„Infinity Cache“ u Lovelace potvrzena, AD102 ji ponese 96 MB
Nvidia v minulosti zvýšila kapacitu cache poslední úrovně (LLC) s generací Maxwell (GeForce GTX 750 / 900). Mezigeneračně, oproti Kepleru, šlo o až o osminásobek - maximum bylo dosaženo při srovnání Kepler GK107 (256 kB) a Maxwell GM107 (2048 kB). Od té doby Nvidia kapacitu LLC navyšovala jen kosmeticky. Z 3 MB u GM200 v roce 2015 stoupla na 6 MB u GA102 v roce 2020, tedy za plných pět let.
S generací Lovelace ale stála před situací, kdy sběrnici z 384bit dál rozšiřovat nemůže*, tudíž zůstává 384bit. Paměti ze současných GDDR6X rovněž zrychlovat nemůže, neboť žádné rychlejší GDDR dostupné nejsou (HBM by se pak enormně zakously do marží nebo zvýšily prodejní ceny). Nvidia tedy následovala cestu, kterou s generací RDNA 2 zvolila AMD a přijde historický skok v kapacitě cache.
*hypotetická 512bit sběrnice, která se v minulosti objevila u několika grafických čipů, není se současnými pamětmi snadno realizovatelná, neboť by enormně stoupla složitost PCB
Zdroje se více-méně shodují na tom, že kapacita u top-modelu, jádra Lovelace AD102, stoupne na 96 MB. Trochu nejasno zůstává v tom, o jakou cache formálně půjde. Nvidia používá L1 cache na úrovni jednotlivých bloků (té se to zcela jistě týkat nebude) a pak společnou L2 cache dimenzovanou s ohledem na šířku paměťové sběrnice. Některé zdroje hovoří právě o 96MB L2 cache. Existují ale zdroje předkládající scénář, že jednotlivé GPC bloky dostanou vlastní cache - to bude technicky L2 cache - a velká společná cache, které by se týkalo navýšení, by tudíž byla L3.
GPU | plocha | SM | SP | sběrnice | LLC |
---|---|---|---|---|---|
AD102 | ~600 mm² | 144 | 18432 | 384bit | 96 MB |
AD103 | ? | 84 | 10752 | 256bit | 64 MB |
AD104 | ? | 60 | 7680 | 192bit | 48 MB |
AD106 | ? | 36 | 4608 | 128bit | 32 MB |
AD107 | ? | 24 | 3072 | 128bit | 32 MB |
Ať už půjde formálně L2 nebo L3, bude se navýšení týkat cache poslední úrovně (LLC), tedy té společné. LLC má být 16 MB na 64bit šířku paměťové sběrnice. Zajímavé je, že u AD104, tedy „čtyřkového“ GPU dojde ke zúžení paměťové sběrnice z 256bit (Ampere) na 192bit (Lovelace) a podobně tak u AD106 bude 128bit namísto 192bit u GA106.