Grafika ve Windows Vista z pohledu ATI
Grafické karty, které budou pro Vistu „certifikovány“ ponesou na krabici logo „Vista Ready“. Budou muset splňovat určité minimální požadavky, zahrnující podporu DirectX 9 a alespoň 64 MB RAM. Ale ani to samo o sobě nebude znamenat, že budete schopni provozovat GUI „v plné kráse“. Podle všeho bychom se tak mohli dočkat dvou „Vista Ready“ log, „Basic“ a „Full“. Microsoft na nedávné konferenci v Los Angeles prezentoval něco z grafických technologií (DirectX 10) a požadavků Windows Vista. Koncept by měl být z hlediska grafiky skutečně dvojúrovňový: základní požadavky (tedy ono DirectX 9 a 64 MB RAM) budou stačit na „rozběhání“ systému a „Basic“ certifikaci, na všechny vychytávky GUI a „Full“ certifikát bude potřeba něco lepšího, hovoří se minimálně o větším množství paměti (ale to už jsme ostatně psali).
Nejasno je zatím u integrovaných grafických karet. Například takový Radeon Xpress 200 by v nejlepším případě mohl dosáhnout na „Basic“ certifikaci, ale jeho výkon v Aero Glass efektech už není zcela jasný. Ví se, že kolik grafických Aero Glass vychytávek (animace, shaderové efekty) ve svém GUI uvidíte, bude mimo jiné plně závislé na počtu otevřených oken. Čím více jich otevřete, tím méně výkonu a kvality animací na jednotlivých oknech se vám dostane v případě, že grafická karta nebude stíhat a systém tak bude dynamicky detaily odebírat resp. přidávat (a pak se divte, že výrobci grafických karet věří, že si díky Vistě polepší v prodeji svých výrobků ;-). Tato záležitost zachází dokonce až tak daleko, že při otevření „opravdu velkého množství oken“ vám na Aero Glass efekty nebude podle všeho stačit ani ta nejlepší integrovaná grafika, co jde dnes sehnat (čímž je patrně myšlen zmiňovaný Radeon Xpress 200, nebo přicházející GeForce 6150/6100 od společnosti nVidia).
Na druhou stranu se ale k ovladačům pro Windows Vista váže pár příjemných zpráv. O tom, že budou úplně jiné než pro předchozí verze Windows, jsme již psali při prvních zprávách o Grafickém rozhraní Longhornu. Grafika nepoběží jako součást kernelu, ale v „uživatelském prostředí“ a nemělo by vůbec docházet k žádným pádům systému kvůli špatně napsaným/implementovaným ovladačům. Samotná ATI například uvádí, že jsou schopni nechat běžet systém se svými LDDM ovladači třeba několik měsíců v kuse bez jediného pádu.
To sebou ale na druhou stranu přináší spoustu další práce při psaní kvalitních ovladačů (a ruku na srdce, s ovladači měly v minulosti problémy snad všechny společnosti vyrábějící grafické čipy). ATI začala na ovladačích pro Windows Vista pracovat zhruba před dvěma lety, v současné době mají na tuto oblast zaměřeno něco mezi 50 a 100 inženýrů. Testy stability ovladačů provádějí na více než dvou tisících rozličných počítačových sestav.
Z hlediska rychlosti grafického rozhraní ve Windows Vista ATI předpokládá, že ve finální verzi nezaznamenáte žádné zpomalení ve srovnání s Windows XP, vše poběží stejně svižně jako dnes, možná dokonce svižněji. Nyní v „beta 1“ stádiu Visty jim prý ovladače běží zhruba na 80 % výkonu v porovnání s Windows XP, pro stádium „beta 2“ to má být 90 %.
No, osobně tak nějak nevím, co si o tom myslet. Na jednu stranu slýcháme zvěsti o tom, že u pomalejších grafických karet si Vista vezme veškerý výkon a ještě jí to možná bude málo a při tom je tentýž systém bude potřebovat pro další věci, jako třeba přehrávání chráněných HD videí či obecně nějaký ten deblocking či postprocessing H.264 videa. Kde vezme potřebný výkon v takovýchto situacích, na to sem opravdu zvědavý, každopádně stále zde naštěstí bude možnost příslušné grafické efekty povypínat.