ale vybraní redaktoři dostali do rukou jen top model, a tak můžeme očekávat únik údajů o GTX 1080.

Zdroje: 

Diskuse ke článku Nvidia odhalila GeForce GTX 1080. Proč?

Středa, 11 Květen 2016 - 02:14 | tombomino | Tak mate pravdu, ze na ten rollout si nepamatuji...
Úterý, 10 Květen 2016 - 12:29 | 7R7 | Ty si nepamätáš vydanie prvej generácie GCN, cena...
Úterý, 10 Květen 2016 - 11:07 | tombomino | Problem AMD je jinde. Je v tom, ze to delaji...
Úterý, 10 Květen 2016 - 10:53 | Marek Moravčík | "Je to presne jak tady psali na Diit.....
Úterý, 10 Květen 2016 - 10:39 | tombomino | Nevim sice kde a jak, ale to je ted podruzne. Vec...
Úterý, 10 Květen 2016 - 10:36 | tombomino | Tak pokud nemaji vyteznost nebo jim treba chybi...
Úterý, 10 Květen 2016 - 10:25 | Marek Moravčík | Tu nejde o ospravedlňovanie. Ty a ani ja nevieme...
Úterý, 10 Květen 2016 - 10:21 | Anonym | pokud zijes a nakupujes v CR, tak pri kazdem...
Úterý, 10 Květen 2016 - 10:06 | tombomino | Tak ja si fakt nevzpominam, ze bych videl...
Úterý, 10 Květen 2016 - 09:59 | Marek Moravčík | Nikto nehovorí, že je to cool. Ale ide o...

Zobrazit diskusi