Diit.cz - Novinky a informace o hardware, software a internetu

Diskuse k GlobalFoundries má problém: Zákazníkům už >10nm procesy nestačí a odcházejí

tak můžou si za to sami, 7nm bylo těsně před zahájením výroby, měli technologie i zkušenosti od IBM, inženýry IBM, EUV scanery, ale přesto to dobrovolně odpískali takříkajíc za 5minut dvanáct a teď se jim to vrací jako bumerang. Otázkou je, zda by byl teď hypotetický přechod na 7nm pro ně levnější než v roce 2018 ? Ty jejich FDX procesy se nijak výrazně neprosadily, některé byly dokonce zrušeny úplně a dojit zákazníky věčně s 12nm nejde, to je snad jasné každému normálně uvažujícímu člověku. Nakonec pokud jde o budoucnost, tak ani nemusí nutně nic sami vyvíjet, mohou si licencovat ty výrobní procesy od TSMC nebo do Samsungu, stejně to už jednou udělali, když zrušili vlastní vývoj 14nm XM Fin-Fet a licencovali si výrobní technologii komplet od Samsungu. Pokud chtějí přežít stejně jim nic jiného nezbyde, ale i kdyby to nakrásně udělali, pořád zůstává ta pachuť špatného rozhodnutí, protože jde o něco, co mohli už dávno mít a vlastně (skoro) měli....

+1
+19
-1
Je komentář přínosný?

Jak tupé a krátkozraké musí vedení GloFo být, že ve chvíli, když mají patřičné vybavení odpískají své šance na budoucnost a myslí si, že vydrží na věky na zastaralém procesu? To si tam vedení potřebovalo zvýšit zisk, aby dostali pěkné prémie a "po nás ať přijde potopa"? Jinak tomu prostě nerozumím. Jak psal del42sa, můžou si za to sami, ale vážně nechápu, jak tohle mohla dopustit nějaká dozorčí rada.

+1
+14
-1
Je komentář přínosný?

Asi tak nějak. Dozorčí rada kouká na makročísla, ne technologické věci, kterým třeba taky vůbec nerozumí. Teď se budou bezelstně ptát na to kdy GloFo nasadí lepší proces. :-)

ಠ_ಠ

+1
+8
-1
Je komentář přínosný?

Vždyť nemusí dělat jen procesory a grafické čipy. V dnešní době jsou čipy všude ... i v ledničce a tam se nepotřebuje nejnovější výrobní proces. To samé u vozidel.

+1
+7
-1
Je komentář přínosný?

řekl bych, že na tohle právě dost spoléhali, ale i tam dochází k odlivu bývalých zakazníků ....

+1
+6
-1
Je komentář přínosný?

Jenže ty dělá řada výrobců, tudíž jsou marže podstatně nižší. V podstatě takové, že z nich nelze ufinancovat vývoj nového procesu.

+1
+11
-1
Je komentář přínosný?

Tak nevím... třeba ONSemi je co se týká výrobních procesů doslova odpad (fab v Rožnově jede přinejlepším na 0,8µm) a přesto mají na vývoj nových procesů. Je ale možné, že třeba u >20nm už by to nešlo, to nevím...

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

onsemi v Rožnově jede SiC polovodiče s aplikacemi spíš v obvodech pro energetickou regulaci (např. u elektromobilů) a v tomhle segmentu jsou světová špička. Přesnost výrobního procesu pak v dané aplikaci nehraje tolik roli.

Přinejmenším divize onsemi, co provozuje rožnovský závod, hraje úplně jiný sport, než GloFo.

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

To nemusi byt tak uplne pravda. Ufinancovanie vyvoja noveho procesu je velicina v case premenliva. Samozrejme je to sialene drahe, ked sa novymi procesmi firma snazi drzat na spici. Ide sa bleeding edge na poli fyziky materialov a mechaniky vsetkych pristrojov a vsetko je pokryte patentami.

Patenty casom vyprsia, moznosti mechaniky sa posunu dalej, takze to, co je potrebne na vyvoj z pohladu zvysku sveta "zreleho" procesu je "pomerne bezne" vybavenie a materialova veda sa tiez posuva a vedecke clanky a v nich obsiahnute vedomosti sa daju prepouzit, netreba koleso vynaliezat znova.

+1
+4
-1
Je komentář přínosný?

„To nemusi byt tak uplne pravda.“

Prosím o příklad jediného výrobce, který zastavil vývoj nových procesů a po min. pětileté odmlce ho dokázal znovu rozjet a vrátit se na trh s moderními procesy.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Nemusí být moderní, stačí modernější. Tak jako UMC v článku si prostě něco zalicencuje. UMC taky dělá 28 nm ve FAB 12X od roku 2017. A teď v roce 2024 díky intelu začne dělat něco modernějšího. To je více než 5 let.

Edit: Podle této stránky dělá 14nm od roku 2017, wtf https://en.wikichip.org/wiki/14_nm_lithography_process#UMC

+1
+3
-1
Je komentář přínosný?

Přesně. Když propustíš lidi z vývoje, tak už máš blbou reputaci. Blbě se pak shání někdo nový co to umí. Takový lidé nerostou na stromech.

+1
+5
-1
Je komentář přínosný?

Jenže v době, kdy už je to "levnější", jsou na tom taky podstatně nižší marže, takže návratnost v nejlepším případě kratší není. A poškození důvěryhodnosti může být fatální.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Nejde o vedení GlobalFoundries, ale o vlastníka GlobalFoundries, který si pořídil výrobnu čipů s myšlenkou, že to přeci bude vydělávat, když poptávky po čipech dlouhodobě roste. Jenže v okamžiku, kdy se objevily první problémy a byly potřeba investice, do toho nechtěl lít peníze a zastavil vývoj. Možná čekal, že když tím dočasně zlepší finanční výsledky, najde se někdo, kdo bude koukat jenom na čísla a GF odkoupí.

Vlastně jsem mohl do článku připojit ještě jednu skutečnost - GF nemá žádný proces, který se používá při výrobě AI akcelerátorů, takže se jí vlna AI - na které se TSMC, Samsung a Intel mohou napakovat - spolehlivě vyhne.

+1
+14
-1
Je komentář přínosný?

Mohl bys rozvést téma "Intel na vlně AI" ? Byť má lepší výrobní proces než GF, tak jeho AI je zatím při srovnání s konkurencí zaostává. Viz "AI everywhere" ... Nerad bych maloval čerta na zeď, ale aby to nedopadlo jako s Intelovým vstupem na pole samostatných grafických karet ...

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Stěžejní je slovíčko "mohou".
- mají proces
- mají/připravují vlastní produkty, ať už jsou/budou jakékoliv
- nabízejí výrobu jako službu

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

A ja se tak tesil na pozitivni zpravu o tom,ze se nam vrati v nejake forme antilag+ (https://videocardz.com/newz/amd-confirms-anti-lag-is-coming-back-soon)

A misto toho ctu smutnou zpravu o upadku kdysi vyznamne polovodicove firmy ma roven generickeho producenta cipu pro automotiv :-(

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Otázka je, jestli to na automotive bude stačit. Zvlášť u nastupujících elektromobilů se optimalizuje na spotřebu a staré procesy stačit nebudou. Nakonec budou dělat čipy pro ledničky.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Automotive nie je a dlhu dobu este nebude len o high performance computing nodach.

Dokonca by som si dovolil tvrdit, ze cela idea toho, ze do auta narvu jednu HPC nodu a bude vymalovane je tak prinajlepsom vlhkym snom nekompetentnych veducich, ktori SW development riadia ako fabriku dakde vo Wolfsburgu.

9 z 10tich vyrobcov pri integracii software-u pre HPC uz dnes naraza na problem s tym, ze komplexnost vzrastie do tej miery, ze iba jej menezment zozerie vacsinu zdrojov.

Zadubenejsia cast "people of automotive" riesi, ci je ultimativnym svatym gralom hromadka polotucnych domain controllerov, alebo jeden jediny plnotucny high performance controller. God of them all.

Nezadubena cast "people of automotive" si uvedomuje, ze tato otazka je v skutocnosti uplne irelevantna, lebo je sumafuk, ci mate v aute riadiace jednotky 4 alebo ich je 150, dolezite je, ako tesne je to vsetko integrovane.

Standardna politika je, ze Jurgen s Gunterom a Klausom vsetko integruju za pomoci zvaracieho automatu, poistnych matic a polyuretanoveho lepidla, takze vysledok je integrovane setsakra tesne.

Tam je potom pocet jednotiek irelevantny, lebo v pripade HPC sa proste software tych 150tich jednotiek zosype na jednu hromadu a vysledok bude, ze sa nikdy nevyda, pretoze sa donekonecna budu riesit integracne problemy.

No, ale vyragil som sa, takze k veci: Automotive ma strasne pomale inovacne cykly a zaroven su to strasni fetisisti na vintage. "Moderne" cipy dnes stale v pohode ficia na 28nm procesoch. U tych nemodernych, u ktorych uz bolo oznamene EOL este odberatelia vyzobravaju post-EOL dodavky pre projekty, ktore sa este len zacnu v horizonte 4-5 rokov. Takze prve dodavky cipov pre tie projekty nastanu tak 1-2 roky po oznamenom EOL-not for new designs.

Mimo HPC si strasne vela riadiacich jednotiek vystaci s "moderate" vykonom v radoch desiatiek az maximalne stovak MHz. Tam sa da spotreba celkom slusne stlacit architekturou za dosiahnutia rozumneho performance per Watt.

Dalsia vec je, ze v automotive sa tlaci na spotrebu hlavne v idle a off stave. Ano, nadupane HPC, ktore zerie dajme tomu 500W (dost prehnane) je z pohladu zasuvky brutalny spotrebic. V aute, kde trakcia zozere nejakych ~15 kWh energie kazdu hodinu prevadzky je ale takyto spotrebic, ktory prida 0,5kWh spotreby relativne nezaujimavy. To su 3% navyse.

Ale dost by nasralo, ak by auto za 24h stania prislo o 12kWh energie, co je cca ekvivalent ~100km dojazdu.

V dosledku tak tlak na najmodernejsi mozny proces nie je az tak strasny, ako by si jeden mohol mysliet. Urcite, existuju 6 aj 7 nm cipy pre automotive, ale to neznamena, ze >10nm budu automaticky 100% obsolete. Pri relativnej dlhovekosti tych dizajnov je vyrobna cena podstatny rozhodovaci faktor.

+1
+4
-1
Je komentář přínosný?

Spoléhám na Číňany, že to vezmou do ruky a Jurgen s Gunterom budou taky vintage. ;-)

+1
-2
-1
Je komentář přínosný?

Ta neochota dělat nové železo a žít na starém je naprosto přirozená. Totiž musíte validovat SW na HW, validuje se to jako celek. Do toho to musí projít certifikačníma autoritama a nové návrhy (budu se bavit hlavně o HW, ale s SW je to ještě horší) mají teda značný skluz oproti "rychlému" trhu se spotřebkou a HPC. A ten skluz je několik let.

Ohledně HW, jsou tam velmi přísné požadavky na EMC a odolnost. Zároveň na teploty a prostředí (máte servery které ofiko pracujou až do 85C a 95% rel. vlhka, asi ne, že). Navíc se to jede v takových objemech a náklady na vývoj jsou tak veliké, že nechcete co nejkratší životní cyklus, ba naopak. Úpravy se tvoří po malých krůčcích a spousta toho SW jede na úrovni nejnižší, aby se vědělo, co to dělá a jak se to bude chovat. Validace takového SW je zdlouhavá a je z podstaty věci úzce svázán na daněk HW.

Tolik k "mobility" segmentu. Nejsem přímo v automotive ve smyslu krámů s gumovými pneumatikami brázdící všelijaký terén, ale jsem z oblasti, která není o moc lepší či horší - dráha.

Všechny ty MCU s "obstarožními" ARMy jsou vyrobené na starším procesu, protože nový by čip miniaturizované natolik, že by nešlo nakontaktovat pouzdro. Takže by museli při použití takového procesu stejně vyplavat mraky plochy křemíku na umělé navýšení velikosti čipu. Pak tu máte výkonové prvky, kde je vám jemná struktura doslova k hovnu, protože vás zajímají velké proudy a izolační mezery. Ty motory prostě potřebujete něčím spínat a tyhle spínače potřebují ještě budiče. To samé světla, různé indikátory a kdejaké další vymoženosti.

A ano, na takové výrobě se moc nenapakujete v tomhle směru, ale jsou tam zase jiné vlastnosti, kterýma se lze slušně obohatit a nemusíte mířit na velikost struktur. O tom ale třeba někdy jindy, ostatně, brzo vystupuju z vlaku ;)

+1
+5
-1
Je komentář přínosný?

Ta výkonová elektronika je úplně jiný obor, než tady většina čtenářů zná. Doprava, stroje, to je vše v tomto podobné, náročnější už je jen letecká a vojenská technika. No a čipy posílané do vesmíru, je absolutní TOP, pokud jde o požadavky na odolnost a spolehlivost. Proti tomu je automotiv běžná spotřebka.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Proto jsem to napsal, všichni tu zjevně žijí v myšlenkách, jak je automotive/mobility trh naprosto zoufalej a v prdeli. Ale to není vůbec pravda, jde tam především o bezpečnost. Dovolím si tvrdit za ostatní, že budou raději za bezpečný automobil bez nejmodernějšího zábavního a navigačního systému, než za nejmodernější fíčury ale zato s šancí, že se něco nepovede (například auto přestane brzdit, dneska už mnohé automobily nemají mechanickou brzdu spojenou lankem ke šlapce).

Automobil i dráha (tohle prostředí celkem dobře znám), je plné různých MCU, od nejmenších STM až po zpravidla větší. Současně tam dožívají systémy i 30 let staré, bežící na klonech i8051 (AT89 např.) a embedded 386/486 PC104 deskách. Ten SW je v klíčových oblastech psán v ASM, nebo když už se teda tomu věří a existuje tam nějaký další kontrolní mechanismus, tak v C/C++. Zpravidla zobrazovací jednotky běží na vyšších jazycích a různé doplňující věci, které když nebudou fungovat, nezpůsobí to zásadní problém či katastrofu.

Tak to prostě je a tenhle proces nejde zatím urychlit.

A ta výkonovka, tam je pořád vývoj, viz GaN. Pořád máme nějaké ztráty při spínání, pořád narážíme na fyziku, která nám brání používat ještě vyšší kmitočty, což vede k redukci velikosti, hmotnosti i ceně indukčností ve zdrojích. Navíc poslední roky díky e-mobilitě je poptávka po relativně malých, vysokonapěťových spínačích (e-krám klidně na bateriích má 800V).

Pak tu máme oblast VF techniky - mobily, TV/rádio, ale zejména rychlé datové pojítka. Tam taky probíhá bouřlivý vývoj a nějaká hyperjemná litografie je na posledním místě.

LED diody, opět tam probíhá bouřlivý vývoj, viz. OLED, microLED zobrazovadla. Lidé asi zapomněli, že před 10 lety se teprve začaly víc prosazovat LED svítidla a když už se něco ukázalo na ulici, byla to odporně studená LED, která je neskutečně protivná a nevhodná pro lidské (i zvířecí) oči. Až teprve poslední roky se začínají nasazovat teplejší zdroje světla a je to hned o něčem jiném.

Fotovoltaika, také je to produkt na křemíkovém salámu. Také tam probíhá bouřlivý vývoj (byť je to už asi dost vzdálené výrobě polovodičů výše uvedených).

Těch příkladů je fakt kopec, senzory, různé A/D-D/A převodníky, analogové obvody... ne, svět se opravdu netočí jen kolem nejjemnější litografie.

Samozřejmě pokud v GloFo stopli veškerý vývoj, ta fabrika půjde do pekel. Museli by mít alespoň nějakej vývoj a vybrat si určitý směr, je toho, jak vidíte, mnoho. V čemkoliv se dá prosadit, stačí se podívat na OnSemi (tím teď nemyslím rožnov, kde se podle blízkých informací řeší spíš stabilizátory), nebo na Infineon, TI, Analog Devices a mnoho dalších. Vystoupení ze sportu v nejjemnší struktůře zkrátka nemusí nutně znamenat problém, ale musí to být podmíněné výše uvedeným.

A takové doplnění na konec:
Závod v "nanometrech" má smysl primárně v pamětech, ale i tam jsou určité dílčí části, které nelze miniaturizovat donekonečna, jinak jde rapidně do hnoje životnost. Stejně jako u procesorů pro HPC/spotřebku, včetně FPGA (těch velkých), hitech MCU/SoC, DRAM, NOR flash a EEPROM vůbec. Jak je vidět, není to vyloženě malej trh, ale rozhodně to netvoří většinu.

+1
+3
-1
Je komentář přínosný?

Firmy jako Texas Instruments, Freescale Semiconductor a OnSemi (obojí bývalá Motorola) a spousta dalších, mají tu výhodu, že vyrábí své návrhy. Na některých analogových obvodech je asi velmi slušný zisk (výběrové audio operační zesilovače). Ale ten kdo jen dělá výrobu bez svého vývoje a ustrne, tak nutně dřív nebo později musí skončit.

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Může a nemusí, záleží. Cílem ale bylo upozornit na to, že zkrátka svět se netočí jen kolem rychle psaného (a taky pěkně bobtnajícího) SW, stejně jako kolem neustále se zmenšujícího HW (litografií).

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

To je přece jasné. Když jde o spolehlivost, je celkem jedno, zda je problém v analogové části, výpočetní a nebo SW. Znamená to, že je nutno to doladit, odhalit chybu a nebo v nejhorším předělat. A stejně tak je jedno zda potřebujeme spolehlivost v autě vrtulníku, rozvodně a nebo balistické střele.

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Ten popis, ktory sedi na railmotive (viem, ze railmotive je este paranoidnejsie a este zufalo zastaralejsie) na automotive uz nesedi. Nikto aspon trocha sudny, kto ma pokope aspon 4 v automotive surovy assembler uz dlhe roky (desiatky rokov) nepise. Takych, co tam maju pokope vsetkych 5 je poskrovnu.

Ani blba riadiaca jednotka elektrickych okien by v tom uz davno nesla rozumne napisat. Safety-relevant veci sa tiez v assembleri nepisu. Proste sa pouzije silne osekane C-cko, prezenie sa to statickym analyzatorom, urobi sa kontrola toho a onoho a ono to funguje.

Taktiez HW a SW su od seba oddelene SDK a OSEKom. Existuje tam nejaka miera abstrakcie. HW sa validuje separatne od SW. Validacia SDK a jeho kvalifikacia pre nejaky HW potom lepi validaciu SW a HW dokopy.

Co sa tyka HW, tak sa v autach najde vsetko mozne, ale PC-class HW fakt nie. Mozno v niektorych infotainmentoch, lebo nic ine lepsie k dispozicii nebolo. Bezne su tam silne proprietarne architektury od Infineonu, Renesasu, pomerne casto sa pouziva(lo) PowerPC a MC68k.

V roznych ovladacich paneloch sa ako prevodniky z/na CAN pouzivaju/pouzivali rozne 8-bitove Atmely a PICy, pripadne silne vytunene 8051tky, lebo na funkciu "ak sa stlaci tento gombik, posli po CANe <toto> to staci". Fordy su PICov plne. To je zaroven tak debilna architektura, ze to sa v assembleri asi programuje dodnes, pretoze rozumny prekladac C-cka na to snad niet.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

To by asi mohlo bejt, ale toho ASM bych se u fakt kritických částí nedivil, ale s C se to asi nějak dá. Vím že to není až tak konzervativní. Dokonce ani armádní letectvo a tanky nejsou až tak brutálně "zastaralé", páč jsem některé ty bastly viděl na vlastní bulvy.

Ono to možná vyznělo, že se v ASM pořád píše, ale samozřejmě nové návrhy dávno jedou v C/C++, v ASM se už nic živého nepíše, maximálně se to udržuje. Do auta vám už nikdo novou funkci nedodá, ale vlaky nám tu jezdí i 50 let staré a do těch se zkrátka nový HW (a SW) dodává. Proto je systém validací velmi komplikovaný (a řekl bych, že to samé bude i u těch letadel, automotive zpravidla tak dlouhou životnost nemá). Navíc to celé komplikuje skutečnost, že každá země má vlastní zákony, které jsou pod evropskými, které se také zohledňují. Takže mašina, která nebude jezdit jen v jedné zemi, musí splnit hned několik certifikačních procesů. Jen v česku je tu několik autorit, které do toho kecají. V tomhle do automotive nevidím, s kolegy co řeší SW pro aero jsem se nebavil.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Ano, viem. Mal som ponuku na to ist pracovat do railmotive, takze nejaku velmi hrubu predstavu mam.

Odporucanie pouzitia Basicu ako vysoko bezpecneho jazyka, pretoze valna vacsina jeho standardnych dialektov nema funkcie, tym padom sa v nom technicky neda uskutocnit rekurzia, pobavila :)

Hlavny rozdiel ani tak nie je v zivotnosti, ako skor v tom, ze osobne auto je z principu veci moniliticky system. Na co nemyslel vyrobca auta pri jeho vyvoji, to k nemu uz spravidla nie je mozne doplnit tak, aby sa s autom integrovalo, pretoze pre to neexistuje interface a nie je ho mozno doplnit. Trocha ine je to u nakladakov, traktorov a autobusov, kde sa proste musi pocitat s tym, ze sa elektroinstalacia vozu bude rozsirovat. Tam sa pouzivaju aj uplne ine protokoly na urovni prenosu po drote.

Co sa tyka zakonov, tak tam je celkom silne zjednotenie v ramci EU a v ramci US/Can/Mexico. Oboje su do znacnej miery kompatibilne (az na uchylne detaily ako napr. ze europska homologacia vyzaduje symboly na pristrojovke graficke, americka textove). Mam pocit, ze blizkoazijske homologacie sa spravidla odvodzuju od starsich europskych. No a potom maju nieco vlastne aziati. Kazdopadne nie je to az taky curbes ako s vlakmi.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

U těch mašin to taky více méně byl monolit. Jak se to vyrobilo, tak se to používalo a tím, že se tu prohání po kolejích mašiny staré i 60 let, tak se spousta věcí fakt musela doslova dobastlit. Moderní stroje samozřejmě na zástavbu dalších bloků myslí, takže ano, dá se říct, že se to posunulo ze stavu, ve kterých jsou/byli automobily. Problém je, že nejen tu, ale i v západních zemích, stále máme ma kolejích stroje, které je třeba dovybavit a proto se stále potřebuje tu a tam hrábnout do asembleru nějakého vousatého MCU, případně vymontovat nějakou škatuli, předrátovat to a znovu to tam namontovat.

Tohle se vám u automobilu nestane, protože po 30 letech je to shnilý, nesplňuje to emise a kdejakou další "hovadinu". Kdežto staré hnací vozidla stále mohou jezdit na nákladní dopravě. Obvykle se použijí staré podvozky nebo se upraví převody převodovek na tah než na rychlost, u starých dieselů se použijí nové agregáty od CAT a podobně (staré LIAZy a já nevím co tam ještě bylo se prostě nahradí), u elektrických strojů se maximálně upraví regulace, vyfoukají odporníky a dodá nová zabezpečovačka. Ale zpravidla to není tak zastaralé a "nebezpečné", jako starej nákladní tahač.

Co však netuším jsou ty lítající nesmysly, u nás se dělá jen armáda a no... nebudu to raději detailněji komentovat. Mohu jen prozradit, že s tím nechci mít raději nic společného a je to jeden z mnoha důvodů, proč tam nechci setrvat. Lituju zákazníky, co si ten produkt koupí, ale nedělám si iluze, že pokud existuje jedna vyjebávací firma, tak že bude jediná svého druhu. Ve spotřebce za pár drobnejch, tam to chápu, ale v zakázkách, které jdou ze státního a kde lítaj miliardy... fakt ne.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

To ma zaujalo.. Ake lietajuce nezmysly? :)

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Patrně F35. Některé vlastnosti různých typů letadel jdou kombinovat. Takže může být stíhací bombardér, ty jsou celkem běžné. U bitevního letadla je to složitější, musí být hodně obratné a odolné, aby dokázalo podporovat pozemní jednotky a protivník ho rychle nesundal. Takže když jsem četl že F35 má mít vlastností tří základních typů a to se nebavíme o námořní variantě se schopností kolmého startu a přistání, bylo celkem jisté, že z toho může být slušný průšvih.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Chraň bohuže ne F35, teda doufám. Myslím že tam bylo více strojů, nebyly to nějaké vysoké modely (do té armády fakt nevidím, ale bavili jsme se o tom s kolegou). Nejde o kompletní výzbroj, ale jen konkrétní inštrumenty. Prozradím, že je v tom relativně běžné MCU, není to ani nijak vysoká řada. Zaujal mě ten zajímavej display, vysoko kontrastní jsem už viděl, ale tohle bylo takové zvláštní. Blbé je, že se to vyrábělo v zemi, která je pod těžkým dovozním banem, takže smolík. Prozradím ještě asi to, že zkoušeli snad všechno možné aby to z té země dostali, ale smolík, nemají až tak velké páky jako ČEZ a jeho jaderná energetika.

Mohu dále prozradit ještě to, že HW návrh je fakt příšernej. Být zákazník a vědět to, tak to od nich nekoupim a ještě je zažaluju.Co se týče SW, pokud jsem to pochopil správně, neskutečně jednoduchá věc, podíleli se na tom i lidé od nás (a že nás je... málo, a brzo bude skoro záporno).

Abych to upřesnil, s tím HW ani SW nemám defakto nic společného, žádné NDA ani jiné srágory jsem nepodepisoval, ale samozřejmě je tu všeobecná klauzule podchycující "všechno", navíc tam (zatím) ještě pracuji, tak ani nechci být moc konkrétní. Třeba za pár let, jako se v podobném duchu dozvídam od kolegů pecky z vývoje krámů, které měli dokumentaci s razítky "přísně tajné" a podobně, dnes samozřejmě odtajněné, přesto veřejně nejsou přístupné. Nedělám si ani iluzi, že to u konkurence bude zásadně lepší (tím teď nemyslím radarovou techniku, ale tu výzbroj pozemních i létajících nesmyslů).

Nechci samozřejmě dehonestovat práci kolegů, mnohé vznikalo za dost chaotických podmínek a to jak ze strany zadavatele, tak zejména ze strany zaměstnavatele, vedení a kolegů z jiných oddělení. Přesto, některé návrhy, zejména po pohlcení této společnosti jinou a jejich "vlastními" výtvory, jsem byl doslova šokován. Je to dokonce tak brutální, až jsem si říkal, jestli je to záměr, nebo jen neznalost. Další přísun informací mě doslova ujišťoval, že je to pouze a jen to druhé. Mohu jen dodat, když jsme se jako dva, do té doby neznámé týmy, potkali, tak seznámení z naší strany probíhalo v duchu "ahoj, já jsem karel, pracuju tu 20 let... ahoj, já jsem franta, pracuju tu 7 let", jejich strana vypada asi takhle "ahoj, já jsem jevgenij a pracuju tu 2 měsíce... ahoj, já jsem ivan, pracuju tu 1 měsíc". Takže tak nějak, víc to asi rozebírat nemá smysl, o dalších průserech s tím souvisejících (a že jich je) netřeba hovořit.

Pozor, nechci opět všechny házet do stejné škatulky. Nový vlastník koupil? nebo přetáhl zjevně fungující firmu přímo z ukrajiny a tihle pánové zjevně ví co dělají, proti nim nemohu říct ani prd, ale bohužel, to samé nemohu tvrdit o té bandě, se kterou jsem měl spolupracovat a co "kuchtí" ty krámy do létajících nesmyslů. Vtipné mimochodem je, že ta schopná banda kuchtí HW, který řekněme, není tak kritický, jako ten krám v letadle či stíhačce.

Blbé je, že to mělo nemalý vliv na chod toho, co jsme do té doby tvořili a bohužel to vypadá, že tak zanikne v česku vývoj i výroba zařízení, které tu mělo dlouholetou tradici a vesele se tak vyklidí pole konkurenci, zejména té mezinárodní (ta česká nestojí moc za řeč). Smutné na tom je, že by to šlo ke dnu s námi i bez nás, protože podstatné je slovo hlavounů a těch ksichtů okolo. No nic, konec pláče a zoufání, ale snad vám to dalo nějakou představu o tom, jak "taky" funguje českej průmysl pro armádu.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Sem tam něco o problémech proniklo a vždy šlo o chybu SW, takže nějaké tušení mám.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Tych cipov sa vyrobia hromady a hromady a jeden dizajn moze vo vyrobe kludne vydrzat 10+ rokov pri stale velmi podobnych objemoch predaja.

Navyse su dnes cipy pod kazdym druhym lopuchom a drviva vacsina (~99%) z nich nebude mat z novsieho vyrobneho procesu take benefity, aby vyvazili drasticky vyssie vyrobne naklady. Uz 7nm mal ten skok v cene za waffer dost drasticky. S ~12nm sa preto bude dat zit este velmi, velmi dlho.

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

Cena za waffer bude klesat se stářím technologie. A s tím ale tedy zase i marže. Tj cena za 7nm waffer nebude nyní stejná jako v době uvedení. Ale rád se nechám poučit ceníkem.

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

To je pravda, ale podobne klesne aj cena 12nm wafferu. Rozdiel v cene ostane vzdy, pretoze 7nm waffer potrebuje ~2x pocet masiek (Peter Fodrek vie urcite presne cislo). Je to proste pracnejsie a bude drahsie. Aj dnes aj za 10 rokov.

Ak budu vyrobne naklady 2x vyssie, ale realna energeticka uspora v danom scenari (dajme tomu 400MHz mikrokontroller) bude 10%, mozem sa na to vybodnut.

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Náklady by ale 2x takové neměly být, pokud bude menší plocha. Ale stále asi cena vyšší bude a v dané aplikaci se nevyplatí.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Treba zohladnit to, ze rozne controllery obsahuju relativne malo logiky (ktora realne benefituje z mensich procesov), ale zato obsahuje relativne vela embeddnutej RAM a FLASH.

Pozrel som si par die shotov mikrokontrollerov s RAM a FLASH a vyzera to tak, ze logika jadra je v pohode menej nez 50% plochy. Zvysok zabera RAM, FLASH a periferie. Pripadne je tam volne miesto, ak sa dana cast RAM/FLASH neosadi. To je dalsie voditko. Zrejme to znamena, ze nejaky dizajn Cortex-M ma v sebe vyhradene miesto, kam je mozne nastrkat RAM alebo FLASH. Je to navrhnute na nejaku maximalnu kapacitu s ktorou este nie je problem. A vsetky cipy s mensou kapacitou RAM/FLASH proste to miesto skonzumuju aj tak. Takze spotreba kremika moze u mikrokontrollerov byt vacsia, nez je technicky nutne len kvoli spracovaniu variacii pri roznych konfiguraciach. To dalej znizuje vyhodnost die-shrinku.

Ale potom som si pozrel aj nejake udaje o tom, ake nody sa pouzivaju a pri tych mikrokontrolleroch sa bezne pouziva nie ze 28nm, ale aj veci ako 90 a 180nm (STM32, Atmel/Microchip). A to su prosimpekne 20 rokov stare procesy.

Myslim si ze su safe.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Protože ty kontrolery nemusí mít vysoké takty a ty hodně staré výrobní procesy jsou odolnější vůči výkyvům napětí.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

U tych starych vyrobnych procesov je vseobecne vyssia odolnost voci vsetkemu moznemu. Aj rad hard sa s takymi vecami robi lahsie.

A ano, tie kontrollery behaju radovo na desiatkach, max stovkach MHz, tam z novych procesov nie je az taky sialeny uzitok.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Tak to snad každému muselo být jasné, že dříve nebo později budou i automobilky a podobní nenároční zákazníci přejít na modernější výrobní procesy tím jak budou levnější.
A tam kde se říká že i dnes je zbytečný silný a nadimenzovaným 5nm proces třeba právě pro automobilky, tak i ten budou za pár let využívat .

GloFo se zařadí mezi firmy typu Texas Instrument,
A místo GloFo zaujme Intel, jako druhořadý výrobce který nestíhá tahnout s ostatníma na čele

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

A místo GloFo zaujme Intel, jako druhořadý výrobce který nestíhá tahnout s TSMC. Množné číslo je nadbytečné. Maximálně Čína, kdyby nebyly sankce, by se časem okotila.

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

přijde mi to že mentalita majitelů GloFo je jednoduše ať to vydělává za minimum nákladů - jako když majitel malého servisu nečekaně vyroste, ale pořád používá stejné fyzické i myšlenkové postupy jako když byl majitel zaprděné firmičky co používala vybavení co se kde našlo a investice do nového zařízení znamenala krácení zisku.

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

Ale zaprděný servis většinou moc neroste.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

ani GloFo neroste. Jde o princip, nejde stejné metody uplatňovat na servis na konci ulice kde za tmy jde málokdo a na firmu která má tisíce zaměstnanců a spoustu budov.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

GloFo má poměrně solidní zisky na to aby si koupila >10nm mašiny i proces od Samsungu, jako to už udělala.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?
+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Pro psaní komentářů se, prosím, přihlaste nebo registrujte.