Diit.cz - Novinky a informace o hardware, software a internetu

GPU nového Xboxu je prý výkonnější než Radeon RX 5700 XT

Pokud se potvrdí, co se o jádru nového Xboxu proslýchá, pak by mohlo jít i přes 7nm výrobní proces o plochou vůbec největší x86 APU / SoC, jaké kdy vzniklo…

Redakce webu EuroGamer přišla se článkem rozebírajícím jádro nového Xboxu. Vynecháme-li omáčku, sděluje, že GPU má bý 2× výkonnější než GPU Xbox One X a 8× výkonnější než původní Xbox One. V textu operuje konkrétně aritmetickým výkonem, který má dosahovat 12 TFLOPS. Neuvádí ale, zda informace, že výkonem jsou míněny násobky TFLOPS, pochází od Microsoftu nebo jde o vlastní domněnku. EuroGamer ale tyto informace podává poměrně přesvědčivě, a tak si na chvilku představme, že skutečně nový Xbox dosáhne výpočetního výkonu 12 TFLOPS. To je o více než 20 % nad Radeonem RX 5700 XT, který disponuje 2560 stream-procesory v kombinaci s boostem až 1905 MHz.

Samotné grafické jádro Xboxu by tedy muselo nést více funkčních bloků než GPU Navi 10. A to o dost, vezmeme-li v potaz, že pro vyvážení poměru spotřeba / výkon lze čekat spíše nižší taktovací frekvenci (oproti Navi 10) než vyšší. Podívejme se na jádro Navi 10. Nahoře a dole snímku si můžete všimnout „dvojpruhů“, což jsou rozhraní pro GDDR6 paměti. Každé „=“ je 64bit široké, nahoře jsou dvě, dole jsou dvě, to je celkem 256bit sběrnice. To u Xboxu nejspíš zůstane.

GPU Navi 10

Pro dosažení aritmetického výkonu jsou klíčové stream-procesory. Kde je v jádru najdeme: Navi 10 se skládá ze dvou zrcadlově otočených polovin (vynecháme-li pruh po levé straně čipu, kde jsou multimediální obvody, display-pipelines, výstupy na DisplayPort, HDMI, akcelerátory komprese a dekomprese videa a další výbava, která nás nyní nezajímá). Zaměřme se na pravou polovinu „zrcadlové“ části. Modře (zatím nerozlišujte odstín) je označena rást, která obsahuje polovinu, tedy 1280 stream-procesorů, k tomu příslušející texturovací jednotky a všechna úložiště přímo vázaná na tyto jednotky (cache, registry atd.). Zeleně orámovaná je část, které AMD u Navi říká WGP, Work Group Processor. Jde o dvojici CU, dvě Compute Units. Pokud byste v tomto zeleném rámečku chtěli hledat jednotlivé CU, museli byste si ho svisle rozdělit. Některé části jsou ale sdílené. Zelený rámeček obsahuje 4× 32 stream-procesorů, mezi těmito čtyřmi bloky je vektorový registr. Pod bloky stream-procesorů jsou skalární ALU s registrem, mezi nimi LDS, Local Data Share. V úplně spodní části rámečku najdete dva bloky po čtyřech texturovacích jednotkách. Celá zamodřená část se skládá z 10 těchto zeleně orámovaných bloků (WGP), v celém čipu jich pak je 20 (20× 128 stream-procesorů = 2560 stream-procesorů v celém čipu).

Pokud bychom hypoteticky vzal světlejší modrou část a nakopírovali ji do každé poloviny čipu ještě jednou, zvýšili bychom tím celkový počet stream-procesorů o 1024, tedy z 2560 na 3584. Plocha jádra by se zvětšila z 252 mm² na 288 mm². S 3584 stream-procesory by čip měl dostatečný potenciál na to, aby se 256 z nich (dva WGP) mohly nechat deaktivované pro zvýšení výtěžnosti a stále bylo možné (se zbylými 3328 stream-procesory možné dosáhnout při boostu 1800 MHz výkonu 12 TFLOPS.

Pokud bychom do takového „monstra“ doplnili 8 jader Zen, nebo řekněme Zen 2 (ať se nám to dobře počítá - Zen 2 čiplet má na 7nm procesu 74 mm²), dostali bychom se na ~360 mm² (zkrátka grafika s integrovaným procesorem). Nějakou plochu navíc by zabraly řadiče USB a nějaká drobná rozhraní pro další čipy na základní desce, ale na druhou stranu by zase mohly redukční dietou projít výstupy a display-pipelines - Microsoft jistě nebude cítit potřebu, aby jádro Xboxu disponovalo šesti nezávislými DisplayPort výstupy a rozhraním PCIe 4.0 ×16 (nebylo by k němu co připojit). Přesto bych si troufal tvrdit, že s ohledem na doplnění dalších obvodů a vývoj architektury dosahovala na 7nm procesu plocha jádra spíše o pár procent více (než těchto ~360 mm²) než méně. Tím by byla každopádně překonána plocha jádra Xbox One X, která dosahuje 359 mm².

Pokud by Microsoft použil dražší 7nm EUV proces, který dosahuje mírně vyšší denzity, mohla by plocha klesnout pod 350 mm². Ať už bude plocha o pár desítek milimetrů větší nebo menší, lze očekávat, že TDP tohoto SoC / APU by mohlo dosahovat kolem 200 wattů. S pamětmi, chladičem, úložištěm, napájecími obvody a ztrátami zdroje by spotřeba celé konzole v běžné herní zátěži mohla dosahovat kolem 300 wattů.

Pokud se potvrdí výchozí informace, kterou přinesl Eurogamer - aritmetický výkon 12 TFLOPS - můžeme se po vydání Xboxu k tomuto článku vrátit a zpětně zhodnotit, jak moc se tyto odhady lišily od skutečnosti.

Zdroje: 

Diskuse ke článku GPU nového Xboxu je prý výkonnější než Radeon RX 5700 XT

Pondělí, 23 Prosinec 2019 - 19:32 | neilz bellic | oba maj mit vykon RTX2080 toz myslim bohate staci...
Neděle, 22 Prosinec 2019 - 13:25 | Bady | protože troll. dříve býval aspoň vtipný, teď už...
Sobota, 21 Prosinec 2019 - 23:57 | RedMaX | Obecne kvuli hram, aby konzole nesrazely zbytecne...
Sobota, 21 Prosinec 2019 - 15:39 | Jabba | Můžeš mít vysvětlit, proč si "přeješ aby to...
Sobota, 21 Prosinec 2019 - 11:40 | RedMaX | Ja na to necekam. Jen bych si pral, aby to melo...
Sobota, 21 Prosinec 2019 - 11:38 | Tom Buri | zklamani? si proste pockas na dalsi, ne?
Pátek, 20 Prosinec 2019 - 23:32 | RedMaX | U noveho Xboxu, ktery byl predstaven jako Xbox...
Pátek, 20 Prosinec 2019 - 17:12 | Pajka | myslim ze 500€ je neoficiálně potvrzeny pro PS5
Pátek, 20 Prosinec 2019 - 13:38 | Hrdina | :) +1
Pátek, 20 Prosinec 2019 - 13:20 | no-X | https://diit.cz/clanek/co-byste-radi-mezi-svatky

Zobrazit diskusi