Grafika Strix Point: Až +30 % výkonu při stejné spotřebě a konfiguraci
S grafickou architekturou RDNA 3 se AMD nepodařilo dosáhnout cílených výsledků. Zejména v grafické zátěži nebylo možné dosáhnout stabilně a při plánovaném energetickém rozpočtu cílených taktovacích frekvencí (byť v čistě výpočetní zátěži se tento problém neprojevil). První výkonnostní údaje o RDNA 3.5 integrované v APU Strix Point však naznačují, že se AMD tyto problémy podařilo vyřešit.
Leaker Xino, který většinou informuje o novinkách nadcházejících procesorů Intelu, tentokrát přinesl zprávy o grafickém výkonu nadcházejícího APU. Pocházejí zatím jen z 3DMarku (Time Spy Graphics Score), takže srovnání oproti konkurenčním řešením berte hodně s rezervou, ale pro hrubou představu o možnostech mezigeneračního růstu výkonu tato čísla stačí.
Připomeňme, že Strix Point oproti Phoenix / Hawk Point krom změny v architektuře navýší počet funkčních jednotek z 12 na 16 CU, což znamená posun ze 768 na 1024 stream-procesorů. Krom toho se očekává vyšší energetická efektivita a dosažení vyšších taktovacích frekvencí. Při omezení na stejný počet funkčních jednotek (12) i stejnou hladinu spotřeby (~22 wattů) má Strix Point dosahovat až kolem 3150 bodů, což by znamenalo nárůst až o tři desítky procent.
Pokud se tato čísla potvrdí, znamenalo by to, že se podařilo více než jen vyřešit problém s taktovací frekvencí. Připomeňme, že po vydáním RDNA 3 se objevila také zpráva, že se ve fázi bug-fixů objevil jeden problém, který se nedařilo řešit bez dopadu na výkon a několik procent výkonu měla architektuře sebrat i záplata, ke které musela AMD přistoupit, aby občasné artefakty vyřešila. Téměř třetinový nárůst výkonu by naznačoval, že i na těchto zvěstech mohlo být něco pravdy a vyřešením problému došlo k uvolnění další porce výkonu.
Uvidíme však po vydání. To se očekává někdy ve druhé polovině léta, snad v srpnu. Něco bychom se však mohli dozvědět již za dva měsíce, kdy se na Computexu očekává nějaké oficiální ohlášení nebo představení novinek chystaných na třetí kvartál.
I když lze očekávat, že v reálných hrách nebudou rozdíly zdaleka tak významné (vyšší využití procesorových jader vezme integrovanému GPU část energetických prostředků i propustnosti paměťové sběrnice), půjde o stále velmi výrazný posun. Připomeňme, že krom APU Strix Point chystaného na srpen, se v zimě očekává vydání APU Strix Halo alias Sarlak, které rovněž nabídne integrovanou grafiku s architekturou RDNA 3.5, ovšem s 2560 stream-procesory namísto 1024 a 256bit systémovou sběrnicí namísto 128bit. Architekturou RDNA 3.5 má disponovat ještě na CES 2025 chystané menší APU Kraken Point, které patrně po stránce procesorového výkonu bude ±výkonnostní náhradou současného Phoenix / Hawk Point a po stránce integrované grafiky nejspíš o něco méně ambiciózní řešení (384-512 SP?).
via WCCFTech