10nm Ice Lake-U (ne)zdvojnásobil výkon integrované grafiky
Začněme rovnou od konce. Výkonnostní skóre integrované grafiky v 10nm procesoru Ice Lake (tzv. Gen11) v provedení GT2 naměřené v Ashes of the Singularity vypadají takto:
Tento první herní výsledek tak nějak zapadá do obrazu, který začaly v únoru malovat výsledky syntetických testů jako GFXBench a CompuBench. Ty stavěly Gen11 na výkonnostní roveň grafice integrované v desktopové verzi APU Raven Ridge od AMD. Jenže, jak už bývá zvykem, grafikám Intelu se v syntetických testech daří nesrovnatelně lépe než v testech herních, takže se dalo očekávat, že ve hrách to na konkurenci desktopové Raven Ridge nebude.
Average | Normal | Medium | Heavy | |
---|---|---|---|---|
Gen9 (UHD 620 / Core i5-8250U) | 9,9 FPS | 12,4 FPS | 10,7 FPS | 7,8 FPS |
Gen9 (UHD 630 / Core i7-8700) | 11,9 FPS | 14,2 FPS | 12,2 FPS | 10,1 FPS |
Gen11 (Core i7-U) | 15,1 FPS | 20,4 FPS | 15,7 FPS | 11,8 FPS |
Ryzen 7 2700U | 14,9 FPS | 18,4 FPS | 15,6 FPS | 12,1 FPS |
Ryzen 5 2400G | 29,3 FPS | 35,4 FPS | 29,3 FPS | 24,9 FPS |
GeForce MX 130 | 22,6 FPS | 27,7 FPS | 23,1 FPS | 18,7 FPS |
GeForce MX 150 | 25,6 FPS | 28,2 FPS | 26,7 FPS | 22,5 FPS |
Pokud to srovnáme s dalšími výsledky, už to nevypadá, že by Gen11 dokázala zdvojnásobit výkon oproti Gen9 (jak ukazovala syntetika), ale jde o posun o 27-53 %. Při srovnání s Raven Ridge pak nepřekonává desktopovou verzi, ale dosahuje zhruba poloviny jejího výkonu a dorovnává mobilní verzi.
Těžko říct, co výkon Gen11 limituje, ale podle specifikací, které zveřejnil Intel, by se dalo čekat víc:
Musíme totiž mít na paměti, že Gen11 je nástupcem Gen9 (Gen10 byla zrušena s Cannon Lake), takže jde o dvougenerační posun. Údaje jako 2,7× více aritmetických jednotek, 2,7× více texturovacích jednotek, 2× více ROP a 4× více L3 cache (reálně ještě víc, protože L3 cache u Gen9 zahrnovala Shared Local Memory) vypadají, jakoby měl výkon stoupnout spíše v násobcích než v desítkách procent, ale výsledky jsou takové, jaké jsou. Možná Intel ještě něco doladí v ovladačích, které mimochodem dostaly nový slušivý ovládací panel.
Je však možné, že naměřený výkon plus mínus odpovídá tomu, jak se integrovaná grafika bude chovat i v dalších hrách. Mějme totiž na paměti, že architektura Gen11 (ne-li i celá Gen12) vznikly v rámci původního grafického týmu Intelu (který byl personálně i rozpočtem na vývoj poměrně chudý) a právě nepřesvědčivé výsledky posledních generací mohly přesvědčit Intel o tom, že je třeba se situací něco dělat, což vyústilo v přijetí R. Koduriho a založení nové grafické divize.