Paměťová konfigurace GeForce GTX 970 se projevila, působí propady FPS
GeForce GTX 970 ani tak neomezuje samotné snížení efektivně využitelné kapacity paměti a aktivních 56 ROP namísto 64 inzerovaných (architektura těch osm chybějících stejně neumožňuje efektivně využít) jako spíš segmentace paměti na dva oddíly, které se výrazně liší kapacitou a propustností. Primární oddíl s 3,5 GB komunikuje po 224bit části sběrnice (196 GB/s), sekundární oddíl s 0,5 GB komunikuje po 32bit části (28 GB/s), přičemž podle všeho není možné k oběma oddílům přistupovat zároveň. Pokud je tedy přistupováno k menšímu, klesá dočasně datová propustnost na maximálně 28 GB/s z inzerovaných 224 GB/s.
To už bylo rozebráno a vysvětleno dostatečně. Nepříliš jasné je snad jen to, zda - či spíše do jaké míry a na co - Nvidia sekundární 0,5 GB část používá. Objevují se názory, že ji nepoužívá vůbec, respektive že ji nepoužívá pro běžná často využívaná data (např. frame-buffer a textury), přesto Nvidia tvrdí, že tato část zcela nevyužitá není a podle vyjádření CEO společnosti „může být použita pro méně využívaná data“. Zkusme si představit, jak by to v praxi vypadalo a jak by se mohlo na chování karty projevit, když GPU občas (tedy ne při vykreslování každého jednotlivého snímku) sáhne do pomalejší části paměti a během toho nemá přístup ke zbytku paměti a musí čekat, až se přenos z pomalé části dokončí. Patrně by takový přístup působil určité prodlevy.
Zajímavé je, že právě na takový projev narazila redakce německého webu PCGamesHardware při testování hry Total War: Attila:
Časy snímků (méně a bez výkyvů je lépe) GeForce GTX 970
(podle PCGamesHardware)
Navíc to vypadá, že nejde o obecný problém ovladače nebo důsledek nějaké vlastnosti architektury Maxwell nebo přímo čipu GM204 - vyšší GeForce GTX 980 ani konkurenční Radeon R9 290X tento problém nemají - microstuttering se u nich nekoná:
Časy snímků (méně a bez výkyvů je lépe) GeForce GTX 980 a Radeon R9 290X nevykazují žádný problém
Tento jev souvisí zjevně s konfigurací GeForce GTX 970. Zda je skutečně důsledkem občasných přístupů k pomalejší části paměti, nebo jiného omezení (menší cache, redukované datové cesty) na základě těchto dat nelze s absolutní jistotou říct. Jednoznačné však je, že jev souvisí se specifickou konfigurací GeForce GTX 970, protože se na jiných kartách neděje.
Pokud by skutečně souvisel s přístupy k pomalější části paměti, bylo by asi lepší, pokud by hra tuto část paměti vůbec nevyužívala a kartu brala jako 3,5GB produkt. Možnosti řešení tudíž jsou, možná jich existuje i vícero a snad bude jen otázkou času, než vyjde záplata na hru nebo na ovladače, které microstuttering vyřeší.